جاهای دیدنی تنکابن + جاذبه های گردشگری

تنکابن
ایران گردی, مازندران

شهر تنکابن از شهرهای استان مازندران است و در بخش غربی آن قرار گرفته است. این شهرستان طبیعت زیبایی شامل جنگل ها و آبشارهای پرآب دارد به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا درباره جاهای دیدنی تنکابن صحبت کنیم. پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید.

جنگل دو هزار و سه هزار از جاهای دیدنی تنکابن

جاده ای به همین نام در شمال کشور ما قرار گرفته که زیبایی بسیار شگفت انگیزی دارد. جاده مورد نظر مسیر خود را از شهرستان تنکابن شروع می کند و سپس به جنگل های 2 و 3 هزار ختم می شود. هر ساله تعداد زیادی از گردشگران مخصوصا برای دیدن این منطقه به این ناحیه سفر می کنند.

در این جنگل ها می توانید شاهد درختان هیرکانی باشید. هیرکانی در واقع همان جنگل های شمال است که به این لفظ خوانده می شوند. بنظر می رسد قدمت این نوع جنگل ها به زمان های بسیار قدیم یعنی دوره دایناسورها باز می گردد.

درون این جنگل ها می توانید شاهد آبشارها و چشمه های کوچک و بزرگی باشید. برای رفتن به این جنگل ها باید از جاده دو هزار شمال استفاده کنید.

جاده دو هزار و سه هزار

همان طور که گفتیم این جاده سرسبز از شگفت انگیزترین جاده های جنگلی است که در میان جنگل های تنکابن پیچ و تاپ می خورد و در کنار رودخانه های پر آب راه خود را ادامه می دهد. سرآغاز این جاده از ناحیه ای به اسم خرم آباد در تنکابن است که سرانجام وارد جاده سه هزار می شود.

جاده قدم زنان مسیر خود را در میان رودخانه ها، چشمه ها و آبشارها ادامه می دهد تا اینکه به ییلاقات مازندران وارد می شود. در این بخش می توانید مراتع سرسبزی را برای چرای دام ها ببینید. البته کنجکاوی جاده به همین مسیر ختم نمی شود بلکه در راه خود به روستاهای زیادی هم سر می زند.

روستاییان این منطقه در نزدیکی گیلان قرار گرفته اند، به همین دلیل با لهجه گیلکی به جاده سلام می کنند. شغل اکثر مردم این ناحیه باغداری، دامپروری و کشاورزی است.

آشنایی با جنگل های دو هزار و سه هزار

جنگل های دو و سه هزار

این جنگل ها به دلیل داشتن کوهستان های مرتفع آب و هوای دل انگیزی دارند. در هنگام پیاده روی می توانید صدای آواز پرندگان مختلف را از لابه لای درختان بشنوید. اگر صبح به این جنگل ها وارد می شوید، باید بدانید که مه غلیظی این ناحیه را محاصره می کند.

همین طور چشمه ها و رودخانه هایی که در این ناحیه قرار دارند، برای ماهیگیری بسیار مناسب هستند. عده ای معتقدند که دلیل اسم گذاری این جنگل ها این است که نام جنگل ها در واقع نشان دهنده ارتفاع آن ها از سطح دریا است.

آدرس جنگل های دو هزار و سه هزار: مازندران، تنکابن، خرم آباد، روستای خشکه رود، جاده دو هزار

دشت دریاسر

دشت دریاسر

از دیگر جاهای دیدنی تنکابن می توان به دشت دریاسر اشاره کرد. در هر فصلی از سال که به این ناحیه سفر کنید، شاهد نمایی جدید و جالب خواهید بود. دشت دریاسر مابین کوه‌ الموت و جنگل های شمال قرار گرفته است.

دشت دریاسر کجاست؟

دشت مورد نظر را 4 کوه در برگرفته اند. اگر از تهران به سمت دریاسر حرکت کنید، بعد از 5 الی 6 ساعت رانندگی به مقصد خواهید رسید. از آن جا می توانید به تنکابن هم سر بزنید، زیرا تنها  35 کیلومتر از آن فاصله دارد.

مسیر رفتن به دشت دریاسر

هنگامی که به تنکابن رسیدید، کافی است تا وارد جاده هزار شوید، سپس به امامزاده قاسم خواهید رسید. سمت چپ جاده را پیش بگیرید و در پایان مسیر به روستای عسل محله وارد می شوید. از آن جا هم بعد از یک و نیم ساعت کوهپیمایی به مقصد خواهید رسید.

جاهای دیدنی دشت دریاسر

در فصل بهار دشت پر از گل های زرد بابونه می شود. از آن جا که چشمه های زیادی در این دشت جا خوش کرده اند، می توانید جریان آب را ببینید که از میان سبزه ها سرک می کشند.

کوه هایی که در اطراف این ناحیه قرار گرفته اند، پوشیده از جنگل های سرسبزی هستند. همین طور قله سیالان با همه شگفتی های خود در مقابل شما قد علم کرده است. کوه هایی که در نزدیکی دشت هستند برای علاقمندان به کوهنوردی مناسب می باشند.

بهترین فصل سفر

در بهار به خاطر رویش گیاهان و گل ها منظره شگفت انگیزی در دشت حاکم می شود و همین طور به دلیل هوای پاک آن می توانید آسمانی پرستاره و شهاب سنگ را شاهد باشید. در پاییز هم تنوع رنگی درختان می تواند برای گردشگران بسیار جالب توجه باشد.

وسایل مورد نیاز برای سفر به دشت دریاسر

اگر می خواهید شب را در این منطقه بگذرانید، باید وسایلی مانند پتو، چادر، کوله پشتی، آب و مواد غذایی، دارو، لباس گرم، کفش مناسب، چراغ قوه و … با خود داشته باشید.

پارک جنگلی چالدره

پارک جنگلی چالدره

این پارک در بخش غربی مازندران واقع شده است. آرامش و سکوت بکری در این جنگل حکم فرما است. پارک جنگلی چالدره کلبه های جنگلی و طبیعت زیبایی دارد.

آشنایی با پارک جنگلی چالدره

پارک مورد نظر از جمله جاهای دیدنی تنکابن است که وسعتی برابر با 110 هکتار دارد. در واقع اسم چالدره نشان دهنده یک دره عمیق در این منطقه است. پوشش گیاهی مختلفی مانند درختان افرا، سرخس، توسکا، خزه و گون در این پارک به چشم می خورند.

پارک چالدره آب و هوایی خنک و مرطوب دارد و درختان آن باعث ایجاد سایه در نقاط مختلف جنگل شده اند. همین طور در هنگام پیاده روی در این پارک می توانید شاهد سنگ های گرانیتی و خزه پوش باشید.

پارک جنگلی چالدره کجاست؟

این پارک از تنکابن در حدود 18 کیلومتر فاصله دارد و دو رودخانه به نام 2 و 3 هزار آن را محاصره کرده اند. همین طور کوه های سیالان هم در بخش جنوبی این کوه قرار گرفته اند.

قلعه مارکوه

قلعه مارکوه

قلعه مورد نظر در قرن 3 ام هجری ساخته شده و در کتالم رامسر واقع شده است. قلعه های تاریخی زیادی در ایران وجود دارند که هر کدام برای مقاصد مختلفی استفاده می شوند. قلعه مارکوه کاربرد نظامی داشته است.

این قلعه شباهت زیادی به قلعه بابک دارد. در نزدیکی این قلعه چشمه های آب گرم زیادی هم قرار گرفته اند. قلعه مورد نظر در زمره آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه مارکوه کجاست؟

مازندران، رامسر و جاده تلاسر

تاریخچه قلعه مارکوه

در نوشته های تاریخی ذکر شده که این قلعه ممکن است در سده های 6 ام و 8 ام هجری ساخته شده باشد، با این حال زمان ساخت قلعه به دوره بعد از ورود اسلام به ایران نزدیک تر بنظر می رسد.

پل چشمه کیله از جاهای دیدنی تنکابن

پله چشمه کیله

این پل توسط معماران روسی و آلمانی ساخته شده است. پل چشمه را در زمان پهلوی اول بنا کرده اند و از جمله آثار ملی ایران به شمار می رود.

مرداب نشتارود

مرداب نشتارود

این مرداب از شهر تنکابن 5 کیلومتر فاصله دارد. اگر وارد شهر نشتارود شوید، خواهید دید که همه مسیرها در انتها به این مرداب ختم می شوند. در این مرداب ماهیان کپور، اردک ماهی و ماهی سفید تخم ریزی می کنند. پس چنانچه دوستار ماهیگیری هستید، می توانید سری به این مرداب زیبا بزنید.

آب گرم فلکده

آب گرم فلکده

روستای فلکده از شهر تنکابن 33 کیلومتر فاصله دارد. این روستا دارای مناظر زیبایی است، اما مهمترین جاذبه آن آب گرمی است که در این روستا قرار گرفته است. آب های این محل بدون گوگرد هستند، در نتیجه می توان در آن ها شنا هم کرد.

آبگرم فلکده کجاست؟

آدرس: استان مازندران، تنکابن، خرم‌آباد، روستای فلکده

رودخانه ای به اسم “لیره سر” هم در کنار این آبگرم قرار گرفته و منظره آن را تماشایی کرده است. از دیگر جاذبه های نزدیک این چشمه می توان به کوه ها و جنگل هایی که در نزدیکی آن قرار دارند، اشاره کرد.

روستای فلکده

روستای فلکده در میان جنگل های 2 هزار قرار گرفته است. همان طور که گفتیم آبگرم این روستا دلیل اصلی است که گردشگران به این ناحیه سفر می کنند. البته از آن جا که آب و هوای خنکی در این روستا حکم فرما است، در نتیجه برای سفر در تابستان مناسب می باشد.

آبشارهای کوهسر

آبشار کوهسر

در میان دو روستای سفیدآب و کوهسر آبشارهایی قرار گرفته اند که به اسم کوهسر معروف اند. این آبشارها مخصوصا در مواقع بارندگی بسیار پر آب می شوند. در جهت رسیدن به آبشارهای مورد نظر باید از یک جاده خاکی استفاده کنید.

پارک جنگلی خشکه داران

این پارک در میان عباس آباد و نشتارود قرار گرفته است. پارک جنگلی خشکه داران به دریا هم نزدیک است. در این جنگل قدیمی انواع مختلف پوشش های گیاهی مانند انار، بلوط، شمشاد، یاس وحشی، توسکا و … وجود دارند. جانورانی و پرندگانی که در این جنگل زندگی می کنند هم شامل مرغابی، حواصیل، شغال، غاز، گرگ، اگوت، گرگ و … می شوند.

بازارهای هفتگی تنکابن

بازار هفتگی تنکابن

بازارهای هفتگی زیادی در این شهر وجود دارند که یکی از مشهورترین آن ها شنبه بازار خرم آباد است. از دیگر بازارها می توان به چهارشنبه بازار سیلمان اشاره کرد. در دوشنبه بازار تنکابن می توانید کالاهای مختلفی مانند پوشاک و انواع موارد غذایی را خریداری کنید.

آبشار تودارک

آبشار تودارک

آبشار مورد نظر از جمله جاذبه های دیدنی تنکابن است. این آبشار ارتفاعی برابر با 45 متر دارد. در مسیر آب این آبشار یک برآمدگی است که باعث می شود، آب بعد از برخورد به آن پراکنده شود.

برای دسترسی به آبشار تودارک باید از شهرستان تنکابن به طرف شیرود بروید. سپس به طرف روستای لشتو برانید و بعد از طی کردن مسیری به 3 راهی می رسید که باید به طرف راست بروید. در 3 راهی بعدی هم باید دوباره به راست بپیچید، تا سرانجام بعد از بیست کیلومتر به آبشار خواهید رسید.

مجتمع تفریحی و تجاری امپراطور

مجتمع توریستی، تفریحی و تجاری امپراطور

مجتمع مورد نظر در سواحل شهر تنکابن واقع شده است. مجموعه مورد نظر بخش های مختلفی مانند سالن ورزشی، شهربازی، پارکینگ، هتل آپارتمان، رستوران، پاساژ تجاری، جزیره تفریحی و … دارد.

آبشار جلیسان

اسم دیگر این آبشار تودارک است که شامل دو بخش می شود. ارتفاع آبشار 45 متر است. بخش کوچکتر این آبشار حوضچه ای را ایجاد کرده است. آبی که از آبشار جلیسان سرازیر می شود، بعد از هفت تا ده متر با برخورد به یک برآمدی در هوا پراکنده می شود.

آبشار سنگ بن چشمه

محل قرارگیری این آبشار در روستای عسل محله است و یکی از جاهای دیدنی تنکابن به شمار می رود. ناحیه مورد نظر طبیعتی زیبا دارد و در آن درختانی مانند توسکا و بلوط دیده می شوند.

مرکز خرید آدینه تنکابن

مرکز خرید آدینه

این مرکز دارای قسمت های مختلفی مانند سینما، کافی شاپ، شهربازی، روف گاردن و رستوران است.

غار آبی دانیال از جاهای دیدنی تنکابن

غار آبی مورد نظر از تنکابن سی کیلومتر فاصله دارد. این غار یکی از غارهای بزرگ رودخانه ای در کشور ما است. غار دانیال در منطقه سلمانشهر واقع شده است. آبی که در غار جریان دارد بسیار سرد و خنک است.

درون غار آبی دانیال مواد آهکی از سقف آویزان هستند که باعث زیبایی دو چندان این محل شده اند. جالب است که بدانید درست شدن هر یک متر از این مواد آهکی در حدود صد سال طول کشیده است.

بلس کوه

بلس کوه منطقه ای حفاظت شده است که دو رودخانه 2 و 3 هزار آن را احاطه کرده اند. این منطقه زیستگاه پرندگان و جانوران مختلفی مانند خرگوش، گرگ، روباه، عقاب، بز، پلنگ، مرال، کبوتر، عقاب، گراز، دارکوب، خرس قهوه ای و … است.

پاساژ ماهان

پاساژ ماهان از دیگر جاهای دیدنی مازندران است که این مجموعه شامل پنج طبقه می شود. در این پاساژ می توانید کالاهای مختلفی مانند لباس، تلفن، لوازم ورزشی و … را خریداری کنید.

بازارچه شهید محمدی

این بازارچه از جمله کهن ترین بازارهای تنکابن است. در این بازار می توانید ترشی، مربا و سایر محصولات مانند زیتون را خریداری کنید. بازار مورد نظر سه در دارد که یکی در بلوار دکتر شریعتی و یکی در خیابان اصلی است.

جاهای دیدنی تنکابن کدامند؟

جاده دو هزار و سه هزار، مرداب نشتارود، پارک جنگلی خشکه داران، آبشار جلیسان، دشت دریاسر، پارک جنگلی چالدره و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *