مسجد نصیر الملک شیراز، تاریخچه و معماری

مسجد نصیر الملک شیراز
ایران گردی, شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز یکی از جاهای دیدنی این شهر است که نمای بسیار زیبایی دارد. برای آشنایی با این مکان تاریخی با یابکس همراه باشید. همچنین برای تهیه بلیط هواپیما ارزان شیراز می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

معرفی مسجد نصیر الملک

این مسجد در دوره قاجاریه ساخته شده است. به طور دقیق تر باید گفت که مسجد نصیرالملک در یکی از بخش هایی قرار گرفته که قبلا به خاندان قوام متعلق بوده است. مسجد مورد نظر به مسجد صورتی هم معروف است.

موقعیت مسجد نصیر الملک

این مسجد در خیابان خیابان لطفعلی خان زند قرار گرفته است. جهت رفتن به مسجد نصیرالملک می توانید از مترو، اتوبوس یا ماشین شخصی استفاده نمایید. اگر قصد استفاده از مترو را دارید، باید در ایستگاه ولیعصر پیاده شوید، سپس پیاده یا با استفاده از تاکسی به مقصد برسید. اما برای استفاده از اتوبوس باید از خط پایانه ولیعصر نمازی استفاده کرده و سپس در چهارراه مشیر پیاده شوید.

برای کسانی که با ماشین خود به شیراز سفر کرده اند، پارکینگ هایی در نظر گرفته شده است که می توانند از آن ها استفاده کنند. شما می توانید از پارکینگ های استقلال یا طالقانی استفاده کنید.

تاریخچه مسجد نصیر الملک

مسجد نصیر الملک شیراز

این مسجد توسط یکی از افراد قاجاریه احداث شده است و معمار آن فردی به اسم محمد حسن بوده است. ساخت این مسجد دوازده سال طول کشیده است. نگهداری از این مسجد سال هاست که توسط کوروش جاویدی جانی انجام می شود. این بنا سرانجام در سال 1358 بود که جزو آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معماری مسجد نصیرالملک

یک صحن بزرگ در بخش شمالی مسجد قرار گرفته است. هر کدام از قسمت های مسجد در نوع خود بینظیر هستند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

سردر ورودی مسجد نصیرالملک

در ابتدای مسجد یک طاق نما قرار دارد که با کاشی های رنگارنگی پوشیده شده است. همچنین مقرنس کاری نیز از جمله تزئینات آن محسوب می شود. از دو در چوبی به عنوان درهای ورودی مسجد نصیرالملک استفاده شده و شعری از یکی از شاعران معروف بر بالای درهای آن نقش بسته است.

شبستان غربی مسجد نصیرالملک

در این مسجد دو شبستان ساخته شده که در غرب و شرق قرار دارند. شبستانی که در قسمت غربی است از آجر ساخته شده و تزئینات بیشتری دارد. طاق این بنا روی ستون های سنگی قرار گرفته که طرح مارپیچ دارند.

ستون های مورد نظر 12 عدد و به نیت 12 امام هستند. شبستان غربی 7 درگاه هم دارد که توسط درهای چوبی و شیشه های رنگی به صحن متصل می شوند.

در جلوی این شبستان ایوانی به عرض ۶ متر قرار دارد که به‌وسیله هشت طاق‌نما از حیاط جدا می‌شود و دارای هفت جرز آجری است. روی این جرزها و در پیشانی طاق‌نماها آیات قرآنی و نقش‌های گل و بوته کاشی‌کاری شده است.

شبستان شرقی مسجد نصیرالملک

این مسجد را شبیه به مسجد مشیر و وکیل ساخته اند و در ساخت آن از سنگ گندمک استفاده شده است. همچنین باید گفت که بخش های مختلف شبستان توسط کاشی کاری های مختلف تزئین شده است. بخش آسمانه این شبستان توسط گل و بته و آیات قرآنی تزئین شده است.

جنس کف محراب هم از نوع مرمر است. شبستان شرقی تابستانه و شبستان غربی زمستانه است. شبستان شرقی به سمت یک چاه آب باز می شود که به آن چاه گاو می گویند. از دیگر بخش های آن یک حوضچه و یک دالان است. این مکان اکنون به عنوان موزه اوقاف استفاده می شود.

طاق مروارید

در مسجد نصیرالملک 2 ایوان در بخش شمالی و جنوبی قرار گرفته است که به یکدیگر شباهت ندارند و معماری ایوان شمالی از جنوبی زیباتر است. ایوان شمالی مسجد چهار طاق دارد که طاقی که در بخش میانی است، به طاق مروارید شهرت یافته است.

همین طور آیات قرآنی بر این طاق نقش بسته است. از دیگر بخش های این ایوان می توان به وجود 4 غرفه اشاره کرد که سقف میانی مقرنس کاری شده است. برای مقاومت در برابر زلزله چوب هایی در بین آجرهای آن کار گذاشته شده است.

گاو چاه

همان طور که گفتیم چاهی در این بنا وجود دارد که به این نام مشهور است. در قدیم الایام برای کشیدن آب از چاه از حیوانات مختلفی استفاده می کرده اند که گاو یکی از آن ها بوده است. گاو چاه در واقع مکانی است که در آن حیواناتی که از چاه آب می کشیده اند را نگهداری می کرده اند.

ایوان جنوبی

این ایوان هم شبیه به طاق مروارید است و در آن از مقرنس کاری استفاده شده است. این ایوان گلدسته هایی دارد که باعث تفاوت آن با طاق شمالی می شود.

امامزاده زنجیری

در این امامزاده یکی از نوادگان امام سجاد (ع) آرمیده است. ساختمان این محل در بخش شمال شرقی مسجد قرار گرفته است. قدمت امامزاده زنجیری مربوط به زمان صفویه می شود. البته بخش هایی از تزئینات آن مربوط به زمان زندیه و قاجاریان است.

ساعات بازدید از مسجد نصیر الملک

مسجد نصیر الملک شیراز

بازدید از این مسجد در فصل های مختلف سال متفاوت است. برای مثال در نیمه اول سال باید بین ساعات هشت صبح تا پنج بعدازظهر از این مسجد بازدید کنید و در فصل پاییز و زمستان ساعت از هفت صبح تا 16 و نیم عصر تغییر می کند. همان طور در ایام تعطیل محرم و زمان شهادت حضرت علی (ع)، امام جعفر صادق و رحلت پیام و امام خمینی تعطیل است.

در سال های اخیر مسجد تبدیل به موزه شده است اما امکان نماز خواندن هم در آن وجود دارد. قیمت بلیط مسجد نصیرالملک برای توریست های داخل پنج هزار تومان و برای خارجی ها 50 هزار تومان است.

بهترین زمان برای بازدید از مسجد نصیر الملک

زمان مناسب برای بازدید از مسجد نصیرالملک از ساعت هشت صبح تا ده صبح است، زیرا در این زمان نور خورشید باعث می شود تا مسجد رنگ های زیبایی به خود بگیرد.

آدرس مسجد نصیر الملک چیست؟

شیراز، محله گودعربان، خیابان لطفعلی خان زند

بهترین زمان بازدید از مسجد نصیر الملک چه موقعی است؟

8 تا 10 صبح

قیمت بلیط مسجد نصیرالملک چقدر است؟

قیمت بلیط مسجد نصیرالملک برای توریست های داخل پنج هزار تومان و برای خارجی ها 50 هزار تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *