جاهای دیدنی مشهد

نمایی از جاهای دیدنی مشهد
ایران گردی, مشهد

مشهد به عنوان یکی از شهرهای گردشگری، سالانه مسافران زیادی را به خود جلب می کند در این مطلب قصد داریم تا معروف ترین جاهای دیدنی مشهد را به شما معرفی کنیم. پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید.

اماکن مقدس مشهد

حرم امام رضا(ع)

نمایی از حرم امام رضا (ع)

حرم امام رضا بی شک از مهمترین جاذبه های گردشگری در شهر مشهد است. هر سال زائران زیادی نه تنها از ایران بلکه از سایر نقاط جهان نیز برای زیارت به این شهر سفر می کنند. حرم امام رضا (ع) در گذر زمان دچار تغییرات زیادی شده است. گفتنی است که امام رضا (ع) به شخصه این محل را برای حرم رضوی انتخاب کرده است. با مجله گردشگری یابکس همراه باشید تا با تاریخچه این حرم بیش تر آشنا شوید.

نام های حرم امام رضا (ع)

حرم امام رضا (ع) در بین زائران به اسامی همچون حرم مطهر، مرقد نور، قلب عالم، آستان ملائک و … مشهور است. به مجموعه حرم امام رضا (ع) همراه با کتابخانه و موزه های مختلف آن آستان قدس رضوی گویند. از این محل به عنوان روضه مقدسه نیز یاد می شود.

مساحت حرم امام رضا (ع)

بعد از انقلاب اسلامی ایران حدود 60 هزار و 500 متر مربع دیگر به آن افزوده شده است. اگر بخواهیم تمام بخش های زیارتی و غیر زیارتی آن را در نظر بگیریم این مساحت به 1 میلیون متر مربع می رسد.

صحن های حرم امام رضا (ع)

حرم امام رضا (ع) 9 صحن دارد که به صحن های انقلاب، جمهوری اسلامی، آزادی، جامع رضوی، قدس، غدیر، هدایت، کوثر و بعثت مشهور هستند.

آدرس خراسان رضوی، مشهد، خیابان شیرازی، بست شیخ طوسی

گنبد سبز مشهد

نمایی از گند سبز مشهد

یکی از جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم، گنبد سبز است که در حدود 10 دقیقه با حرم امام رضا (ع) فاصله دارد. گنبد سبز مشهد محل تدفین شیخ محمد مومن عارف استرآبادی است. البته رنگ گنبد بیش تر از سبز متمایل به آبی است. گنبد سبز مشهد به صورت 8 ضلعی است و از 4 دیوار اصلی درست شده است. دیوارهای گند سبز تا نزدیکی سقف از کاشی درست شده اند وکاشی های آن، رنگ های زیبایی دارند. این گنبد در سال 904 هجری در زمان صفویه ساخته شده است.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، خیابان اخوند خراسانی

مسجد گوهرشاد از جاهای دیدنی مشهد

نمایی از مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد در کنار حرم امام رضا (ع) در سال 820 ساخته شده است. دستور ساخت این مسجد توسط گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ داده شده است. این مسجد دارای کاشی کاری جالب توجه و معماری چشم گیری است. این مسجد در دوره تیموریان از نماهای معماری معروف بوده است. مسجد گوهرشاد به دلیل اینکه در کنار حرم امام رضا (ع) واقع شده است روزانه زائران زیادی را به سمت خود معطوف می کند. این مسجد به سبک 4 ایوانی ساخته شده و به دلیل عوامل مختلف گنبد آن چندیدن بار ترمیم شده است. مساحت کل مسجد 2800 متر مربع و دارای زیربنای 9400 متر مربع است. مسجد گوهر شاد از هفت شبستان و چهار ایوان بزرگ ساخته شده است. ایوان های مسجد به اسامی ایوان دارالسیاده، ایوان شیخ بهاء الدین، ایوان مقصوره و ایوان اعتکاف معروف هستند.

آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، مشهد، جنوب حرم مطهر رضوی

مسجد 72 تن

درباره قدمت این مسجد اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. تعدادی می گویند که خواجه نظام الملک مسجد 72 تن را به اسم جامع نوغان ساخته است و برخی به این باورند که این مسجد یک مسجد برای سنی های مشهد بوده است و در سال 855 هجری تاسیس شده است. یکی دیگر از نظریات پیرامون این مسجد این است که مسجد 72 تن به عنوان آرامگاه امیر غیاث الدین شاه ملک تیموری بوده است. به طور کلی مسجد مذکور دارای کاشی کاری های زیبایی است که می تواند توجه شما را به خود جلب کند.

آدرس: ایران خراسان رضوی، مشهد، خیابان خسروی، ابتدای بازار بزرگ

کلیسای مسروپ مقدس از جاهای دیدنی مشهد

نمایی از کلیسای مریم مقدس مشهد

کلیسای مسروچ مقدس یکی از جاهای دیدنی مشهد است که البته در میان مردم به کلیسای مریم معروف است. این کلیسا در خیابان جانبازان قرار گرفته است. کلیسای مسروپ مقدس در سال 1940 توسط ارامنه ساخته شده است. وسعت این مکان در حدود 300 متر مربع است و از دو گنبد که بر روی آن صلیب های کوچکی قرار دارد درست شده است. در حال حاضر از این مسجد استفاده چندانی نمی شود.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، میدان دهم دی

جاهای دیدنی مشهد

پارک وکیل آباد

نمایی از پارک وکیل اباد مشهد

پارک وکیل آباد یکی از جاهای دیدنی مشهد است که مساحتی برابر 260 هزار متر مربع دارد. این پارک به دلیل موقعیت مکانی خود دارای فضای بسیار زیبایی است در نتیجه یکی از جاهای دیدنی مشهد در تابستان به شمار می رود. درخت کاج و نار در پارک وکیل آباد به وفور دیده می شود. در این پارک حتی یک چشمه طبیعی نیز وجود دارد که صفای خاصی به پارک بخشیده است.

آدرس: ایران، خراسان رضوی، جنوب غربی مشهد، انتهای بلوار وکیل‌آباد

پارک کوهسنگی

پارک کوه سنگی مشهد

پارک کوهسنگی از جاهای دیدنی مشهد است که از سال 995 در زمان تاج گذاری شاه عباس وجود داشته است. این پارک تا زمان 1310 همچنان به صورت طبیعی خود بوده است و به دلیل باغ ها و رودخانه های آن محلی مناسب برای گردشگری به شمار می رفته است. در طی سالها استخر و قنات نیز ساخته شده است. بعد از آن قسمت های مختلف برای گل کاری و نرده کشی به آن افزوده شده است. تعدادی مجسمه توسط شهردار میلان به این پارک هدیه شده است. همچنین دو مجسه شیر سنگی در محدوده در جلویی پارک و دو مجسمه انسان در کنار استخر و رستوران نصب شده بود که مجسمه های انسانی بعدها برداشته شدند.

آدرس: مشهد، بلوار کلانتری، بوستان دارای سه ورودی است. خیابان اصلی کوهسنگی، بلوار کلانتری و درب قسمت شمالی پارک از خیابان ابوذر غفاری 37.

طرقبه مشهد از جاهای دیدنی مشهد

نمایی از طرقبه در پائیز

یکی از جاهای دیدنی، طرقبه مشهد است. این مکان آب و هوای بسیار دل انگیزی دارد که دلیل آن مجاورت با مناطق کوهستانی است. تعدادی زیادی رستوران و کافی شاپ برای گردشگران این مکان در نظر گرفته شده است. البته تنها رستوران در این مکان وجود ندارد بلکه امکانات دیگری نظیر باغ وحش، سوار کاری، دهکده آبی، مجتمع تجاری، پیست اسکی و مراکز خرید نیز در نظر گرفته شده است.

آدرس: ایران، خراسان رضوی، ۱۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد

چالیدره مشهد

نمایی از چالیدره مشهد

چالیدره یکی از جاهای دیدنی مشهد در بهار است. این منطقه تفریحی در 30 کیلومتری شهر قرار گرفته است. وجود یک دریاچه مصنوعی در این منطقه از عوامل جذب گردشگران زیادی به این ناحیه بوده است. می توان در این دریاچه به قایق سواری یا ماهی گیری پرداخت. یکی از تفریحات جالب این مکان تله سیژ است که توسط آن می توانید از روی دریاچه رد شوید. از سایر ویژگی های چالیدره می توان به برج گردان، بانجی جامپینگ و زیپ لاین اشاره کرد.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، طرقبه، کیلومتر ۲ جاده نقندر، چالیدره

شاندیز مشهد

منطقه شاندیز مشهد

شاندیز یکی از جاهای دیدنی مشهد است. این محل به دلیل کباب و شیشلیک های خوشمزه ای که دارد معروف شده است. این منطقه در 20 کیلومتری مشهد قرار دارد و آب و هوای آن بسیار دلپذیر است. یکی از عوامل شهرت شاندیز به دلیل ظروف سنگی آن است. همین طور شما قادر هستید با خرید دیزی سنگی، آبگوشت های خوش طعمی درست کنید.

آدرس: استان خراسان رضوی، 20 کیلومتری شمال غربی مشهد، شهر شاندیز

پارک ملت مشهد

نمایی از پارک ملت مشهد

از جاهای دیدنی مشهد در عید، پارک ملت آن است. دلیل این امر است که در این فصل سال لاله های زیبایی در این پارک کاشه می شود. یکی دیگر از قسمت های پارک ملت مشهد، دریاچه آن است، ولی با این حال عامل شهرت این مکان چرخ و فلک آن می باشد. بازی هایی مانند اسکیت بورد، سورتمه و اسکای فلای نیز در پارک ملت قابل دسترس هستند.

ایران، استان خراسان رضوی، مشهد، بلوار وکیل‌آباد

سرزمین موج های آبی مشهد

نمایی از سرزمین موج های آبی

سرزمین موج های آبی مشهد یکی از جاهای دیدنی مشهد است، که داخل سطح شهر قرار گرفته است. شما می توانید به تنهایی یا به همراه دوستان و آشنایان خود به این مکان مراجعه کرده و لحظات خوشی را رقم بزنید.

نشانی: مشهد، قاسم آباد، بلوار اندیشه، نبش اندیشه 83

پارک آبی ایرانیان

نمایی از پارک آبی ایرانیان

یکی از پارک های آبی مشهور مشهد، پارک آبی ایرانیان است. وسعت این پارک بسیار بزرگ است و در آن بازی های متفاوتی وجود دارد که باعث تفاوت این پارک آبی با سایر پارک های آبی شده است. یکی از شرکت های کاندایی در هنگام ساخت این پارک حکم مشاور آن را داشته است. در این پارک قسمت هایی همچون رودخانه خروشان و اسکی روی آب وجود دارد. موج سواری با تخته بر روی موج هایی به ارتفاع 3 و نیم متر امکان پذیر است. برای درست کردن سرسره ها و تونل های آن از قسمت های طبیعی خود پارک استفاده شده است که باعث شده گردشگران یک هیجان واقعی را تجربه کنند.

آدرس:خراسان رضوی، مشهد، بلوار حجاب، نبش حجاب 8

پارک علمی پروفسور بازیما

نمای از انسان بزرگ پارک پروفسور بازیما مشهد

این پارک روند شکل گیری از ابتدای خلقت را به بازدید کنندگان نشان می دهد. از سیستم های هوشمند و تکنولوژی های ویژه ای برای کشف استعداد در این پارک استفاده می شود. همچنین بازدیدکنندگان قادرند تا در حین کشف چیزهای جدید، مسائل عملی مختلفی را نیز بیاموزند. در این پارک علمی می توان توسط یک زیردریایی به عمق دریا رفته و درباره جانوران زیر دریا اطلاعات کسب کنید و یا با عبور از دهان یک انسان بسیار بزرگ به کشف رمز و رازهای بدن انسان بپردازید. کلیه بازی های پارک علمی پروفسور بازیما بسیار ویژه هستند. برای مثال می توانید همانند خلبان از روی مشهد پرواز کنید و یا با استفاده از ژیروسکوپ فضایی، تست های فضانوردی را تجربه کنید. مریخ نورد بازیما به شما این امکان را می دهد که در سطح مریخ به کاوش بپردازید. آکادمی زیست شناسی این امکان را به شما می دهد که بدن انسان و یا حیوانات دیگر را تشریح کرده و به صورت عملی احیاء قلبی را تجربه کنند.

ایران، استان خراسان رضوی، مشهد، انتهای بلوار خیام شمالی، مجتمع تجاری وصال، طبقه ۴+

باغ گیاه شناسی مشهد

نمایی از پارک گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد یکی از جاهای دیدنی مشهد است که در سال 92 تاسیس شده است. باغ گیاه شناسی مشهد دارای 44/776 متر مربع است و 14950 درخت است. این باغ از جاهای دیدنی مشهد در زمستان است. این مجموعه قسمت های مختلفی دارد که از این قسمت ها می توان به باغ صخره ای، کلکسیون نهالستان، کلکسیون گیاهان دارویی، باغ رز، بانک بذر، بخش آموزشی و نمایشی و بخش سوزنی برگان اشاره کرد. باغ رز یکی از بخش های این پارک است که در مساحتی به ابعاد یک هکتار قرار گرفته اشت و در آن 120 گونه رز قرار دارد.

آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، مشهد، بلوار جمهوری اسلامی، حد فاصل چهارراه مقدم و میدان غدیر

پارک طبیعی هفت حوض

نمایی از پارک طبیعی هفت حوض مشهد

پارک طبیعی هفت حوض در کوه خلج آشیانه قرار گرفته است و دارای طبیعت زیبایی است. جریان هزار ساله آب در این ناحیه طبیعت زیبایی را خلق کرده است. یکی از قسمت های بسیار جالب این پارک حوضچه های طبیعی آن است که در میان سنگ ها و صخره های آن قرار گرفته اند. همچنین اجازه شنا کردن در این حوضچه ها در فصل های گرم سال وجود دارد. این حوضچه ها در احاطه کوه های خلج قرار دارد و برای رسیدن به آن باید کوهپیمایی کرد.

آدرس: ایران، خراسان رضوی، مشهد، ۷ کیلومتری مشهد

پارک مینیاتوری، ایران کوچک

پارک مینیاتوری مشهد

این بوستان اولین بوستان مینیاتوری در شرق کشور است. مساحت بوستان در اندازه 8 هکتار است. پارک مینیاتوری، ایران کوچک یکی از جاهای دیدنی مشهد است که در آن 58 نماد از نقاط مختلف ایران به صورت مینیاتوری قرار گرفته است. این نمادها شامل تخت جمشید، پل خاجو، آرامگاه فردوسی، آرامگاه عطار، فرودگاه مشهد، روستای کندوان، راه آهن مشهد، سد کارون و باغ شاهزاه ماهان کرمان است.

آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، مشهد، بلوار الهیه، بولوار سجادیه، نبش سجادیه 26

آبشار قره سو از جاهای دیدنی مشهد

آبشار قره سو مشهد

این آبشار در شهرستان کلات نادری در روستایی به همین نام قرار گرفته است. ارتفاع آبشار به 1250 متر می رسد و در 160 کیلومتری شمال مشهد قرار گرفته است. قره سو یاه به معنی آب سیاه است و به دلیل اینکه در کف رودخانه آن سنگ های سیاه قرار گرفته است به این نام معروف شده است. آب و هوای دل انگیز همراه با آبشار و دره های جالب آن وجود این مکان را به یک نقطه گردشگری تبدیل کرده است.

آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، جنوب غربی کلات نادری، روستای قره سو

بند گلستان

نمایی از بند گلستان مشهد

بند گلستان یکی از جاهای دیدنی مشهد است که در دوره تیموریان ساخته شده است. این بند در 8 کیلومتری مشهد قرار گرفته است و روی یک رودخانه ساخته شده است. بند گلستان قدمت 500 ساله دارد.

ایران، خراسان رضوی، ۸ کیلومتری غرب مشهد

جاهای تاریخی مشهد

باغ نادری مشهد از جاهای دیدنی مشهد

نمایی از باغ نادری مشهد

باغ نادری یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد است که در مدفن نادرشاه افشار بوده است. البته لازم به ذکر است که از ابتدا به این منظور اینجاد نشده است بلکه قوام السلطنه در سال 1296 باقی مانده جسد نادرشاه را به این باغ منتقل کرده است. این مکان در ابتدا یک آرامگاه ساده بوده و بعدها تبدیل به باغی بزرگ شده است. علاوه بر آرامگاه نادر شاه، یک موزه و فروشگاه های صنایع دستی نیز در این مکان وجود دارد.

آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق)

موزه آستان قدس رضوی

نمایی از آستان قدس رضوی مشهد

موزه آستان قدس رضوی با وجود گنجینه سلاح ها، اسکناس و مدال یکی از جاهای دیدنی مشهد است. این موزه در صحن کوثر قرار دارد. پس از زیارت می توانید سری هم به این مکان بزنید. این وسایل در ابتدا در خزانه نگهداری می شدند تا اینکه در سال 1324 یک ساختمان برای نمایش عمومی برای آن ساخته شد.

ایران، استان خراسان رضوی، مشهد، حرم مطهر امام رضا، صحن کوثر

آرامگاه فردوسی در طوس از جاهای دیدنی مشهد

ارامگاه فردوسی در طوس

آرامگاه فردوسی از جمله جاهای دیدنی مشهد است که در فاصله 30 کیلومتری شهر قرار دارد. رسیدن به این آرامگاه در حدود 30 دقیقه زمان می برد. آرامگاه فردوسی یکی از پربازدید ترین مکان ها بعد از حرم امام رضا (ع) است. آرامگاه اخوان نیز در این مکان قرار گرفته است. از دلایل شهرت شهر توس آب و هوای دل انگیز آن بوده است.

آدرس: ایران، خراسان رضوی، توس، انتهای بلوار بهارستان

حمام مهدی قلی بیک مشهد

نمایی از حمام مهدی قلی مشهد

حمام مهدی قلی بیک یکی از مکان های تاریخی مشهد است. این حمام جزو بزرگ ترین حمام های مشهد به شمار می رفته است و در دوران صفویان ساخته شده است. از نام های دیگر این حمام می توان به حمام شاه و رضوی اشاره کرد. کاشی های سقف حمام مهدی قلی بیک با طرح های زیبایی تزئین شده است. حمام های قدیمی همه دارای قسمت هایی همانند خزینه، نظافت خانه و … بوده اند. برای تاسیس این حمام از کاشی، ساروج، فلز، آهک و شیشه استفاده شده است.

آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، مشهد، انتهای خیابان اندرزگو (خسروی نو) اندرز گوی ۱۳، انتهای بازار بزرگ (بازار فرش فروش‌ها)

آرامگاه نادرشاه افشار از جاهای دیدنی مشهد

نمایی از آرامگاه نادرشاه افشار مشهد

معماری این آرامگاه به همراه موزه نادری باعث جذابیت زیاد این مکان شده است. در این موزه وسایلی همچون اسلحه و جنگ افراز نیز در معرض دید عموم قرار دارد. آرامگاه نادر شاه در زمینی به مساحت 14400 متر مربع واقع شده است. غرفه فروش کتاب و 2 سالن برای نمایش ابزارهای جنگی زمان نادر شاه و قبل از او در این موزه باغ وجود دارد.

آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق)

موزه مردم شناسی مشهد

نمایی از موزه مردم شناسی مشهد

موزه مردم شناسی همان حمام مهدی قلی بیک است. این حمام در سال 1356 به عنوان اثر ملی به ثبت رسید. برای تبدیل کردن این حمام به موزه گرمخانه، چال حوض و سربینه آن تبدیل به غرفه نمایش وسایلی مانند ظرف های سنگی، گلجام، کاشی ازاره، بادکش حجامت و … شد.

آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، مشهد، انتهای خیابان اندرزگو (خسروی نو) اندرز گوی ۱۳، انتهای بازار بزرگ (بازار فرش فروش‌ها)

خانه داروغه از جاهای دیدنی مشهد

نمایی از خانه داروغه مشهد

خانه داروغه از جمله جاهای دیدنی مشهد است که از زمان قاجار به یادگار مانده است. خانه داروغه در سال 81 جزو آثار ملی ثبت شده است. خانه داروغه در دوره قاجار توسط روس ها و به دستور یوسف خان ساخته شده است. از این بنا به منظور مراسم های یوسف خان استفاده می شده است. در سال 1366 ورثه خان این خانه را به یکی از هیئت های مذهبی فروختند و تا سال 91 برای برگزاری مراسم های مذهبی استفاده می شده است.

ایران، خراسان رضوی، مشهد، خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه

<

کلات نادری از جاهای دیدنی مشهد

کلات نادری مشهد

کلات نادری در 145 کیلومتری مشهد قرار دارد. احتمالا متوجه شدید که نام این کلات از نادر شاه گرفته شده است. کلات یکی از شهرهایی است که تیمور لنگ برای تصرف آن 14 بار به آن حمله کرده و موفق نشده است. در این شهر غنائم و جواهرات ارزشمندی نگه داری می شده است. علت موفق نشدن تیمور این بوده که کلات نادری در میان کوه ها قرار گرفته و دسترسی به آن دشوار است.

آدرس: مشهد، ۱۱۰ کیلومتری شمال مشهد ( جاده کلات نادری)، ۴۰ کیلومتر مانده به شهرستان کلات، بعد از روستاهای سررود و ارتکند

خانه ملک از جاهای دیدنی مشهد

نمایی از خانه ملک مشهد

در نقشه جاهای دیدنی مشهد، خانه ملک دیده می شود. در قدیم الایام این خانه متعلق به حاج حسین ملک بوده است. خانه ملک در سال 1377 به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است. این ملک در سال 79 مورد ترمیم قرار گرفته است و امروزه به عنوان مرکز هنرهای سنتی میراث فرهنگی خراسان است.

ایران، خراسان رضوی، مشهد، ضلع‌ شرقی خیابان امام خمینی، مقابل ساختمان دارایی

خانه اردکانی از جاهای دیدنی مشهد

نمایی از خانه ادرکانی مشهد

خانه اردکانی که به اسم دولابیان نیز مشهور است در دوره قاجار ساخته شده است. این خانه در سال 84 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است. البته بعدها از آثار ملی کشور خارج شده است. این خانه که از جاهای دیدنی مشهد به شمار می رود در نزدیک حرم امام رضا (ع) قرار دارد. از خصوصیات خانه اردکانی حیاط مرکزی، تنورخانه، تابستان نشین، شاه نشین، زمستان نشین، آب انبار و حوض خانه آن است. از آنجایی که خانه اردکانی کاربردی مسکونی دارد امکان دیدن قسمت های داخلی آن ممکن نیست.

ایران، استان خراسان رضوی، مشهد، بلوار وحدت، وحدت ۲۱ (خیابان شهید سالاری‌مقدم)، کوچه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صفار‌‌‌هروی (کوچه ساربان‌ها)، بن‌بست دوم سمت چپ‌، پلاک 127

مهمترین جاهای دیدنی مشهد کدامند؟

پارک وکیل آباد، پارک کوهسنگی، طرقبه، پارک ملت، شاندیز، سرزمین موج های آبی

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم کدامند؟

موزه آستان قدس رضوی، مسجد گوهرشاد، خانه اردکانی

حالا که از جاهای دیدنی مشهد مطلع شدید برای رزرو اینترنتی بلیط هواپیما مشهد می توانید به سایت یابکس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *