دریاچه لزور فیروزکوه و امکانات آن

دریاچه لزور فیروزکوه
ایران گردی, تهران

اگر به دنبال یک سفر یک روزه هستید و از گرمای هوا کلافه شده اید ما به شما گردش در کنار دریاچه لزور فیروزکوه را توصیه می کنیم. اطراف این دریاچه دارای آب و هوایی خنک است و طبیعتی زیبا دارد. پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید، تا با این دریاچه زیبا آشنا گردید. همین طور برای خرید بلیط هواپیما تهران می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

دریاچه لزور در میان کوه های البرز واقع شده و روستایی به همین اسم هم در نزدیکی آن قرار دارد. این دریاچه شکلی مثلثی دارد و ارتفاع آب در آن پانزده متر است. در فصل هایی مانند بهار و تابستان می توانید، شاهد گیاهان سرسبزی در اطراف دریاچه باشید. این دریاچه به اسم های دیگری هم مانند معجز چشمه یا سد سیاه رود معروف است.

روستای لزور

روستای لزور به دلیل اینکه در کنار کوه و دریاچه قرار گرفته، طبیعت زیبایی دارد. مخصوصا اگر از هوای کثیف و سروصدای شهرهای شلوغ خسته شده اید، می توانید زمانی را در این مکان با آرامش سپری کنید.

این روستا در منطقه ارجمند در فیروزکوه واقع شده است. همین طور باید گفت که روستای مورد نظر در فاصله 165 کیلومتری از تهران قرار گرفته است. از جمله دیدنی های این منطقه می توان به سد لزور، ناحیه لاسک، قله میشینه مرگ و امامزاده خوشنام اشاره کرد.

گویشی که مردم در این ناحیه دارند مازندرانی است و بیشتر مردم به کارهایی مانند کشاورزی، خیاطی و دام داری می پردازند. رودخانه های پر آب باعث شده تا زمین های کشاورزی هیچ مشکلی از لحاظ آبیاری نداشته باشند. از جمله این محصولات می توان به گندم، گلابی، جو و آلبالو اشاره کرد.

تاریخچه روستای لزور

این روستا در حدود چهارصد سال پیش ساحته شده است و در آن زمان آن را به اسم دارلمومنین می شناخته اند. در گذشته وسیله مناسبی برای حمل و نقل در این ناحیه وجود نداشته است و کسانی که در این راه مسافر بوده اند، برای استراحت به این روستا مراجعه می کرده اند. تا اینکه با ساخت راه آهن تهران – فیروزکوه دیگر مسافران به این روستا وارد نشدند.

دلیل انتخاب اسم لزور

روستای مورد نظر در نزدیکی تهران و مازندران است، به همین دلیل اسمی که برای آن انتخاب کرده اند، مازندرانی است و در این زبان به معنی شخصی قوی هیکل است که غذای زیادی مصرف می کند.

آب‌وهوای دریاچه لزور

از آن که دریاچه در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته، پس در فصل هایی مانند پاییز و زمستان دما بسیار سرد خواهد بود. به همین دلیل بهار و تابستان زمان مناسبی برای سفر به روستا و دریاچه است.

تفریحات کنار دریاچه لزور

نمایی از دریاچه لزور

شنا

شنا کردن در این دریاچه باعث می شود، تا شما احساس خوبی داشته باشید مخصوصا اگر در تابستان به این منطقه سفر کنید. توجه داشته باشید که اگر شنا بلد نیستید به هیچ وجه وارد آب نشوید، زیرا در بعضی از بخش ها آب عمیق می شود. همین طور می توانید با یک قایق بادی در آن قایق سواری هم بکنید.

عکاسی

مطمئنا با دیدن دریاچه ای آبی و طبیعتی سبز وسوسه می شوید تا چندین عکس از این ناحیه و از خودتان بگیرید، تا بتوانید خاطرات این سفر را برای خود ثبت کنید.

طبیعت‌گردی

دور و اطراف این دریاچه پر از دشت های سرسبز و رودخانه های پر آب است که می توانید در کنار آن ها گردش کنید.

تماشای آسمان شب

از آن جا که هوای این ناحیه تمیز است، در نتیجه می توانید به تماشای ستاره گان بنشینید و حتی اگر شانس با شما یار باشید، کهکشان راه شیری را هم خواهید دید.

دوچرخه‌سواری

در بخش کوهستانی این منطقه می توانید، دوچرخه سواری هم بکنید. پس اگر اهل این تفریح هستید، حتما دوچرخه خود را همراه خودتان بیاورید. البته همراه داشتن کلا هم ضروری است.

کوهنوردی

چنانچه در کوه نوردی چندان مهارت ندارید، بهتر است کوهنوردی در قله میشینه مرگ را انتخاب نکنید زیرا این کوه با داشتن ارتفاعی برابر با 4 هزار متر از جمله بلندترین کوه های این منطقه محسوب می شود. اما اگر برای کوهنوردی به این کوه رفتید، حتما سعی کنید از مناظر اطراف و چشمه های مسیر لذت ببرید.

کمپینگ

از خوبی های دریاچه لزور هرچه بگوییم کم گفته ایم. یکی دیگر از تفریحاتی که می توان در این ناحیه انجام داد، برپایی کمپ است. البته توجه داشته باشید که حتما وسایل مورد نیاز را با خود داشته باشید.

مخصوصا اگر می خواهید شب را هم در این منطقه بگذرانید، حتما باید تمام وسایلی که مخصوص کمپ است را آماده کنید. همچنین دقت کنید که به تنهایی کمپ نزدید و سعی کنید کنار کمپ های دیگر باشید تا درصورتی که مشکلی ایجاد شد بتوانید آن را حل کنید.

دیدنی ‌های اطراف دریاچه

این دریاچه تنها از نظر طبیعی غنی نیست، بلکه می توانید در کنار آن آثار مذهبی، طبیعی و … را هم مشاهده کنید. در ادامه شما را با این آثار آشنا خواهیم کرد.

قله میشینه مرگ

شاید اولین بار که اسم این کوه را بشنوید، از اسم آن بترسید، اما باید بدانید که در واقع بخش های بسیار زیبایی در مسیر رفتن به قله وجود دارند. برای مثال شما می توانید از چشمه های پر آب و دشت سرسبز لذت ببرید.

احتمالا کنجکاو شده اید که چرا این قله به این اسم معروف شده است. در واقع دلیل آن وجود میش هایی که در راه رسیدن به قله می توانید آن ها را مشاهده کنید. البته این میش ها فقط مجسمه هستند.

اما علت وجود کلمه مرگ در نام قله چیست؟ این واژه به دلیل اتفاقی است که در این ناحیه رخ داده است. زمانی عده ای از پرندگان برای خوردن آب به یکی از چشمه های این قله آمده و در آن جا جان خود را از دست داده اند. به همین دلیل این قله به این اسم معروف شده است.

تنگه فرح ‌رود

این تنگه در حواشی دریاچه واقع شده است. در واقع سرچشمه آبی که در داخل آن جریان دارد از چشمه معجز و همین طور دریاچه لزور است. با این که فضای داخل این بخش کوچک است ولی هوای آن بسیار عالی و تمیز است.

امامزاده خوشنام

امامزاده خوشنام از زیبایی های منطقه فیروزکوه است. همین طور در هنگام رفتن به این مکان می توانید لذت دیدن مناظر طبیعی مانند باغ ها را تجربه کنید یا از دیدن آبشارهای مختلف شگفت زده بشوید.

کی به دریاچه لزور سفر کنیم؟

زمان مناسب برای سفر به این ناحیه در فصل های بهار و تابستان است. با این حال به خاطر داشته باشید که اکثر مردم در این فصل ها به این ناحیه سفر می کنند. پس چنانچه به آرامش و خلوت نیاز دارید، می توانید ابتدای پاییز به این ناحیه سفر کنید.

دریاچه لزور کجاست؟

تصویری از دریاچه لزور فیروزکوه

همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم، دریاچه مورد نظر در نزدیکی تهران قرار گرفته است. برای رسیدن به این دریاچه باید 200 کیلومتر رانندگی کنید. روستای لزور هم در دهستان قزقانچای واقع شده است.

آدرس دریاچه لزور: تهران، فیروزکوه، دهستان قزقانچای، ناحیه ارجمند

نحوه دسترسی به دریاچه

برای اینکه به این دریاچه بروید، بهترین کار استفاده از خودرو شخصی است. جاده این دریاچه در بیشتر مسیر آسفالت است و مشکلی برای شما ایجاد نمی کند. اما کسانی که ماشین شاسی بلند دارند، دچار مشکل چندان زیادی نخواهند شد.

اگر از تهران به سمت این دریاچه می روید، باید به طرف فیروزکوه حرکت کنید، سپس در مسیر خود به یک 3 راهی به اسم لاسم می رسید. از طریق این 3 راهی هم باید به طرف شمال حرکت کنید تا به ناحیه ارجمند برسید سپس با گذر از روستاهای اهنز و شادمهن به سمت روستای لزور ادامه دهید.

بعد از رسیدن به روستای لزور هم می توانید، با استفاده از جاده ای خاکی به طرف دریاچه بروید و هم می توانید این مسیر را پیاده طی کنید. البته مسیر رفتن به دریاچه 25 کیلومتر است.

پس چنانچه اهل ورزش هستید و دوست دارید از مناظر هم لذت ببرید می توانید این مسیر را پیاده طی کنید. اما توجه کنید که مسیر در جاهایی به دلیل سنگلاخی بودن می تواند شما را اذیت کنید.

اقامت در نزدیکی دریاچه لزور فیروزکوه

اگر به دنبال اقامتگاه دریاچه لزور هستید، باید بدانید که در روستای این دریاچه امکان اجاره کردن اتاق هایی وجود دارند که از لحاظ قیمت هم مقرون به صرفه هستند. همچنین این اقامتگاه ها امکانات قابل قبولی هم دارند.

امکانات رفاهی دریاچه لزور

تنها بخشی که در کنار این دریاچه قرار دارد، یک سرویس بهداشتی است که آن هم در فاصله 150 متری از آن واقع شده است.

تجهیزات مورد نیاز

علاوه بر لوازم معمولی حتما لباس های گرم هم با خود داشته باشید، مخصوصا اگر می خواهید شب را در این ناحیه بمانید. از جمله لوازمی که باید در این سفر با خود داشته باشید، شامل موارد زیر می شوند:

گاز پیک نیک، کیسه زباله، زیرانداز، لباس گرم، آب آشامیدنی، مایع‌دستشویی و ظرفشویی، فلاسک، گاز پیک نیک، خمیردندان، ظرف غذا مثل قابلمه، لیوان، قاشق ‌و ‌چنگال و بشقاب، داروهای مسکن، پتو، کلاه، کفش مخصوص پیاده روی، مواد غذایی مانند پسته و میوه و کرم ضد آفتاب

 اگر علاقمند به برپایی کمپ بودید باید وسایل زیر را هم داشته باشید:

کوله پشتی، چادر، لباس ضد آب، کیسه خواب، طناب، زیرانداز و چراغ قوه

طبیعت گردی در روستا و دریاچه لزور فیروزکوه

همان طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، روستای لزور و دریاچه ای به همین نام در فیروزکوه قرار گرفته اند. آب و هوای این منطقه بسیار عالی است و می توانید از دیدن مناظر زیبا و رودخانه های آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *