جنگل دالخانی رامسر و جاذبه های آن

جنگل دالخانی رامسر
ایران گردی, مازندران

یکی از برترین جاهای دیدنی در ایران جنگل دالخانی رامسر است. این جنگل به خاطر آب و هوای مه آلود و درختانی رویایی شهرت دارد. برای آشنایی با جنگل دالخانی با ما همراه باشید. همین طور برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

درباره جنگل دالخانی رامسر

جنگل مورد نظر از رامسر سی کیلومتر فاصله دارد و به خاطر اینکه در ناحیه ای نیمه کوهستانی قرار گرفته تقریبا دست نخورده باقی مانده است. این جنگل به خاطر جاده شگفت انگیزی که دارد به اسم دالان بهشت هم مشهور است.

وسعت این جنگل به 600 هزار متر مربع می رسد و در ارتفاع 800 متری از سطح دریا واقع شده است. جنگل دالخانی رامسر آب و هوای بسیار دلپذیری دارد که همین مورد باعث شده تا گردشگران زیادی از آن بازدید کنند.

شروع جاده دالان بهشت از جاده میرزا کوچک خان است و با رسیدن به دو روستای گرسماسر و رودبار تمام می شود. از عواملی که باعث شده این جنگل با سایر جنگل ها متفاوت باشد، پوشش گیاهی انبوه و همین طور مه ای است که داخل جنگل وجود دارد.. جنگل دالخانی رامسر از دریا ده کیلومتر فاصله دارد. پس در بخش های مرتفع جنگل می توانید نمایی از جنگل را هم مشاهده کنید.

انتخاب اسم دالخانی برای جنگل رامسر

نمایی از جنگل دالخانی رامسر

این کلمه واژه ای گیلکی است که شامل دو قسمت دال و خانی می شود. کلمه دال نشان از عقابی دارد که در بخش کوهستانی زندگی می کند. در این زبان جمله ای تحت عنوان “دال پر نمی زند” وجود دارد. به این معنی که این مکان دور از دسترس است و رفت و آمد در آن زیاد نیست. جنگل مورد نظر در سالیان دور شکل گرفته و هنوز هم دارای قسمت های دست نخورده است.

آب و هوای جنگل دالخانی رامسر

همان طور که قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص این جنگل آب و هوای آن خنک است و شبیه به سایر مناطق شمالی شرجی نیست. در تابستان هم می توانید هوای خنک را تجربه کنید. اما در سایر فصل ها امکان روبه رو شدن با باران وجود دارد. پس به طور کلی بهتر است با خود لباس گرم داشته باشید.

پوشش گیاهی و جانوری جنگل دالخانی رامسر

از آن جا که اکثرا قسمت های این جنگل دست نخورد باقی مانده است در نتیجه پوشش گیاهی خوبی دارد. همین طور افرادی هم هستند که سعی در تمیز نگه داشتن جنگل از زباله دارند. این موارد باعث شده تا بتوانید انواع حیوانات مانند خرس و … را در آن مشاهده کنید و همین طور درختانی مانند ازگیل، ملچ، زرشک، شاه بلوط، راش، زالزالک وحشی و … در آن می رویند.

جنگل دالخانی رامسر در فصل های مختلف سال

جنگل دالخانی رامسر

در فصل بهار هنگامی که طبیعت دوباره سبز می شود و باران می بارد جنگل بسیار زیبا است. در تابستان هم این سرسبزی به اوج خود می رسد و دما همچنان خنکی خود را حفظ کرده است. اما پاییز که گل سرسبد فصل ها است در این موقع از سال برگ های نارنجی و زرد نمای زیبایی به جنگل می بخشند. اگر در زمستان به این منطقه سفر کردید حتما زنجیر چرخ داشته باشید.

جاهای دیدنی جنگل دالخانی

قلعه مارکوه

قلعه مارکو رامسر

این قلعه در نزدیکی جنگل قرار گرفته است و در گذشته برای کارهای نظامی از آن استفاده می کرده اند. قدمت قلعه مارکوه به دوران بعد از اسلام باز می گردد. لازم به ذکر است که در حال حاضر تنها چند حصار و بخش هایی از برج های آن باقی مانده است.

برای رسیدن به بالای این قلعه باید 311 پله را طی کنید و سپس می توانید شاهد منظره ای ای تماشایی از آن بالا باشید، زیرا می توانید جنگل و دریا را از آن ارتفاع مشاهده کنید.

پیچ هفت شهیدان

در سال های پیشین گروهی تروریستی به خودرویی که شامل بسیجیان می شد تیر اندازی کردند که طی این حادثه 7 نفر از آن ها شهید شدند به خاطر این موضوع این قسمت به این اسم نام گذاری شده است.

دریاچه سد میجران

دریاچه سد میجران

 سد مریجان روی رود نسارود تاسیس شده است و به همین دلیل دریاچه ای را در میان کوه ها شکل گرفته است. اگر از نقطه ای مرتفع به این دریاچه نگاه کنید می توانید انعکاس آسمان، جنگل و دشت را در آن ببینید. با این حال باید توجه داشته باشید که دسترسی به سد امکان پذیر نیست و فقط می توانید از جنگل و دریاچه لذت ببرید.

آبشار سیاسرت رامسر

آبشار سیاسرت رامسر

این آبشار در بخش عمیق جنگل قرار گرفته است و اگر می خواهید از آن بازدید کنید باید به طرف جاده جنت رودبار بروید. منبع آب این آبشار از کوه سماموس است.

روستای اَربِکَله رامسر

این روستای از رامسر ده کیلومتر فاصله دارد و به دریاچه سد میجران هم نزدیک است. از آن جا که روستا در دامنه کوهی به همین نام واقع شده است می توانید از آن جا شاهد چشم اندازی از دریا و جنگل باشید. نام اولیه این روستا ارباکله بوده است که از معنای آن شامل دو واژه خرمالو و بلندی می شده است اما بعدها اسم آن تغییر یافته است.

روستای جنت رودبار رامسر

این روستا محلی مناسب برای برپایی ییلاق است. این روستا به دلیل داشتن آب و هوای خنک و جنگل های زیبا در میان سایر روستاها شهرت خاصی دارد و از دیگر ویژگی های این روستا می توان به وجود دشت های گل گاو زبان اشاره کرد.

برای شرکت در جشنواره گل گاو زبان می توانید خرداد ماه به این منطقه سفر کنید که در این مراسم موسیقی هم نواخته می شود.

روستای گرسماسر

این روستا را به اسم گرسمه هم می شناسند. روستای مورد نظر در جاده جنگل دالخانی واقع شده و بر بالای ابرها قرار دارد به همین دلیل می توانید جلوه ای از جنگل و دریا را از آن بالا مشاهده کنید.

از دیگر جاذبه های این روستا می توان به چشمه های آب معدنی آن اشاره کرد. قلعه ای به اسم گرزمان هم در این ناحیه وجود دارد که بد نیست سری هم به آن بزنید. از آن جا که این آثار تاریخی متعلق به زمان حسن صباح هستند می توان گفت که این روستا تاریخچه ای 1000 ساله دارد. همین طور کوهی هم در نزدیکی روستا است که برای کوهنوردی مناسب می باشد.

تفریحات جنگلی

طبیعت‌گردی

این همه از طبیعت زیبای جنگل دالخانی برای شما تعریف کردیم پس حتما باید به گشت و گذار در آن بپردازید. البته توجه داشته باشید که برای جنگل گردی حتما با راهنما همراه باشید و وسایل مورد نیاز را هم به همراه خود داشته باشید.

کوهنوردی

کوه سماموس در نزدیکی این جنگل است در نتیجه افراد زیادی برای کوهنوردی وارد جنگل می شوند.

عکاسی

زیبایی های جنگل آنقدر شگفت انگیز است که حتما باید آن ها را توسط دوربین خود ثبت کنید، به این صورت می توانید خاطرات سفر خود را برای همیشه ثبت نمایید.

پیک ‌نیک

برای داشتن لحظات شیرین می توانید همراه خانواده یا دوست به جنگل بروید و در آلاچیق های جنگل بنشیند و از فضای آن لذت ببرید.

چادرزنی

برای برپایی چادر باید امکانات لازم را با خود داشته باشید تا مشکلی ایجاد نشود.

امکانات رفاهی جنگل دالخانی

در جاده جنگل می توانید از خدمات رستوران و بوفه های مختلف استفاده کنید. در این جا امکان امتحان کردن عسل طبیعی، آش، خوراکی های ویژه این منطقه، بلال و … وجود دارد. اگر علاقه به ماهی دارید حتما سری به رستوران های نزدیک جنگل بزنید.

بهترین زمان سفر به جنگل دالخانی

هوای دلپذیر جنگل باعث شده تا بتوانید در فصل های مختلف سال به آن سفر کنید. با این حال این که چه زمانی بهترین موقع برای سفر است بستگی به نظر شخصی افراد دارد.

جنگل دالخانی رامسر کجاست؟

آدرس جنگل دالخانی: مازندران، رامسر، جاده ییلاق جنت رودبار، جنگل دالخانی

نحوه دسترسی به جنگل دالخانی

چنانچه قصد سفر به جنگل دالخانی را دارید باید در ابتدا به سمت رامسر بروید که می توانید از هواپیما، ماشین یا اتوبوس استفاده کنید سپس باید به طرف جاده رامسر – تنکابن حرکت کنید تا به سه راهی جنت رودبار برسید. کسانی که با هواپیما یا اتوبوس آمده اند می توانند از رامسر تاکسی بگیرند.

جاده جنت رودبار سرانجام به مقصد مورد نظر شما ختم می شود. البته توجه داشته باشید چون جاده دارای شیب است حتما از وضعیت سالم بودن ماشین خود مطمئن باشید. با اینکه برای وارد شدن به جنگل نیاز به پرداخت ورودی ندارید اما بعضی وقت ها ممکن است به دلیل ازدیاد گردشگران از شما ورودی دریافت شود.

نحوه اقامت در جنگل دالخانی و اطراف آن

اگر مکانی خاصی را برای اقامت رزرو نکرده اید و قصد برپایی کمپینگ را دارید باید وسایلی مانند کیسه خواب، چراغ قوه و … با خود داشته باشید. با این حال توجه داشته باشید که بهتر است شب اینجا نمانید زیرا خطر حیوانات وحشی در کمین شما است.

پس می توانید سایر اقامتگاه های نزدیک را امتحان کنید. همین طور در روستاها هم امکان اجاره اتاق برای شما وجود دارد. از جمله این روستاها می توان به روستای گرسماسر اشاره کرد.

اقامتگاه های مختلف هزینه های متفاوتی دارند که مطمئنا می توانید مکانی را پیدا کنید که از نظر هزینه با بودجه شما هماهنگ باشد. البته مشخص است که ویلاها هزینه بیشتری دارند.

نکات ویژه در هنگام سفر به جنگل دالخانی رامسر

پیش از اینکه به این ناحیه سفر کنید باید برنامه ریزی خاصی داشته باشید مثلا در ابتدا باید ببینید که می خواهید فقط در جنگل گشت بزنید یا کوهنوردی هم در لیست برنامه های شما است. آیا شب را در این ناحیه می مانید یا خیر. در ادامه لیست وسایل مورد نیاز برای جنگل نوردی را در اختیار شما قرار خواهیم داد:

آب معدنی

زیرانداز

دارو

عینک آفتابی و کلاه

دوربین

قطب نما

کفش

لباس گرم

کرم ضد آفتاب

جاهای دیدنی نزدیک جنگل دالخانی رامسر

علاوه بر این جنگل زیرا تعدادی دیگر از جاذبه های گردشگری رامسر هستند که حتما باید سری به آن ها بزنید.

تله‌کابین رامسر

تله کابین رامسر

این تله کابین در اواخر هفته بسیار شلوغ است پس بهتر است در وسط هفته به آن مراجعه کنید. طول مسیر این تله کابین 2 کیلومتر است و رفتن از ابتدا تا انتهای آن 12 دقیقه طول می کشد. شما می توانید از داخل اتاق تله کابین جنگل را مشاهده کرده و از میان درختان عبور کنید.

در پایان این راه یک مجتمع تفریحی در کوه وجود دارد که می توان از کافی شاپ، بخش صنایع دستی و زیپ لاین آن استفاده کرد.

آدرس تله‌کابین رامسر: مازندران، کیلومتر پنج غرب رامسر، مجموعه تفریحی تله‌کابین رامسر

چشمه‌های آبگرم رامسر

چشمه آب گرم رامسر

چشمه های آبگرمی در کنار رامسر وجود دارند که می توانند برای بسیاری از دردها مورد استفاده قرار گیرند. از جمله این چشمه ها می توان به آب گرم سادات محله اشاره کرد که دمای آن تقریبا چهل درجه است و برای بیماری هایی مانند رماتیسم از آن استفاده می کنند. از دیگر چشمه های این منطقه می توان به سنگ بنه هم اشاره نمود.

آدرس چشمه آب‌گرم رامسر: مازندران، رامسر، پنج کیلومتری رامسر، روستای سادات محله

پارک جنگلی صفارود رامسر

پارک جنگلی صفارود

جاده ای به اسم جواهرده در نزدیکی جنگل دالخانی وجود دارد که بهتر است حتما به آن سر بزنید. در این مسیر می توانید شاهد این پارک جنگلی باشید.  پارک صفارود طبیعتی بسیار زیبا دارد و شامل یک چشمه آب معدنی هم می شود. همین طور می توانید از آلاچیق های آن استفاده کنید یا از دیدن رودخانه ها لذت ببرید.

آدرس پارک جنگلی صفارود: استان مازندران، شهرستان رامسر، 9 کیلومتری جاده جواهرده

کاخ موزه رامسر

کاخ موزه رامسر

این کاخ موزه از دیگر بخش های گردشگری در این منطقه است که آن را به اسامی دیگری مانند تماشگه خزر و کاخ مرمر هم می شناسند. کاخ مورد نظر به فرمان رضاشاه ایجاد شد تا او و خانواده اش در این مکان استراحت کنند. در این مجموعه یک باغ زیبا با گیاهانی کم نظیر هم وجود دارد.

موزه‌های کاخ موزه رامسر شامل موارد زیر می شوند:

موزه حمام قدیم

موزه بین‌المللی عاج ایران

موزه مردم‌شناسی رامسر

شما می توانید آثار به جای مانده از زمان های دور، وسایل آنتیک، ابزارآلات بلوری و مجسمه های بلوری را در این کاخ مشاهده کنید. در سال 1390 بود که این کاخ در مقام اول کاخ موزه های ایران از نظر بازدید قرار گرفت.

آدرس کاخ موزه رامسر: استان مازندران، رامسر، میدان انقلاب، خیابان رجایی، کاخ‌ موزه رامسر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *