شرایط زندگی در کیش چگونه است؟

نمایی از شهر کیش
ایران گردی, کیش

شرایط زندگی در کیش از اصول ویژه ای پیروی می کند که در این مقاله قصد داریم تا تمام این اصول را یک به یک برای شما توضیح دهیم. برای رزرو بلیط هواپیما کیش کلیک کنید.

فرهنگ و جمعیت کیش

فرهنگ و جمعیت کیش

بر طبق سرشماری انجام شده در سال 95 کیش دارای جمعیتی بالغ بر 39853 نفر است. به کسانی که در کیش زندگی می کنند کیشوند می گویند. تقریبا 90 درصد جمعیت کیش باسواد هستند و میزان اشتغال آن ها بالای 95 درصد است. در نتیجه کیش از این نظر مشکلی ندارد.

مردان جزیره کیش از دشداشه و غتره به عنوان لباس محلی استفاده می کنند. لباس زنان بطوطه و ملفع است که برقعی بر روی چهره اشان قرار می گیرد. اعیادی که میان بومیان کیش مرسوم است عید غدیر و قربان است. سازی که بین مردم بیش تر استفاده می شود دهل، انبونه و حبان است. بیش تر مردم کیش به شغل هایی همچون تجارت، ماهیگیری، دریانوردی و دامداری مشغول هستند. از جمله غذاهای محلی کیش که اکثرا با ماهی درست می شود می توان به مضروبه، قلیه، مچبوس و هریسه اشاره کرد. بومیان کیش از نژاد سامی، دراویدی و نوردیک هستند که به زبان های فارسی و عربی حرف میزنند.

آب و هوای کیش در فصول مختلف

آب و هوای کیش

در نظر گرفتن آب و هوا یکی از اصول مهم برای زندگی در کیش است. در کیش دما به صورت متوسط 27 درجه است. پس دمای هوا نسبت به سایر مناطق گرمتر است. همین طور به دلیل این که کیش در کنار دریا است میزان رطوبت هوا نیز بالاست. میزان رطوبت در بیش تر ماه های سال به بالاتر از 90 درصد می رسد که باعث می شود از گرمای هوا کمی بکاهد. با این که کشور ایران به کشور 4 فصل معروف است ولی در کیش تنها دو فصل گرم و معتدل وجود دارد. فصل های معتدل کیش از وسط های آذر تا آخر فروردین است. دمای هوا در فصل های معتدل به 25 تا 35 درجه می رسد و باران باعث می شود که دمای هوا کمتر شود. حال در فصل های گرم سال یعنی از اردیبهشت تا آبان درجه حرارت بین 40 تا 45 است و رطوبت نیز بسیار بالاست. برای افرادی که قصد زندگی در کیش را دارند توجه به این نکته ضروری است که آیا می توانند رطوبت هوا را تحمل کنند یا نه؟

حمل و نقل در جزیره کیش

تاکسی های سفید کیش

کسانی که ماشین شخصی ندارند احتمالا با دردسر هزینه های حمل و نقل عمومی دچار چالش می شوند. تاکسی در کیش به دو رنگ وجود دارد. رنگ سفید تاکسی ها نشان می دهد که از نوع دربستی هستند و این تاکسی ها برای اعضای خانواده مناسب خواهد بود. تاکسی های زرد را می توانید در کنار مراکز خرید پیدا کنید تا شما را در مسیرهای مشخصی جابه جا کنند. برای کاهش هزینه ها می توانید از مینی‌بوس های خطی نیز استفاده کنید. قیمت مینی‌بوس نسبت به تاکسی بسیار پایین‌تر است. همین طور وجود تاکسی های اینترنتی که چند سالی است طرفدار پیدا کرده اند می توانند انتخاب خوبی برای رفت و آمد در کیش باشد.

قوانین و مقررات کیش

کارت شهروندی کیش

برای زندگی در کیش رعایت نظافت بسیار مهم است. یکی از قوانینی که حتما در شرایط زندگی در کیش باید رعایت شود نریختن آشغال در شهر است. گاهی اوقات بومیان کیش به ساحل می روند و زباله های گردشگران را جمع می کنند. در کیش باید به حقوق کیشوندها احترام گذاشت برای مثال هنگامی که شخصی از خیابان رد می شود باید ماشین را نگه دارید تا فرد رد شود که این قانون در دیگر شهرهای ایران دیده نمی شود. برای زندگی در کیش دریافت کارت شهروندی ضروری است. کسانی که در کیش شش ماه زندگی کرده اند می توانند این کارت را دریافت کنند. افرادی که کارت شهروندی دارند از مزایایی همچون تخفیف در رستوران، وارد شدن و خارج شدن به جزیره با ماشین و… برخوردار هستند. کارت های شهروندی هر کدام رنگ های خاص خود را دارند. افراد بومی جزیره کارت سبز دارند. خانواده ها کارت آبی و کارت زرد برای مجردان است. تاجران داخلی کارت سفید و تاجران خارجی کارت صورتی دریافت می کنند. پس با این که کیش در ایران قرار دارد اما زندگی در آن در مقایسه با سایر جاها متفاوت است. با این حال هوای تمیز و مناظر طبیعی کیش از عواملی هستند که مزایای زندگی در کیش به شمار می روند. یکی دیگر از فواید زندگی در کیش این است که به دلیل اینکه کیش یک منطقه آزاد تجاری است می توانید ماشین های خارجی را با قیمت کمتر تهیه و از آن لذت ببرید.

اجاره و خرید خانه در کیش به چه صورت است؟

خرید خانه در کیش

یکی دیگر از شرایط زندگی در کیش برای کسانی که قصد زندگی در آن را دارند، خرید و یا اجاره مسکن است. خانه های کیش به برج، شهرک و مجتمع تقسیم می شوند. از جمله شهرک های ارزان در کیش می توان صدف و نوبنیاد را نام برد. آپارتمان های کیش از نظر قیمت با آپارتمان در شمال و غرب تهران برابری می کنند. آپارتمان هایی که در برج سایه و ستاره هستند بسیار گران تر از سایر آپارتمان ها می باشند. خانه های اجاره ای در کیش متراژ بالایی ندارند و از 30 تا 90 متر هستند.

هزینه‌های زندگی در کیش

بازار تره بار در کیش

زندگی در کیش نسبت به سایر شهرها گران تر است. به دلیل اینکه شرکت آب و برق خصوصی هستند در نتیجه خدماتی که ارائه می دهند گران تر از بخش دولتی است. همین طور به خاطر اینکه کیش از سایر شهرها دورتر است در نتیجه هزینه خورد و خوراک نیز بالاتر است.

شرایط اقتصادی جزیره کیش چگونه است؟

نمایی از جزیره کیش

برای خرید نیازهای روزانه می توانید از بازارهای کیش استفاده کنید. مراکز خرید کیش بسیار متنوع هستند. برای اطلاع از بهترین مراکز خرید کیش به لینک مربوطه مراجعه کنید. قیمت اجناس در هر بازاری متفاوت است و می توانید براساس بودجه خود تصمیم گیری کنید. هایپرمارکت کیش می تواند خوراک شما رو فراهم کند و در مرکز خرید پانیذ می توانید لباس، وسایل الکترونیکی و سایر وسایل ضروری را تهیه کنید. از مراکز خرید ارزان کیش می توان به بازار سفین اشاره کرد. در این بازار انواع وسایل با قیمت معقولی عرضه می شود. یکی دیگر از بازارهای کیش بازار چین است که هم قیمت ارزانی دارد و هم می تواند لباس های متنوعی را تهیه کنید.

شرایط کاری و استخدام در کیش به چه صورت است؟

استخدام در کیش

از آن جا که کیش یک شهر توریستی است از نظر اشتغال مشکلی ندارد. وارد کردن پوشاک و لوازم آرایشی یک کار پردرآمد در کیش محسوب می شود. هتل داری نیز از جمله مشاغل پردرآمد کیش است. باز کردن کافی شاپ نیز می تواند گزینه مناسبی باشد.

پذیرش در دانشگاه‌های کیش چگونه است؟

یکی از نکات جالب در دانشگاه های کیش این است که تدریس به زبان انگلیسی هم صورت می گیرد. در حالی که این مورد در سایر دانشگاه های کشور میسر نیست. کیش به طور کلی پنج دانشگاه دارد. از جمله این دانشگاه ها می توان به پردیس بین المللی شریف و تهران اشاره کرد. کیفیت تحصیل در این دانشگاه ها مشابه با تهران است فقط هزینه متفاوت خواهد بود. همچنین امکان تحصیل در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد نیز امکان پذیر است. از جمله دیگر دانشگاه های خصوصی می توان به دانشگاه آزاد اشاره کرد. دانشگاه پیام نور نیز در کیش شعبه دارد. برای افرادی که مشکل مالی ندارند امکان تحصیل در هر رشته ای به راحتی امکان پذیر است. یکی از رشته های پرطرفدار در کیش دندان پزشکی است.

نکات مهم برای زندگی در کیش

نمایی از جزیره کیش

کیش به دلیل اینکه از سایر شهرها دورتر است باید دلتنگی نسبت به خانواده و دوستان را در نظر بگیرید. همین طور هزینه زندگی در کیش بسیار بالاتر است. در پایان با در نظر گرفتن آب و هوای کیش می توان گفت برای کسانی که نسبت به رطوبت حساس هستند انتخاب مناسبی نخواهد بود.

هزینه خورد و خوراک در کیش چگونه است؟

بستگی به بازار و مرکز خریدی که از آن خرید می کنید متفاوت خواهد بود. ولی به دلیل اینکه کیش از بقیه شهرها دور است قیمت خوراک نیز بالاتر است.

درآمد در کیش چه قدر است؟

درآمد کیش با توجه به اینکه میزان گردشگران در آن بالاست مقدار مناسبی خواهد بود.

هزینه اجاره خانه در کیش چه قدر است؟

اجاره خانه در کیش با توجه به نزدیکی به ساحل و متراژ متفاوت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *