معرفی دریاچه شورابیل اردبیل

دریاچه شورابیل اردبیل
اردبیل, ایران گردی

مطمئنا بهترین زمان برای سفر به اردبیل فصل تابستان است. زیرا در این هنگام این شهر آب و هوای دل پذیری دارد. جاذبه های گردشگری اردبیل شامل جنگل ها، دریاچه ها و کوه ها می شوند. در این مطلب قصد داریم تا درباره دریاچه شورابیل اردبیل صحبت کنیم پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. همچنین برای خرید بلیط هواپیما ارزان اردبیل می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

آشنایی با دریاچه شورابیل

این دریاچه طبیعی وسعتی به اندازه 180 هکتار دارد. این دریاچه امکانات تفریحی زیادی دارد که می توانید در کنار خانواده از آن لذت ببرید. تفریحات آن شامل زیپ لاین، کارتینگ و همین طور قایق رانی می شوند.

دلیل انتخاب شورابیل

شورابیل کلمه ای ترکی است. بخش اول کلمه یعنی شورا به معنی نمکی و بخش دوم به معنی بیل است.

تاریخچه دریاچه شورابیل از میلیون ها سال پیش

دریاچه شورابیل

شگفت انگیزترین نکته درباره این دریاچه این است که قدمت آن به اندازه تاریخچه انسان ها است! یعنی بررسی های انجام شده توسط زمین شناسان نشان می دهد که 2 و نیم میلیون سال پیش این دریاچه ایجاد شده است.

علت شور بودن این آب به دلیل سنگ های نمکی است که در زیر زمین بوده اند. از آن جا که علت شکل گیری این دریاچه طبیعی است، پس در داخل و گل لای کف دریاچه مواد معدنی وجود دارد. عده ای از مردم برای مشکلات پوستی خود از این گل ها استفاده می کرده اند.

اما با گذشت زمان به دلیل کاهش آب دریاچه و انتقال آب رودخانه بالیقلی که یک رودخانه آب شیرین است، از میزان نمک دریاچه کم شد و خاصیت درمانی آن هم از بین رفت. البته در کنار این موضوع این دریاچه به زیستگاه ماهیانی مانند قزل آلا تبدیل شد.

عمق این دریاچه تقریبا بیست متر است و در فصل زمستان آب آن یخ می بندد. البته توجه داشته باشید که به هیچ وجه فکر اسکی کردن در این دریاچه را نکنید، زیرا چندین سال پیش هنگام اسکی دو تن از دانشجویان در این مکان فوت کردند.

مشکلات دریاچه شورابیل

در طی این سال ها مشکل کم شدن آب شور باعث شد تا پوشش گیاهی و تعداد زیادی از گونه های جانوری منطقه منقرض شوند. همین طور به دلیل ساخت فروشگاه، شهربازی و … فاضلاب به این دریاچه راه یافته و زندگی سایر جانوران را با خطر روبه رو کرده است.

گونه های جانوری اطراف دریاچه شورابیل اردبیل

در فصل پاییز پرندگانی از ناحیه سیبری به این محل مهاجرت می کنند. لک لک سیاه، اردک چشم طلایی، پلیکان خاکستری و … از جمله این حیوانات هستند. پرندگان محلی که در کنار این دریاچه زندگی می کنند، شامل قرقاول، مرغابی و … می شوند.

امکانات رفاهی دریاچه شورابیل

نمایی از دریاچه شورابیل اردبیل

این دریاچه از بخش های دیدنی اردبیل است که باعث شده مسافران زیادی به این ناحیه سفر کنند. از امکانات این دریاچه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کافی نت

زمین چمن مصنوعی

کافه و رستوران

بازارچه صنایع دستی

زمین‌بازی کودکان

سالن ورزشی

دستگاه ‌های ورزشی

پارکینگ

سوپرمارکت

نمازخانه

هتل

سرویس بهداشتی

آلاچیق 

سوپرمارکت

اما برای خوردن غذا چندین رستوران در کنار این دریاچه ساخته شده اند. این رستوران ها کیفیت مناسبی دارند که از جمله آن ها می توان به کبابی خاقان، آنا پیتزا، رستوران زعفرانیه، رستوران ترکی پرپروک، رستوران ایتالیایی آماتا، بازارچه صنایع دستی و … اشاره کرد. برای خرید صنایع دستی هم می توانید گیلم، لباس های محلی یا تابلو فرش ها این منطقه را خریداری کنید.

تفریحات نزدیک شورابیل اردبیل

تفریحات گوناگونی در نزدیکی این دریاچه قرار گرفته اند که باعث می شود اوقات خوبی در این ناحیه داشته باشید.

قایق ‌رانی در دریاچه

قایق سواری یکی از تفریحات لذت بخش در دریاچه شورابیل اردبیل است. در بخش شمالی آن اسکله ای قرار گرفته است که قایق پدالی و همین طور جت اسکی دارد.

زمین چمن مصنوعی و زمین بازی کودکان

این زمین چمن برای کودکان است، تا بتوانند در آن بازی و ورزش کنند.

دوچرخه‌ سواری و پیاده ‌روی

جاده ای به اسم تندرستی در این ناحیه وجود دارد که برای پیاده روی و دوچرخه سواری در نظر گرفته شده است. پیست مورد نظر تقریبا هفت و نیم کیلومتر است. اما امکان اجاره کردن دوچرخه برقی هم برای شما در نظر گرفته شده است.

شهربازی روباز و سرپوشیده

شهربازی که در کنار دریاچه ساخته شده از محبوبیت زیادی در بین گردشگران برخوردار است. در بخش جنوبی دریاچه شهربازی شهر خورشید قرار گرفته است که وسایل بازی آن کاملا مدرن هستند.

در این شهربازی وسایلی مانند چرخ و فلک، هالتر، سورتمه، ترن هوایی، رنجر و … وجود دارند. جذاب ترین بخش آن یک تشک پرش است که برای گردشگران بسیار جالب توجه است.

زیپ‌لاین و کارتینگ

زیپ لاینی که روی دریاچه قرار دارد به اندازه 920 متر است پس امتحان آن هیجان زیادی را به شما وارد خواهد کرد. طول پیست زیپ لاین در حدود شش کیلومتر است.

پیک‌نیک

برگزاری پیک نیک کنار دریاچه شورابیل اردبیل مخصوصا در کنار خانواده بسیار دلپذیر خواهد بود. برای این کار کافی است تا مقداری غذا آماده کنید و همراه با خانواده به پارک جنگلی نزدیک آن بروید.

عکاسی

اگر در پاییز به این جا سفر کنید، می توانید شاهد پرندگان مهاجر باشید و تصاویر خوبی از آن ها بگیرید. همین طور خود دریاچه و جنگل اطراف آن هم منظره بسیار زیبایی برای گرفتن عکس دارند.

جشنواره های فرهنگی

از دیگر تفریحات این دریاچه می توان به مراسم هایی اشاره کرد که گاه و بی گاه در کنار آن برگزار می شوند. در این برنامه ها شما می توانید با آداب و رسوم و فرهنگ منطقه آشنا شوید.

بهترین زمان رفتن به شورابیل

دریاچه شورابیل

در فصل زمستان اردبیل بسیار سرد است. همین طور در پاییز هم دما کاهش می یابد. پس در این مواقع از سال احتمال حضور گردشگران کاهش می یابد. اما اگر دوست دارید تا از شلوغی دور باشید و آرامش را تجربه کنید می توانید به کنار دریاچه برفی بروید و از منظره آن لذت ببرید.

با این حال بهترین زمان برای رفتن به این دریاچه از بهار تا اواسط تابستان است. زیرا دما در این منطقه خنک و دلپذیر خواهد بود.

دریاچه شورابیل کجاست؟

این دریاچه از اردبیل دو کیلومتر فاصله دارد و به دانشگاه محقق اردبیلی نزدیک است.

نحوه دسترسی به دریاچه شورابیل

از آن جا که دریاچه به شهر نزدیک است، در نتیجه می توانید به راحتی به آن برسید. کسانی که با خودرو شخصی به اردبیل سفر کرده اند باید از سمت میدان پلیس و توسط راه های فرعی به دریاچه بروند. اما اگر مقصد به طرف پارک جنگلی است باید از خیابان دانشگاه استفاده کنید.

در صورتی که قصد استفاده از اتوبوس را دارید یک خط برای اینکار در نظر گرفته شده که دقیقا شما را جلوی دریاچه پیاده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *