سد سلیمان تنگه مازندران

سد سلیمان تنگه مازندران
ایران گردی, مازندران

سد سلیمان تنگه یکی از مکان های گردشگری در استان مازندران است. اسم دیگر این سازه، سد شهید رجایی است. سد سلیمان تنگه از ساری 45 کیلومتر فاصله دارد. برای آشنایی با این سد با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. همین طور شما می توانید برای خرید بلیط هواپیما به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

احداث سد سلیمان تنگه

فکر ساخت این سد در این حوالی از سال 1336 در جریان بود تا اینکه سرانجام در سال 1370 ساخت آن را شروع کردند. سپس شش سال بعد سد افتتاح شد و یکی از مهم ترین سدهای مازندران حساب می شود. سرچشمه آب این سد از رودخانه تجن و قسمت دودانگه است. همین طور از آب آن برای درست کردن برق هم استفاده می کنند.

ویژگی‌های سد سلیمان تنگه مازندران

سد سلیمان تنگه مازندران

این سد ارتفاعی برابر با 138 متر دارد و در حالت بتونی ساخته شده است. تاج این سد 427 متر است. همین ابعاد باعث شده تا سد شهید رجایی بسیار بزرگ باشد. اگر نزدیک سد قرار بگیرید، خودتان متوجه می شوید که سد تا چه اندازه غول پیکر است. دریاچه سد ابعادی به اندازه 520 هکتار دارد و طول آن 8500 متر است.

با این حال متاسفانه در مواقع گرم سال با بخار شدن آب دریاچه، میزان آب کاهش می یابد و اگر بارندگی صورت نگیرد، آب سد کم می شود.

هدف از ساخت سلیمان تنگه مازندران

همان طور که گفتیم تصمیم به ساخت این سد از سال های دور صورت گرفته است. در آن موقع هدف از ایجاد این سد آبیاری کردن زمین های دشت، فراهم کردن آب روستاییان، تامین برق و کنترل و جلوگیری از وقوع سیل بوده است.

از آن جا که نمای سد بسیار زیبا است، مردم زیادی به این ناحیه سفر می کنند تا از طبیعت کنار سد استفاده نمایند. همین طور می توان ماهیگیری هم در آن انجام داد.

علت نامگذاری سد سلیمان تنگه مازندران

روستاییان این ناحیه معتقدند که سازه ای در محله دواب قرار داشته که در دوره حضرت سلیمان ساخته شده بوده است. به همین دلیل است که در اسم سد، کلمه سلیمان به کار رفته است.

آیا این سد ارزش بازدید را دارد؟

سد سلیمان تنگه مازندران

سد مورد نظر در ناحیه دودانگه است. همچنین روستای زیبایی هم در کنار آن قرار گرفته است. این روستا به اسم آرامش معروف است و از جاذبه های گردشگری این ناحیه محسوب می شود.

آب‌وهوای منطقه سلیمان تنگه مازندران

هوای اطراف سد معتدل است، با این حال رطوبت آن بالا است. بارندگی هم بیشتر در بهار و پاییز رخ می دهد. از آن جا که تابستان رطوبت بیشتر می شود تحمل هوا سخت می گردد، اما رودخانه ای که در این ناحیه جریان دارد باعث می شود تا بتوانید هوا را تحمل کنید. اما دما نسبت به تهران خنک تر است و تابستان هم می توانید به این منطقه سفر کنید.

پاییز باعث می شود که این ناحیه شبیه به یک تابلوی نقاشی باشد. در زمستان دریاچه یخ می زند و منظره زیبایی در مقابل چشمان شما قرار می گیرد. همین طور جنگل های برفی هم بسیار زیبا هستند.

پوشش گیاهی و جانوری سد سلیمان تنگه مازندران

در کنار سد درختان بلند بالایی قرار دارند، با این حال گیاهان دارویی هم در این ناحیه می رویند که روستاییان از آن ها استفاده می کنند. در واقع تنوع گیاهان این ناحیه باعث شده تا این منطقه به یکی از جاهای گردشگری در مازندران تبدیل شود.

اگر بخواهیم درباره حیوانات صحبت کنیم، می توانیم بگوییم که حیوانات وحشی و همین طور پرندگانی در این منطقه زندگی می کنند. مخصوصا اگر وارد جنگل شوید، می توانید آن ها را مشاهده کنید.

امکانات تفریحی سد سلیمان تنگه مازندران

در این سد می توانید از امکانات تفریحی مختلفی استفاده کنید که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

قایق ‌رانی

قایق رانی

حتما دوست دارید سوار قایق شوید و روی دریاچه تفریح کنید. پس می توانید از قایق های کنار دریاچه استفاده کنید.

اسکی روی آب

اسکی روی آب هم از دیگر تفریحاتی است که می توانید روی سد انجام دهید. البته نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که برای اسکی کردن باید شنا هم بلد باشید.

اتوبوس دریایی سد سلیمان تنگه مازندران

اگر علاقه به اسکی و قایق سواری ندارید، می توانید سوار اتوبوس دریایی بشوید. البته باید هزینه سوار شدن را هم پرداخت نمایید.

پدال‌ رو در سد سلیمان تنگه

در این تفریح کار به دست شما سپرده می شود و باید از طول و عرض دریاچه عبور کنید.

پیست تپه‌پیمایی

تپه پیمایی از دیگر تفریحات این منطقه است. برای این کار باید کفش های مناسبی داشته باشید. البته کسانی که مشکل زانو درد دارند، بهتر است این تفریح را امتحان نکنند.

زمین بازی و ورزش سد سلیمان تنگه

در بخش زمین بازی می توانید تفریحات مختلفی را انجام دهید.

بازدید از تاج سد سلیمان تنگه

برای دیدن از این محل باید بلیطی تهیه نمایید. هنگامی که بر بالای سد قرار می گیرید، تازه می توانید متوجه عظمت این سد بشوید.

تفریح‌ های آبی

همان طور که در بالا هم به آن اشاره کردیم، تفریحات این منطقه شامل قایق رانی، اسکی روی آب، اتوبوس دریایی و پدال رو می شوند.

تورهای ماهیگیری و غواصی

درون دریاچه ماهیانی مانند کولی، سفید، زرد پر و … زندگی می کنند. بنابرین برای دیدن این ماهیان می توانید غواصی را تجربه کنید یا اگر علاقه به ماهیگیری دارید، می توانید در تورهای آن شرکت کنید.

پیاده‌‎روی اطراف سد سلیمان تنگه مازندران

برای پیاده روی گزینه های زیادی وجود دارند یا می توانید کنار سد قدم بزنید یا به طرف روستای آرامش بروید و از بخش تپه پیمایی آن استفاده کنید.

جنگل‌نوردی در کنار سد

در کنار این سد جنگل های انبوهی قرار دارند که می توانید در کنار آن ها پیاده روی کنید. مخصوصا که دیدن زمین های کشاورزی با شالیزارهای سرسبز می توانید جالب توجه باشد.

عکاسی

امکان ندارد به جایی سفر کنیم و از مناظر آن عکس نگیریم. به همین دلیل عکاسی یکی از بخش های جالب سفر می باشد. مخصوصا اگر منظره جذاب باشد ارزش عکس گرفتن را دارد.

آب‌تنی در سد سلیمان تنگه

اگر قصد دارید تنی به آب بزنید، می توانید رودخانه را انتخاب کنید. اما اگر قصد شما سد است امکان این کار وجود ندارد چون با خطراتی همراه است. بهتر است به آب رودخانه خنک کنار سد بسنده کنید.

امکانات سد سلیمان تنگه

از آن جا که این منطقه طبیعی است، پس برای استفاده از امکانات آن باید به روستاهای اطراف یعنی دهکده آرامش مراجعه کنید.

خطرات در سفر به سد سلیمان تنگه

به علت اینکه جنگلی در این نواحی وجود دارد پس باید مراقب حیوانات باشید، مخصوصا اگر شب می خواهید اینجا اقامت کنید.

نکات بازدید از سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه مازندران

اولین نکته این است که برای برپایی چادر تجهیزات مناسب را داشته باشید و از شنا کردن در دریاچه پرهیز کنید.

از ریختن زباله در این نواحی بپرهیزید و آن ها را در کیسه زباله بریزید. سد در روزهای انتهایی هفته شلوغ است، پس برای داشتن آرامش بهتر است، اول هفته به این مکان مراجعه کنید.

اقامت در اطراف سد سلیمان تنگه مازندران

سد سلیمان تنگه مازندران

برپایی چادر

همان طور که گفتیم باید کلیه لوازم مورد نیاز را برای کمپینگ داشته باشید. همچنین به دلیل اینکه باید مسیری را پیاده بروید تا به سد برسید از همراه داشتن وسایل زیاد خودداری کنید تا در راه خسته نشوید.

اقامتگاه‌های نزدیک سد سلیمان تنگه مازندران

دهکده آرامش، گزینه مناسبی برای اقامت در کنار سد است. می توانید یکی از خانه های این محل را اجاره کنید و در آن اقامت کنید.

زمان مناسب برای سفر به سد سلیمان تنگه مازندران

در بهار هوا خنک و معتدل است و می توانید از هوای این ناحیه لذت ببرید. تابستان مقداری هوا گرم تر می شود، با این حال بیشتر افراد این فصل را برای سفر به این ناحیه انتخاب می کنند.

در پاییز و زمستان هوا سردتر شده و می تواند مقداری آزاردهنده باشد. البته این بستگی به نظر افراد دارد. با این حال شما می توانید هر فصلی را برای سفر به دریاچه انتخاب کنید.

سد سلیمان تنگه کجاست؟

سد از شهر ساری 45 کیلومتر فاصله دارد و روستایی به اسم افرا چال هم در نزدیکی آن واقع شده است.

نحوه دسترسی به سد سلیمان تنگه مازندران

سد سلیمان تنگه مازندران

برای رسین به سد می توانید به سمت بلوار کشاورز ساری بروید، سپس وارد جاده کیاسر شوید. بعد از اینکه 23 کیلومتر رانندگی کردید، به روستایی به اسم تاکام خواهید رسید. در این جا با دو راهی مواجه می شوید که در یک طرف آن سد سلیمان تنگه وجود دارد. باید به طرف راست بروید و بعد از 25 کیلومتر دیگر به سد خواهید رسید.

اما اگر مبدا حرکت از تهران است، می توانید از سه طریق خود را به مازندران برسانید. در روش دیگر می توانید وارد جاده فیروزکوه شوید، تا به پل سفید برسید، بعد از آن جاده افراچال است که با 2 ساعت رانندگی در آن به ساری خواهید رسید. سپس باید به سمت خروجی ساری بروید و وارد جاده ای که به سمت سمنان می شود، بشوید بعد از آن پس از 23 کیلومتر به روستای تاکام خواهید رسید.

جاهای دیدنی اطراف سد سلیمان تنگه

روستای افرا چال

دهکده آرامش سد سلیمان تنگه مازندران

دهکده آرامش یکی از مکان های گردشگری و زیبایی است که در این منطقه قرار گرفته است. همان طور که گفتیم امکانات خوبی در دهکده فراهم شده است تا گردشگران بتوانند اوقات خوبی داشته باشند.

رودخانه تجن در کنار سد شهید رجائی مازندران

این رود جزو مناطق گردشگری ناحیه محسوب می شود. آب رودخانه تجن از کوه های هزار جریب، چهاردانگه و دودانگه نشات می گیرد. سپس در انتهای مسیر خود وارد دریای خزر می شود.

اما معنی اسم تجن چیست؟

تجن ریشه در تجنه دارد. در گویش مازندرانی از مصدر بتتن می آید و معنی تاختن می دهد، به همین دلیل می توان گفت که رودخانه شبیه اسبی در حال تازیدن است.

تکیه پهنه کلا ساری

این حسینیه در بخش جنوبی ساری است و در روستایی به همین نام واقع شده است. تکیه مورد نظر در فاصله ده کیلومتری از ساری قرار گرفته است. معنی کلا در لغت قلعه و در سخن آبادی است. در نتیجه به همین دلیل است که بیشتر روستاهای این ناحیه پسوند کلا دارند. البته به دلیل بزرگ بودن این ناحیه به آن پهنه هم می گویند که در گذشته آن را پناه کلا صدا می کردند.

روستای تاکام در مازندران

این روستا در ناحیه کلیجان رستاق است و همین طور در ده سد تنگه سلیمان است. اصل این واژه تام کوم یا تان کوم بوده است که کم کم تغییر یافته است. کتیبه ای تاریخی در امام زاده آقمشهد یافت شده که بعد از خواندن آن متوجه شدند که روستای آقمشهد از طرف شمال به تان کوه ارتباط دارد. تان هم معنی عالی بودن می دهد و روستاییان اگر غذایی بسیار خوشمزه باشد به آن تام می گویند.

طبیعت اطراف مسیر سد سلیمان تنگه

هنگامی که قصد این سد را می کنید، شاهد زیبایی های زیادی در مسیر خواهید بود. از جمله این مناظر طبیعی می توان به جنگل و درختان اشاره کرد.

مزارع کشاورزی در مسیر سد تنگه سلیمان

در این جاده می توانید شاهد مزارع کشاورزی باشید که بسیار سرسبز هستند. مخصوصا در بهار که زمین های برنج بسیار دیدنی هستند. در هنگام نشا می توانید شاهد افرادی باشید که در حال کار کردن بر روی زمین هستند. این نشاها در آخر تابستان به خوشه های برنج تبدیل می شوند.

پس می توان گفت که در شهریور ماه برنج ها برداشت می شوند. سپس در پاییز و زمستان زمین خشک است تا هنگامی که بهار دوباره از راه برسد.

ارتفاعات جنگلی در کنار سد سلیمان تنگه

جنگل این ناحیه شامل درختان تنومندی است که باعث سرسبزی این ناحیه شده اند. شما می توانید برای پیاده روی در طبیعت یا جنگل نوردی وارد این جنگل ها شوید.

آدرس سد سلیمان تنگه چیست؟

مازندران، 45 کیلومتری ساری، روستای افراچال

آب و هوای کنار سد شهید رجائی به چه صورت است؟

این منطقه هم شبیه به ساری در بهار خنک، تابستان گرم و در پاییز و زمستان سرد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *