آشنایی با دریاچه مارمیشو ارومیه

آبشار مارمیشو ارومیه
ارومیه, ایران گردی

این دریاچه در بخش شمالی غربی کشور ما قرار گرفته است و به کشور ترکیه هم بسیار نزدیک است. در این مطلب قصد معرفی این دریاچه را داریم پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. همینطور برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما ارومیه می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

قدمت دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو تقریبا در 1300 سال پیش شکل گرفته است. بنظر می رسد در سال های دور زلزله ای در روستایی به همین نام رخ داده که باعث شده کوه ها فرو بریزند، در نتیجه شکافی در دامنه کوه شکل گرفته که مکان شکل گیری دریاچه بوده است. در گذر زمان داخل شکاف از آب باران و برف و همین طور آب رودخانه ها پر شده و دریاچه تشکیل شده است.

علت انتخاب نام دریاچه مارمیشو

نمایی از آبشار مارمیشو ارومیه

درباره این دریاچه دو داستان مختلف وجود دارد. در داستان اول می گویند که در زمان جنگ جهانی دوم با مهاجرت ارمنی ها به این مکان این منطقه تبدیل به محل زندگی آن ها می شود. در نتیجه هنگامی که فردی به اسم مارمیشون بنیامین مسیحی به عنوان حاکم این ناحیه انتخاب می شود، دریاچه هم به این اسم معروف می شود.

در داستان دوم روایت است که در گذشته دریاچه دارای تعداد زیادی مار بوده است، به همین دلیل به آن دریاچه ماربیشو می گفته اند.

آب‌و هوای منطقه مارمیشو

این دریاچه به جنگل و کوه نزدیک است. همین موضوع باعث شده تا در نیمه اول سال دمای متعدلی داشته باشد. اما در طول نیمه دوم سال هوا برفی و بارانی می شود و راه رسیدن به دریاچه بسته می گردد. پس توجه کنید که از آخر تابستان تا آخر زمستان دمای هوا سرد خواهد بود.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه مارمیشو

در کنار این دریاچه درختانی مانند بلوط، گون، عناب، صنوبر، زالزالک، بید و … وجود دارند. شما می توانید طعم زالزالک و عناب را بچشید و از پیاده روی در کنار دریاچه لذت ببرید. همین طور اگر قصد خرید سوغاتی دارید، می توانید گلابی، گردو و بادام را از مردم روستا خریداری کنید.

گیاهان دارویی هم در فصل بهار در این ناحیه می رویند که می توانید با آن ها دمنوش درست کنید. از جمله این گیاهان می توان به شیرین بیان، کاسنی، آویشن، گزنه و … اشاره کرد.

در این ناحیه حیوانات گوناگونی هم زندگی می کنند. از جمله آن ها می توان به کبک، پرندگان مهاجر و عقاب اشاره کرد. در گذشته حیواناتی مانند خرس، بز کوهی و پلنگ هم ساکن این ناحیه بوده اند.

آشنایی با دریاچه مارمیشو

آبشار مارمیشو ارومیه

دریاچه مورد نظر آب تمیزی دارد و با یک ساعت رانندگی از شهر ارومیه می توانید به آن برسید. این دریاچه توسط کوه های اطراف خود احاطه شده است و همین طور درختانی هم در اطراف آن وجود دارند که هنگامی که انعکاس آن ها در دریاچه می افتد، آب دریاچه سبز رنگ بنظر می رسد.

دریاچه وسعتی به اندازه 5 هکتار دارد. در فصل بهار و پاییز که میزان بارندگی بیشتر است سطح آب هم زیاد می شود و در تابستان آب آن در کمترین میزان خود قرار دارد. عمیق ترین قسمت این دریاچه 60 متر است.

همان طور که گفتیم منبع آب رودخانه باران و برف و رودخانه ای به اسم نازلوچای است. در کنار این دریاچه می توان کوهنوردی، ماهیگیری و گشت و گذار در جنگل را امتحان کرد.

نحوه بازدید از دریاچه مارمیشو

از آن جایی که دریاچه مارمیشو از ترکیه فاصله زیادی ندارد در نتیجه برای رسیدن به آن باید از گیت مرزبانی ایران عبور کنید و در آن جا اطلاعات شما بررسی می شود. همین طور از آن جا که دریاچه بسیار به مرز نزدیک است، ممکن گاهی مسیر رفتن به آن جا بسته باشد، پس پیش از سفر به این ناحیه حتما از مردم روستا در این باره پرس و جو کنید.

دقت داشته باشید که نمی توانید در این دریاچه شنا کنید، چون عمق آب بسیار زیاد است و همین طور جریان های پرفشاری در دریاچه وجود دارند که می توانند شما را به ته دریاچه فرو ببرند. از نکات دیگر که باید به آن توجه کنید، وجود حیوانات وحشی است که برای پیدا کردن غذا در ناحیه گشت می زنند.

جاذبه های حوالی دریاچه مارمیشو

زنبورداران و عسل طبیعی

یکی از بهترین سوغات ارومیه عسلی است که در ناحیه مارمیشو به عمل می آید. مخصوصا در فصل بهار که گل های رنگارنگی در این منطقه می رویند، زنبورداران کندوهای زنبور خود را به این ناحیه می آورند تا بتوانند عسل طبیعی تولید کنند. پس حتما عسل کوهی مارمیشو را خریداری کنید تا بتوانید از طعم بینظیر آن لذت ببرید.

چادرهای عشایر

هنوز مردمان عشایر در این ناحیه از ارومیه دیده می شوند که سنت های گذشته را زنده نگه داشته اند. با گرم شدن هوا عشایر وسایل خود را جمع کرده و به سمت ییلاق حرکت می کنند و دریاچه مارمیشو یکی از مکان هایی است که در کنار آن اقامت می کنند. اگر شانس با شما یار باشد، می توانید چادرهای زیبای عشایر را در این منطقه مشاهده کنید و از بودن در کنار آن بهره مند شوید.

آبشار مارمیشو

این آبشار در نزدیکی رودخانه نازلوچای قرار گرفته است. آبشار مورد نظر فصلی است و هنگامی که بارش باران زیاد باشد، می توانید آن را در این ناحیه مشاهده کنید در غیر این صورت خشک خواهد بود. مسیر آبشار به رودخانه ختم می شود.

روستای مارمیشو

در این منطقه چندین روستا جای گرفته اند که یکی از آن ها روستای مارمیشو است. این روستا جزو مکان های گردشگری ارومیه محسوب می شود. روستای مارمیشو در یک دره قرار گرفته و دارای جنگل های زیبایی است. به دلیل آب و هوای مناسب این منطقه زمین هایی وجود دارند که روستاییان از آن ها برای چرای دام ها استفاده می کنند.

مردم این روستا به کارهای کشاورزی و دامداری مشغول هستند. البته زنبورداران هم در این ناحیه فعالیت می کنند. در این روستا یک اثر تاریخی وجود دارد. تکیه مارمیشو در داخل کوه حفر شده و قدمت آن متعلق به سال های بسیار دور است.

زیارتگاه پیر خراسانی

این زیارتگاه یکی از مکان های مقدس روستا است. این زیارتگاه از دریاچه فاصله چندان زیادی ندارد و با پیاده روی می توانید به آن برسید، البته مسیر سنگلاخی است.

کلیسای مارتوما و قلعه حسن آقا

کلیسا مارتوما و قلعه حسن آقا دو اثر تاریخی هستند که می توانید با مراجعه به روستای بالولان آن را مشاهده کنید. این دو اثر جزو آثار ملی ایران هم به شمار می روند. کلیسای مورد نظر در 1500 سال پیش ساخته شده و از سنگ و گچ برای ساخت آن استفاده کرده اند. البته معماری این بنا شبیه به ساختمان های زمان ساسانیان است.

تفریحات دریاچه مارمیشو

حتما لازم نیست تا کار خاصی در کنار این دریاچه انجام بدهید، حتی نشستن در کنار درختان و لذت بردن از فضای زیبایی که شما را احاطه کرده است هم می تواند بسیار جذاب باشد.

ماهیگیری در دریاچه مارمیشو ارومیه

ماهیگیری یکی از تفریحات جالبی است که می توانید در این دریاچه انجام دهید. در این دریاچه آبزیانی مانند ماهی سفید و قزل آلا زندگی می کنند. البته یادتان باشد که وسایل کباب ماهی را هم به همراه خود داشته باشید.

عکاسی از مناظر اطراف دریاچه مارمیشو ارومیه

چشم انداز این دریاچه در کنار کوه و جنگل بسیار دیدنی و خارق العاده است. برای همین حتما با خود دوربین عکاسی داشته باشید تا بتوانید لحظه به لحظه سفر خود را ثبت نمایید.

پیک نیک

برای پیک نیک گرفتن در کنار دریاچه کافی است تا یک سبد پر از غذا داشته باشید و در کنار خانواده به گفت و گو و لذت از مناظر بپردازید.

امکانات دریاچه مارمیشو

در این منطقه امکانات خاصی وجود ندارد. فقط باید توجه کنید که حتما ماشین شما برای عبور از جاده آمادگی لازم را داشته باشد. در این جا لیستی از سایر تجهیزاتی که احتمالا ضروری هستند را به شما معرفی خواهیم کرد:

چراغ قوه

کفش راحت

آب آشامیدنی

کرم ضدآفتاب

زیرانداز

پاور بانک

کیسه خواب

چادر مسافرتی

لوازم بهداشتی

کیسه زباله

غذا و خوراکی

مدارک شناسایی

لباس اضافه

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه مارمیشو

از آن جا که زمستان های این ناحیه بسیار سخت است، بنابرین بهتر است تا در فصل های بهار و تابستان به این منطقه سر بزنید تا بتوانید از آب و هوای خوش اینجا لذت ببرید و هم از گرمای هوای شهر خودتان در امان بمانید.

دریاچه مارمیشو کجاست؟

آذربایجان غربی، 45 کیلومتری ارومیه

نحوه دسترسی به دریاچه

آبشار مارمیشو ارومیه

برای دسترسی به این دریاچه اگر در ارومیه هستید، باید به طرف خیابان استاد شهریار بروید، سپس مسیر خود را در جاده انهر ادامه داده تا به جاده بند برسید. بعد از این باید وارد جاده مارمیشو شوید و از کنار روستاهای پسان، بانی و هلانی بگذرید تا به روستای مارمیشو برسید. روستا به دریاچه نزدیک است و می توانید مسیر آن را پیاده یا با ماشین طی کنید.

اما در صورتی که مسیر شما از تهران است. باید از بزرگراه قزوین – زنجان استفاده کنید و سپس مسیر خود را در بزرگراه زنجان – تبریز ادامه دهید تا به شهر تبریز برسید. از آن جا توسط بزرگراه تبریز – ارومیه به شهر ارومیه می رسید و سپس باید مسیر اول را طی کنید تا به دریاچه برسید.

اقامت در نزدیکی دریاچه مارمیشو

از آن جا که دریاچه نزدیک مرز است، امکان اقامت در این ناحیه برای شما وجود ندارد پس یا باید به روستای مارمیشو بروید و خانه ای از روستاییان را اجاره کنید و یا اینکه به شهر ارومیه بازگردید.

آدرس دریاچه مارمیشو چیست؟

این دریاچه در آذربایجان غربی و در 45 کیلومتری از ارومیه قرار گرفته است.

چه زمانی به دریاچه مارمیشو ارومیه سفر کنیم؟

بهترین زمان برای سفر به این دریاچه از بهار تا اوایل پاییز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *