میدان ساعت یزد، تاریخچه و آدرس

میدان ساعت یزد
ایران گردی, یزد

احتمالا شما هم در فیلم های زیادی شاهد برج ساعت لندن بوده اید. یکی از این برج های ساعت که از جمله برج های قدیمی دنیا به شمار می رود، در ایران و در شهر یزد قرار گرفته است. در این مطلب قصد داریم تا درباره میدان ساعت یزد صحبت کنیم، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. همین طور برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما یزد می توانید به وب سایت یابکس مراجعه کنید.

درباره میدان ساعت یزد

در قدیم الایام برج های ساعت را در میدان شهر تاسیس می کردند. دلیل این امر این بوده است که رفت و آمد در این نواحی بیشتر بوده و مردم راحت تر می توانستند از زمان آگاه شوند.

ساعت میدان یزد در زمان قاجاریه بنا شده و جالب است که بدانید این ساعت از ساعت لندن قدمت بیشتری دارد و معماری آن شبیه به زمان قاجاریه است. ساعت مورد نظر در سال 1378 جزو آثار ملی ایران به ثبت رسید و از جمله کهن ترین ساعات جهان به شمار می رود.

تاریخچه میدان ساعت یزد

میدان ساعت یزد

قدمت برج مورد نظر مربوط به سال 752 هجری قمری می شود و به دلیل اینکه ساختمان آن بسیار قدیمی است، آن را جزو قدیمی ترین میدان های برج ساعت دنیا محسوب می کنند. با این حال ساعت برج در زمان قاجاریه ساخته شده است.

طبق منابع تاریخی شخصی به اسم ابوبکر ساعت ساز یزدی، مسئول ساخت این ساعت بوده است. در حال حاضر 4 ساعت دیگر هم در کنار این برج وجود دارند که به جای مانده از زمان قاجار هستند.

معماری میدان ساعت یزد

همان طور که پیش از این هم ذکر کردیم، ساعتی که در میدان یزد قرار گرفته است، طرحی شبیه یه زمان قاجار دارد و در نتیجه در آن از قوس، کاشی کاری، بخش های آجری و طاق استفاده شده است.

یک طاق در پایین ساعت قرار دارد که سبب می شود تا ارتفاع برج ساعت بیشتر دیده شود. همچنین تعدادی طاق کوچک هم در اطراف این ساعت واقع شده است. کاشی هایی به رنگ آبی در کناره برج قرار گرفته که باعث می شود رنگ آسمان بیشتر دیده شود.

قسمت مختلف میدان ساعت یزد

نمایی از میدان ساعت یزد

فردی به اسم مرتضی اعظم سید رکن ‌الدین محمد ‌بن ‌نظام‌الدین حسینی ‌الریاضی که از دانشمندان آن دوره تاریخی بوده، فرمان ساخت این ساعت را صادر کرده است. میدان برج ساعت حالتی مربع شکل دارد و در آن بخش های مختلفی مانند ساباط، آب انبار و حسینیه قرار گرفته اند.

آب انبار

آب انباری که در این بخش قرار گرفته به دست خواجه شاه امیر استرآبادی بنا شده و مربوط به سال 1121 می باشد. برای رسیدن به آب انبار باید از 49 پله استفاده کرد و همین طور این بنا دارای چهار بادگیر هم است.

حسینیه

حسینیه  این ناحیه در نزدیکی میدان ساعت یزد و در خیابانی به اسم مسجد جامع قرار گرفته است.

ساباط

ساباط به کوچه ها و بخش های سرپوشیده می گویند که می توانید این بخش ها را در شهر یزد مشاهده کنید. در واقع از آن جا که یزد در بیابان واقع شده وجود ساباط سبب می شده تا مردم بتوانند راحت تر در زیر آفتاب رفت و آمد کنند. ساباط هایی هم در شهر وجود دارد که مخصوص میدان ساعت است و توسط آن می توانید به این میدان برسید.

میدان ساعت یزد و ساعت مارکار یزد

میدان مارکار ساعت یزد

ساعت مارکار یزد در یکی از میدان های ساعت یزد قرار گرفته است، اما باید بدانید که میدان ساعت یزد از این میدان قدمت بیشتری دارد. ساعت مارکار در سال 1313 ساخته شده و مربوط به دوره پهلوی می شود.

از این ساعت به عنوان ساعت فردوسی هم یاد می کنند. علت این امر است که قرار بود اسم این شاعر روی ساعت گذاشته شود. دو سال بعد یعنی در سال 1315 این ساعت را در میدان مارکار قرار دارند.

در واقع باید گفت که در این ناحیه پرورشگاه مارکار، میدان مارکار، بهزیستی و دبیرستانی قرار دارد که ساخت همه آن ها توسط پول شخصی فردی به اسم پشوتن جی دوسابایی صورت گرفته است. وی فردی زرشتی بوده است.

از لحاظ طراحی می توان گفت که این دو ساعت شباهت هایی با یکدیگر دارند، با این حال می توان تفاوت های این دو را کاملا متوجه شد. ساعتی که در میدان مارکار قرار گرفته است، سه بخش دارد که شامل کلاهک برج، پایه و بدنه می شود. در بخش بیرونی از سیمان استفاده کرده اند و همچنین اشعاری از فردوسی روی آن نقش بسته است.

قرارگیری ساعت مارکار یزد

بر طبق گفته کارشناسان، بنظر می رسد که ساعت مورد نظر در مرکز ایران قرار گرفته است.

زمان مناسب برای بازدید از میدان ساعت یزد

همان طور که می دانید یزد شهری کویری است که دمای آن بسیار بالا است. پس بهتر است تابستان را برای سفر به این شهر انتخاب نکنید. بهترین زمان برای سفر به یزد از اواخر تابستان تا اوایل بهار است. در این زمان دما کمتر می شود و تقریبا متعادل خواهد بود.

میدان ساعت یزد کجاست؟

این میدان از آن جا که در محلی قدیمی قرار گرفته است، در نتیجه مکان های تاریخی زیادی در اطراف آن واقع شده است.

آدرس میدان ساعت یزد: یزد، خیابان امام خمینی

نحوه دسترسی به میدان ساعت یزد

برای رسیدن به این میدان می توانید، به سادگی سوار تاکسی شوید و در خیابان امام خمینی پیاده گردید. همین طور می توانید به راحتی از مسجد جامع یزد هم دیدن کنید.

آدرس میدان ساعت یزد چیست؟

یزد، خیابان امام خمینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *