امامزاده صالح تهران + تاریخچه و آدرس

امامزاده صالح تهران
ایران گردی, تهران

امامزاده ها یکی از مکان هایی هستند که شما می توانید در آن ها آرامش را حس کنید. امامزاده صالح تهران مکان مقدسی است که می توانید با مراجعه به آن نذرهای خود را ادا کنید یا ساعتی در این فضای معنوی با خود خلوت کنید. برای تهیه پایین ترین قیمت بلیط تهران می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

امامزاده صالح کیست؟

درباره نسبت این امامزاده شک و شبهاتی وجود دارد. عده ای بر این عقیده هستند که این فرد نواده امام موسی کاظم است. افراد دیگری هم بر این باورند که صالح ‌بن ‌موسی ‌الکاظم برادر حضرت معصومه (س) محسوب می شود. با این حال در کتب تاریخی مانند کنزالانساب، انوار المشعشعین و مراقد المعارف اطلاعاتی وجود دارد که بیانگر این است که ایشان فرزند بلافصل امام موسی کاظم می باشد.

نحوه شهادت امامزاده صالح

درباره اینکه ایشان چگونه به شهادت رسید می توان گفت که صالح ‌بن ‌موسی ‌الکاظم برای کمک به امام رضا (ع) همراه با یاران خود به طرف ایران رهسپار می شود، اما به کاروان ایشان حمله می شود و ایشان به شهادت می رسد.

البته داستان دیگری هم وجود دارد که فردی با نسبت امام زاده صالح در منطقه اردبیل زندگی می کرده است. بعد از به شهادت رسیدن ایشان سر وی را برای حاکم ری ارسال می کنند، اما عاشقان اهل بیت این سر را در روستایی در منطقه تجریش امروزی دفن می کنند. در نتیجه عده ای معتقدند که بدن امامزاده صالح در اردبیل و سر گرانقدر ایشان در تجریش است.

تاریخچه آرامگاه امامزاده صالح تهران

نمایی از امامزاده صالح تهران

این آرامگاه بسیار قدیمی است و بنظر می رسد که قدمت آن مربوط به زمان ایلخانیان می شود. با این حال هنوز به درستی مشخص نیست که چه فردی این آرامگاه را ساخته است. در سال 1210 بود که فردی به اسم هلاکو این آرامگاه را ترمیم کرد. این شخص از فرزندان فتحعلی شاه بوده است.

در آن زمان گنبد این بنا کاشی کاری شده و دری که در بخش جنوبی آن بوده به بخش غربی منتقل شده است. برادر این شاهزاده نیز قسمت های دیگر این آرامگاه از جمله مسجد، حمام و حسینیه را احداث کرده است.

اگر به ایوان ورودی حرم دقت کنید، لوح مستطیلی را می بینید که اسم فتحعلی شاه بر روی آن نقش بسته است. این لوح در سال 1210 ایجاد شده است. ضریح این بنا هم به وسیله میرزا سعید خان که یکی از وزیران در دوره قاجاریه بوده، وقف شده است.

بعد از سال ها دوباره در سال 1338 بود که فردی به اسم حسن فداکار گنبد را دوباره کاشی کاری کرد. اما در سال 1368 بود که گنبد را تخریب و آن از نو ترمیم کردند. گنبد جدید ابعاد بزرگ تری نسبت به قبلی داشت، همچنین گلدسته های گنبد هم به آن اضافه شد و رواق های آن آیینه کاری گردید.

نذر نمک در امامزاده صالح

همان طور که در ابتدا هم به آن اشاره کردیم، مردم برای ادای نذر خود به این امامزاده مراجعه می کنند. بیشتر مردم برای ادای نذر نمک می خرند. این نمک بین کسانی که برای زیارت به این آرامگاه آمده اند، پخش می شود. نمک نشانی از برکت و روزی است، به همین دلیل است که بیشتر مردم از آن استفاده می کنند.

جالب است که بدانید نذر نمک از زمانی آغاز شد که در این ناحیه برف می باریده است. در نتیجه مردم برای جلوگیری از لیز خوردن در این زمین نمک می ریخته اند. بعد از این قضیه بود که مردم تصمیم گرفتند نذر خود را به صورت نمک ادا کنند تا مردمی که در این مسیر هستند دچار آسیب نشوند.

معماری بنای امامزاده

هنگامی که به این بنا نگاه می کنید، احتمالا رنگ آبی فیروزه ای آن شما را به خود جذب خواهد کرد. کاشی ها و گلدسته های آن به این رنگ هستند. نقش های گوناگونی که در بنا به کار رفته به همراه طاق ها و طرح های چهار گوشه آن نشانی از سبک دوره های 7 و 8 هجری قمری دارد.

امامزاده دارای یک ایوان در بخش ورودی و چهار رواق است. در گذشته قبرهایی در صحن این آرامگاه وجود داشته است اما در سال های بعد تدفین در این مکان ممنوع شد و هم اکنون اثری از آن قبرها به چشم نمی خورد. در آن زمان ها همین طور دور امامزاده دیوارکشی هم داشته است تا اینکه برای گسترش خیابان تجریش آن دیوارها تخریب شدند و قسمتی از آن قبرستان تبدیل به بوستان شد.

امکانات امامزاده صالح تهران

امامزاده صالح تهران

زمین این آرامگاه وسعتی به اندازه سه هزار متر دارد، در نتیجه می توان آن را یکی از امامزاده های بزرگ ایران هم به شمار آورد. این امامزاده دارای قسمت های مختلفی است که بخشی از آن ها قدیمی هستند اما در آن بخش های تازه تری هم به چشم می خورد.

ورودی ‌های مختلف امامزاده

امامزاده صالح تهران دارای سه ورودی است. دو تا از این درها به بازار تجریش و در دیگر به ترمینال شهری ختم می شود. برای استفاده از این ورودی ها باید مسیری را پیاده طی کنید. همه می توانند از امامزاده بازدید کنند و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

در نیمه اول سال زائران می توانند از اذن صبح تا نیمه شب و در نیمه دوم سال از تا 11 شب به این مکان مراجعه کنند. البته در زمان کرونا محدودیت های خاصی وجود دارد که باید آن ها را هم در نظر داشت. با این حال کلیه موارد ایمنی در این امامزاده رعایت می شود. گاهی اوقات وقتی میزان کرونا زیاد می شود درهای آرامگاه بسته می شوند به همین دلیل بهتر است تا قبل از مراجعه در سایت آرامگاه این موضوع را بررسی کنید.

حیاط امامزاده صالح تهران

کبوتران امامزاده صالح

در این بخش قبر پنج شهید گمنام به خاک سپرده شده است. وقتی وارد امامزاده می شوید، اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند این مقبره ها هستند. سپس کبوترهای حرم را می بینید که آزادانه در این فضا پرواز می کنند. نذر گندم نیز از دیگر نذرهایی است که توسط زائران انجام می شود.

حوض میان حیاط امامزاده صالح

حوضی که در این آرامگاه قرار دارد در سال های دور ساخته شده است. در گذشته این آرامگاه دارای 2 حیاط بوده است که حوض در بخش بزرگ تر قرار داشته است. برای تامین آب این حوض از قناتی که در این نزدیکی بوده است استفاده می کرده اند. اما قنات رفته رفته خشک شد.

همین طور بخشی برای وضو هم در کنار حوض ساخته شده است. کسانی که به امامزاده می آیند می توانند در کنار حوض وضو بگیرند یا تنها دست و روی خود را بشویند تا احساس طراوت به آن ها دست دهد. امروزه در کنار این حوض علاوه بر قسمت وضو بخش آب آشامیدنی هم ساخته شده است.

مقبره شهدای گمنام

این مقبره ها مربوط به افرادی می شود که در حوادث گوناگون حضور داشته اند که از جمله آن ها می توان به شهدای هسته ای هم اشاره کرد. افراد مختلف هنگامی که به قصد زیارت امامزاده صالح به این منطقه می آیند، قبر این شهدا را هم زیارت می کنند.

بخش زیارتی اصلی امامزاده صالح

در این بنای وسیع 2 رواق مخصوص بانوان و 2 رواق دیگر مخصوص آقایان ساخته شده است. این رواق ها به صورت آینه کاری هستند. همینطور هنر منبت کاری هم در درهای این بخش به چشم می خورد. در زمان ساخت این بنا بقعه آن در حدود 6 در 6 و نیم متر بوده است، اما اکنون وسعتی به اندازه 50 متر دارد. ضریح امامزاده هم از چوب و نقره تشکیل شده است.

سرویس بهداشتی امامزاده صالح تهران

این بخش در قسمت پشتی امامزاده واقع شده است. اگر می خواهید به سرویس های بهداشتی دسترسی پیدا کنید، به پشت آرامگاه بروید. سپس از پله هایی عبور خواهید کرد و در انتهای مسیر با سرویس بهداشتی مواجه می شوید. این سرویس ها فضای تمیزی دارند و در آن ها هم سرویس ایرانی و هم سرویس فرنگی به چشم می خورد.

چنار پیر محوطه امامزاده صالح

درخت چنار بسیار پیری برای سال ها در این ناحیه زندگی می کرده است. این درخت نماد شمیرانات بوده است. جالب است که بدانید شاخه های این درخت بسیار بزرگ بوده اند به طوری که قسمتی از حیاط زیر سایه آن قرار می گرفته است. برخی از مردم می گویند که حتی استادان مکتب کلاس های خود را زیر این درخت برپا می کرده اند.

با این حال سن درخت به درستی مشخص نبوده است، اما آن را در میراث فرهنگی ایران ثبت کرده اند. تنه این درخت پانزده متر بوده و قطر شاخه ها هم به اندازه یک چنار بوده است. متاسفانه هنگامی که قنات این ناحیه خشک شد، قسمتی که چنار در آن قرار داشته نشست می کند و چنار آسیب می بیند.

همین طور بعد از اینکه سیلی در تجریش رخ می دهد، برنامه هایی برای توسعه این منطقه در نظر گرفته می شود که بنابر دستور میراث فرهنگی قرار می شود که این درخت را قطع کنند، در نتیجه یک شب درخت قطع می شود و تنها خاطره ای از آن باقی می ماند.

جاذبه‌ های گردشگری حوالی امامزاده صالح تهران

در کنار این امامزاده چندین بخش دیدنی و تاریخی وجود دارد که می توانید از آن ها هم بازدید کنید.

بازار تجریش

بازار سنتی تجریش

بازار تجریش یکی از مکان های قدیمی در تهران است که روزانه افراد زیادی برای خرید به آن مراجعه می کنند. این بازار شامل دالان های پیچ در پیچی است که در هر بخش آن حجره های مختلفی وجود دارند. بازار میوه از معروف ترین بخش های آن است که می توانید انواع میوه و سبزی را در آن پیدا کنید.

از دیگر بخش های جالب این بازار مسجد، رستوران های سنتی و حسینیه ها است. این بازار به امامزاده نزدیک است و دو ورودی آرامگاه به این بازار ختم می شوند.

پاساژ‌ ارگ

پاساژ‌ ارگ

پاساژ ارگ ساختمانی پنج طبقه است. در این مرکز امکانات مختلفی مانند آمفی تئاتر، کافه، بام سبز، رستوران و … وجود دارد. این ساختمان از ساعت ده تا یازده شب باز است. برای رسیدن به این پاساژ باید به شمال میدان تجریش بروید که در خیابان سعد آباد واقع شده است. چنانچه بخواهید از امامزاده به این پاساژ بروید تنها با 10 دقیقه پیاده روی به مقصد خواهید رسید.

پاساژ قائم در نزدیکی امامزاده صالح تهران

پاساژ قائم

یکی دیگر از مراکز خریدی که در نزدیکی امامزاده قرار گرفته است، پاساژ قائم است. این پاساژ از ساعت ده صبح تا ده شب باز است اما در زمان عذاداری ها بسته خواهد بود و فعالیتی ندارد. در این پاساژ انواع کالاها به مشتریان عرضه می شوند. مکان این بازار در خیابان شهرداری است و به امامزاده بسیار نزدیک است.

پاساژ تندیس

پاساژ تندیس

پاساژ تندیس یکی دیگر از مراکز خرید تجریش است در این مرکز می توانید کالاهای آرایشی، کیف، پوشاک برای بانوان و آقایان و سایر وسایل مورد نیاز خود را خریداری کنید. ساختمان این مجموعه دارای بخش هایی مانند کافه، پارکینگ، پله برقی، بخش معلولین، سرویس بهداشتی، رستوران، اتاق سیگار و … است. پاساژ مورد نظر در خیابان غلام جعفری است و تنها با ده دقیقه پیاده روی از سمت امامزاده به آن خواهید رسید.

خیابان ولی‌عصر

خیابان ولی‌عصر

این خیابان نه تنها در ایران بلکه در خیاورمیانه هم خیابان بلندی محسوب می شود. در این خیابان جاذبه های زیادی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به پارک ساعی، باغ فردوس، سینما آفریقا، کافه، کاخ مرمر، رستوران، تئاتر و چندین سینمای دیگر اشاره کرد.

آغاز این خیابان از سمت خیابان راه آهن آغاز می شود. بسیاری از خیابان های تهران به این خیابان می رسند. در نتیجه می توان آن را شاهراهی اصلی به شمار آورد. برای رفتن به خیابان تجریش هم می توان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرد و هم می توان با ماشین خودتان بروید.

کاخ سعدآباد در نزدیکی امامزاده صالح تهران

کاخ سعادت آباد

این کاخ یکی از مکان های دیدنی در تهران است که قدمت آن به زمان پهلوی باز می گردد. البته هم اکنون کاربری کاخ به موزه تغییر کرده است. در سعدآباد تهران ساختمان های زیادی وجودی دارند که بعضی در زمان قاجاریه ساخته شده اند. از جمله این بناها می توان به شمس العماره اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *