خانه زینت الملک شیراز

خانه زینت الملوک شیراز
ایران گردی, شیراز

شهر شیراز مرکز شعر و شاعران گذشته پارسی است و در آن بناهای تاریخی زیادی از قدیم الایام به جای مانده است. خانه زینت الملک شیراز یکی از جاهای دیدنی شیراز است که در هنگام سفر به این شهر باید از آن بازدید کنید. برای آشنایی با این خانه با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. همینطور برای خرید بلیط هواپیما تهران شیراز می توانید به پنل رزواسیون یابکس مراجعه کنید.

درباره خانه زینت الملک

نمایی از خانه زینت الملوک شیراز

این خانه در نزدیکی نارنجستان قوام و به عبارتی در بخش غربی آن قرار گرفته است. این بنا در زمان قاجاریه ساخته شده است و همان طور که از اسم آن مشخص است، مکان اقامت زینت الملوک قوامی بوده است. خاندان قوام الملک از جمله کسانی بوده اند که در فارس حکومت می کرده اند.

تاسیس این خانه در سال 1290 و توسط علی محمد خان قوام الملک آغاز شد و سپس در سال 1302 به دست محمد رضا خان به اتمام رسید. جالب است که بدانید از راه زیرزمین این خانه، می توان به نارنجستان قوام وارد شد و فاصله کمی نسبت به خانه قوام دارد.

در ابتدا وقتی به این مکان وارد می شوید، شاهد دری خواهد بود که در آن هنر معرق کاری به کار برده شده است. مثل تمام خانه های قدیمی یک حیاط در این مکان وجود دارد که در آن دو حوض و باغچه قرار گرفته است.

اتاق های خانه زینت الملک

تصویری از خانه زینت الملوک شیراز

یکی از بخش های جذاب این خانه، کاشی کاری های هفت رنگی است که در آن ها آیات قرآن، طراحی از فرشته، شیرهای شمشیر به دست و خورشید وجود دارد. در این خانه بیست اتاق مختلف قرار گرفته است که در آن ها هنر آیینه کاری، نقاشی و گچبری انجام شده است.

اتاق های خانه زینت الملک به صورت چوبی هستند و معمار آن ها را با طراح هایی از حیوانات، گل، پرندگان و … تزئین کرده است. همین طور تمام این اتاق ها به یکدیگر ارتباط دارند و لازم نیست برای وارد شدن به اتاقی دیگر به حیاط بروید.

خانه زینت الملوک شیراز

پنجره های خانه زینت الملک به صورت ارسی هستند و شیشه هایی که در آن ها به کار رفته است، باعث می شود تا نقش های زیبایی از نور روی اتاق ها منعکس شود. یکی دیگر از بخش های این خانه، تالار شاه نشین است که در آن ها آینه کاری به کار برده شده است. همچنین معماری بخشی از تالار اصلی از هنر ایرانی و اروپایی نشات گرفته است.

از ویژگی های جالب توجه و منحصر به فرد خانه زینت الملک این است که زیرزمینی سراسری زیر بنای خانه قرار گرفته که در حال حاضر از آن به عنوان نگارخانه استفاده می شود و در این بخش از خانه تندیس هایی از اشخاص مهم در معرض تماشای عموم قرار گرفته است. در واقع در سال 1373 بود که خانه زینت الملک برای اولین بار مورد بازسازی واقع شد.

این نگارخانه بعدا تبدیل به موزه شد که بازدیدکنندگان بیشماری از آن دیدن می کنند. از جمله تندیس هایی که در این زیرزمین قرار دارد می توان به سعدی، زینت الملوک، کریم خان و … اشاره کرد.

آدرس خانه زینت الملک: خیابان لطفعلی خانه زند، بخش غربی نارنجستان قوام

قیمت بلیط خانه زینت الملک: پنج هزار تومان

ساعت کاری خانه زینت الملک: از هشت صبح تا هفت بعدازظهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *