بزرگ ترین و کوچک ترین کشور آسیا

آسیا
جهان گردی, دانستنی های سفر

قاره آسیا تقریبا 60 درصد از جمعیت جهان را شامل می شود. در این قاره چشم اندازهای دیدنی، بلندترین کوه ها و جالب ترین مناظر را می توانید ببینید. همچنین آسیا شامل 48 کشور می شود که هر یک از آن ها فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود را دارند. در این مطلب قصد داریم تا بزرگترین و کوچکترین کشور آسیا را به شما معرفی کنیم، پس با یابکس همراه باشید.

بزرگترین کشورهای آسیا

روسیه

روسیه

روسیه کشوری سردسیر است که وسعت بسیار بالایی دارد. در این کشور آب و هوای متنوعی در جریان است همین موضوع باعث شده که در آن مناطق یخبندان، دشت، کوه و … وجود داشته باشد و همین طور از نظر پوشش گیاهی و جانوری هم بسیار متنوع است.

وسعت روسیه: 17.075.200 کیلومتر مربع

چین

چین

بعد از روسیه می توان چین را بزرگترین کشور در این منطقه به حساب آورد. اما از نظر جمعیت در مقام اول قرار گرفته است. کوه اورست هم در این کشور قرار دارد . در چین مناطق طبیعی مانند سواحل اقیانوس آرام و فلات تبت قرار دارند.

وسعت چین: 9.500.000  کیلومتر مربع

هند

هند

در مقام سوم هند قرار گرفته است. این کشور نیز جمعیت بالایی را در خود جای داده است. منطقه ساحلی هند در کنار اقیانوس هند، خلیج بنگال و … می شود و همچنین مناطق طبیعی این کشور شامل صحرای تار، حوضه آبخیر هند و … می شوند.

وسعت کشور هند: 3.200.000 کیلومتر مربع

قزاقستان

قزاقستان

کشور قزاقستان درب بخش آسیای مرکزی است. این کشور دارای مرزهای مشترک با چین، قرقیزستان، روسیه، ترکمنستان و … است. در این کشور می توانید چمنزارهای طولانی را مشاهده کنید.

وسعت قزاقستان: 2.700.000 کیلومتر مربع

عربستان

عربستان صعودی

عربستان سعودی دارای زمین های کویری بسیار است.این کشور همین طور دارای سواحل خلیج فارس نیز است. عربستان به دلیل وجود منابع بزرگ نفتی، اقتصاد خوبی دارد. عربستان را به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت می‌شناسند.

وسعت عربستان: 2.149.690 کیلومتر مربع

ایران

ایران

کشور ایران در مقام ششم از لیست بزرگترین کشورهای آسیا واقع شده است. کشور ما گذشته تاریخی پرباری دارد و دارای مناظر طبیعی شگفت انگیزی است و همچنین سواحلی در امتداد عمان و دریای خزر را شامل می شود.

وسعت ایران: 1.648.195 کیلومتر مربع

مغولستان

مغولستان

مغولستان کشوری است که در آن چمنزارهای وسیع و کوه های زیادی قرار گرفته اند. همچنین منطقه ای بیابانی به اسم گبی هم در بخش جنوبی آن واقع شده است.

وسعت مغولستان: 1.566.000 کیلومتر مربع

اندونزی

اندونزی

در بخش جنوب شرقی آسیا کشوری وسیع به اسم اندونزی قرار گرفته است. کشور مورد نظر در میان اقیانوس آرام و هند است. در این کشور جزایر متعددی قرار دارند که سوماترا و جاوه دو مورد از بزرگ ترین آن ها محسوب می شوند. محصولات این کشور شامل چای، لاستیک، قهوه، روغن نخل و … است.

وسعت اندونزی: 1.904.569 کیلومتر مربع

پاکستان

پاکستان

کشور پاکستان در بخش شمال غربی هند است و با چندین منطقه از جمله چین، ایران، خلیج عمان و … مرز مشترک دارد. در این کشور کوه های بسیار مرتفعی قرار گرفته اند.

وسعت کشور پاکستان: 881.913 کیلومتر مربع

ترکیه

ترکیه

کشور ترکیه به دلیل اینکه هم در میان آسیا و هم در میان اروپا است، مورد توجه گردشگران زیادی است. ترکیه با سه دریا به اسم های دریا سیاه، اژه و مرمره مرز مشترک دارد. گونه های جانوری بسیار متنوعی در این کشور است که باعث شده از نظر تنوع زیستی قوی باشد.

وسعت کشور ترکیه: 783.356 کیلومتر مربع

کوچکترین کشورهای آسیا

مالدیو

مالدیو

این کشور در بخش جنوبی آسیا واقع شده است و شامل 26 جزیره مرجانی می شود. اکوسیستم این کشور شامل بخش های صخره ای، حراهای حاشیه ای و …. است. شما می توانید 187 گونه مختلف از لاک پشت های دریایی، دلفین، خارپوست و … را در آن مشاهده کنید.

وسعت مالدیو: 116 مایل

سنگاپور

سنگاپور

سنگاپور از خشکی و جزیره شکل گرفته است. همین طور در آن مناظر چشمگیری قرار دارند. از جمله جزایر این کشور می توان به جورونگ و پولائو تکونگ اشاره کرد.

وسعت سنگاپور: 276 مایل

بحرین

بحرین

بیشتر این کشور شامل مناطق کویری می شود. در نتیجه در بیشتر اوقات سال مشکل گرد و غبار برای ساکنان شهر به وجود می آید. این جزیره در خلیج فارس قرار گرفته است. همچنین در کنار آن چندین جزیره هم واقع شده اند.

وسعت بحرین: 295 مایل

برونئی

بروئنی

این کشور با دریای چین و مالزی مرز مشترک دارد. منابع گاز و نفت باعث پیشرفت اقتصاد این کشور شده اند.

وسعت بروئنی: 226/2 مایل

فلسطین

این کشور مسلمان با مصر و اسرائیل دارای مرز مشترک است. البته افراد مسیحی هم در این کشور زندگی می کنند.

وسعت فلسطین: 402/2 مایل

قبرس

قبرس

قبرس یک جزیره است که در کنار دو قاره آفریقا و اروپا واقع شده است. قبرس شامل 4 بخش مختلف می شود. در این جزیره جمهوری قبرس و جمهوری قبرس ترک شمالی وجود دارند.

وسعت قبرس: 572/3 مایل

لبنان

این کشور کوچک که آن را به عنوان مروارید خاورمیانه می شناسند در کنار مدیترانه واقع شده است. کشور لبنان در لیست کوچکترین کشورهای آسیا در رده هفتم قرار گرفته است.

وسعت لبنان: 536/4 مایل

قطر

در قسمت غربی آسیا کشوری به اسم قطر واقع شده است. این کشور کوچک به دلیل وجود منابع نفت و گاز از موقعیت اقتصادی مناسبی برخوردار است.

وسعت قطر: 473/4 مایل

تیمور شرقی

تیمور شرقی

شاید کمتر کسی اسم این کشور کوچک را شنیده باشد. جمعیت زیادی از این کشور شامل افراد مسیحی می شود. همچنین جزیره تیمور و آتائورو هم در آن قرار گرفته اند.

وسعت تیمور شرقی: 743/5 مایل

کویت

کشور کویت در در کنار خلیج فارس است. این کشور نیز از نظر منابع نفتی موقعیت خوبی دارد. این کشور دارای جزایر زیادی است که در بعضی از آن ها کسی سکونت ندارد. همچنین کویت دارای مرز مشترک با عربستان است.

وسعت کویت: 879/6 مایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *