ائل گلی تبریز کجاست؟

ائل گلی تبریز
ایران گردی, تبریز

این مکان در واقع یک باغ در شهر تبریز است که از آن به عنوان استخر شاهگولی هم یاد می شود. ائل گلی قدمت بسیار طولانی دارد و مکانی زیبا برای گشت و گذار محسوب می شود .در این مطلب قصد داریم تا درباره ائل گلی تبریز صحبت کنیم، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. همچنین برای خرید بلیط هواپیما تبریز می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

معرفی ائل گلی

همان طور که می دانید تبریز شهری است که در منطقه کوهستانی کشور قرار گرفته است، در نتیجه دمای هوای آن در اکثر مواقع سال خنک است و در زمستان ها هم دما بسیار کاهش می یابد. با این حال دمای هوا در تابستان و بهار بسیار مناسب است.

ائل گلی تبریز

بارش باران در شهر تبریز 310 میلی متر است و در زمستان شهر برف پوش خواهد بود. باغ ائل گلی در فاصله هفت کیلومتری از تبریز قرار گرفته است و نه تنها مردم خود تبریز بلکه گردشگران زیادی برای تفریح به این مکان سر می زنند.

استخر شاهگولی به معنی استخر شاه است که در واقع واژه دوم آن یعنی گُل را استخر تعریف کرده اند. اما امروزه این باغ را به اسم ائل گلی می شناسند. همچنین فردی به نام خاماچی معتقد است که کلمه شاه در استخر شاهگولی نشان دهنده بیان عظمت است و اشاره به خود شاه ندارد.

ائل گلی کجاست؟

این باغ در قسمت اصلی تبریز قرار دارد به همین دلیل می توانید بعد از رفتن به این باغ از سایر جاذبه های شهر هم بازدید کنید. همین طور این محل به مقبره الشعرا هم نزدیک است.

برای رفتن به ائل گلی تبریز می توانید از ماشین خودتان یا سایر وسایل نقلیه استفاده نمایید. چنانچه قصد استفاده از مترو را دارید ایستگاه مترویی به همین نام در نزدیکی این باغ قرار گرفته است.

اتوبوس های خط 101 هم شما را به مقصد مورد نظر می رسانند. کافی است که بعد از پیاده شدن از اتوبوس چند دقیقه پیاده روی کنید. همچنین اگر با ماشین خود به تبریز سفر کرده اید، کافی است تا به سمت اتوبان باکری بروید و سپس بعد از رد شدن از خیابان گلستان به سمت میدان فردوسی بروید.

تاریخچه ائل گلی تبریز

نمایی از ائل گلی تبریز

قدمت این مکان به دوره آق قویونلوها برمی گردد و در ابتدا فقط یک استخر بوده است. تا اینکه در زمان صفویان آن را توسعه داده اند. در واقع از این استخر به عنوان منبعی برای آبیاری باغ ها استفاده می شده است. عمق استخر ائل گلی تبریز در حاضر از 3 تا 9 متر است.

در دوره صفوی استخر خالی شده و دیوارهایی در اطراف آن کشیده شد. سپس در زمان قاجاریه بود که چندین درخت در این محل کاشته شد و از آن به عنوان محلی برای تفریح استفاده کردند.

در زمان حکومت پهلوی ائل گلی تبدیل به مکانی عمومی شد. هم اکنون ابعاد استخر نسبت به زمان های قدیم کوچکتر شده است، زیرا برای ایجاد باغچه در اطراف آن نیازمند فضای بیشتری بوده اند.

دریاچه ائل گلی

در واقع دریاچه ای که در این مکان قرار گرفته است، باعث شده تا این ناحیه به یکی از جذاب ترین دیدنی های تبریز تبدیل گردد. آبی که این دریاچه را تامین می کند، از سمت رودخانه های لیقوان جریان دارد.

اگر در زمستان به این ناحیه سر بزنید خواهید دید که دریاچه به خاطر سردی هوا یخ زده و منظره بی نظیری را ایجاد کرده است. در روبه روی این دریاچه تپه ای قرار گرفته که در آن درخت های زیادی کاشته شده است. همین طور در فصل بهار گل کاری هایی زیبایی در این بخش انجام می شود.

عمارت ائل گلی

این عمارت در میانه استخر قرار گرفته است و معماری آن به صورت بنایی هشت ضلعی است که در 2 طبقه آن را ساخته اند. این ساختمان در زمان گذشته از خشت ساخته شده بوده است. اما در سال 1346 ساختمان جدیدی به جای آن ساخته شد.

عباس میرزا عمارت ائل گلی را به عنوان یک گردشگاه سلطنتی در زمان قاجاریه تبدیل کرد. همان طور که گفتیم عمارت وسط استخر است و یک مسیر به این ساختمان ختم می شود پس می توان آن را شبیه به شبه جزیره ای در نظر گرفت. هم اکنون از این بنا برای رستوران استفاده می شود.

امکانات ائل گلی

تصویری از ائل گلی تبریز

در بخش ورودی باغ استخر شاهگولی رستوران های زیادی وجود دارند که می توانید غذای خود را در محیط زیبایی نوش جان کنید. همچنین امکان خوردن غذا در تالار ائل گلی هم وجود دارد.

یک هتل 17 طبقه هم در نزدیکی این باغ ساخته شده که به اسم پارس ائل گلی شهرت دارد. گردشگران می توانند برای صرف غذا به رستوران این هتل هم مراجعه کنند.

از دیگر امکانات نزدیک به این ناحیه می توان به مسیر دوچرخه سواری، درشکه سواری، قایق سواری، غرفه های مواد خوراکی، مینی گلف و … اشاره کرد. یک بخش ورزشی هم در نزدیکی ائل گلی واقع شده که مخصوص زمین اسکیت است و در آن می توان از تفریحات دیگری مانند بیلیارد، دارت و … هم لذت برد.

تالار فرهنگی به اسم اندیشه یکی از قسمت های استخر شاهگولی است که در آن برنامه های متنوع فرهنگی با کمک سیستم های صوتی پیشرفته انجام می شود. باغ وحش ائل گلی هم این مجموعه را تکمیل کرده است و در آن وسایل بازی هم وجود دارد. از سایر امکانات این باغ می توان به نمازخانه، پارکینگ، بخش ورزشی، لونا پارک و … اشاره کرد.

بهترین زمان بازدید از ائل گلی

برای لذت بردن از این باغ می توان در هر فصلی از سال به تبریز سفر کرد. برای مثال در بهار گل ها شکوفه می کنند و طبیعت زیبایی خاص خود را دارد. در تابستان شاهد سایه درختان در نقاط مختلف باغ هستیم. در پاییز برگ درختان رنگ های زیبایی به خود می گیرد و در زمستان نمای برفی باغ بسیار زیبا است.

آدرس ائل گلی چیست؟

این باغ در فاصله 7 کیلومتری از مرکز شهر قرار گرفته است.

امکانات ائل گلی چیست؟

مسیر دوچرخه سواری، درشکه سواری، قایق سواری، غرفه های مواد خوراکی، مینی گلف و….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *