متروی مشهد (نقشه و مسیرها)

مترو مشهد
ایران گردی, مشهد

رفت و آمد در شهرهای پرجمعیت و گیرکردن در ترافیک همیشه یکی از مشکلات شهرنشینان بوده است. همه ما علاقه داریم تا به سرعت به مقصد خود برسیم و از آلودگی ترافیک و سروصدا در امان باشیم. مترو یکی از وسایل حمل و نقل عمومی است که در کمترین زمان شما را به مقصد می رساند.

حال اگر قصد سفر به مشهد را دارید و با ماشین شخصی خود به این شهر سفر نکرده اید، برای کاهش هزینه ها و همین طور رفت و آمد سریعتر می توانید از متروی مشهد استفاده کنید. برای خرید آنلاین بلیط هواپیما مشهد هم می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید. در ادامه مسیرهای متروی مشهد را برای شما توضیح خواهیم داد.

نقشه متروی مشهد

نقشه مترو مشهد

این نقشه به شما کمک می کند تا خطوط ایستگاه ها را ببینید و راحت تر مسیر خود را پیدا خواهید کرد. با این حال همانند مترو تهران شما می توانید نقشه ایستگاه ها را داخل هر سکو و داخل واگن ها هم ببینید.

خطوط متروی مشهد

شهر مشهد 4 خط مترو دارد که هم اکنون دو خط آن فعال است و بقیه در حال ساخت هستند.

خط ۱: وکیل‌آباد – فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد

فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد در این خط قرار گرفته است. خط یک مترو به رنگ سبز است و 24 ایستگاه دارد. از این خط می توانید در روزهای عادی از ساعت شش صبح تا 10 شب و در روزهای تعطیل از هفت صبح تا ده شب استفاده نمایید.

خط دو مترو مشهد با این خط در ایستگاه شریعتی تقاطع دارد. در هر ایستگاه برای رسیدن قطار بعدی تقریبا باید 4 تا 6 دقیقه صبر کنید، البته این موضوع بستگی به زمان شلوغی هم دارد. خط یک متروی مشهد می تواند روزانه 170 هزار مسافر را جابه جا کند.

مترو مشهد

کسانی که می خواهند از جاهای دیدنی مشهد مانند باغ وحش، نمایشگاه بین المللی، طرقبه، رستوران پدیده شاندیز، شهربازی مشهد و شاندیز بازدید کنند می توانند از خط یک مترو استفاده نمایند. علاوه بر این ها مسیرهایی مانند دانشگاه فردوسی، بازار 17 شهریور، فرودگاه و پارک ملت هم در این مسیر است.

خط ۲: انتهای طبرسی – رضا شهر

این خط به رنگ آبی است. ابتدای این خط از طبرسی شمالی است و انتهای آن در رضا شهر است. در این خط 13 ایستگاه در دسترس هستند. این خط به طول 14 و نیم کیلومتر است و در دو مرحله ساخته شده است. ساخت این ایستگاه تا سال 1398 طول کشید. از این خط هم می توان از ساعت شش صبح تا ده شب استفاده کرد. همین طور برای رسیدن هر قطار هم تقریبا باید ده دقیقه صبر کنید.

خط 3 متروی مشهد: قاسم‌آباد – شهرک

این خط تقریبا 28 کیلومتر است و از سمت جنوب شرق به شمال غرب کشیده شده است. پروژه خط سه متروی مشهد از سال 1394 شروع شده است و فعلا در مرحله ساخت و ساز قرار دارد. خط سه به رنگ قرمز روی نقشه مشخص است. این خط دارای 24 ایستگاه است و از شهرک ابوذر تا الهیه را پوشش می دهد. همچنین پایانه برون شهری غرب هم در نزدیکی این خط است.

اگر بخواهیم دقیق تر این مسیر را بررسی کنیم، باید بگوییم که خط مورد نظر از پایانه اتوبوس رانی در خیابان امام رضا عبور می کند و به سمت میدان شهدا می رود. پس زائران حرم امام رضا (ع) هم می توانند از آن استفاده نمایند. در ادامه ایستگاه های این خط به میدان فردوسی و سپس به میدان جانباز رسیده و راه خود را به طرف بزرگراه امام علی (ع) ادامه می دهد.

خط سه متروی مشهد از میان امامیه هم عبور می کند و در پایان مسیر همان طور که گفتیم به ایستگاه پایانه اتوبوس رانی برون شهری می رسد. قطارهای خط سه می توانند بیست هزار نفر را در هر ساعت جابه جا کنند و سرعت قطارها 36 تا 80 کیلومتر در ساعت است.

خط 4 متروی مشهد: خواجه ربیع – شهرک شهید باهنر

مترو مشهد

این خط طولی برابر با 17 و نیم کیلومتر دارد و شرق مشهد را به شمال آن متصل می کند. البته ساخت و ساز این خط در سال 1400 شروع شده است و مشخص نیست که چه زمانی به بهره برداری می رسد. به طور کلی شش ایستگاه در این خط وجود دارند که دو ایستگاه آن به حرم امام رضا (ع) نزدیک هستند. خط چهار مترو در میدان شهدا با خط دو تقاطع دارد.

خط چهار متروی مشهد به رنگ نارنجی است و در ابتدای مسیر خود از خواجه ربیع حرکت کرده و از میدان شهدا، حرم امام رضا (ع) و بلوار مصلی عبور می کند. سپس به طرف شهرک شهید رجایی می رود تا به جاده سرخس و بلوار حر برسد و بعد از آن از میدان شهید عباس پور رد می شود. خط چهار می تواند بهترین مسیر برای رفتن به حرم امام رضا (ع) برای زائران باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *