جاهای دیدنی ارومیه، آدرس و معرفی

ارومیه
ارومیه, ایران گردی

شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی است. همین طور با کشور ترکیه هم مرز مشترک دارد. بنظر می رسد که این ناحیه در شکل گیری تمدن های بشری نقش مهمی را ایفا کرده است. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا درباره جاهای دیدنی ارومیه صحبت کنیم. همین طور برای خرید بلیط هواپیما ارومیه می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه

این دریاچه یکی از بزرگ ترین دریاچه های آب شور در تمام دنیا است. همین موضوع باعث شده تا پرندگان زیادی هر ساله به این ناحیه مهاجرت کنند. همچنین دریاچه ارومیه مقصدی مناسب برای گردشگران در جهت بهره مند شدن از ویژگی های درمانی لجن و آب آن به شمار می رود.

از نکات جالب توجه درباره این دریاچه می توان به محل زندگی پرندگان و سایر حیوانات، سواحل ماسه ای و تعداد زیادی جزیره به دور آن اشاره کرد.

آشنایی با دریاچه ارومیه

منبع آب این دریاچه از حدود شصت رودخانه مختلف به دست می آید که از جمله آن ها می توان به رودخانه های شهرچای، تلخه رود، زرینه رود و … اشاره کرد. البته بارش باران و گاهی برف هم از عواملی هستند که باعث تامین آب این دریاچه می شوند.

به دلیل کم شدن و خشک شدن این دریاچه مشکلاتی در این ناحیه به وجود آمده است برای مثال محل زندگی بعضی از جانداران به مانند گوزن زرد به دلیل خشک کردن آب دریاچه در معرض نابودی قرار گرفته است.

رنگ آب این دریاچه گاهی تغییر رنگ داده و به حالت سرخ یا نارنجی تبدیل می شود که علت آن موجودات ریزی هستند که در آن زندگی می کنند. هنگامی که آب کاهش می یابد و نمک بیشتر می شود شمار این موجودات هم بیشتر می شود، در نتیجه سرخی دریاچه افزایش می یابد.

این منطقه به عنوان یکی از نواحی حفاظت شده هم به شمار می رود و از نظر اکوسیستم بسیار مهم است. یکی از جزایر این دریاچه به اسم جزیره شاهی مسکونی است و بزرگ ترین جزیره این دریاچه است.

دریاچه ارومیه کجاست؟

در بخشی شرقی ارومیه، دریاچه ارومیه واقع شده است. این دریاچه در مرز آذربایجان غربی و شرقی است.

آدرس دریاچه ارومیه: 21 کیلومتری شرق ارومیه

تاریخچه دریاچه ارومیه

در قرن نهم قبل از میلاد مسیح این دریاچه به اسم “چی چیست” معروف بوده است. بر طبق نوشته هایی که از زمان یکی از پادشاهان آشوری به جای مانده است، دو قبیله در این ناحیه زندگی می کرده اند و یک پادشاهی هم به مدت صد سال در ناحیه حکمرانی می کرده است.

همین طور در زمان پس از میلاد هم حاکمان نیروی دریایی خود را در کنار این دریاچه مستقر می کرده اند. از آن جا آب این دریاچه شور بوده و همین طور به دلیل وزش باد، کشیرانی در این محل تنها توسط افراد ماهر و مردم محلی انجام می شده است و یکی از منابع درآمد آن ها بوده است.

در دوره قاجاریه هم فرانسوی ها برای گرفتن حق امتیاز کشتیرانی در این دریاچه هزینه زیادی به دولت قاجار می پرداخته اند. این موضوع در زمان پهلوی هم انجام می شده است.

جزایر دریاچه ارومیه

معمولا دریاچه ها چندین جزیره دارند که دریاچه ارومیه هم از این قضیه مستثنی نیست. از جمله این جزایر می توان به آتش، زاغ، سنگو، گیو، اشک و … اشاره کرد. همان طور که گفتیم یکی از جزایر این دریاچه به صورت مسکونی است و هفت روستا دارد.

کلیسای ننه مریم از جاهای دیدنی ارومیه

کلیسای ننه مریم

این کلیسا نام های دیگری هم به اسم سنت ماری دارد. جالب است که بدانید کلیسای مورد نظر دومین کلیسای قدیمی است که در دنیا ساخته شده است. همین طور معماری کلیسا هم در نوع خود ساده است. از جمله تزئینات این کلیسا می توان به تابلوهای نقاشی حضرت عیسی و مادر ایشان و یاران او اشاره کرد. این سازه در زمان آشوریان ساخته شده است.

کلیسای ننه مریم کجاست؟

این کلیسا با سایر کلیساها تفاوت های زیادی دارد و محل قرارگیری آن در خیابان خیام جنوبی است.

آدرس کلیسای ننه مریم: ارومیه، خیابان امام خمینی، خیابان خیام جنوبی

تاریخچه کلیسای ننه مریم

کلیسا پس از میلاد حضرت عیسی (ع) ساخته شده است و آن موقع مصادف با حکومت ساسانیان در ایران بوده است. همچنین عده ای از بزرگان زرتشتی تولد حضرت مسیح را پیش بینی کرده بوده اند و برای اینکه از این پیش بینی مطمئن گردند به سمت اورشلیم حرکت می کنند.

بعد از این واقعه بود که معبد زرتشتی در ارومیه تبدیل به کلیسا شد. در داستان دیگری ذکر شده که کلیسای مورد نظر از اولین کلیساهایی بوده که در بخش شرق تاسیس شده است. مارکوپولو هم از این کلیسا دیدن کرده است.

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو

این دریاچه از شهر ارومیه چهل و پنج کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به این دریاچه می توانید از میدان مدرس راه خود را آغاز کنید و سپس به سمت غرب بروید و در مسیر خود از چندین روستا عبور می کنید تا به روستای مارمیشو برسید. این جاده همین طور منظره کوهستانی بسیار زیبایی دارد.

آدرس دریاچه مارمیشو: ارومیه، ۴۵ کیلومتری غرب آن

آشنایی با دریاچه مارمیشو

دریاچه مورد نظر از جمله جاهای دیدنی ارومیه است که منظره بسیار زیبایی دارد و محلی مناسب برای استراحت محسوب می شود. وسعت دریاچه در حدود 5 هکتار است و ماهی های آن بسیار معروف هستند. آب این دریاچه از رودخانه نازلوچای سرچشمه می گیرد و سرانجام وارد یک تنگه زیبا می شود.

جالب است که بدانید دریاچه مورد نظر حاصل زلزله ای است که در این ناحیه رخ داده است. بعد از آن کوه فرو ریخته و یک سد ایجاد شده است که همین سد باعث به وجود آمدن دریاچه گشته است. علت نام گذاری این دریاچه هم مسیحیانی است که قبلا در این منطقه زندگی می کرده اند.

پوشش جنگلی این ناحیه شامل درختان گلابی، صنوبر، بید، بلوط، گز و … می شود. همین طور انواع درخچه هم در این محل رشد می کنند. سایر گونه های گیاهی شامل گزنه، کاسنی، آویشن، لاله کوهی و … می شوند.

گونه‌های جانوری دریاچه مارمیشو

جانورانی که در کنار دریاچه مارمیشو زندگی می کنند شامل خرس، خرگوش، روباه و … می شوند که در گذشته حتی پلنگ و بز هم جزو این حیوانات محسوب می شده اند. همین طور این ناحیه زیستگاه پرندگانی مانند بلدرچین، کبک و … هم می شود.

در این دریاچه همین طور ماهیانی مانند قزل آلا و هیم طور سمور هم زندگی می کنند. البته صید بیش از حد باعث شده تا این موجودات در خطر نابودی قرار گیرند و هم اکنون هیچ سموری در این منطقه زندگی نمی کند.

ساختمان شهرداری ارومیه از جاهای دیدنی ارومیه

ساختمان شهرداری ارومیه

این ساختمان در حدود نود سال پیش ساخته شده است. پس می توان گفت که متعلق به زمان پهلوی است. این ساختمان در میدان انقلاب شهر واقع شده و در نزدیکی آن دو اثر تاریخی دیگر هم وجود دارند

آدرس ساختمان شهرداری ارومیه: آذربایجان غربی، ارومیه، میدان انقلاب

آشنایی با ساختمان شهرداری ارومیه

همان طور که گفتیم در میدان انقلاب چندین سازه قرار دارند که شهربانی و ستاد لگشر 64 از جمله آن ها به شمار می روند. سازه جدیدی برای ساختمان دادگستری هم به این بناها افزوده شده است.

پیش از این سازه هیچ گونه شهرداری در این شهر وجود نداشته است. سازه مورد نظر به فرمان رضا شاه احداث شده است و معماری به اسم ملا اوستا طراحی آن را به عهده داشته است.

سه گنبد

سه گنبد ارومیه

این بنای تاریخی مربوط به سال 580 هجری است. تزئینات سر در ورودی مقبره این مکان به صورت ترکیبی از سنگ و گچ است که روی آن الگوهای جالبی نقش بسته است. اثر مورد نظر جزو آثار ملی و یکی از جاهای دیدنی ارومیه است. طبق اسناد تاریخی سه گنبد در زمان های گذشته با بازار باش فاصله چندانی نداشته است.

آدرس سه گنبد ارومیه: شهر ارومیه، خیابان جانبازان

آشنایی با سه گنبد

این اثر متعلق به زمان سلجوقیان است که در سال 1314 در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسید. در اطراف این سازه تعداد زیادی سنگ قبر وجود دارد که بنظر می رسد که بیشتر این قبرها متعلق به افراد مهم از جمله روحانیون، تجار و … هستند.

تاریخچه سه گنبد

برج آجری این بنا در دوره 6 ام هجری ساخته شده است و کسی که این اثر را ساخته است، فردی به اسم نخانیکوف بوده است. بنظر می رسد قدمت ساخت آن به زمان سلجوقیان باز می گردد.

البته عده ای هم معتقدند که ساختمان مورد نظر در زمان ساسانیان ساخته شده است. با این حال مدرکی مبنی بر درستی این نظریه وجود ندارد. فردی به نام شیث قاطه المظفری که یکی از حاکمان سلجوقی بوده است فرمان ساخت این بنا را داده است. البته این سازه شبیه به آثاری است که در زمان سلجوقیان ساخته می شده اند.

معماری سه گنبد

معماری بیرونی مقبره

سه گنبد در حالت استوانه ای تاسیس شده است و قطری برابر با 5 متر دارد و ارتفاع آن برابر با 13 متر است. مقبره مورد نظر از سکوی سنگی تشکیل شده که در بخش بالای آن یک بنای آجری ساخته شده است.

معماری داخل برج

در بخش داخلی یک اتاق به صورت مربع شکل وجود دارد که داخل یک برج استوانه ای شکل واقع شده است که البته دوباره آن را به صورت دایره طراحی کرده و گنبدی بالای آن قرار داده اند. شما می توانید بخش هایی مانند طاق نما و مقرنس کاری هایی را در گوشه و کنار این بنا مشاهده کنید.

تزیینات سه گنبد

تزئینات سنگی هم در این گنبد به چشم می خورد که باعث زیباتر شدن بیشتر آن شده است. گنبد مورد نظر نه متر ارتفاع دارد و هیچ رنگی در آن دیده نمی شود.

موزه ارومیه از جاهای دیدنی ارومیه

موزه ارومیه

موزه ارومیه از دیگر جاهای دیدنی ارومیه است که آثار مختلفی از زمان های متفاوت در آن گردآوری شده اند. بعضی از این آثار متعلق به دوره های پیش از تاریخ می شوند. از آثارهای که در این موزه نگهداری می شوند، می توان به مخمل های قلاب دوزی، کارهای مینیاتوری، وسایل زری دوزی شده و کتاب های خطی اشاره کرد.

سنگ نوشته کله شین هم یکی از بخش های مهم این موزه است. سنگ نوشته مورد نظر در زمان های قدیم در میان مرز ایران و عراق قرار گرفته بوده است.

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه

در کنار بازار ارومیه مسجد جامع آن واقع شده است. این مسجد در قرن هفتم ساخته شده و متعلق به زمان ایلخانیان است. مهمترین بخش مسجد شبستان آن است که عامل تشکیل این بنا بوده است.

گوی تپه از جاهای دیدنی ارومیه

گوی تپه ارومیه

این تپه از شهر ارومیه شش کیلومتر فاصله دارد و به صورت 7 طبقه است. در طبقه نخست آن می توانید ظروف سفالی را با دسته هایی به صورت حیوان مشاهده کنید. در طبقه 3 ام آن هم می توانید قبر انسان های اولیه را پیدا کنید. طبقه 4 و 5 ام شامل سفال های سیاه رنگی می شوند.

کلیسای ماریوخنه

این کلیسا از جاهای دیدنی زمان ساسانیان است. این سازه از آجرهای 4 گوشی ساخته شده که در حالت مستطیل شکل هستند. همچنین برج ناقوس  این بنا هم در حالت 4 طبقه ساخته شده است.

مسجد مناره از جاهای دیدنی ارومیه

مسجد مناره

این مسجد متعلق به زمان قاجاریان است و در خیابان امام قرار گرفته است. جالب است که بدانید مسجد مورد نظر هیچ صحنی ندارد و تنها در آن شبستان وجود دارد. همچنین گنبدی هم برای آن ساخته نشده و سقف آن به صورت شیروانی است.

سایر قسمت های این بنا از زیرزمین، کفش کن، بخشی برای بانوان و آبدارخانه تشکیل شده است. همچنین مناره ای برای این مسجد وجود دارد که هسته آن از چوب درخت ساخته شده است. این سازه جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای بند

این روستا از ارومیه 5 کیلومتر فاصله دارد و به دلیل داشتن مناظر زیبا از جاهای دیدنی ارومیه محسوب می شود.

جاهای دیدنی ارومیه کدامند؟

دریاچه ارومیه، ساختمان شهرداری ارومیه، سه گنبد، مسجد جامع ارومیه، کلیسای ماریوخنه، بازار ارومیه، کلیسای ننه مریم و ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *