روستای انار اردبیل + جاذبه های گردشگری و آدرس

روستای انار اردبیل
اردبیل, ایران گردی

روستای انار در شهرستان مشگین شهر واقع شده و از جمله جاذبه های گردشگری اردبیل محسوب می شود. همچنین اسم این روستا به نام اونار هم معروف است. عده زیادی از گردشگران در هنگام سفر به اردبیل بازدید از این روستا را هم در اولیت خود قرار می دهند. برای آشنایی با روستای انار اردبیل با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. همچنین برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما اردبیل می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

ریشه شناسی واژه اونار

در واقع اسم این روستا به صورت اَنار نیست، بلکه شکل صحیح آن اونار یا اُنار است. واژه اون در زبان ترکی آرد معنی می شود و جمع کلمه یعنی اونار به معنی آردها است. اما به چه دلیل این واژه برای روستا انتخاب شده است.

در زمان های گذشته آسیاب های آبی در این روستا وجود داشته که مردم توسط آن ها گندم های خود را آرد می کرده اند. حتی برای آرد کردن از روستاهای اطراف هم به این ناحیه می آمده اند. در نتیجه به دلیل اهمیت بالای آرد کردن اسم این روستا به عنوان اونار انتخاب شده است.

تاریخچه روستای انار

در دست نوشته های فردی به نام حمدا… مستوفی آمده است که روستای انار توسط فیروز یکم تاسیس شده است. این شخص پسر پادشاه یزدگرد دوم بوده است. همین طور در این روستا بخش های تاریخی زیادی وجود دارند.

با این که بناهای تاریخی روستای انار اردبیل در طی گذر زمان دچار تغییراتی شده اند، اما همچنان می توانید از دیدن آن ها لذت ببرید. این روستا در روی یک تپه واقع شده و در کنار آن رودخانه ای جریان دارد. اسم این رودخانه اونارچای است و سرچشمه آن از کوه سبلان است. توسط این رودخانه مردم روستا زمین های خود را آبیاری می کنند.

آب‌وهوای روستا انار

از آن جا که روستا در کنار کوه سبلان قرار گرفته است، در نتیجه آب و هوای آن دستخوش تغییرات است. پس پیش از این که سفر خود را آغاز کنید، حتما آب و هوای منطقه را بررسی کنید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود. البته به دلیل اینکه این روستا منطقه ای کوهستانی است، در نتیجه آب و هوای خنکی دارد.

مردم محلی ساکن در روستای انار

کسانی که در روستای انار سکونت دارند. به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می کنند. مذهب مردم این ناحیه اثنی عشری است. به طور کلی روستاییان مردمانی مهربان و خون گرم هستند.

جمعیت روستا

تعداد افراد روستا در آخرین سرشماری که انجام شده بود، 1786 نفر تعیین شده اند.

مصالح استفاده شده در روستا

مصالحی که در خانه های این روستا به کار برده شامل خشت و آجر می شود. البته با این که در گذر زمان این مصالح تغییر کرده اند و جای خود را به بتن داده اند، با این حال روستا همچنان حالت سنتی خود را حفظ کرده است.

جاهای دیدنی روستای انار

همان طور که گفتیم جاذبه های زیادی در این روستا وجود دارند که کوه سبلان یکی از آن ها است. این کوه منظره زیبایی دارد که باعث می شود شما را به دیدن دوباره روستا ترغیب کند. از سایر جاهای دیدنی روستا می توان به غارهای باستانی، امامزاده سید جعفر بن موسی کاظم، قلعه بربر و درخت چنار اشاره کرد.

امامزاده سید جعفر بن موسی کاظم

امامزاده سید جعفر بن موسی کاظم

محل قرارگیری این امامزاده در بخش شمالی شرقی روستا است. قدمت این آرامگاه به سال 1300 باز می گردد. امامزاده کاظم داخل یک باغ درست شده است و همین طور یک مسجد هم دارد. آرامگاه امامزاده در بخش جنوب شرقی مسجد است.

در گذشته این محل فقط قبری تنها بوده و شامل یک اتاقک کاهگلی می شده است. سپس یکی از بزرگان روستا تصمیم گرفت تا باغ های خود را وقف امامزاده کند و در این مکان یک ساختمان ساخته شد.

تپه قنبر

تپه های مشهور این ناحیه اسم هایی همچون تپه ال له ور، تپه سلاخ خانه، تپه مصلی و … دارند. در واقع تپه قنبر همان تپه سلاخ خانه است. این تپه از زمان اشکانیان و ساسانیان این جا بوده است و در بخش شمالی روستا واقع شده است.

قلعه بربر

قلعه بربر

زمان ساخت این قلعه مربوط به زمان صدر اسلام می شود. در آن زمان این قلعه برای ذخیره آذوقه، دفاع در برابر دشمنان و نگهداری وسایل جنگی ساخته شده است. هم اکنون از این قلعه که در قرن های 2 ام و 3 ام هجری ساخته شده است، تنها بقایایی به جای مانده است.

همچنین قلعه مورد نظر در سال 1386 به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران به ثبت رسید. قلعه بربر در روستای انار و بخش لاهرود است. این قلعه در حدود 4 هکتار است و نمای آن از صخره و بخش های دست ساز تشکیل شده است. یکی از جذابیت های این قلعه این است که می توانید آن را شبیه به سر انسان ببینید. همچنین 7 اتاقک هم برای نگهبانی در این قلعه وجود دارند.

گورستان روستای انار

گورستان روستای انار

این گورستان به اسم پیربابا شهرت دارد. علت جالب بودن این قبرستان سنگ قبرهای آن است. روی این سنگ ها تصاویر مختلفی مانند ستاره شش پر دیده می شود. همچنین جنس این سنگ ها و نوشته هایی که روی آن ها نقش بسته است، هم با یکدیگر متفاوت هستند.

جالب ترین سنگ قبر این ناحیه سنگ قبری به اندازه 1.62 است که نوشته هایی خاصی روی آن به چشم می خورد. یک محراب زیر این نوشته ها وجود دارد و در بخش بالایی لچک آن دو گل هفت پر وجود دارد. در بالای این نوشته ها همچنین یک کلاه شبیه به کلاه درویشان هم دیده می شود.

در این گورستان زمانی آثار قدیمی وجود داشته که در گذر زمان از بین رفته اند. از جمله این آثار می توان به مجسمه قوچ های سنگی اشاره کرد که باعث شده، جلوه جالبی به قبرستان بخشیده شود.

درخت ۱۲۰۰ ساله چنار

این درخت چنار عمر بسیار زیادی دارد، از آن به اسم بابا چنار هم یاد می کنند.

جنگل‌‌های روستای اونار

باغ ها و همین طور جنگل های زیبایی در این روستا وجود دارند که باعث شده تا چشم اندازهای جالب توجهی در این روستا ایجاد شود. یکی از این جنگل ها جنگل دره انار است که می توانید در آن به گردش بپردازید.

غارهای دستکند باستانی بینه لر

غارهای دستکند باستانی بینه لر

این غارها یکی از جاهای دیدنی روستا به شمار می روند. زمان شکلی گیری این غارها به دوره ماده ها و همین طور هخامنشیان باز می گردد. با این حال بنظر می رسد که در این دوره از این غارها برای دفن کردن اجساد و یا سکونت از آن استفاده می کرده اند.

این غارها از روستای انار 2 کیلومتر فاصله دارند و به روستای دیگری به اسم بینه لر نزدیک هستند. بخشی از غار که مسکونی بوده است در حدود 270 دهنه دارد. همچنین این قسمت شامل دیواره های بلندی هم می شود که از آن ها برای نگهبانی استفاده می کرده اند.

البته برای دسترسی به بخش نگهبانی نیازمند طناب بوده اند. پنجره هایی هم در این برجک ها دیده می شود که برای ورود و خروج از آن ها استفاده می کرده اند. اتاق های مورد نظر هیچ وسیله زینتی خاصی نداشته اند.

پس می توان نتیجه گرفت که کاری که در آن ها انجام می شده کار نظامی بوده است. غارهای دیگری هم هستند که کاربرد مسکونی نداشته اند، پس می توان گفت که این غارها برای دفن کردن افراد فوت شده استفاده می شده است.

غارهای بینه لر به دلیل معماری که دارند به خوبی توانسته اند درباره مشکلات طبیعی و غیر طبیعی از مردم محافظت کنند. در این غارها می توان شاهد تالارها، طبقه ای در بخش دیوار عمودی، اتاقک هایی که به یکدیگر متصل هستند و دو طبقه در بخشی که کوه شیب دارد بود.

که البته همین مورد می تواند پیدا کردن مسیر داخل غار را دشوار سازد. باید توجه داشت که در صورت توجه نکردن به این اثر باستانی امکان تخریب شدن این غارها در گذر زمان وجود دارد.

تفریحات روستای انار

این روستا محلی مناسب برای تفریحات مختلف است. همچنین برای عکاسی هم گزینه مناسبی است.

طبیعت‌گردی

همان طور که گفتیم مناظر طبیعی این روستا به دلیل وجود باغ ها بسیار زیبا است. همچنین رود انارچای نیز به تنهایی بر جذابیت های این روستا افزوده است.

پیاده‌روی در کوچه‌های روستای انار

با اینکه شاید فکر کنید، پیاده روی عمل به خصوصی نیست و می توان آن را همه جا انجام داد، با این حال تصور قدم زدن در روستا و بازدید از آثار تاریخی یا گشت و گذار در طبیعت آن دلپذیر خواهد بود.

عکاسی از طبیعت

از آن جا که که اکثرا افراد به عکس گرفتن علاقه دارند. در نتیجه می توان گفت که ثبت کردن خاطرات در این روستا یکی از کارهایی است که می توانید، در هنگام سفر انجام دهید.

تجربه زندگی روستایی

اگر علاقه دارید تا مدتی کوتاه زندگی روستایی را تجربه کنید، می توانید با صحبت با اهالی زمانی را مهمان آن ها باشید.

صنایع دستی و سوغات روستای اونار

به دلیل وجود باغات این ناحیه می توانید میوه هایی همچون انگور، سیب، شلیل و ماده ای مانند عسل را تهیه کنید. همچون صنایع دستی این ناحیه شامل نمد، سفال، گلیم، فرش و جاجیم می شوند.

از آن جا که سفال هایی در این منطقه پیدا شده بنظر می رسد صنعت سفالگری از گذشته تا به حال در این سرزمین مورد توجه بوده است. البته علت وجود این صنعت به دلیل معادن خاک رس است که می تواند مواد اولیه برای کار را فراهم کند. به همین دلیل است که چندین کارگاه سفال گری در این روستا وجود دارند.

نقشه روستای انار در گوگل مپ

آدرس روستای انار: اردبیل، مشگین شهر، دهستان لاهرود

نحوه دسترسی به روستا

برای رسیدن به این روستا باید ابتدا به سمت شهر لاهرود بروید. البته مسیر دیگری هم وجود دارد و آن روستای فخرآباد در جاده مشگین – اردبیل است. فاصله لاهرود نسبت به شرق مشگین شهر کمتر است و از مشگین شهر تا مقصد 24 کیلومتر باید رانندگی کنید.

برای اینکه سفر لذت بخش تری داشته باشید، می توانید ابتدا به اردبیل بروید و سری به جاهای دیدنی اردبیل بزنید، سپس از طریق لاهرود یا روستای فخرآباد به روستای بنه لر بروید.

اقامت در روستای انار

در مشگین شهر چندین اقامتگاه مختلف وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید. همین طور این فرصت خوبی است تا از جاذبه های گردشگری این شهر هم دیدن کنید. قیمت کرایه اتاق به تعداد شب ها و تعداد افراد بستگی دارد که با اقامت در هتل هزینه های شما بیشتر خواهد شد.

کسانی که دوست دارند، چادر بزنند باید توجه کنند تا در املاک شخصی مردم چادر خود را برپا نکنند، زیرا همه زمین ها و باغ ها به افراد روستا تعلق دارند.

نکات ویژه در هنگام سفر به روستای انار

همان طور که گفتیم از آن جا که نگهداری از طبیعت ضروری است باید در حفظ آن کوشا باشید. پس به هیچ وجه زباله های خود را در محیط و رودخانه نریزید. آثار تاریخی را دست نزدید و خراب نکنید. چنان چه با ماشین شخصی هستید حتما وسایل مورد نیاز ایمنی با خود داشته باشید.

همین طور کسانی که به قصد صخره نوردی به این ناحیه سفر کرده اند، حتما باید کلیه وسایل مورد نیاز را با خود داشته باشند که از جمله این وسایل می توان به طناب اشاره کرد. همچنین بهتر است تا تنهایی کوه نوردی نکنید و در گروه باشید.

جاذبه های گردشگری روستای انار کدامند؟

امامزاده سید جعفر بن موسی کاظم، گورستان انار، درخت چنار سالخورده، تپه قنبر و …

آیا روستای انار اقامتگاه دارد؟

این روستا اقامتگاه خاصی ندارد یا باید مهمان خانه های روستایی باشید یا چادر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *