پارک چیتگر تهران، امکانات و جاذبه ها

پارک چیتگر تهران
ایران گردی, تهران

تهران شهری بزرگ است که به دلیل جمعیت بالا و وجود ماشین ها هوای آن چندان سالم نیست. اما برای اینکه بتوانید اوقات خوشی را داشته باشید می توانید از فضاهای سبز آن استفاده کنید. پارک چیتگر تهران یکی از این فضاهای سبز است که آب و هوای خوشی دارد. برای آشنایی با پارک چیتگر تهران با ما همراه باشید. همین طور برای خرید بلیط هواپیما تهران ارزان می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

در این پارک می توانید تفریحات مختلفی را تجربه کنید و از مناظر طبیعی آن لذت ببرید. پس اگر امکان رفتن به شمال را ندارید می توانید سری به این پارک زیبا بزنید.

آشنایی با پارک چیتگر تهران

قدمت این پارک به سال 1342 باز می گردد. این پارک جنگلی بسیار وسیع است، در نتیجه در آب و هوای تهران تاثیرگذاشته است. امکانات این پارک و همین طور بخش های طبیعی آن باعث شده اند تا خانواده ها در آخر هفته به این پارک مراجعه کنند.

از میان پارک چیتگر رودخانه ای عبور کرده که باعث شده تا جنگل به دو قسمت تقسیم گردد. یک بخش پارک 658 هکتار است و بخش دست نخورده آن است. همچنین در این پارک بین بخش های مختلف آن تفاوت ارتفاع زیادی وجود دارد. تفاوت این نقاط به 88 متر هم می رسد. از جمله درختان این پارک می توان به افرا، سرو نقره ای، بلوط، ارغوان، کاج، اقاقیا، نارون، زبان گنجشک و … اشاره کرد.

پارک چیتگر تهران کجاست؟

تصویری از پارک چیتگر تهران

پارک مورد نظر در بخش غربی تهران و در منطقه 22 است. دو اتوبان شهید همدانی و شهید خرازی در دو طرف این پارک هستند. در نتیجه شما می توانید از طریق ماشین شخصی خود به این پارک دسترسی داشته باشید.

پس برای رفتن به این پارک کافی است تا از اتوبان های خرازی، آزادگان و همدانی استفاده کنید. اگر از اتوبان همدانی استفاده کنید، باید به سمت بلوار گیاه شناسی بروید و سپس به طرف بلوار میعاد حرکت کنید و سرانجام به دریاچه چیتگر می رسید.

اما اگر مسیر خود را از بزرگراه همت انتخاب کنید، باید به طرف بزرگراه شهید خرازی بروید. سپس بعد از این مسیر به طرف خروجی دریاچه چیتگر بروید. اما اگر از طریق مترو بخواهید به پارک برسید، باید در ایستگاه مترو چیتگر پیاده شوید. مترو با پارک فاصله چندان زیادی ندارد و با مقداری پیاده روی می توانید به پارک برسید.

برای اینکه به امکانات پارک دسترسی داشته باشید باید سوار اتوبوس هایی که داخل شهرک قرار دارد بشوید. شما می توانید از اتوبوس های شهید باقری برای رسیدن به مقصد استفاده کنید. ایستگاه اتوبوس چیتگر به همین منظور ایجاد شده است. اما اگر مسیر شما دریاچه چیتگر است، می توانید در بخش پایانه صادقیه از اتوبوس های خط 322 استفاده کنید و در ایستگاه جوزانی پیاده گردید.

امکانات و تفریحات پارک جنگلی چیتگر

در این پارک می توانید از امکانات مختلفی استفاده کنید که باعث شود لحظات زیبایی در آن داشته باشید. به همین دلیل در ادامه به معرفی تک تک تفریحاتی که می توان در این پارک انجام داد می پردازیم.

پیک ‌نیک خانوادگی

همه ما علاقه خاصی به پیک نیک داریم تا زمانی را در کنار دوستان یا خانواده خود بگذرانیم. مخصوصا که اکثرا خانواده ها با خود منقل دارند و کبابی روی آن درست می کنند. چنانچه تصمیم دارید تا در روزهای پنجشنبه جمعه به پارک بروید باید توجه کنید که حتما صبح زود به پارک مراجعه کنید. چون هم با ترافیک مسیر مواجه می شوید و هم جایی برای نشستن پیدا نمی کنید.

همان طور که گفتیم به دلیل هوای خوب پارک گردشگران زیادی به این منطقه می روند که از این میان تهرانی و کرجی ها در رتبه نخست قرار دارند. همچنین ماموران پارک هم در بخش های مختلف آن گشت می زنند، در نتیجه پارک تقریبا امن است.

جاهای مشخصی هم برای منقل در نظر گرفته شده است که می توانید در آن جا کباب درست کنید، پس به هیچ وجه فکر درست کردن آتش در میان پارک را نداشته باشید. همین طور چنانچه غذایی با خود ندارید، می توانید از رستوران های پارک استفاده کنید.

دوچرخه ‌سواری

تصویری از پارک چیتگر تهران

در داخل پارک بخش های ویژه ای برای دوچرخه سواری در نظر گرفته شده است. به طور کلی سه پیست مختلف وجود دارند که گردشگران می توانند از آن ها استفاده کنند. این پیست ها شامل سرعت با طول 1700 متر و استقامت با طول پنج هزار متر برای آقایان و پیست مخصوص بانوان با طول 1300 متر است.

کسانی که با خود دوچرخه ندارند، می توانند دوچرخه های پارک را کرایه نمایند. انواع مختلف دوچرخه برای گروه های سنتی مختلف تدارک دیده شده است. هزینه کرایه دوچرخه هم به زمان و مدل آن بستگی دارد.

البته توجه داشته باشید که برای کرایه دوچرخه باید با خود گواهینامه یا کارت ملی داشته باشید. همین طور در صورتی که تاخیر داشته باشید، باید هزینه یک ساعت جریمه را پرداخت کنید.

شما می توانید با خیال راحت در این مسیر دوچرخه سواری کنید. زیرا افراد پیاده نمی توانند وارد پیست دوچرخه سواری بشوند و تابلوهای راهنمایی هم در این پیست ها نصب شده است. کسانی که با دوچرخه آشنایی چندانی ندارند، می توانند وارد پیست استقامت بشوند. همین طور کادر پزشکی هم در کنار پیست آماده هستند که اگر مشکلی ایجاد شد به دوچرخه سواران کمک کنند.

دریاچه چیتگر تهران

دریاچه چیتگر تهران

این دریاچه ابعادی به اندازه 130 هکتار دارد. دریاچه در واقع طبیعی نیست و به صورت مصنوعی ایجاد شده است. سرچشمه آب آن از طریق رودخانه کن است. این دریاچه باعث شده تا هوای اطراف منطقه خنک تر شود، همین طور امکانات تفریحی زیادی در کنار آن مهیا شده است.

شما می توانید از تفریحات آبی، اسکله تفریحی، پارک آبی، سافاری، بخش قایق رانی، تیوپ سواری، شهربازی و هرم هیجان آن استفاده کنید. جالب است که بدانید در زمستان پرندگان مهاجر هم به کنار این دریاچه می آیند. از جمله این پرندگان می توان به اردک ماندارین، کاکایی و سهره جنگی اشاره کرد. این پرندگان از بخش های سردسیر اروپا و سیبری به این بخش سفر می کنند.

مسیر پیاده ‌روی دور دریاچه تهران

از آن جا که این منطقه سرسبز است و دمای خوبی دارد پس پیاده روی بسیار لذت بخش خواهد بود. همین طور برای پیاده روی مسیرهایی هم در نظر گرفته شده است که می توانید از آن ها استفاده کنید. یکی از این مسیرهای ویژه گذر موج است که باعث می شود پیاده روی شما با هیجان همراه باشد.

مسیر گذر موج 5 هزار متر است و در آن پستی و بلندی های مختلفی وجود دارند. همین قضیه باعث می شود که حس کنید درون دریایی طوفانی قدم می زنید. مخصوصا که اگر در شب به پارک بروید از قدم زدن در زیر نور چراغ لذت خواهید برد.

ماهی‌گیری در دریاچه چیتگر تهران

ماهیگیری در دریاچه چیتگر

با اینکه این دریاچه مصنوعی است، اما می توانید در آن ماهیگیری هم بکنید. کافی است تا در باشگاه ماهیگیری عضو شوید. اما کسانی که می خواهند به صورت حرفه ای ماهیگیری کنند باید به بخش های دست نخورده طبیعت بروند.

قایق‌سواری در دریاچه چیتگر تهران

قایق‌سواری در دریاچه چیتگر تهران

قایق سواری تفریحی لذت بخش است که می توانید در دریاچه چیتگر انجام دهید. برای قایق سواری می توانید از دو اسکله در 2 بخش پارک استفاده کنید. انواع مختلف قایق برای بازدیدکنندگان وجود دارند. این قایق ها شامل پدالی 2 تا 4 نفره و قایق های موتوری می شوند. تعدادی لنج هم برای نفرات بالا در نظر گرفته شده است. البته برای اینکه لنج حرکت کند باید ظرفیت آن تکمیل گردد.

بوستان ریحانه بانوان

بوستان ریحان چیتگر

این بوستان ویژه خانم ها ایجاد شده است تا بتوانند به سادگی از فضای پارک و امکانات آن استفاده کنند. همین طور می توانند در این بوستان پوشش هم نداشته باشند. بوستان ریحان ابعادی به اندازه 18 هکتار دارد.

در این بوستان خانم ها می توانند از باشگاه بدن سازی، اسکیت، آلاچیق، تئاتر، پینگ پنگ، فوتبال دستی و بخش سکوها برای ورزش صبحگاهی استفاده کنند. جشنواره های مختلفی هم در طول سال در این مکان برگزار می شود. برای اینکه به این بوستان بروید، باید از سمت در شماره یک که در داخل خیابان سرو است، وارد شوید.

میشه ‌زار و باغ راز هستی

میشه زار بخشی از بوستان چیتگر است که در آن می توانید تعدادی از حیوانات را در محل زندگی خود تماشا کنید. این حیوانات شامل میش، خرگوش و قوچ می شوند. این حیوانات به این علت که داخل قفس نیستند زندگی بهتری نسبت به باغ وحش دارند. به طور کلی شما می توانید این حیوانات را از فاصله سی متری و در امنیت تماشا کنید. مخصوصا این بخش پارک می تواند برای کودکان بسیار جالب باشد.

باغ راز هستی یکی دیگر از بخش های پارک است که در حدود 18 و نیم هکتار وسعت دارد. در این باغ قسمت هایی مانند گیاهان دارویی، مجموعه یونجه زار و گل های رز وجود دارند.

گیاهان دارویی پارک شامل مریم گلی، اناب، زرشک، آویشن، به لیمو، مریم نخودی و … می شوند. در این بخش همچنین برکه هم وجود دارد. قسمت باغ نوازش شامل حیوانات و پرندگانی مانند بز، شتر، لاما، قرقاول، اسب، طاووس، گنجشک و … می شود، همچنین در برکه ماهی های زینتی به چشم می خورند.

پینت‌بال

پینت بال چیتگر

پینت بال تفریحی هیجان انگیز است که می تواند آدرنالین خون شما را افزایش دهد. برای پینت بال می توانید به بخش شرقی بوستان بروید. در این ورزش دو تیم وجود دارند که با یکدیگر رقابت می کنند. برای اینکه بازی آغاز شود، باید حداقل ده نفر در آن شرکت کنند.

سوارکاری

سوارکاری در چیتگر

در این پارک بخشی برای سوارکاری در نظر گرفته شده است که با عضویت در آن می توانید از امکانات آن استفاده کنید. همچنین قسمتی هم مخصوص خردسالان است که می توانند از اسب های پونی استفاده کنند. کسانی که عضو باشگاه نیستند، با پرداخت هزینه ای می توانند سوار اسب ها بشوند.

امکانات و زمان فعالیت پارک جنگلی چیتگر تهران

زمان فعالیت پارک از ساعت شش صبح تا 12 شب است.

برای وارد شدن به پارک می توانید از ورودی های زیر استفاده کنید:

بلوار کوهک و توسط ایستگاه چیتگر

خروجی آزاد راه تهران کرج

بلوار دستواره

آزاد شهر

ایستگاه مترو ایران خودرو

فهرست امکانات پارک جنگلی چیتگر تهران

دریاچه چیتگر

بخش ورزشی: پیست دوچرخه سواری، بخش کرایه دوچرخه، بوستان ریحانه، باشگاه سوارکاری، زمین والیبال، باشگاه پینت بال

بخش خوراکی: رستوران مروارید، غرفه تنقلات، کافی شاپ، رستوران تشریفات، رستوران شب های گلستان، بوفه، رستوران باراد و …

بخش تأسیسات: سالن اجتماع، دفتر بی سیم، قسمت اسکان اضطراری

امکانات رفاهی: نمازخانه، زمین بازی کودک، پارکینگ، سرویس بهداشی، میشه زار

بخش امداد رسان: آتش‌نشانی، هلال احمر، درمانگاه

استفاده از مترو برای رفتن به پارک چیتگر چگونه است؟

برای رفتن به پارک چیتگر می توانید از خط مترو پنج تهران استفاده کنید و در ایستگاه ایران خودرو یا چیتگر پیاده شوید.

زمان فعالیت پارک چیتگر چه زمانی است؟

پارک چیتگر از ساعت شش صبح تا 12 شب فعالیت می کند. اما باید توجه داشته باشید که ساعت کاری قسمت های مختلف پارک با یکدیگر تفاوت دارند. از دریاچه چیتگر می توانید در تمام روزهای هفته از ساعت 15:30 الی 22 استفاده کنید، اما در آخر هفته ساعت استفاده از 10 صبح تا 10 شب خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *