معرفی سوغات مشهد

ایران گردی, مشهد

یکی از جذاب ترین قسمت های سفر به مشهد، خرید سوغات از این شهر مقدس است. سوغاتی های مشهد هم خوراکی هستند و هم غیرخوراکی که سوغاتی های خوراکی مشهد بیشتر و معروف تر هستند. سوغاتی های مشهد تنوع زیادی دارند و می توان برای هر سن و سلیقه ای گزینه مناسبی پیدا کرد. بازار های اطراف حرم امام رضا زیادند و می توانید از بهترین مراکز خرید مشهد سوغات بخرید و به همراه خود ببرید.

انگشتر مشهدی و سنگ های زینتی

انگشتر مشهدی و سنگ های زینتی

انگشترهای زیبا با سنگ های زینتی یکی از بهترین سوغات ها برای پسران است. تنوع سنگ های زینتی در مشهد زیاد است و هم سنگ های ارزان قیمت و هم سنگ های گران قیمتی مثل یاقوت و زمرد را می توانید در این شهر پیدا کنید. نگین های سنگی عقیق، در نجف، یاقوت، زمرد، شرف شمس و حدید بسیار پر فروش هستند. اگر قصد خرید انگشتر را دارید می توانید به بازار رضای مشهد بروید و انگشتر دلخواه خودتان را بیابید.

نقل و نبات

عکسی از نبات

نبات یکی از پرفروش ترین و معروف ترین سوغاتی های مشهد است. نبات بسیار خوشمزه و مقوی است و در بین ایرانیان به درمان دل درد معروف است. در بازارهای مشهد می توانید نبات را هم به شکل شاخه ای و هم به شکل چوبی و در طعم های مختلف مثل زعفرانی، دارچینی، زیره، لیمویی، گل محمدی، نعنایی و آویشن پیدا کنید. نقل هم فرآورده دیگری از شکر است که در کنار چای آن را مصرف می کنند و بسیار قیمت مناسب است. نقل در طعم ‌های گردویی، کاکائویی، نارگیلی، هل، گلاب و زعفران یافت می شود. نقل و نبات را می توانید به راحتی در مغازه های اطراف حرم پیدا کنید و بخرید.

ادویه، ادویه هفت قلم

عکسی از ادویه هفت قلم

ادویه و ادویه هفت قلم سوغات خوبی برای علاقه مندان به آشپزی و خانم های خانه دار است. ادویه هفت قلم ترکیبی از  دارچین، سماق، گلپر، زنجبیل، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه است و شکل این ادویه ها در کنار هم بسیار خوشرنگ و جذاب است. می توانید از این ادویه بی نظیر در تهیه آبگوشت ها و خورشت های خود استفاده کنید. ادویه پلویی و ادویه ۱۸ رنگ نیز از دیگر ادویه‌های محبوب مشهد هستند. در رستوران های مشهد می توانید طعم این ادویه ها در غذا را امتحان کنید.

زرشک

عکسی از زرشک

استان خراسان مقام اول کشوری را در تولید زرشک دارد و به همین دلیل زرشک یکی از معروف ترین سوغات مشهد است. زرشک خوش طعم است و در بسیاری از غذاهای ایرانی کاربرد دارد، البته از خواص درمانی آن هم نمی توان چشم پوشی کرد. در اکثر مغازه های فروش خوراکی در مشهد، زرشک پیدا می شود و می توانید زرشک مرغوب مشهد را خریداری نمایید.

زعفران

عکسی از زعفران

همان طور که می دانید زعفران به طلای سرخ معروف است و گران بهاترین سوغات مشهد محسوب می شود. استان خراسان مهم ترین تولید کننده زعفران در کشور است. زعفران در اکثر غذاهای ایرانی کاربرد دارد و باعث خوش رنگ و بو شدن پلوها و خورشت ها می شود، پس در لیست سوغاتتان زعفران را فراموش نکنید. زعفران مرغوب دارای رنگ قرمز تیره است و برای یافتن زعفران مرغوب در بازارهای مشهد سراغ حجره‌های قدیمی بازار بروید.

ترشی مشهدی

عکسی از ترشی مشهدی

نام دیگر ترشی مشهدی سالاد گوجه است. این ترشی یکی از اصیل‌ترین چاشنی‌های استان خراسان است که ترکیبی از گوجه، فلفل سبز یا قرمز، سبزیجات، کلم بروکلی، برگ کرفس، هویج، سرکه و چند نوع سبزیجات و ادویه های مختلف می باشد. ماده اصلی این ترشی آب گوجه تازه، سرکه و کلم بروکلی می باشد. برای آماده شدن این ترشی باید چند ماه صبر کنید تا به آرامی مواد آن نرم شده و طعم اصلی ترشی مشهدی را به خود بگیرند.

فیروزه

عکسی از سنگ فیروزه

معروفترین معدن های فیروزه در استان خراسان واقع شده اند و نیشابور به‌عنوان شهر فیروزه شناخته شده است. سنگ فیروزه را به راحتی می توان به انگشتر، گردنبند، تسبیح و … تبدیل کرد. فیروزه دارای خواص درمانی مانند درمان بیماری های روحی، درمان بیماری های تنفسی و تقویت چشم است. مرغوبترین سنگ فیروزه باید دارای رنگ آبی سیر باشد که سختی بالایی نیز دارد. اگر می خواهید سنگ فیروزه تهیه کنید می توانید به بازارهای مشهد سری بزنید.

خشکبار، برگه آلو یا میوه خشک

عکسی از خشکبار

آجیل و خشکبار مشهد مرغوب است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد. آلوچه، میوه خشک، برگه زردآلو، عناب، بادام و فندق، نخود و کشمش، گردو و پسته، خشکبارهای محبوب در مشهد هستند و دیدن آن ها در مغازه های فروش سوغات، شما را وسوسه می کند. مشهورترین خشکباری که به عنوان سوغاتی مشهد شناخته می شود نخود و کشمش است.

جیلی بیلی

عکسی از جیلی بیلی

جیلی بیلی در چند سال اخیر به لیست بهترین سوغاتی های مشهد راه پیدا کرده و تا چند سال پیش برای خیلی ها نا آشنا بود. در مشهد شکلات های رنگی را جیلی بیلی می نامند که در اصل پاستیل هایی است با رنگ و طعم های مختلف که روکش میوه ای دارد. جیلی بیلی علاوه بر اینکه یک سوغات خاص محسوب می شود به عنوان سوغاتی خوشمزه برای کودکان نیز می توان از آن یاد کرد.

مهر و سجاده

عکسی از مهر و سجاده

مهر و سجاده یکی از بهترین سوغاتی های شهرهای زیارتی از جمله مشهد محسوب می شوند. سجاده های ترمه در رنگ های متنوع و مهر در بسته بندی‌ها و اندازه‌های مختلف را می توانید در بازارهای اطراف حرم خریداری نمایید و به عزیزانتان هدیه دهید.

عطر مشهدی

عکسی از عطر فروشی

عطر مشهدی یکی از قدیمی ترین سوغات مشهد است. در مغازه ها و فروشگاه های اطراف حرم مطهر انواع عطرفروشی ها توجه شما را جلب می کنند که در این مغازه ها انواع عطر با رایحه های گل مریم، بهارنارنج، الهام بخش، زعفران، گل یخ، گل سنجد، یاس سفید، گل نرگس و عطرهای میوه ای وجود دارند.

جام چهل کلید

عکسی از جام چهل کلید

جام یا کاسه چهل کلید یا چهل بسم الله یکی از سوغات های قدیمی مشهد است. این جام از جنس برنج بوده و روی آن چهل آیه قرآنی که با عبارت «قُل» شروع می‌شوند حک شده است و چهل کلید کوچک با زنجیر به آن زده اند.

صنایع دستی

قالی بافی

عکسی از قالی

قالی های مشهد از معروف ترین قالی های بافته شده در ایران هستند که در بافت این فرش ها از پشم و نخ پنبه استفاده می کنند. این فرش ها آنقدر با کیفیت و زیبا هستند که شاید دلتان بخواهد یکی از آن ها را به عنوان سوغاتی برای خودتان یا عزیزانتان بخرید. شما می توانید این فرش ها را از بازار فرش مشهد بخرید. نمونه هایی از این فرش ها در موزه ها یافت می شوند و موزه فرش آستان مقدس رضوی مجموعه ای از این فرش ها را در خود جای داده است.

گلیم بافی

عکسی از گلیم

عشایر در خراسان از قدیم گلیم های زیبایی با نقوش متنوع حیوانی و طراح‌های هنری می بافتند. گلیم‌ افشار، سوماک و ترکمنی و سوزنی در خراسان معروف هستند.

پوستین دوزی

مغازه پوستین فروشی

پوستین به لباسی زمستانه گفته می شود که تمام یا قسمت عمده ای از آن از پوست حیوانات پشم دار درست شده باشد. پوستین دوزی به عنوان صنایع دستی مشهد در سازمان صنایع دستی خراسان رضوی به ثبت رسیده است. اگر قصد خرید پوستین دارید در بازارچه های طرقبه و شاندیز به دنبال آن بگردید که در اشکال مختلف مثل پالتو، جلیقه، کلاه، شال گردن، پاپوش، دستکش، انواع سجاده، پادری و … ارائه شده است.

دیگ سنگی یا هرکاره

عکسی از دیگ سنگی

هرکاره یا دیگ سنگی نوعی دیگ از جنس سنگ می‌باشد که از سنگ‌های سیاهرنگ «سرپانتین» دردامنه کوه سنگی واقع درحاشیه مشهد ساخته می شود. دیگ های سنگی یکی از مفیدترین و پر خاصیت ترین سوغات و صنایع دستی شهر مشهد می باشند. شما می توانید به کوه سنگی رفته و در بهترین رستوران های مشهد دیزی در این دیگ ها میل نمایید و همان جا در کوه سنگی از این دیگ ها به عنوان سوغاتی خرید کنید.

چرم مشهد

عکسی از چرم

مشهد یکی از قطب های مهم تولید چرم است و چرم مشهد یکی از پرطرفدارترین و مرغوب ترین چرم های ایران است. چرم مشهد و چرمیران بهترین شرکت های تولیدکننده چرم در استان خراسان هستند. برای خرید چرم مشهد می توانید به نمایندگی های این چرم ها که در جای جای شهر مشهد هستند بروید و این سوغاتی نفیس را برای عزیزانتان خریداری نمایید.

اگر قصد سفر به مشهد را دارید، برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما مشهد می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *