همه چیز درباره خانه بومیان کیش

خانه بومیان کیش
ایران گردی, کیش

همیشه علاقه داشتم تا از مکان های دیدنی هر شهری در زمان خودش بازدید کنم. خانه بومیان کیش دقیقا یکی از مکان هایی است که با بودن در آن احساس می کنید که به گذشته برگشته اید. این خانه نماد و تاریخ مردم کیش است. در نتیجه اگر شما هم قصد بازدید از خانه بومیان کیش را دارید با مجله گردشگری یابکس همراه باشید.

معرفی خانه بومیان کیش

خانه بومیان تنها یک ساختمان ساده نیست بلکه از چندین بخش مانند بیت العود، چندول، زریبه، مصیف، سیم، الفرشه، بیت الافروخ و … ساخته شده است که هر کدام از این بخش داستان جالب توجهی دارند. چنانچه در پایان این مطلب تصمیم گرفتید تا به کیش سفر کنید، می توانید بلیط هواپیما ارزان کیش را از سایت یابکس خریداری نمایید.

پیشینه و قدمت خانه بومیان کیش

خانه بومیان کیش در 200 سال پیش ساخته شده است. این ساختمان در یکی از مناطق قدیمی به نام محله سفین کیش قرار دارد. از این خانه به عنوان خانه مردم شناسی بومیان کیش هم یاد می شود. در واقع این خانه در سال های اخیر تبدیل به یک موزه برای بازدید علاقمندان شده است.

صاحب اصلی خانه بومیان کیش فردی به نام عبدالله بن شاهین بوده است که این ساختمان طی سالهای طولانی به نسل های بعدی به ارث رسیده است. این فرد یکی از تاجران معروف کیش و دارای بزرگ ترین لنج در آن عرصه تاریخی بوده است. عبدالله بن شاهین مهارت قابل توجهی در زمینه لنج سازی داشته است.

با این که شغل اصلی وی گلافی بود اما در زمینه تجارت مروارید هم فعالیت داشته است. سرانجام این مکان به عنوان یکی از جاهای دیدنی کیش انتخاب شده و سازمان گردشگری آن را به دست گرفته است. همان طور که به آن اشاره کردیم این خانه تبدیل به موزه ای شد تا نحوه زندگی مردم را در ایام قدیم نشان دهد و همین طور گردشگران با آداب رسوم بومیان کیش بهتر آشنا شوند.

بخش‌های مختلف خانه مردم شناسی بومیان کیش

این خانه مساحتی برابر با 1200 متر دارد و از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. این ساختمان پانزده طبقه دارد و در آن چندین چاه آب، حیاط مجلسی، انبار، حیاط خانوادگی، مکتب خانه، بالکن، انبار خرما، آغل و انبار علوفه دیده می شوند. معماری این خانه نیز شبیه به ساختمان های قدیمی است. همچنین دو در این ساختمان وجود دارند که یکی مخصوص افراد غریبه و دیگری برای افراد خانه است.

چندول یا انبار خرما

از انبار خرما به عنوان چندول هم یاد می شود. در واقع این انبار محلی است که در آن شیره خرما درست می شود. گرفتن شیره خرما یکی از مشاغل بومیان کیش محسوب می شود و روندی کاملا طبیعی دارد. پس می توانید آن را به عنوان سوغات کیش خریداری کنید.

مصیف، اتاقی ویژه مخصوص تابستان

خانه بومیان در کیش

از آن جا که تابستان در کیش بسیار گرم و مرطوب است بنابرین در قدیم الایام برای در امان ماندن از گرما اتاق های مخصوصی در اکثر خانه ها ساخته می شده است. مصیف در خانه بومیان کیش یکی از همان اتاق ها است.

طراحی این اتاق ها به این صورت بوده که در آن ها پنجره ها و بادگیرهایی قرار می دادند تا هوای داخل اتاق به راحتی عوض شود که همین مورد باعث خنک شدن جو اتاق می شده است. این اتاق روی سکویی که یک و نیم متر از زمین فاصله دارد و پشت به آفتاب است ساخته شده است. وجود بادگیرها باعث می شود تا باد راحت تر به درون اتاق وارد شود. البته باید گفت که در زمستان هم پنجره های این اتاق ها رو می بستند تا باز هم بتوانند از آن ها استفاده کنند.

برخلاف اتاق تابستانه، نوع زمستانه را به گونه ای می سازند که رو به خورشید قرار گیرد تا بتواند گرمای بیشتری را به خود جذب کند. همچنین اتاق زمستانه خانه بومیان کیش در بخش حیاط مجلسی قرار دارد. هیچ گونه پنجره ای هم در این اتاق وجود ندارد در نتیجه سرمای هوا به سختی وارد آن می شود. در این اتاق وسایل قدیمی که افراد خانه از آن استفاده می کردند، دیده می شود.

مطبخ، محلی برای پخت غذاهای محلی

آشپزخانه این ساختمان در حیاط آن قرار دارد و دریچه هایی برای خروج دود در آن در نظرگرفته شده است. در این محل انواع نان ها و غذاهای سنتی پخته می شده است. همچنین از آن برای آسیاب کردن گندم استفاده می کرده اند. مطبخ های قدیمی معمولا به صورت ساختمانی کاه گلی که سقف آن از درخت خرما بوده ساخته می شده اند. همین طور هیچگونه دری هم نداشته اند.

بیت العود

بیت العود بخش اصلی این خانه بوده و به عنوان محلی برای استراحت صاحب خانه استفاده می شده است. وسایل این اتاق نیز برای بازدید عموم نگهداری شده است. ناگفته نماد که تمام اتاق های خانه دارای حمام بوده اند.

از ویژگی های این اتاق می توان به یک تخت بزرگ، ظروف دکوری و رادیو و تلوزیون اشاره کرد. همه این وسایل بسیار قدیمی هستند. همچنین دیوارهای این اتاق هم با آینه پوشیده شده اند.

بیت القهوه، محلی برای مهمانان خانم

از این محل برای پذیرایی مهمانان خانم استفاده می شده است و همان طور که از نام آن پیداست محلی برای سرو قهوه و چای بوده است.

بیت الافروخ یا مکتب خانه

مکتب خانه را کم و بیش همه می شناسند. در این محل آموزش علمی و ختم قرآن انجام می شده است. در نتیجه می توان گفت که این محل برای بومیان این ناحیه بسیار مهم بوده است.

الفرشه

این اتاق را که در گذشته حجله هم می نامیده اند مکانی برای زوج های تازه ازدواج کرده بوده است. این اتاق یک ماه بعد از مراسم ازدواج هم به همین صورت باقی می مانده است.

انبار وسایل صید و موارد غذایی

این انبار به اسم بخار در میان بومیان نام گذاری شده و در واقعی محلی برای نگهداری مواد مختلف بوده است. عبدالله بن شاهین جهت نگهداری ابزارهای کار خود از این اتاق استفاده می کرده است. در واقع در خانه های مختلف از این انبار برای نگهداری وسایل متنوع استفاده می کرده اند. برای مثال ممکن است بخار در خانه ای دیگر برای انبارکردن مواد غذایی مانند گندم، برنج یا ماهی استفاده می شده است.

بخار الهوش

بخار الهوش انباری مخصوص نگهداری علوفه برای حیوانات بوده است. گاو و گوسفندی که در خانه پرورش داده می شده اند برای تهیه شیر و لبنیات یا قربانی بوده اند.

سیم، تخت خواب تابستانی

این تخت ها از چوب های چندل و درخت نخل ساخته شده اند. از سیم ها در تابستان که گرمای هوا شدید بوده استفاده می کرده اند.

زریبه یا باغچه، محلی برای کاشت سبزیجات

در خانه های قدیمی باغچه هایی دیده می شود که در آن ها انواع سبزی جات و میوه هایی مانند خربزه، درخت انجیر و نخل کاشته می شده است و از یک چاه برای آبیاری آن ها استفاده می کرده اند.

خدمات خانه مردم شناسی بومیان کیش

خانه مردم شناسی بومیان کیش

در این خانه کلیه فعالیت های انجام شده در راستای معرفی رسم و رسوم های مردم در زمان گذشته است. همچنین وسایلی که بازمانده از دوران قدیم هستند نیز در این جا در معرض بازدید عموم قرار دارند. شما می توانید هنگام سر زدن به این خانه لباس سنتی بپوشید و عکس یادگاری از خود بگیرید. همچنین در این خانه امکان دیدن فیلم های مستند درباره زندگی مردم در ایام قدیم و نحوع صید ماهی و مراسم عروسی وجود دارد.

از جمله ویژگی های جالب این خانه پذیرایی با قهوه عربی، خرما، خوراکی های محلی و انواع شیرینی ها است. شما می توانید به عنوان سوغاتی از غرفه های این خانه انواع صنایع دستی را خریداری نمایید. همین طور شما می توانید با استفاده از حنا دستتان را به طرح های زیبایی مزین کنید.

آدرس خانه بومیان کیش

خانه بومیان کیش همان طور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم در منطقه سفین قرار دارد. قیمت بلیط خانه بومیان کیش بیست و پنج هزار تومان است. بعضی از تورها هم هستند که بلیط این مکان را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهند.

برای راحتی شما می توانید با استفاده از تاکسی خود را به خانه بومیان برسانید البته وسایل حمل و نقل عمومی هم در دسترس شما هستند.

قیمت بلیط خانه بومیان کیش چقدر است؟

قیمت ورودی خانه بومیان کیش 25 هزار تومان است.

ساعت کاری خانه بومیان کیش چه زمانی است؟

ساعت کاری این خانه از 16 بعداظهر تا 21 شب است.

آدرس خانه بومیان کیش کجاست؟

آدرس خانه بومیان کیش در محله سفین و نزدیکی بازار ماهی فروشان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *