پارک جمشیدیه تهران، امکانات و آدرس

نمایی از پارک جمشیدیه
ایران گردی, تهران

پارک های زیادی در تهران وجود دارند که پارک جمشیدیه یکی از آن ها است. این پارک زیبا در منطقه یک قرار گرفته است. برای آشنایی با پارک جمشیدیه تهران با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. همین طور چنانچه قصد سفر به تهران را دارید، می توانید برای تهیه بلیط هواپیما ارزان تهران به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

آشنایی با پارک جمشیدیه

پارک مورد نظر ابعادی به اندازه ده هکتار دارد، پس می توان تصور کرد که تا چه اندازه بزرگ است. این پارک در زمان قاجاریه به جمشید دولو قاجار متعلق بوده است. این خاندان از خانواده های مرفه آن زمان به شمار می رفته و زمین های زیادی داشته اند.

پس در اسناد به جای مانده از زمان قاجار می توانید، نام جمشید دولو را به عنوان صاحب پارک ببینید. در آن زمان تصمیم به ایجاد خانه سالمندان در پارک گرفته شد، اما به جای آن یک پارک عمومی احداث شد.

سپس در سال 1356 بود که به طور رسمی به عنوان یکی از بخش های تفریحی تهران مورد توجه قرار گرفت. این پارک در بخش شمالی خیابان نیاوران واقع شده و از بخش شمالی به کوه کلک چال، از شرق به خیابان جمشیدیه و از جنوب به باغ دولو ختم می شود.

در این پارک قسمت های مختلفی مانند آبشار، فواره و دریاچه قرار دارد. همین طور به دلیل اینکه در راه رسیدن به کلک چال است، بسیاری از کوه نوردان برای رفتن به قله از آن استفاده می کنند.

سپس در سال 1374 بود که چندین هکتار به این پارک تحت عنوان بوستان فردوسی اضافه شد. برای رفتن به داخل پارک می توانید از چهار ورودی استفاده کنید.

تاریخچه پارک جمشیدیه

جمشید دولو بخش زیادی از اراضی خود را به فرح پهلوی هدیه کرد و در این زمین ها پارکی ساخته شد که از آن به اسم پارک جمشیدیه تهران یاد می کنند.

تاریخچه پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه

به طور کلی می توان گفت که تاریخچه این پارک به زمان پهلوی باز می گردد. در این زمان فرح تصمیم گرفت که این زمین را تبدیل به یک پارک عمومی کند.

در این مدت، پارک دو مرتبه بازسازی شده و طراح آن فردی به اسم کامران دیبا بوده است. این فرد در دانشگاه هاروارد مدرک معماری خود را گرفته بوده است. از دیگر بناهایی که توسط این فرد طراحی شده می توان به فرهنگسرای دانشجو، پارک شفق و … اشاره کرد.

پوشش گیاهی و جانوری بوستان جمشیدیه

در این بوستان درختان زیادی رشد می کنند که از جمله آن ها می توان به نارون، گلابی، زبان گنجشک، سرو، زردآلو و … اشاره کرد. همین طور در حدود شصت نوع متفاوت از پرندگان در آن زندگی می کنند.

تفریحات پارک جمشیدیه

پیک‌نیک

یکی از ساده ترین کارهایی که می توان در بوستان جمشیدیه انجام داد گردش با خانواده و دوستان و به بیانی دیگر برگزاری پیک نیک است. تنها کاری که لازم است، بکنید همراه داشتن زیرانداز و مواد غذایی است. البته می توانید خوراکی های مختلفی را از بوفه های پارک خریداری کنید.

کوهنوردی

همان طور که گفتیم اکثر افرادی که قصد کوهنوردی دارند، ابتدا به این پارک مراجعه می کنند. در این مکان مجسمه ای از فردوسی قرار دارد که راهنمای مسیر کوهنوردان است. اگر قصد کوهنوردی دارید ابتدا به رودخانه ای می رسید که از پارک جدا شده است. سپس به پناهگاه کلک چال خواهید رسید.

پیاده ‌روی

این پارک محلی بسیار مناسب برای پیاده روی در بخش های مختلف آن و در میان درختان سرو است. می توانید در حین پیاده روی به موسیقی هم گوش فرا دهید.

تماشای پرندگان

همان طور که گفتیم در این پارک پرندگان مختلفی وجود دارند که می توانید آن ها را مشاهده کنید و همین طور با دوربین خود از آن ها عکس بگیرید.

عکاسی

طبیعت در هر فصل زیبایی خاص خودش را دارد. در پارک جمشیدیه نیز در بهار و تابستان می توانی،د شاهد سرسبزی و زیبایی طبیعت باشید و از هوای خوب آن لذت ببرید. در فصل پاییز وقتی درختان رنگ های مختلف به خود می گیرند، بهترین زمان برای گرفتن عکس است.

سرانجام در زمستان هنگامی که برف همه جا رو می پوشاند و شاهد دانه های درخشان برف روی برگ ها هستید، می توانید از صحنه پیش روی خود در بوستان جمشیدیه عکس بگیرید.

بخش های دیدنی پارک جمشیدیه

دریاچه پارک جمشیدیه

نمایشگاه‌های مختلف

در طول سال نمایشگاه های مختلفی در بوستان جمشیدیه برپا می شود که در آن ها صنایع دستی متنوعی به بازدیدکنندگان عرضه می شود.

بوستان فردوسی

بوستان فردوسی ابعادی به اندازه شانزده هکتار دارد و در آن مجسمه های مختلف و فواره هایی قرار گرفته است. همین طور بخش هایی از آن هم گل کاری شده است. این بوستان در واقع بخشی از پارک جمشیدیه است.

آبشارها و دریاچه

یکی از آرامش بخش ترین صداها در طبیعت صدای آب است. هنگام قدم زدن در این پارک شاهد آبشارها و دریاچه هایی خواهید بود که باعث زیبایی بیشتر این پارک شده اند.

نگارستان و آمفی‌تئاتر

یکی از بخش های پارک جمشیدیه تهران بخش نگارستان و آمفی تئاتر است که در آن برنامه های مختلفی اجرا می شوند.

مجسمه‌ های سنگی

مجسمه های پارک جمشیدیه

جالب است که بدانید بعضی از سنگ هایی که در این پارک وجود دارند در گذر زمان تغییر شکل داده و با دیدن آن ها یاد حیوانات مختلف می افتید. برای دیدن این مجسمه های سنگی باید از 600 پله بالا بروید.

همین طور علاوه بر این مجسمه ها تعدادی تندیس هم هستند که می توانید آن ها را در قسمت های مختلف پارک مشاهده کنید. هر کدام از این تندیس ها معنی خاصی دارند.

امکانات پارک جمشیدیه تهران

در این پارک امکانات مختلفی مانند آمفی تئاتر، سرویس بهداشتی، فواره، آلاچیق، رستوران، نیمکت، فضای سبز و سفره خانه وجود دارد.

رستوران های پارک جمشیدیه تهران

چندین رستوران و کافی شاپ در بالای پله های پارک وجود دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رستوران کردستان

رستوران کردستان از بهترین رستوران های پارک است که برای رسیدن به آن باید از پله های زیادی عبور کنید. با این حال هنگامی که به آن بالا برسید شاهد چشم اندازی زیبا خواهید بود.

رستوران جمشیدیه

در منوی این رستوران انواغ غذاهایی ایرانی برای سفارش موجود است.

رستوران آذربایجان

از دیگر رستوران هایی که می توانید در این پارک غذای خود را در آن صرف کنید، رستوران آذربایجان است. در این مکان غذاهای ایرانی طبخ می شوند.

بهترین زمان برای بازدید از پارک جمشیدیه تهران

تصویری از پارک جمشیدیه

بهترین زمان برای گردش در پارک جمشیدیه فصل بهار و پاییز است. در بهار به این علت که گل ها تازه شکوفه می دهند و در پاییز به علت هوای خوب و رنگ های مختلف برگ درختان پارک در زیباترین حالت خود قرار می گیرد.

نحوه دسترسی به پارک جمشیدیه تهران

برای رفتن به این پارک می توانید از مترو یا اتوبوس استفاده کنید و سپس با تاکسی به نیاوران بروید. سپس به سمت خیابان امیدوار و خیابان فیضیه بروید.

آدرس پارک جمشیدیه چیست؟

خیابان شهید باهنر، خیابان فیضیه و امیدوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *