موزه های مشهد

آستان قدس رضوی
ایران گردی, مشهد

یکی دیگر از جاذبه های مشهد موزه های آن است. این شهر مذهبی مکانی مناسب برای گردش و تفریح است. این شهر دارای هتل های زیادی است که بنابر ستاره ای که دارند خدمات متفاوتی را عرضه می کنند. در کنار حرم امام رضا (ع) هم بازار رضا و چندین مجتمع خرید وجود دارند که شما می توانید برای خرید سوغات مشهد به آن ها مراجعه کنید. در ادامه شما را با موزه های مشهد آشنا می کنیم. همین طور برای خرید بلیط هواپیما تهران مشهد می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

موزه بزرگ خراسان

موزه بزرگ خراسان

موزه مورد نظر در پارک کوهسنگی است و برای وارد شدن به آن می توانید از بزرگراه شهید کلانتری یا مسیر ورودی پارک استفاده کنید. در سال 1393 بود که موزه بزرگ خراسان تاسیس شد. این مجموعه دوازده طبقه دارد و یک قسمت آن به اسم دکتر میرفندرسکی است.

بخش های مختلف این مجموعه شامل کتابخانه، قسمت ویژه برای نگهداری آثار تاریخی، سالن نمایش، آزمایشگاه مرمت و سالن اجتماع می شود. در طبقه همکف و دوم موزه آثار تاریخی آن نگهداری می شوند. این آثار مربوط به زمان های مختلف تاریخی تا قرن 14 ام می شوند. دست نوشته هایی از امام ها روی پوست آهو وجود دارد که آیات قرآن را روی آن ها نوشته اند.

دیگر آثار این موزه ابزارهای سنگی هستند که مربوط به زمان های سلوکیان، ساسانیان، هخامنشیان و اشکانیان می شوند و می توانید صنایع دستی مختلفی را هم خریداری کنید. در بخش ویژه اسلامی موزه کتاب، قرآن و فرش به نمایش گذاشته می شوند.

هزینه بازدید از موزه بزرگ خراسان: 3000 تومان

ساعت بازدید از موزه بزرگ خراسان از جمعه تا چهارشنبه ساعت 9 صبح تا 19 عصر است. در پنجشنبه ها هم موزه از ساعت 9 صبح تا 17 بعدازظهر باز است.

آدرس موزه بزرگ خراسان: مشهد، پارک کوهسنگی

شماره تماس: 05137269070

موزه های آستان قدس رضوی

آستان قدس رضوی

این مجموعه داخل آستان قدس رضوی است. در این موزه ها می توانید معماری شش قرن مختلف از ایران را مشاهده کنید و داخل آن ها هم اشیایی متعلق به 1000 هزار پیش در معرض دید عموم قرار دارند.

مساحت این بنا 1300 متر است و در آن ظرف، قالی و اسلحه های قدیمی نگهداری می شوند. بسیاری از اشیای موزه توسط افراد مختلف به آن اهدا شده اند. بخش های مختلف این مجموعه شامل موزه فرش، حمام مهدی قلی، کتابخانه و … می شوند. در ادامه به بخش های مختلف این موزه اشاره می کنیم.

گنجینه نجوم و ساعت

گنجینه ظروف

گنجینه سکه

گنجینه حرم رضوی

گنجینه هنرهای تجسمی

گنجینه تمبر و اسکناس

گنجینه مدال

گنجینه سلاح ‌های سرد و گرم

گنجینه صدف و حلزون ‌های دریایی

برای بازدید از دو موزه مرکزی و موزه فرش فقط کافی است تا یک بلیط تهیه کنید. هزینه بازدید برای ایرانیان تنها 5 هزار تومان و برای خارجی ها سی هزار تومان است.

بلیط موزه قرآن و تالار آثار استاد فرشچیان: دو هزار تومان

موزه مردم شناسی: 2 هزار تومان

ساعت بازدید: موزه مرکزی در روزهای عادی سال از ساعت 8 صبح تا 17:45 عصر است و در نوروز و تابستان از ساعت 8 صبح تا ساعت 20:45 شب باز است.

موزه مردم شناسی از ساعت 8 صبح تا ساعت 12:30 ظهر باز است.

آدرس موزه مردم شناسی: مشهد، حرم مطهر امام رضا، صحن کوثر

شماره تلفن: 05132241105

باغ موزه نادری مشهد

باغ موزه نادری

یکی از مکان هایی که معمولا توریست ها زیاد به آن مراجعه می کنند، باغ موزه نادری است. در این موزه آرامگاه نادرشاه هم وجود دارد. در سال 1342 بود که یک معمار معروف کار طراحی این مکان را بر عهده گرفت. شما می توانید در این موزه اسلحه هایی از زمان های مختلف تاریخی را مشاهده کنید. همین طور آثار مربوط به خود نادرشاه هم در این موزه نگهداری می شوند.

نکته قابل توجه این است که این آرامگاه به فرمان خود نادرشاه ساخته شده است. در این موزه پارک می توانید مجسمه ای از این شاه ایران را همراه با سربازان خود مشاهده کنید. کار این مجسمه به دست توانای شاگرد کمال الملک یعنی ابوالحسن صدیقی بوده است. یکی دیگر از افرادی که در این محل به خاک سپرده شده است، محمدتقی خان پسیان است. مقبره وی در بخش شمالی این موزه است. در موزه شماره 2 می توانید وسایلی از این سردار را به همراه ابزارآلات نادرشاه مشاهده کنید.

زمان بازدید از باغ موزه نادری مشهد: همه روزه از 9 صبح تا 19 عصر

آدرس باغ موزه نادری مشهد: مشهد، چهار راه شهدا

شماره تماس باغ موزه نادری مشهد: 05132114888

موزه آیین های پهلوانی مشهد

موزه آیین های پهلوانی مشهد

این موزه توسط فردی به اسم علی اکبر قاسمی تاسیس شده است. برای افرادی که به ورزش های قدیمی و پهلوانی علاقمند هستند، موزه شه لافتی می تواند مکانی جالب توجه باشد. موسس این مکان در مدت زمان 45 سال با گردش در مشهد و شهرهای دیگر موفق شد، اشیایی را برای موزه جمع آوری کند.

وسعت این موزه دو هزار متر است. یک بخش آن مربوط به گود زورخانه می شود و هم اکنون هم ورزشکاران در این قسمت نمایش هایی را انجام می دهند که با استقبال تماشاگران همراه است. در قسمت دیگری از موزه می توانید عیارخانه آن را ببینید که در آن وسایلی ماند لباس و اشیای قدیمی مورد استفاده پهلوانان نگهداری می شوند.

آدرس موزه آیین های پهلوانی مشهد: مشهد، جاده آرامگاه، بلوار شاهنامه، چهار برج، بهار ۲۴

موزه توس مشهد

موزه توس مشهد

موزه مورد نظر در شهر مشهد نیست، اما به راحتی و با استفاده از وسایل نقلیه می توان به توس رفته و از این موزه بازدید کرد. آرامگاه فردوسی هم در کنار این موزه است و معمار آن هوشنگ سیحون بوده است. در این مکان آثار با ارزشی از زمان های بسیار دور، وسایلی مانند پیه سوز، شاهنامه های مختلف و عطردان هایی در معرض دید عموم قرار دارند. در کنار همه این ها نقاشی هایی هم از شاهنامه در این موزه نگهداری می شوند.

اشیایی که در این موزه هستند به چهار حالت تقسیم می شوند. در حالت اول ظروف سفالی مربوط به دوره پیش از اسلام به همراه سکه های نقره و طلا وجود دارد. در حالت دوم ابزارهای جنگی مانند تیر و کمان و گرز یا وسایل سوار کاری به همراه لوازم موسیقی به چشم می خورند.

بخش بعدی شامل ظروف سفالی لعاب دار و بدون لعاب و همچنین نوع مفرغی به جای مانده از قرن های 4 و 5 هجری است که در این مکان نگهداری می شوند و در حالت انتهایی نقاشی هایی را می توانید ببینید.

در این میان آرامگاه اخوان ثالث که شاعری از زمان معاصر است، نزدیک به این موزه ساخته شده است. این شاعر شعرهای کلاسیک و نو می سروده است که از مهمترین اشعار او می توان به زمستان، اوستا و ارغنون اشاره داشت.

ساعت بازدید موزه توس مشهد: از ساعت 8 صبح تا 20 شب در نیمه اول سال و از ساعت 8 صبح تا 17 بعدازظهر در نیمه دوم سال است

در روزهای شنبه و در زمان عزاداری موزه تعطیل است.

آدرس موزه توس مشهد: کیلومتر ۲۰ آزاد راه کنار گذر شمالی- شهر توس

شماره تماس موزه توس مشهد: ۰۵۱۳۲۶۶۳۸۲۵

موزه نان مشهد

موزه نان مشهد

در سال 1390 این موزه در شهر مشهد تاسیس شد و اولین مکانی در کشور است که درباره یک موضوع به خصوص ساخته شده است. به طور کلی 13 موزه نان در دنیا وجود دارند که در کشورهایی مانند آلمان، اسپانیا، سوئیس و … تاسیس شده اند. موزه نان شامل قسمت های مختلفی می شود که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

بذر افشانی

گندم چینی

خرمن کوبی

چک زدن

ساعت بازدید موزه نان مشهد: روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت 7 صبح تا 2:30 بعدازظهر

آدرس موزه نان مشهد: مشهد، کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی، بعد از سه راه فردوسی، کوچه شهید یزدی، کارخانه گندم دشت مشهد

شماره تماس موزه نان مشهد: ۰۵۱۳۵۴۲۵۰۰۶

موزه آب مشهد

ایران دارای بخش های کویری است که شهرهایی که در این مناطق شکل گرفته اند، همواره با مشکل کمبود آب روبه رو بوده اند. مردم این نواحی برای حل این مشکل از روش هایی مانند حفر قنات، ایجاد آب انبار و … استفاده می کنند. زیرا اگر آب نباشد زندگی هم نیست.

این موزه هم در سال 1378 تاسیس شده و می توان در آن اطلاعاتی مانند منابع آبی ناحیه و روش های به دست آوردن آب کسب کرد. یک قنات باستانی در ناحیه گناباد است که 2500 سال پیش ساخته شده است. در این مکان می توانید لوله های انتقال آب، پیمانه های آبی، وسایل نگهداری از آب و ابزارهایی برای ساخت قنات را ببینید.

ساعت بازدید موزه آب مشهد: 8 صبح تا 2 بعدازظهر

آدرس موزه آب مشهد: مشهد- بلوار سازمان آب- اداره آب منطقه ای خراسان

شماره تماس موزه آب مشهد: ۰۵۱۳۷۶۱۷۰۱۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *