آشنایی با پارک های جنگلی تهران

پارک های جنگلی تهران
ایران گردی, تهران

چندین پارک جنگلی در بخش شمالی، شرقی، جنوبی و غربی تهران وجود دارند که این پارک ها فضایی مناسب برای بودن در دل طبیعت به شمار می روند. به همین دلیل قصد داریم تا درباره پارک های جنگلی تهران صحبت کنیم.

پارک های جنگلی تهران محلی مناسب هستند تا بتوانید برای ساعتی از فضای پر سرو صدای شهر در امان بمانید. مسافران عزیز می توانند برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما تهران به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنند.

پارک‌ های جنگلی شرق تهران

پارک جنگلی لویزان

پارک جنگلی لویزان

یکی از پارک های معروف در بخش شرقی تهران، پارک لویزان است. ابعاد این منطقه در حدود 1000 هکتار است. برای رسیدن به این پارک باید از بزرگراه بابایی به سمت بزرگراه باقری بروید و سپس وارد خیابان هنگام شوید.

همچنین می توانید از مترو خط سه استفاده کنید و در ایستگاه نوبنیاد پیاده شوید. اما در صورتی که با ماشین شخصی به سمت این پارک رهسپار شدید ، باید بدانید که ورود ماشین به آن امکان پذیر نیست.

در این پارک درختانی مانند کاج، اقاقیا، توت، سرو، زبان گنجشک و مو رشد می کنند. همچنین باغ پرندگان با حدود 168 گونه مختلف در این پارک وجود دارد که شامل پرندگان داخل قفس و پرندگان داخل تور می شوند. یک قسمت ویژه برای بانوان هم در این پارک جنگلی در نظر گرفته شده است.

از امکانات پارک جنگلی لویزان می توان به کافی شاپ، آلاچیق، سرویس بهداشتی، منقل کباب پز، میز پینگ پونگ، رستوران، نیمکت و بوفه اشاره کرد. همچنین باید گفت که پارک لویزان بین دو پارک جنگلی دیگر قرار گرفته است.

آدرس پارک جنگلی لویزان: اتوبان شهید بابایی، خیابان هنگام

ساعت فعالیت: 6 تا 23:45

پارک جنگلی سرخه حصار

پارک جنگلی سرخه حصار

این پارک جنگلی از سالیان پیش در این منطقه وجود داشته است. پارک مورد نظر در بزرگراه یاسینی قرار گرفته است. برای رفتن به این پارک می توانید از ایستگاه مترو فرهنگسرا استفاده کنید، سپس با تاکسی خودتان را به مقصد برسانید. اما چنانچه از اتوبوس استفاده می کنید، می توانید سوار بی آرتی های آزادی – تهران پارس بشوید.

این پارک در زمان قاجاریه محلی برای شکار بوده است. رودخانه جاجرود باعث سرسبزی این پارک شده و به طور کلی پارک سرخه حصار سهم زیادی در تولید اکسیژن برای تهران دارد.’

پوشش گیاهی این منطقه شامل اسپند، آویشن، پونه کوهی، کاکوتی، چوبک و گز و گون می شود. همچنین در حین گشت و گذار احتمالا شاهد درختانی مانند زالزالک و سرو کوهی هم خواهید بود.

حیواناتی همچون آهو، سنجاب، خرگوش، شغال، گربه وحشی، روباه قرمز و خزندگانی مانند لاک پشت، مار و … در این پارک دیده می شوند. از پرندگان پارک سرخه حصار می توان به عقاب طلایی، دال سیاه و بوتیمار اشاره کرد.

امکانات پارک شامل رستوران، منقل کباب پز، بخش دوچرخه سواری، بوفه، پارکینگ، آلاچیق، قسمت مربوط به پینت پال، بیلیارد، لیزر تگ و … می شوند.

آدرس پارک جنگلی سرخه حصار: تهران، خیابان دماوند، جنب ترمینال شرق،

ساعت فعالیت: 9 تا 24

پارک جنگلی یاس فاطمی

پارک جنگلی یاس فاطمی

این پارک از جمله پارک هایی است که در شرق تهران قرار گرفته است و ابعاد آن به 1400 هکتار می رسد. این پارک قبلا به اسم جنگل قوچک شهرت داشته است. برای دسترسی به پارک جنگلی یاس فاطمی می توانید از بزرگراه باقری، همت یا بابایی استفاده کنید.

طبیعت این پارک شامل درختانی مانند اقاقیا، درخچه تزئینی، کاج، زبان گنجشگ، سرو و … می شود. گردشگران می توانند همچنین از میزهای فوتبال دستی، زمین پینت بال، میز تنیس و بخش تیراندازی استفاده کنند. امکانات پارک یاس فاطمی شامل آلاچیق، نمازخاننه، سرویس های بهداشتی متعدد، منقل کباب پز و چندین پارکینگ است. به یاد داشته باشید که حتما با خودتان آب همراه داشته باشید.

آدرس پارک جنگلی یاس فاطمی: تهران، بزرگراه شهید بابایی، پارک یاس فاطمی

ساعت فعالیت: هفت تا ۲۲

پارک جنگلی خجیر

پارک جنگلی خجیر

این پارک ابعادی به اندازه نه هزار متر دارد و به پارک سرخه حصار هم نزدیک است. برای رفتن به پارک جنگلی خجیر باید از خیابان پاسداران به اتوبان بابایی بروید. این پارک قبلا به عنوان شکارگاه استفاده می شده است.

آب رودخانه جاجرود باعث شده تا پارک خجیر طبیعت خوبی داشته باشد. در این پارک حیواناتی مانند خرگوش، پلنگ، گرگ، روباه، گربه وحشی، آهو، گرگ، سمور، گراز و پرندگانی مانند قرقی، کبک، عقاب، زردپره، شاهین، هدهد و اردک وحشی زندگی می کنند.

در پوشش گیاهی این پارک هم درختانی مانند سپیدار، تبریزی، پسته وحشی و همچنین گیاهانی مانند کاج، شیرخشت، زرشک و … می رویند. به دلیل اهمیت بالای این پارک امکان برگزاری پیک نیک در آن وجود ندارد و تنها می توانید در آن پیاده روی کنید.

آدرس پارک جنگلی خجیر: تهران، اتوبان بابایی، پارک جنگلی خجیر

ساعت فعالیت پارک: به‌صورت شبانه‌روزی

پارک جنگلی غزال (تلو)

پارک جنگلی غزال (تلو)

پارک جنگلی تلو یکی از بزرگ ترین پارک های جنگلی تهران است و ابعادی برابر با 975 هکتار دارد. در پارک جنگلی غزال بخش های مختلفی ساخته شده است. برای رفتن به این پارک می توانید به بزرگراه شهید بابایی بروید و سپس با رسیدن به خروجی جاده دماوند وارد جاده تلو بشوید.

پوشش گیاهی پارک شامل درختانی مانند سرو نقره ای، زبان گنجشک، سنجد، سرو، چنار، سرو خمره ای، نارون و … می شود. برای تامین آب این جنگل از سد لتیان استفاده می شود. در این ناحیه می توان حیواناتی مانند کبک، روباه، شاهین، شغال و قرقی را مشاهده کرد. امکانات پارک شامل منقل کباب پز، نمازخانه، فوتبال دستی، سرویس بهداشتی، زمین بازی کودک و تنیس است.

همچنین مسئولین در نظر دارند که امکان دوچرخه سواری، پینت بال و شطرنج و … را به امکانات پارک اضافه کنند. اگر به پارک جنگلی غزال سر زدید، حتما با خود آب و خوراکی داشته باشید.

آدرس پارک جنگلی غزال: تهران، اتوبان بابایی شرق، جاده تلو

ساعت فعالیت: ۶ تا ۱۹

پارک جنگلی شیان

پارک جنگلی شیان

برای رفتن به این پارک می توانید از ایستگاه مترو نوبنیاد که در خط 3 است استفاده کنید. توجه داشته باشید که ورود ماشین به داخل پارک مجاز نیست. پارک لویزان و شیان در سال های قبل بخشی از یک پارک بوده اند، اما با ساخت خیابان هنگام از هم جدا شدند.

پوشش گیاهی پارک شیان شامل درختانی مانند توت، سرو، زبان گنجشک، کاج، چنار، مو، اقاقیا و … می شود. پارک جنگلی شیان چشم انداز زیبایی به سطح شهر دارد. در این پارک امکاناتی مانند آلاچیق، مسجد، مسیر دوچرخه سواری، بوفه، میز پینگ پونگ، سرویس بهداشتی و …. وجود دارند.

همچنین یک هتل بزرگ در این پارک ساخته شده است و بخش های مختلفی مانند رستوران، لابی، کافی شاپ و … را شامل می شود. در رستوران هتل شیان می توانید انواع غذاها را امتحان کنید. یکی دیگر از بخش های پارک جنگلی شیان بخش ورزش آن است که شامل بولینگ، اسنوکر، بیلیارد، دارت و … می شود.

آدرس پارک جنگلی شیان: تهران، بزرگراه امام علی، خروجی اتوبان زین ‌الدین

ساعت فعالیت: ۶ تا ۲۳:۴۵

پارک‌ های جنگلی غرب تهران

پارک جنگلی وردآورد

پارک جنگلی وردآورد

پارک جنگلی مورد نظر در نزدیکی کوه هایی به همین نام قرار گرفته است. زمان ساخت این جنگل در سال 1370 بوده است. درختان جنگل شامل بادام کوهی، سماق، پسته، سنجد، سیاه دلیک و … می شوند. همچین گردشگران می توانند از امکاناتی مانند بخش دوچرخه سواری، چمن مصنوعی، سرویس بهداشتی، زمین بازی، زمین ورزشی، بوفه، سکوهای سیمانی، رستوران و … استفاده کنند.

برای لذت بردن از هوای خنک این پارک، بهار و تابستان زمان بسیار مناسبی خواهد بود. همچنین باغ گیاه شناسی ملی و شهرک سینمایی غزالی هم در نزدیکی پارک وردآورد قرار گرفته اند که می توانید از آن هم بازدید کنید.

آدرس پارک جنگلی وردآورد: تهران، گرمدره، بزرگراه شهید خرازی

پارک جنگلی چیتگر از پارک های جنگلی تهران

پارک جنگلی چیتگر

برای دسترسی به پارک چیتگر می توانید از آزادراه تهران کرج استفاده کنید. همچنین ایستگاه مترو چیتگر هم به این پارک نزدیک است. این پارک از جمله پارک های قدیمی تهران است و در سال 1342 تاسیس شده است.

پارک چیتگر ابعادی به اندازه 950 هکتار دارد و در آن درختانی مانند کاج، اقاقیا، سرو نقره ای، ارغوان، بلوط، سرو خمره ای، درخت عرعر، افرای زینتی، زبان گنجشک و نارون چتری یافت می شوند.

جانوران و پرندگان متعددی هم در این ناحیه زندگی می کنند که از جمله آن ها می توان به مرغ مینا، روباه، طوطی، گنجشک، سنجاب و … اشاره کرد. امکانات پارک شامل نمازخانه، رستوران، محوطه مخصوص کودکان، پیست دوچرخه سواری، منقل کباب پز، پینت پال، بوستان بانوان ریحانه و … است.

یک بخش گیاهان دارویی هم در پارک جنگلی چیتگر وجود دارد که گیاهانی که در این بخش روییده می شوند شامل زرشک، مریم گلی، به لیمو و … می شوند. برای استفاده از بعضی از امکانات پارک باید هزینه جداگانه ای را پرداخت نمایید.

آدرس پارک جنگلی چیتگر: تهران،کرج، بعد از خروجی شهرک راه آهن

ساعت فعالیت: ۶ تا ۲۲

پارک جنگلی لتمال کن

پارک جنگلی لتمال کن

این پارک ابعادی به اندازه صد هکتار دارد و آب و هوای آن بسیار دلپذیر است. برای دسترسی به پارک جنگلی لتمال کن می توانید از بزرگراه همت شرق به سمت غرب استفاده کنید و بعد از خارج شدن از آزادگان به سمت بلوار کاشان بروید.

درختان این پارک شامل بربیس، توت، زبان گنجشک، کاج و … می شوند. پارک امکانات مختلفی مانند مسیرهای کوهنوردی، دوچرخه سواری، سرویس بعداشتی و … دارد. چنانچه به این پارک سر زدید حتما همراه خود خوراکی و آب داشته باشید، زیرا بوفه ای در این پارک وجود ندارد. در کنار پارک جنگلی لتمال می توانید از دریاچه چیتگر و بوستان آبشار تهران هم لذت ببرید.

آدرس پارک جنگلی لتمال کن: تهران، بزرگراه همت شرق به غرب، بعد از بزرگراه آزادگان، بلوار کاشان،

ساعت فعالیت پارک: شبانه‌روزی

پارک جنگلی خرگوش دره

پارک جنگلی خرگوش دره

این پارک ابعادی به اندازه 65 هکتار دارد و برای رفتن به آن می توانید از مترو، ماشین شخصی و همین طور اتوبوس استفاده کنید. ایستگاه مترو چیتگر نزدیک ترین ایستگاه به پارک است. بعد از آن با استفاده از تاکسی یا اتوبوس می توانید خود را به مقصد برسانید.

کاشت درخت در این جنگل از دهه 40 تا به اکنون ادامه داشته است. درختان این منطقه شامل کاج، اقاقیا، سرو و زبان گنجشک می شوند. همین طور از آن جایی که پارک در نزدیکی استادیوم آزادی است. تماشاچیان می توانند بعد از تماشای مسابقه فوتبال در این پارک گردش کنند.

امکانات پارک جنگلی خرگوش دره شامل بخش بازی کودکان، سرویس بهداشتی، آلاچیق، زمین ورزش و … می شوند. همچنین شما می توانید ماشین خود را در این مکان پارک کنید.

آدرس پارک جنگلی خرگوش دره: تهران، اتوبان تهران- کرج، بعد از بلوار غربی استادیوم آزادی

ساعت فعالیت پارک جنگلی خرگوش دره: به ‌صورت شبانه‌روزی

پارک‌ های جنگلی شمال تهران

پارک جنگلی پردیسان

پارک جنگلی پردیسان

پارک جنگلی مورد نظر از طریق چندین بزرگراه از سمت شمال و شرق و جنوب قابل دسترس است. بزرگراه امام هم به این پارک نزدیک است. برای رفتن به این پارک می توانید از ایستگاه مترو میدان صنعت استفاده کنید سپس با تاکسی خود را به مقصد برسانید.

پارک جنگلی پردیسان ابعادی به اندازه سیصد هکتار دارد. در این پارک می توانید از موزه ملی آب هم دیدن کنید. همچنین مرکز نگهداری از حیوانات آسیب دیده هم در این مکان وجود دارد که بعد از درمان شدن در طبیعت آزاد می شوند.

از جمله حیواناتی که در این پارک نگهداری می شوند می توان به طاووس، خرس و جغد اشاره کرد. همچنین یک سینمای محیط زیستی هم وجود دارد که در آن نحوه کاشت گیاه را برای کودکان توضیح می دهد.

امکانات پارک پردیسان شامل زمین والیبال، اسکیت، سرویس بهداشتی، زمین والیبال، مسیر پیاده روی، بوفه، بدمینتون و … است. همچنین پوشش گیاهی این ناحیه شامل درختان پسته و بادام می شود.

آدرس پارک جنگلی پردیسان: تهران، شمال بزرگراه حکیم، بین شیخ فضل‌الله و یادگار امام (ره)

پارک جنگلی طالقانی از پارک های جنگلی تهران

پارک جنگلی طالقانی

پارک جنگلی طالقانی ابعادی برابر با 310 هزار متر مربع دارد. همچنین پل طبیعت هم در کنار این پارک قرار گرفته است. برای رفتن به پارک طالقانی می توانید از ماشین یا مترو و اتوبوس استفاده کنید. در نظر داشته باشید که ایستگاه مترو حقانی و همت به این پارک نزدیک هستند. همچنین می توانید از اتوبوس میدان صنعت پایانه حقانی هم استفاده کنید.

پوشش گیاهی این پارک شامل بلوط سبز، درختان افرا، اقاقیا، بلوط ایتالیایی، درخت ارغوان و سپیدار می شوند. حوض موجود در این پارک از ماهی های قرمز رنگ پر شده است و همچنین یک پل چوبی در آن وجود دارد که می توانید تصاویر زیبایی را در بالای آن بگیرید.

امکانات پارک جنگلی طالقانی شامل زمین ورزش، کافه، پارکینگ، بوفه، آلاچیق، میز پینگ پونگ، شطرنج، باربیکیو، زمین بازی ویژه کودکان، دستگاه های ورزشی و … می شود. همچنین دکه های کوچکی در پارک وجود دارند که می توانید از آن ها لبو، باقالی و بلال تهیه کنید.

آدرس پارک جنگلی طالقانی: تهران، بزرگراه حقانی، بعد از پل بزرگراه مدرس

ساعت فعالیت: به‌صورت شبانه‌روزی

پارک جنگلی سوهانک

پارک جنگلی سوهانک

پارک جنگلی سوهانک واقع در شمال شرق تهران و در منطقه یک شهرداری با مساحتی حدود ۴۰۰ هکتار یکی از بزرگ‌ترین پارک‌ های جنگلی تهران است. این پارک که در ارتفاع هزار و ۷۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد، در محله سوهانک تهران واقع شده است و با احداث امکانات مختلف از سال ۱۳۶۱ مورد استفاده قرار گرفت.

دسترسی به پارک جنگلی سوهانک با خودرو شخصی از طریق بزرگراه ارتش و جاده لشکرک امکان‌پذیر است. همچنین می‌توانید در ایستگاه مترو نوبنیاد در خط سه مترو تهران پیاده شوید و سپس با اتوبوس‌های خط سوهانک خود را به پارک برسانید.

پوشش گیاهی پارک سوهانک بسیار متنوع است. درختان کاج، ارغوان، زبان گنجشک، بادام، توت، اقاقیا، سرو نقره‌ای، سرو خمره‌ای، سنجد، عرعر، کاج سیاه و سماق در این پارک وجود دارند. در پارک جنگلی سوهانک جانوران گوناگونی مانند خرگوش، روباه و کبک و در مناطق مرتفع، پرندگان مهاجر مانند اردک و غازهای وحشی به‌چشم می‌خورند.

اگر به این پارک سر زدید حتما به همراه خود خوراکی داشته باشید زیرا هیچ گونه بوفه یا رستورانی در آن وجود ندارد.

آدرس: تهران، بزرگراه ارتش، ضلع شمالی جاده لشکرک، محله سوهانک

ساعت فعالیت: به‌صورت شبانه‌روزی باز است.

پارک جنگلی کوهسار

پارک جنگلی کوهسار

پارک مورد نظر ابعادی به اندازه 5700 هکتار دارد و در بخش شمالی تهران قرار گرفته است. این پارک بیشتر کوهستانی است و از طرفی به ارتفاعات توچال هم ختم می شود. برای دسترسی به پارک جنگلی کوهسار می توانید از بلوار شهران استفاده کنید.

از جمله تفریحات این پارک می توان به کایت سواری، پرتاب بومرنگ، تله کابین، چتر نجات و … اشاره کرد. همچنین امکان استفاده از مسیر دوچرخه سواری، بوفه، سرویس بهداشتی، دستگاه های ورزشی، آلاچیق، باشگاه سوارکاری، میز پینگ پونگ، سونا، پیست موتور، و … هم در آن وجود دارد.

آدرس پارک جنگلی کوهسار: تهران، بزرگراه آبشناسان، شهران شمالی، کوهسار

ساعت فعالیت: ۶ تا 24

پارک‌ های جنگلی جنوب تهران

پارک جنگلی افرا از پارک های جنگلی تهران

پارک جنگلی افرا

پارک مورد نظر در نزدیکی بزرگراه آزادگان قرار گرفته است و ابعادی برابر با 66 هکتار دارد. اگه قصد استفاده از مترو را دارید، می توانید از ایستگاه مترو عبدل آباد استفاده کنید. همچنین ایستگاه اتوبوس شهرک رسالت هم برای رسیدن به این پارک مناسب است.

از بخش های مختلف پارک می توان به زمین فوتبال، زمین بازی کودک، باغچه، و بخش بازی کودکان اشاره کرد. همچنین به دلیل اینکه پارک جنگلی افرا در نزدیکی جاده تهران قم است، زائران زیادی برای استراحت از آن استفاده می کنند.

امکانات پارک جنگلی افرا شامل زمین فوتبال، سرویس بهداشتی، بدمینتون و … می شود.

آدرس: تهران، میدان جهاد، خیابان عزتی، پارک جنگلی افرا

ساعت فعالیت پارک جنگلی افرا: به‌صورت شبانه‌روزی

پارک جنگلی توسکا از پارک های جنگلی تهران

پارک جنگلی توسکا

این پارک در سال 1360 افتتاح شده و وسعتی به اندازه صد هکتار دارد. همچنین پارک مورد نظر باعث بهبود هوای منطقه شده است. برای رفتن به پارک چنگلی توسکا می توانید از ایستگاه های مترو علی آباد و جوانمرد قصاب استفاده کنید یا اگر از ماشین خود استفاده می کنید، باید به سمت بزرگراه آزادگان شرق بروید، سپس پیش از اتوبان امام علی به پارک خواهید رسید.

پوشش گیاهی این منطقه درختانی مانند زبان گنجشک، صنوبر و کاج دارد. همچنین امکانات پارک شامل بخش پیاده روی، سالن فوتبال، استخر، آلاچیق، فوتبال دستی، کافه، آبخوری، سرویس بهداشتی، رستوران، نمازخانه، باغ تالار، دوچرخه سواری و … می شود. همچنین می توانید از بوستان آزادگان که در نزدیکی این پارک هم است، استفاده کنید.

آدرس پارک جنگلی توسکا: تهران، بزرگراه آزادگان، کیانشهر جنوبی

ساعت فعالیت: به‌صورت شبانه‌روزی

پارک ‌های جنگلی شرق تهران کدامند؟

پارک‌ جنگلی خجیر، پارک جنگلی سرخه حصار، پارک جنگلی شیان و …

پارک‌ های جنگلی شمال تهران کدامند؟

 پارک‌ جنگلی پردیسان، پارک‌ جنگلی طالقانی و ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *