آشنایی با بازار رضا مشهد

بازار رضا مشهد
ایران گردی, مشهد

اکثر زائران بعد از زیارت حرم امام رضا (ع) سری هم به بازار رضا مشهد می زنند. قدمت این بازار به زمان های دور باز می گردد. شما می توانید سوغات مشهد را در این بازار خریداری کنید. چنانچه قصد سفر به مشهد را دارید جهت اطلاع از قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

بازار رضا مشهد

از ویژگی های این بازار این است که در فاصله کمی از حرم امام رضا (ع) قرار گرفته است. گردشگران می توانند با چند دقیقه پیاده روی خود را به این بازار برسانند. همین طور اگر از سمت هتل به بازار می روید، انواع وسایل حمل و نقل عمومی در دسترس شما خواهد بود.

معماری بازار رضای مشهد

این بازار نمای سنتی دارد. فردی به نام داریوش بوربور که از معماران به نام در آن زمان بوده، طراحی این بازار را به عهده داشته و آن را در دو طبقه بنا کرده است. سردر این مکان به صورت پلکانی است و نمای زیبایی به درهای بازار داده است. همین طور باید گفت که این درب در مقایسه با ورودی فلکه آب طراحی جالب تری دارد.

این بازار در حالت آجری است و رنگ های آبی در آن به کار رفته است. جالب است که بدانید بازار مورد نظر شش بازار مختلف را شامل می شود و هر کدام از این بخش ها با یک هشت ضلعی از هم قابل تشخیص هستند.

همین طور چندین نیمکت برای استراحت و آب خوری برای گردشگران در هر یک از این هشت ضلعی ها قرار گرفته است. برای رفتن به طبقه دوم این مکان هم باید از پله هایی که در این بخش است، استفاده کرد.

تاریخچه بازار رضا

بازار رضا

در دوره پهلوی حکومت تصمیم گرفت تا این بازار را برای خرید سوغاتی و دیگر لوازم مورد نیاز گردشگران تاسیس کند. مسئولیت ساخت این بازار را استاندار خراسان به عهده داشت. در آن زمان کلیه مغازه های این منطقه در خیابان شیخ طوسی تخریب شدند.

بازار رضا مشهد مساحتی برابر با 1.33 کیلومتر دارد که با ساخت این بازار، مغازه های درون آن به هر یک از کسبه این ناحیه تحویل داده شد. بازار مورد نظر در سال 1355 به بهره برداری رسید و از آن زمان تا به حال معروف ترین بازار مشهد به شمار می رود.

بخش‌ های مختلف بازار

همان طور که گفتیم این بازار به صورت دو طبقه موازی است که جهت دسترسی به طبقه دوم باید از راهروهای فرعی که تعداد آن ها به دوازده عدد می رسد، استفاده کنید. زیربنای این مکان 7200 متر است و در آن یازده سرا و 17 چهار سوق ساخته شده است.

طبقه همکف بازار رضا مشهد

در طبقه اول این بازار مغازه هایی برای خرید جواهرات، مهر، پارچه، نقره، تسبیح، انگشتر، ادویه، سجاده، لباس، زعفران و … قابل خریداری هستند.

طبقه دوم بازار رضا

در این طبقه بخش هایی مانند فیروزه تراشی، طلاسازی، گلدوزی، کارگاه سنگ، آتلیه عکاسی و … وجود دارند.

موقعیت مکانی این بازار

همان طور که گفتیم بازار مورد نظر در نزدیکی حرم است. این بازار سمت فلکه آب را به میدان 17 شهریور مرتبط می کند. چنانچه می خواهید در فضای خلوت تری به بازار وارد شوید، بهتر است از سمت درب میدان به این بازار بروید.

دسترسی به بازار از طریق مترو

مترو مشهد

مترو مشهد یکی از وسایل حمل و نقل عمومی این شهر است که شما را به مکان های مهم شهر می رساند. اگه می خواهید برای رسیدن به بازار از مترو استفاده کنید، باید در ایستگاه باب الجواد پیاده شوید.

البته باید گفت که خط مورد نظر هنوز افتتاح نشده است. تا آن زمان شما می توانید از ایستگاه بسیج یا 17 شهریور استفاده کنید، سپس با اندکی پیاده روی به بازار خواهید رسید.

دسترسی به بازار رضا از طریق اتوبوس

بی آرتی های این مسیر بسیار تندرو هستند و شما را به سرعت به حرم می رسانند. سپس با استفاده از باب الرضا و با یک پیاده روی چند دقیقه ای، به بازار خواهید رسید.

استفاده از تاکسی برای رفتن به بازار

برای استفاده از تاکسی باید به خیابان های سلیمان و شیخ طوسی بروید، سپس با تاکسی خود را به میدان 17 شهریور برسانید. زمان فعالیت بازار از نه صبح تا 22 شب است.
آدرس بازار رضا مشهد: مشهد، خیابان امام رضا، میان میدان بیت ‌المقدس و 17 شهریور

آدرس بازار رضا مشهد چیست؟

مشهد، میدان آب، بازار رضا

چه کالاهایی در بازار رضا قابل خریداری است؟

انگشتر، تسبیح، سجاده، طلا، پوشاک و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *