جاهای دیدنی تبریز، عکس و آدرس

نمایی از تبریز
ایران گردی, تبریز

فهرست مطالب

یکی از بهترین شهرها برای سفر در تابستان شهر تبریز است. این شهر دمای خنکی در طول تابستان دارد، پس اگر ساکن شهرهای گرمسیری هستند، شهر تبریز می تواند برای شما جذاب باشد. همین طور جاهای دیدنی تبریز از بخش هایی هستند که می توانید در هنگام سفر به تبریز از آن ها بازدید کنید. برای خرید آنلاین بلیط هواپیما تبریز می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

موزه آذربایجان تبریز از جاهای دیدنی تبریز

این موزه از قدیمی ترین موزه های ایران است که موقعیت مکانی خوبی دارد. برای بازدید از این موزه باید به مرکز شهر بروید. جالب است که بدانید در شهر تبریز موزه های بسیار زیادی وجود دارند.

درباره موزه آذربایجان تبریز

موزه آذربایجان تبریز

این موزه در سه طبقه بنا شده و دارای یک سالن نمایش نیز است. در این موزه کتابخانه هم وجود دارد. برای احداث این موزه از طرح باستان شناسی فرانسوی کمک گرفته شده است.

موزه آذربایجان تبریز کجاست؟

این موزه در خیابان امام و در کنار مسجد کبود واقع شده است. این موزه از طریق اتوبوس، مترو و ماشین شخصی قابل دسترسی است. اگر قصد استفاده از مترو را دارید، باید در ایستگاه شهید بهشتی پیاده شوید. اما با اتوبوس باید از خط راه آهن – آبرسان استفاده کنید و سپس در ایستگاه مسجد کبود پیاده شوید.

آدرس موزه آذربایجان تبریز: تبریز، خیابان امام، کنار مسجد کبود

تاریخچه موزه آذربایجان تبریز

قدمت موزه آذربایجان تبریز مربوط به سال های 1306 و 1307 هجری می شود. در آن زمان سکه های کشف شده در این موزه در معرض دید عموم قرار گرفتند. با این که تکمیل ساخت بخش های این موزه چندین سال به طول انجامید، اما در این مدت زمان نمایشگاه های مختلفی در آن برگزار شده است.

آثار موزه آذربایجان تبریز

در این موزه آثاری از دوره قبل از اسلام و همین طور در دوره اسلامی یافت می شود که از جمله این این آثار می توان به اشیاء عتیقه اشاره کرد.

طبقه همکف موزه آذربایجان

در این بخش می توانید سفالینه هایی از تپه اسماعیل آباد که قدمت بسیار زیادی دارند، را مشاهده کنید. قدمت این آثار مربوط به هفت هزار سال پیش می شود. سنگ های قدیمی هستند که از ناحیه کرمان کشف شده اند و می توانید روی آن ها تصاویری از گیاهان یا حیوانات را مشاهده کنید.

مجسمه الهه زنی در این موزه قرار دارد که متعلق به 3 هزار سال پیش می شود. یکی دیگر از آثار تاریخی این طبقه اجساد مرد و زنی است که قدمت آن ها مربوط به هزاره اول پیش از میلاد می شوند که در واقع در یک قبرستان 3 هزار ساله کشف شده اند. آخرین بخش این موزه شامل سنگ بسم الله می شود که یک بخش آن قاب و بخشی دیگر متن است.

طبقه اول موزه آذربایجان

آثاری که در این قسمت یافت می شوند، مربوط به نیشابور هستند و در این آثار الگوهای اسلامی و خط کوفی به کار برده شده است. همچنین ظرف های سفالی مربوط به زمان ایلخانی هم وجود دارند.

سکه های ضرب شده از زمان های هخامنشی تا دوره قاجار بخشی دیگر از اشیای قدیمی این موزه هستند. همین طور می توانید تعدادی مهر زیبا هم در این بخش مشاهده کنید.

طبقه زیرزمین موزه آذربایجان

در این بخش از موزه مجسمه های گران بهایی نگهداری می شوند.

مسجد کبود تبریز

مسجد کبود تبریز

این مسجد نمونه ای زیبا از معماری اسلامی است. با مطالعه این مسجد می توانید اطلاعاتی درباره فرهنگ آن زمان کشور به دست آورد. این مسجد در قرن 9 هجری ساخته شده و قدمت آن به زمان حکومت پادشاهی قراقویونلوها باز می گردد.

مسجد مورد نظر به فرمان سلطان جهانشاه تاسیس شده است. این مسجد توسط کاشی کاری های آبی مزین شده است. هنر معماری که در این مسجد به کار رفته شامل همین کاشی های فیروزه ای رنگ و الگوهای اسلیمی می شود. این مسجد به نگین فیروزه بناهای اسلامی هم معروف است.

البته در زمان های قدیم این مکان نام های دیگری هم مانند گوی مسجد یا عمارت مظفریه داشته است. در آن زمان این بنا جزوی از یک ساختمان بزرگ تر بوده است و آن را به عنوان مسجد جهانشاه هم می شناخته اند.

تاریخچه مسجد کبود تبریز

این مسجد در 600 سال پیش ساخته شده است. روایت است که دختر و همسر جهانشاه نقش زیادی در تاسیس این مسجد داشته اند. با این که زمان ساخت این مسجد روی در ورودی آن حک شده است، اما تاریخ شناسان معتقدند که این زمان مربوط به پایان سال ساخت آن می شود.

رنگ هایی که در بیرون و در داخل این مسجد استفاده شده اند، در هماهنگی کامل با یکدیگر قرار دارند. در بخش سرداب مسجد مقبره هایی از این حاکم به همراه خانواده اش ساخته شده بوده اما هم اکنون این مقبره ها خالی هستند.

چند صد سال پیش وقوع زلزله ای سبب شد، تا بخش زیادی از گنبد، پایه و دیگر بخش های مسجد تخریب شوند که در سال 1318 کار ترمیم این بنا شروع شد و تا سال 1355 به پایان رسید.

مسجد کبود کجاست؟

این مسجد در خیابان امام خمینی و در کنار سایر بناهای تاریخی قرار گرفته است. برای رفتن به این مسجد می توانید به میدان شهید بهشتی مراجعه کنید.

آدرس مسجد کبود تبریز: تبریز، خیابان امام خمینی، بین میدان شهید بهشتی و میدان ساعت، کنار پارک خاقانی

زمان بازدید از این مسجد در تمام روزهای هفته از ساعت هشت صبح تا ساعت 17:30 بعدازظهر امکان پذیر است.

معماری مسجد کبود تبریز

این مسجد به مسجد گوهرشاد شباهت دارد و هر دو مربوط به یک زمان تاریخی مشابه هستند. ویژگی خاص این مسجد این است که به گونه ای ساخته شده تا در فصل های مختلف سال بتوان از آن استفاده کرد.

مصالح به کار رفته در مسجد کبود بیشتر شامل سنگ مرمر می شوند. در میانه صحن آن یک حوض قرار دارد و همچنین شبستان هایی آن را احاطه کرده اند. به طور کلی می توان گفت که مسجد از آجر و کاشی کاری های معرق تشکیل شده است.

ستون هایی که در مسجد هستند، از یکدیگر 12 متر فاصله دارند. گنبد قدیمی مسجد بعد از زلزله از بین رفته است. عاملی که باعث سرپانگه داشتن وزن مسجد می شود، وجود پایه های چهار طرف صحن است.

در منابع تاریخی نوشته شده است که گنبد دیگری هم در داخل مسجد بوده که اندازه کوچکتری داشته است و از لحاظ معماری بسیار زیبا بوده است. این گنبد مخصوص مقبره های مسجد تاسیس شده است.

تزئینات مسجد کبود تبریز

زیباترین بخش این مسجد مربوط به کاشی کاری های فیروزه ای شکل آن می شود. سقف این بنا با آب طلا نقاشی شده است. همین طور کف شبستان هم از سنگ مرمر پوشیده شده است.

مقبره الشعرا از جاهای دیدنی تبریز

مقبره الشعرا

این بنا از دیگر جاهای دیدنی تبریز است که می توان از آن به عنوان نمادی از شاعران درگذشته یاد کرد. در مقبره الشعرا شاعران مختلفی مانند شهریار و اسدی طوسی به خاک سپرده شده اند.

معرفی مقبره الشعرا

در واقع در حدود 400 شاعر در این مکان طی دوره های تاریخی مختلف به خاک سپرده شده اند. گردشگران می توانند علاوه بر بازدید از این مکان دیدنی با شاعران و آثار آن ها هم آشنا شوند. البته در این مقبره فقط آرامگاه شهریار وجود دارد.

تاریخچه مقبره الشعرا تبریز

یکی از مناطق معروف تبریز سرخاب است که از زمان های گذشته تا به حال اشخاص مهمی در آن زندگی می کرده اند. همین طور در این محل، مقبره هایی از اشخاص معروف همانند بقعه سید حمزه، سید ابراهیم و … وجود دارند.

مقبره الشعرا قبرستان این محله بوده است که از آن به عنوان قبرستان سرخاب یاد می کرده اند. تبریز در زمان حاکمی به نام اتابکان محلی برای زندگی شاعران مختلف بوده است و در همین راستا افرادی مانند خاقانی و شاهپور نیشابوری برای زندگی به این شهر وارد شدند.

شاعران و دیگر افراد مدفون در مقبره الشعرا

همان طور که پیش از این نیز ذکر کردیم، در این مکان تقریبا 400 نفر به خاک سپرده شده اند که از جمله این شاعران می توان به شکیبی تبریزی، سلمان ساوجی، قطران تبریزی، ذوالفقار شروانی و … اشاره کرد. افراد دیگر شامل حافظ حسین زال، استاد علی حریرچی، سهراب، پیر باب، عزیز خان مکری، دکتر مهدی روشن ضمیر و … می شوند.

کوه عینالی (کوه عون بن علی)

کوه عینالی تبریز

کوه عینالی کوهی سرخ رنگ است که در بخش شمالی شهر قرار گرفته است. دریاچه ارومیه و چشمه کهلیک در نزدیکی این کوه واقع شده اند.

محل کوه عینالی

این کوه در بزرگراه پاسداران تبریز واقع شده است. برای رفتن به این کوه می توانید، با استفاده از خیابان ایده لو به مقصد برسید.

بقعه عون بن علی کوه عینالی

بقعه ای در بالای این کوه واقع شده که متعلق به زمان ایلخانیان است. در این محل دو فرزند امام علی (ع) دفن شده اند. این محل در ابتدا یک آتشکده بوده است که بعدها با واردشدن اسلام به کشور تبدیل به مسجد شده است. این بقعه شامل ایوان، ستون های سنگی، نه اتاق، گند، مناره و هشتی می شود. این بنا در زمان هجوم عثمانی خراب شده است.

امکانات رفاهی کوه عینالی

برای جذب گردشگران به این محل اقدامات زیادی انجام شده است که از جمله آن ها می توان به محلی برای تمرین صخره نوردان اشاره کرد. همچنین تله کابین هم در این ناحیه ساخته شده است و می توانید از رستوران و کافه های مسیر لذت ببرید.

از دیگر کارهایی که در این منطقه انجام شده می توان به جنگل کاری در آن اشاره کرد. همچنین یک بخش برای پرورش شترمرغ و یک دریاچه مصنوعی هم در این کوه عینالی درست شده است.

کوه های آلاداغ لار

کوه های آلاداغ لار

شاید جالب باشد که بدانید در شهر تبریز بخش هایی همچون آتش فشان های خاموش و دریاچه های یخچالی وجود دارند. یکی از جاذبه های دیدنی تبریز کوه های رنگارنگ آن است که به رنگ های نارنجی، قرمز، زرد و سبز به چشم می خورند.

دلیل رنگ‌های کوه‌های آلاداغ لار

نظیر این کوه ها تنها در چند کشور دیگر دنیا وجود دارند. علت تشکیل این رنگ ها به دلیل فشرده شدن و اکسیده شدن موادی است که در این ناحیه وجود داشته اند.

آدرس کوه‌های آلاداغ لار:

تبریز، در مسیر شهرستان اهر- تبریز و خواجه

ربع رشیدی

ربع رشیدی

بنظر می رسد که شهر تبریز از هزاره دوم پیش از میلاد وجود داشته است. ربع رشیدی اولین دانشگاه بین المللی در دنیا است که به دلیل ابعاد خود شبیه به شهری کوچک می باشد. همچنین این منطقه هوای بسیار خوبی دارد. یک پارک هم در این ناحیه ساخته شده است که به آن پارک ربع رشیدی می گویند.

آدرس ربع رشیدی: تبریز، محله باغمیشه، دامنه کوه بیلانکوه

تاریخچه ربع رشیدی

هنگامی که مغول ها در ایران حکومت می کردند، وزیر اعظم به نام خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی دستور ساخت این بنا را داد.

در این محل علاوه بر مدرسه، حمام، بیمارستان، کتابخانه، دارالایتام و … هم وجود دارد. قسمت های مختلف این مکان شامل موارد زیر می شوند:

مجموعه روضه شامل :

  • دو مسجد زمستانی و تابستانی برای انجام امور نماز و محلی برای بحث های درسی و تفسیر
  • دفاتر کار رییس دانشگاه و ناظر و مشرف
  • مکان هایی برای اقامت طلاب، مدرسان و استادیاران
  • بخش های مانند حمام و حوضخانه و آب آشامیدنی
  • کتابخانه، خلوتگاه، خزانه نقود، بخش مخصوص برای پذیرایی از مهمانان
  • محل سکونت شیخ، صوفی، محل خوردن غذا و …
  • مهمانسرا که دو ساختمان مختلف برای مدرسان و … و ساختمانی دیگر برای اقامت مسافران داشته است.
  • دارالشفا و دارالمساکین

تالاب قوری گل

تالاب قوری گل

تالاب قوری گل ابعادی به اندازه 200 هکتار دارد و از لحاظ عمق به 13 متر می رسد. تالاب مورد نظر در حوالی شهر بستان آباد است و این شهر در شهر کهن اوجان قرار گرفته است. شهر مورد نظر در گذشته های دور محلی برای استراحت ایلخانان بوده است.

تالاب قوری گل کجاست؟

این تالاب از شهر تبریز چهل کیلومتر فاصله دارد. آدرس تالاب قوری گل: 40 کیلومتری جنوب شرق تبریز، ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد

حیات‌ وحش تالاب قوری‌ گل

در این تالاب شکار ممنوع شده است و گونه هایی که در این منطقه زندگی می کنند شامل قوچ، روباه، موش کشتراز، اردک سرسفید، گرگ، سمور و … می شوند. تعدادی از گونه های خزنده هم شامل مار پلنگی، مار چلیپر، ماهی، مارمولک و … می شوند.

بازار تبریز از جاهای دیدنی تبریز

بازار تبریز

این بازار از جمله بزرگ ترین بازارهای سرپوشیده در کل دنیا است. بازار مورد نظر در یونسکو به ثبت رسیده است. در این بازار مدرسه و مسجد هم ساخته شده است. این بازار مجموعه ای از طاق ها، تیمچه ها و بخش های آجری است.

در واقع در این بازار چندین بازار دیگر به اسم بازار امیر، راسته کهنه، سرای حاج میرزا علی نقی، راسته قیصریه و … وجود دارند. از جمله محصولاتی که در این بازار عرضه می شوند می توان به کیف و کفش، ادویه، فرش و اجناس گیاهی و سنتی اشاره کرد.

در ایام محرم کل بازار سیاهپوش شده و مردم به عزاداری می پردازند. در این مدت همین طور نذری هم در میان مردم پخش می شود. این بازار در نزدیکی مسجد جامع و عالی قاپو قرار گرفته است.

آدرس بازار تبریز: تبریز، بازار بزرگ تبریز

ارگ تبریز از جاهای دیدنی تبریز

این ارگ را می توان از فاصله بسیار دوری هم مشاهده کرد. ارگ تبریز در واقع یک مسجد بوده که به خاطر جنگ و زلزله بخش های زیادی از آن از بین رفته است. هم اکنون فقط دیوار بلندی از آن به جای مانده است.

در واقع دیوار مورد نظر، بخشی از شبستان و دیوارهای این مکان بوده است. در آن زمان مدرسه ای به اسم مدرسه نجات و همین طور یک تالار مخصوص تئاتر هم در این محل وجود داشته است.

ارگ تبریز کجاست؟

ارگ تبریز

این ارگ در خیابان امام خمینی و در حوالی میدان ساعت واقع شده است.

معماری ارگ تبریز

بنای مورد نظر به دستور تاج الدین علیشاه گیلانی ساخته شده است. ارگ تبریز به سبک آذری بنا شده است. این سبک در زمان ایلخانیان به وجود آمده است. ارگ تبریز هم به دلیل وقوع زلزله بیشتر قسمت های آن از بین رفته است.

خانه مشروطه تبریز یا موزه مشروطه تبریز

این خانه همان طور که از اسم آن پیدا است، نمادی از انقلاب مشروطه به شمار می رود. در این مکان افراد مهمی مانند ستارخان و باقرخان گرد هم جمع می شده اند. در سال 75 کاربری این بنای تاریخی به موزه تغییر یافت.

خانه مشروطه تبریز کجاست؟

خانه مشروطه تبریز

این خانه در منطقه ای به اسم راسته کوچه و در نزدیکی بازار تبریز و مقابل مسجد جامع آن واقع شده است.

برای رفتن به این مکان می توانید از اتوبوس استفاده کنید. برای اینکار باید در ایستگاه راسته کوچه پیاده شوید و سپس مسیری را پیاده طی کنید. اما اگر از مترو استفاده می کنید، می توانید در ایستگاه شهید محققی پیاده شوید.

معماری خانه مشروطه تبریز

این خانه قدیمی ابعادی به اندازه 1300 متر دارد و در 2 طبقه بنا شده است. فردی که این بنا را طراحی کرده است، در ابتدا ساکن روسیه بوده سپس به ایران برگشته و آن را به سبک زمان قاجاریان احداث کرده است.

این خانه شامل سه اتاق می شود و یک سالن بزرگ در طبقه دوم آن قرار گرفته است. سرسرای این بنا دارای پنجره هایی با شیشه های رنگی است. ستون های خانه مشروطه گچبری های زیبایی دارند و پنجره های آن ارسی شکل هستند.

خانه پروین اعتصامی

خانه پروین اعتصامی

پروین در سال 1285 در تبریز متولد شد. محل زندگی این شاعر زن یکی از جاهای دیدنی تبریز است. این خانه در منطقه ششگلان واقع شده است و ابعادی به اندازه 1300 متر دارد. هم اکنون از این خانه به عنوان محلی برای مراسم های میراث فرهنگی استفاده می شود.

بنای مورد نظر در زمان حکومت پهلوی ساخته شده است. همانند تمام خانه های قدیمی می توانید یک حوض و باغچه در حیاط آن پیدا کنید.

خانه پروین اعتصامی کجاست؟

خانه مورد نظر در خیابان عباسی، کنار مسجد میرآقا و کوچه ساوجبلاغی واقع شده است. در صورتی که از اتوبوس استفاده می کنید، باید در ایستگاه اول عباسی پیاده شوید.

پروین اعتصامی کیست؟

این شاعر گران قدر به زبان های عربی، فارسی و انگلیسی مسلط بوده است. وی از اوایل کودکی نزد اشخاص مهمی همچون ملک‌الشعرای بهار آموزش دید. دیوان اشعار پروین اعتصامی شامل 606 قطعه شعر در قالب قصیده، مثنوی و قطعه می شود.

بخش‌های مختلف خانه پروین اعتصامی

جالب است که بدانید تنها حیاط این خانه 920 متر است. خانه مورد نظر دارای دو طبقه است و همین طور یک زیرزمین هم دارد. هنگامی که وارد خانه می شوید، شاهد دو اتاق و یک سالن خواهید بود. همچنین یکی از اتاق ها به آب انبار راه پیدا می کند.

باغ فتح آباد تبریز

باغ فتح آباد تبریز

باغ فتح آباد یکی از جاهای دیدنی تبریز است که در جاده باسمنج قرار گرفته است. از این باغ امروز به اسم اردوگاه فرهنگی الغدیر یاد می کنند. گفتنی است که احداث این باغ توسط ساعدالملک صورت گرفته است. سپس خاندان عدل باغ را خریداری کردند. همراه با باغ استخر و قسمتی از زمین های روستای فتح آباد هم معامله شده است.

تغییر کاربری باغ فتح آباد

بعد از چند سال این باغ توسط آموزش و پرورش از این خاندان خریداری می شود و از آن موقع به بعد به اسم اردوگاه فرهنگی الغدیر تغییر می یابد.

این باغ در سال 1378 بود که جزو آثار ملی ایران به ثبت رسید. در همین هنگام بود که آموزش و پرورش تصمیم گرفت تا دوباره درخت کاری را در این باغ انجام دهد و همین طور بخش های تاریخی از بین رفته را بازسازی کند.

ساختار باغ فتح آباد

چندین حوضچه با فواره در باغ فتح آباد وجود دارند. در زمان های قدیم تعداد بیشتری درخت در این باغ وجود داشته است. از جمله این درختان می توان به درخت نارون اشاره کرد که در کل 24 اصله از آن ها در بخش های مختلف عمارت وجود داشته است.

کلیسای مریم مقدس تبریز

کلیسای مریم مقدس تبریز

این کلیسا از جمله قدیمی ترین کلیساهای شهر تبریز محسوب می شود. افراد ارمنی در این شهر مراسم های ملی خود را در این کلیسا برپا می کنند. کلیسا در  منطقه مسیحی نشین قرار گرفته است.

کلیسای مریم مقدس تبریز کجاست؟

این کلیسا در خیابان شهناز و کنار میدان نماز قرار دارد. برای رفتن به این کلیسا می توانید از ماشین شخصی یا سایر وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

تاریخچه کلیسای مریم تبریز

بنظر می رسد که کلیسا در سال های 879 تا 979 میلادی ساخته شده است. با این حال از آن جا که طراحی این بنا شبیه به بناهای دوره ایلخانی است، می توان قدمت آن را به قرن هفتم هم نسبت داد. البته بعد از وقوع زمین لرزه در تبریز قسمت های زیادی از این بنا تخریب شد و دوباره آن را به سبک صفوی ترمیم کردند.

معماری کلیسای مریم تبریز

گنبد این کلیسا روی چندین ستون از جنس سنگ واقع شده است. در بخش ورودی این بنا اتاقی وجود دارد که هشت ستون سنگی آن را ایجاد کرده اند و در بالای آن ناقوس کلیسا قرار گرفته است.

در بخش داخلی این بنا تصاویری از حواریون، حضرت مریم و مسیح به چشم می خورد. البته دو پرده از این نقاشی ها به خاطر رطوبت از بین رفته اند. در حال حاضر به جای این نقاشی ها تصاویری وجود دارند که روی کرباس حک شده اند.

موزه ارامنه تبریز

این موزه در داخل کلیسا واقع شده است و شامل آثار تاریخی است که می توان لابه لای آن ها اجناسی را مشاهده کرد که با فرهنگ ارامنه مرتبط هستند.

عمارت شهرداری تبریز

عمارت شهرداری تبریز

این بنا ابعادی به اندازه 9600 متر مربع دارد و ساخت آن در سال های 1314 تا 1320 انجام شده است و سه طبقه دارد. این عمارت همچنین دارای برج ساعتی است که در هر پانزده دقیقه یک بار آهنگ آن نواخته شده و زمان را به مردم یادآوری می کند.

عمارت شهرداری تبریز کجاست؟

محل قرارگیری این عمارت بین خیابان امام خمینی و خیابان ارتش در میدان شهرداری است.

نحوه رفتن به عمارت شهرداری تبریز

اگر از اتوبوس استفاده می کنید، باید سوار بی آر تی ها شوید و از خط اتوبوس شریعتی – آبرسان استفاده کنید. اما اگر از مترو استفاده می کنید، باید در ایستگاه میدان ساعت پیاده شوید. استفاده از ماشین شخصی یا تاکسی هم امکان پذیر است.

تاریخچه عمارت شهرداری تبریز

این عمارت در قبرستان محله نوبر ساخته شده است و شهردار آن زمان فردی به اسم حاج ارفع‌الملک جلیلی بوده است. از این شهرداری در آن زمان به اسم بلدیه یاد می کرده اند.

معماری عمارت شهرداری تبریز

این بنا دارای سه طبقه است و از جنس سنگ ساخته شده است. از آن جا که ناظر این پروژه فردی آلمانی است، شکل این عمارت به صورت عقابی است که در حال پرواز می باشد. این نوع طرح به شکل بناهای آلمانی پیش از جنگ جهانی دوم شباهت دارند.

دیوارهای عمارت شهرداری تبریز از نوع آجر و آهک هستند، البته بخشی از دیوار هم از سنگ ساخته شده است. برای تزئین این عمارت از سنگ های حجاری شده در پنجره ها استفاده شده است.

موزه شهرداری تبریز

در سال 1386 بود که این بنا به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفت و شما می توانید با بازدید از سالن های مختلف دوربین های قدیمی، چاپ، خط و خوشنویسی، دفاع مقدس و دیگر چیزها را بازدید کنید. از دیگر بخش های این تالارها می توان به اسناد قدیمی، چینی آلات، کتب خطی و … اشاره داشت.

تالار فرش از جالب ترین بخش های موزه شهرداری تبریز است که بعضی از فرش های موجود در این سالن متعلق به 110 سال پیش هستند.

خانه بهنام

خانه بهنام

قدمت این بنا مربوط به زمان زندیه و قاجاریه می شود که در ابتدا یک خانه مسکونی بوده است. در حال حاضر از آن به عنوان قسمتی از دانشگاه هنر اسلامی استفاده می کنند. اثر مورد نظر در سال 1376 در زمره آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس خانه بهنام چیست؟

تبریز، میدان ساعت، منطقه مقصودیه

برای رفتن به این خانه می توانید از وسایل نقلیه عمومی یا ماشین خود استفاده کنید. اگر سوار مترو می شوید، می توانید در ایستگاه مترو ساعت پیاده شوید و سپس از تاکسی استفاده کنید. در این غیر این صورت می توانید از ماشین شخصی خود استفاده نمایید.

معماری خانه بهنام

معماری این خانه هم شبیه به دیگر خانه های قدیمی است، یک حیاط در داخل و حیاطی دیگر در بیرون وجود دارد. در این مکان دو ساختمان هم به عنوان قشلاقی و ییلاقی وجود دارند. پنجره های این محل به صورت ارسی شکل هستند و شیشه های رنگی دارند.

از ویژگی های خانه بهنام می توان به نقاشی روی دیواره ها و همین طور تزئینات مربوط به طاقچه و شومینه آن اشاره کرد. سرستون ها هم در حالت مقرنس کاری شده هستند.

حمام نوبر از جاهای دیدنی تبریز

حمام نوبر

حمام نوبر را می توان نمونه ای منحصربه فرد از معماری ایرانی دانست. این حمام مربوط به زمان قاجاریه می شود. اثر تاریخی مورد نظر در سال 1378 جزو آثار ملی ایران به شمار رفت. البته بعد از ترمیم این بنا مدتی به عنوان سفره خانه شهریار استفاده می شده است.

حمام نوبر کجاست؟

این حمام در بین خیابان امام خمینی و تربت و مقابل کاخ شهرداری قرار گرفته است.

برای رفتن به حمام نوبر اگر از اتوبوس های خط یک استفاده کنید، می توانید در ایستگاه تربت پیاده شوید و سپس به حمام برسید. اما اگر از مترو استفاده می کنید، باید در میدان ساعت پیاده شوید.

تاریخچه حمام نوبر

این حمام مربوط به زمان ایلخانیان می شود. جالب است که بدانید در آن دوره بیشتر حمام ها در کنار کاروان سراها ساخته می شده اند. بعد از زلزله ای که در تبریز اتفاق افتاد، بیشتر بناهای تاریخی دچار تخریب شدند و باروهای تازه ای در تبریز تاسیس شد که این حمام ها در کنار دروازه ها ساخته شدند.

معماری حمام نوبر

این حمام شامل سربینه و گرم خانه می شود. سربینه بخشی است که به عنوان رختکن از آن استفاده می شده است. این قسمت شامل گنبدی می شده که روی 8 ستون قرار داشته و همین طور یک حوض هم در بخش سربینه وجود داشته است.

بخش بعدی گرم خانه است که شامل طاق و گنبد می شده است. ستون های این بخش مقرنس کاری شده هستند و در اجزای آن ها آجر و کاشی به کار رفته است. سالن اصلی هم ستون بزرگی در بخش وسط داشته است.

کاربری حمام نوبر

بنای مورد نظر در طی سال های زیاد به دلیل مشکل رطوبت چندین بار تخریب و دوباره بازسازی شد تا اینکه در سال 78 بعد از اینکه جزو آثار ملی ایران به ثبت رسید، از آن به عنوان سفره خانه سنتی استفاده کرده اند و از پشت بام این بنا به عنوان چایخانه استفاده کردند. البته هم اکنون این سفره خانه فعالیت ندارد.

مسجد جامع تبریز از جمله جاهای دیدنی تبریز

این مسجد قدمت خیلی زیادی دارد و یکی از بناهای بسیار قدیمی این شهر به شمار می رود. مسجد جامع تبریز در سال 1310 جزو آثار ملی ایران به شمار رفت.

آدرس مسجد جامع تبریز

تبریز، خیابان مطهری، بخش انتهایی بازار تبریز، بین مسجد حجت الاسلام و مسجد میرزا اسماعیل خاله اوغلی

معماری مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز

بنظر می رسد این بنا در ابتدا نمازخانه ای بوده و در زمان های مختلف دچار تغییر شده است. کارشناسان تاریخی معتقدند که مسجد جامع تبریز طراحی شبیه کاخ فیروزآباد دارد. بنای مورد نظر دارای دو در ورودی است که یکی از آن ها در قسمت شمالی و در دیگر در بخش جنوبی واقع شده است.

محراب مسجد جامع تبریز

کتیبه های قرار گرفته در محراب به خط کوفی هستند و بنظر می رسد که این کتیبه ها متعلق به زمان ایلخانیان هستند.

خانه لاله ای از جاهای دیدنی تبریز

خانه لاله ای

خانه لاله ای در زمان پهلوی ساخته شده است. معمار این بنا فردی به نام فتح علی اوف بوده است. در سال 1370 بود که میراث فرهنگی مسئولیت این خانه را به عهده گرفت. در این زمان ها بود که تصمیم بر این شد خانه لاله ای به دفتر پژوهش‌های تاریخی یحیی ذکا تغییر کاربری دهد. این فرد از پژوهشگران مهم زمان بوده است.

از جمله کارهایی که این فرد انجام داده، می توان به افتتاح موزه هایی در تهران و سایر مکان ها اشاره کرد. در حاضر اسناد و کتاب های تاریخی مربوط به یحیی ذکا در این خانه نگهداری می شوند.

برج آتش نشانی تبریز

برج آتش نشانی تبریز

برج آتش نشانی ساختمانی آجری است که متعلق به زمان قاجار می باشد. از این برج برای دیده بانی استفاده می شده است و 8 نورگیر هم در آن وجود داشته است. این برج ارتفاعی به اندازه بیست و سه متر دارد.

وظیفه فرد نگهبان این بوده که با دیدن آتش زنگ را به صدا درآورد و کارکنان آتش نشانی با وسایل خود به محل مورد نظر بروند. پس می توان گفت که از زمان قاجاریه دستگاه های اطفای حریق استفاده می شده است.

آدرس برج آتش‌نشانی تبریز:

تبریز، نبش خیابان خاقانی و بهادری

برای رفتن به این مکان می توانید سوار خط بی آر تی شوید و در ایستگاه مسجد کبود پیاده شوید، سپس با کمی پیاده روی به برج خواهید رسید. در صورتی که از اتوبوس های معمولی استفاده کنید، می توانید در پایانه خاقانی پیاده شوید و سپس خود را به مقصد برسانید.

بازار شیشه گر خانه

بازار شیشه گر خانه

این مکان در حد فاصل خیابان تربت و خیابان شهدا قرار گرفته است. در زمان های قدیم شیشه جات و ظرف های بلور در این بازار عرضه می شده اند. اما امروزه محلی برای داروهای گیاهی است. این بازار جزو جاهای دیدنی تبریز به شمار می رود.

موزه صدا از جاهای دیدنی تبریز

موزه صدا

این موزه در خانه امیر پرویز واقع شده و ساختمانی دو طبقه است که از آجرهای زیبایی در بنای آن استفاده کرده اند. در این موزه چندین تالار به اسامی تالار استاد اقبال آذر، تالار استاد زاون، تالار استاد سلیمی و … وجود دارند. یکی از بخش های جالب دیگر موزه صدا بخشی است که مربوط به آرشیو صوتی قاریان، چاوش خوانان و آهنگ سازان می شود.

کوه سهند

کوه سهند

این کوه از دیگر جاهای دیدنی تبریز است که ارتفاع بسیار زیادی دارد. همین طور باید گفت که کوه سهند کوهی است، آتشفشانی البته از نوع خاموش آن و فعالیتی ندارد. در فصل های گرم سال اگر به این منطقه مراجعه کنید، شاهد چمن زارهای سرسبز، گل های ریحان و لاله و … خواهید بود. چندین رودخانه هم در این کوه قرار دارند که به سمت دریاچه ارومیه جریان دارند.

خانه بلورچیان از جاهای دیدنی تبریز

خانه بلورچیان

این عمارت از بناهای متعلق به زمان قاجار است که بعضی از بخش های آن ترمیم شده است. هنگامی که وارد این خانه می شوید، هشتی مقابل شما قرار می گیرد. ساختمان اصلی دارای پنجره های ارسی شکل است. سرستون های این خانه توسط آجر تزئین شده اند.

جاذبه های گردشگری تبریز کدامند؟

موزه آذربایجان تبریز، مقبره الشعرا، مسجد کبود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *