آبگرم رینه لاریجان، شفای دردهای شما

آبگرم رینه لاریجان
ایران گردی, مازندران

همان طور که می دانید آبگرم ها مکان هایی هستند که خواص درمانی دارند و می توان از آن ها برای آرامش دادن به بدن استفاده کرد. یکی از این مکان ها آبگرم رینه لاریجان است که از تهران هم فاصله زیادی ندارد. برای آشنایی با این آبگرم با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. همین طور برای خرید بلیط هواپیما ارزان می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

آبگرم رینه لاریجان کجاست؟

رینه در استان مازندران قرار گرفته است، به دلیل نزدیکی این بخش به لاریجان آن را به اسم رینه لاریجان می شناسند. در واقع رینه در بخش جنوبی کوه دماوند قرار گرفته است.  

این شهر در ارتفاع 2400 متری از سطح دریا واقع شده است. شهر رینه در میان توریست ها به دلیل وجود آبگرم و حمام های سنتی خود معروف است. البته باید بدانید که آبگرم رینه در فاصله ده دقیقه ای شهر لاریجان قرار گرفته است. همین طور باید ذکر کرد که آبگرم از چشمه هم حدود پنج کیلومتر فاصله دارد.

نحوه پیدایش چشمه آبگرم رینه

قله دماوند آتشفشانی است که در حالت نیمه فعال کار می کند. همین موضوع باعث شده تا چشمه های آبگرم در اطراف آن به وجود بیایند. اما در این میان چشمه آب گرم رینه از پرآب ترین آن ها محسوب می شود. این چشمه از دوره قاجار مورد بازدید گردشگران قرار می گرفته است.

در آن زمان این چشمه محلی بوده که شاهان برای استراحت به آن مراجعه می کرده اند و هم زمان می توانستند از طبیعت مازندران هم استفاده کنند. همین مورد باعث شد تا اهالی روستای این منطقه دست به اقداماتی در جهت بهبود امکانات آن بکنند. توجه داشته باشید که آبگرم رینه خوردنی نیست و مزه آن تلخ و ترش است.

خواص درمانی آبگرم رینه لاریجان

در این آبگرم املاحی مانند کلسیم، گوگرد و لیتیم وجود دارند. اگر از گوگرد موجود در آب برای درست کردن صابون استفاده شود، برای پوست بدن فواید زیادی خواهد داشت. جالب است که بدانید حتی آب آن هم در درمان زخم های پوستی موثر واقع خواهد شد.

امکانات رفاهی آبگرم رینه لاریجان

در کنار این آبگرم بخش هایی ساخته شده تا گردشگران بتوانند به راحتی از این چشمه استفاده کنند. از جمله این بخش ها می توان به ساخت ویلاهایی اشاره کرد، تا گردشگران بتوانند برای اقامت چند روزه از آن ها استفاده کنند. همچنین جکوزی هم در این مکان ساخته شده است. امکان دیگری که برای گردشگران فراهم شده انتقال آب چشمه از طریق لوله به ویلاها است.

حمام آبگرم رینه

آبگرم رینه در ویلاها

با اینکه حمام عمومی در این شهر وجود دارد، اما در ویلاها و مراکز اقامتی هم آب گرم چشمه فراهم شده است. پس این انتخاب شما خواهد بود تا از کدوم نوع آبگرم لذت ببرید. در صورتی که علاقه به مکان عمومی ندارید، می توانید یکی از سوئیت ها را اجاره کنید.

بعضی از اقامتگاه های رینه هستند که آب چشمه را در منبع های خود ذخیره کرده، سپس در آخر هفته که تعداد توریست ها افزایش می یابد، آن را گرم کرده و در اختیار آن ها قرار می دهند.

این قضیه باعث می شود تا خواص چشمه از بین برود، با اینکه همه ویلاها این کار رو نمی کنند، اما باید از این موضوع مطمئن شوید. برای اینکار اگر بتوانید بوی گوگرد آب را متوجه شوید، یعنی آب اصل است و می توانید از آن استفاده کنید.

اما اگر از حمام عمومی استفاده می کنید، باید مبلغی را برای ورود پرداخت نمایید. در واقع این مبلغ برای یک ساعت استفاده از حمام از شما گرفته می شود. برای استفاده از این حمام ها نباید از لوازم آرایشی یا اسپری استفاده کنید.

رستوران های نزدیک به آبگرم لاهیجان

چندین رستوران در راه چشمه آبگرم قرار گرفته اند که دو تا از آن ها از رستوران های دیگر شرایط بهتری دارند. اولین رستوران سالاری است که در ابتدای جاده رینه واقع شده است. رستوران دومی روگلی است که دارای 2 شعبه است و در جاده هزار قرار گرفته اند.

اقامت در رینه لاهیجان

اقامت در رینه لاریجان

شاید نگرانی بیشتر افراد این باشد که در هنگام سفر به این ناحیه در کجا اقامت کنند. اما جای نگرانی نیست زیرا در این منطقه اقامتگاه ها از انواع گوناگون برای شما ساخته شده اند.

بنابر بودجه امکان اقامت در ویلا، سوئیت و خانه های اجاره ای برای شما فراهم شده است. علاوه بر این ها اخیرا چند هتل هم در رینه ساخته شده اند که از جمله آن ها می توان به هتل های رنگین کمان و باباقدرت اشاره کرد.

شما همین طور می توانید در بابل هم اقامت کنید زیرا از رینه فاصله چندان زیادی ندارند. از جمله هتل های این شهر می توان به المپیک و نیلوفر اشاره کرد. اگر دوست دارید که به جای اقامتگاه در فضای باز کمپ برگزار کنید، می توانید این کار را در جنگل های بابل انجام دهید.

وسایل لازم برای سفر به آبگرم رینه لاریجان

برای رفتن به چشمه هم همانند کوهنوردی وسایل خاصی نیاز است. از جمله این وسایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کوله پشتی

عینک آفتابی

لباس گرم

دارو

کارت شناسایی

آب و خوراکی

سایر چشمه های آبگرم لاریجان

یکی دیگر از چشمه هایی که در این منطقه قرار گرفته است چشمه استراباکو است. این چشمه در نزدیکی روستای بایجان قرار گرفته است و از آن به اسم قلابن هم یاد می کنند زیرا در منطقه ای به این نام واقع شده است. آب این چشمه وارد استخر بزرگی می شود و در ادامه مسیر خود وارد رودخانه هراز می شود.

جاهای دیدنی اطراف چشمه آبگرم لاریجان

غارهای کافرکلی

قدمت این غارها به زمان های بسیار دور باز می گردد. در واقع غارهای مورد نظر ساخته دست انسان ها هستند. در آن زمان مردم برای پناه گرفتن از دست دشمنان حفره هایی را در دل کوه ها حفر کردند تا بتوانند خودشان را از دست حمله عرب ها محفوظ نگه دارند.

هنگامی که ساسانیان سقوط کردند قوم عرب به ایران حمله ور شده و عده ای برای فرار از دست دشمنان این غارها را حفر کردند. به همین دلیل است که به این غارها کافرکلی می گویند که به معنی غیر مسلمان است.

هنگامی که به این غارها برسید، شاید در ابتدا متوجه ورودی آن ها نشوید، اما باید بدانید که در واقع این غارها خانه های 3 طبقه ای هستند که بخش ورودی آن ها مشخص است. همین طور اگر از کوه بالا بروید هم می توانید به داخل آن وارد شوید. در این غارها بخش هایی به عنوان آشپزخانه، کانال هدایت آب، بخش نگهبانی و سرویس بهداشتی وجود دارد.

دشت لار لاریجان

این دشت زیبا و پر از گل در فاصله نزدیکی از چشمه قرار گرفته است. گل هایی که در این دشت می رویند شامل گل های زرد، شقایق وحشی، زنبق ارغوانی و … می شوند. همین طور گیاهانی دارویی هم در این ناحیه می رویند که با رفتن به دامنه کوه می توانید شیرین بیان و آویشن کوهی را جمع آوری کنید.

برای رسیدن به این دشت باید از سمت شمال غرب رینه 42 کیلومتر رانندگی کنید تا به ناحیه پلور برسید. این دشت یکی از مناطق گردشگری زیبای لاریجان محسوب می شود.

آبشار شاهاندشت

این آبشار شامل هشت آبشار کوچک می شود که در کنار هم قرار گرفته اند. در واقع آبشار شاهاندشت را می توان از جمله زیباترین بخش های طبیعت دانست. همین موضوع باعث شده تا آن را در لیست آثار ملی کشور ثبت کنند.

به شخصه توصیه می کنم که اگر دوستدار مناظر طبیعی هستید، حتما از این آبشار بازدید کنید. این آبشار از چشمه آب گرم رینه چند کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به آبشار باید از گزنک به طرف پل وارنا حرکت کنید.

حمام شاه عباسی

این حمام از آبگرم رینه فاصله زیادی ندارد. حمام شاه عباسی متعلق به زمان قاجاریه است. در آن زمان تنها کسانی که می توانستند از این حمام استفاده کنند، حاکمان قاجار بوده اند. در حال حاضر همه افراد می توانند از این حمام استفاده نمایند. از نکات برجسته این حمام می توان به معماری و سقف گنبدی آن اشاره کرد.

بقعه امامزاده هاشم

برای رسیدن به این بقعه باید در جاده هراز حدود شصت کیلومتر رانندگی کنید تا به امامزاه هاشم برسید. بقعه مورد نظر در کوه های البرز ساخته شده و در نتیجه آب و هوای خوبی دارد. امامزاده مورد نظر به خاطر معماری چشمگیر خود در نظر گردشگران بسیار جذاب است.

امامزاده محمد طاهر

این امامزاده یکی دیگر از جاذبه های دیدنی نزدیک به چشمه آبگرم رینه لاریجان است. در زمان های گذشته در این امامزاده مراسم های مختلفی برگزار می شده است به همین دلیل در نزد مردم ارزش زیادی دارد. گفتنی است که امامزاده محمد طاهر در قرن 6 ام هجری ساخته شده و در نتیجه می توانید، متوجه شوید که این ناحیه ریشه ای تاریخی دارد.

سوغات رینه

در هنگام مسافرت و سفر بخشی از فکر ما درگیر دوستان و آشنایان خواهد بود به همین دلیل بهترین روش برای اینکه نشان دهیم به فکر آن ها هستیم گرفتن سوغاتی است. بهترین سوغات این ناحیه عسل کوهی است. همین طور می توانید صنایع دستی، نان و گیاهان دارویی هم خریداری نمایید.

صنایع دستی مختلفی توسط مردم این ناحیه تولید می شوند که از جمله آن ها می توان به گلیم، وسایل چوبی، حصیر و … اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به آبگرم لاریجان

تابستان لاریجان

از آن جا که این چشمه، آبی گرم دارد، در نتیجه سفر به این ناحیه در فصل پاییز و زمستان بهتر خواهد بود. البته توجه داشته باشید که حتما لباس گرم با خود داشته باشید. با این حال جای نگرانی نیست زیرا این مکان در هر فصلی از سال که به آن سر بزنید، دل انگیز خواهد بود.

در فصل تابستان رینه لاریجان زیبایی خاص خودش را دارد. زیرا درختان کاملا سرسبز هستند و می توانید از باغ های میوه هم لذت ببرید. در بهار هم که دمای هوا دل انگیز است و زمین تازه سرسبز شده و درختان پرشکوفه اند زیبایی خاص شامل حال این منطقه می شود. البته ممکن است سرمای زمستان اندکی در این ناحیه مانده باشد که به همین دلیل می توانید به چشمه آبگرم مراجعه کنید و از آن بهره مند شوید.

دمای چشمه آب گرم رینه از 65 تا 70 درجه است و هزینه استفاده از آن در هر موقعی که به آن مراجعه کنید تفاوتی نخواهد داشت و تنها به میزان استفاده از آن بستگی دارد.

آبگرم رینه لاریجان کجاست؟

مازندران، جاده هراز، لاریجان، رینه، آبگرم رینه لاریجان

نحوه دسترسی به آبگرم رینه لاریجان

برای دسترسی به این آبگرم باید از جاده هراز استفاده کنید. سپس به طرف مازندران حرکت نمایید. در مسیر خود از امامزاده هاشم و روستای پلور عبور خواهید کرد. سپس در ادامه مسیر به روستای آب اسک می رسید که از رینه ده کیلومتر فاصله دارد.

مسیر فرعی جهت رفتن به این شهر از روستای پلور است. اما در فصل های سرد سال مخصوصا زمستان از این مسیر استفاده نکنید، زیرا مسیر همواری نیست و احتمال دارد که در آن گیر کنید.

فاصله رینه تا تهران

شهر تهران از این شهر 110 کیلومتر فاصله دارد. اگر از جاده هراز استفاده کنید و خلوت باشد می توانید سریعا به رینه برسید. با این حال نوع وسیله نقلیه هم می تواند در مدت زمان رسیدن به مقصد موثر باشد.

وضعیت جاده رینه لاریجان

این جاده ها آسفالت هستند، ولی با این حال در هنگام برف و باران باید اصول ایمنی را رعایت کنید و ماشین خود را مجهز به زنجیر چرخ کنید تا در جاده گیر نکنید. البته همیشه می توانید با تهیه بلیط هواپیما سریع تر به مقصد برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *