شاندیر مشهد، مقصدی رویایی برای مسافران

شاندیز مشهد
ایران گردی, مشهد

شاندیز مشهد منطقه ای خوش و آب و هوا در نزدیکی مشهد است که به خاطر رودخانه های پر آب و مناطق سرسبز خود شهرت زیادی دارد. دمای دلپذیر این منطقه و وجود رودهای آن باعث شده تا از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی باشد. اگر قصد سفر به مشهد و بازدید از شاندیز را دارید، برای تهیه بلیط هواپیما تهران مشهد ارزان به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

معرفی شاندیز مشهد

شاندیر در بیست و پنج کیلومتری مشهد قرار گرفته است. در اسناد تاریخی آمده است که در زمان های گذشته یک قلعه در این منطقه ساخته شده تا ساکنان آن را از گزند دشمنان در امان نگه دارد. قلعه مورد نظر بسیار مستحکم بوده و از آن به اسامی مانند شاه دیز، شاه دژ، شاهان دژ و شاندز یاد می کرده اند که کم کم این اسامی به شکل شاندیز تغییر کرده اند.

این شهر در ابتدا به صورت یک روستا بوده که سرانجام در سال 1333 به شهر تبدیل شده است و از آن زمان جمعیت آن رو به افزایش رفته است. شاندیز یکی از مناطق معروف گردشگری ایران محسوب می شود.

جاذبه‌ های دیدنی شاندیز مشهد

تصاویری از شاندیز مشهد

بخش های گردشگری شاندیز بسیار زیاد و متنوع هستند، همین امر می تواند باعث توجه گردشگران شود. در نزدیکی این شهر روستای خادر وجود دارد که دو رود پرآب به نام های رودخانه های شاندیز و نغندر از کنار آن عبور می کنند. طبیعت سرسبز این روستا باعث شده تا محلی مناسب برای برگزاری پیک نیک باشد. همچنین شما می توانید با کوه نوردی در قله های این منطقه به تماشای مناطق اطراف بپردازید.

از دیگر روستاهای این منطقه می توان به سرآسیاب اشاره کرد. روستای مورد نظر پنج کیلومتر از شهر شاندیز فاصله دارد. این روستای بکر و خوش و آب و هوا نیز محلی مناسب برای طبیعت گردی است.

جاهای تاریخی شاندیز مشهد

از آن جا که شاندیز قدمت تاریخی زیادی دارد، در نتیجه مناطق تاریخی زیادی هم در اطراف آن وجود دارند که از جمله آن ها می توان به رباط ویرانی شاندیز و آرامگاه شیخ حافظ ابردهی اشاره کرد.

آرامگاه شیخ حافظ ابردهی

آرامگاه شیخ حافظ ابردهی

این شیخ معروف شاگرد فردی به نام اخی علی بوده است. ابردهی در سال 809 هجری چشم از جهان فرو بست و در روستای ابرده به خاک سپرده شد. در آرامگاه ایشان گنبدی ساخته که نشان دهنده یاد و خاطره از این شیخ گرامی باشد.

روستای ابرده

روستای ابرده

یکی از روستاهای این منطقه، روستای ابرده هست که در ته یک دره قرار گرفته است. اگر در زمستان به این منطقه سفر کردید، می توانید از اسکی بازی در ارتفاعات این روستا لذت ببرید.

رباط تاریخی ویرانی شاندیز

رباط تاریخی ویرانی شاندیز

با اینکه اطلاعات کاملی درباره این محل در دست نیست. اما تاریخ شناسان اعتقاد دارند که این رباط مربوط به دوره تیموریان است که در سال 1385 به موزه تغییر پیدا کرده است.

مکان های تفریحی شاندیز

شاندیز محلی مناسب برای تجربه انواع تفریحات است، بنابرین تعجب آور نیست که بخش های تفریحی زیادی در آن ساخته شده است.

پارک جنگلی شاندیز

پارک جنگلی شاندیز

پارک جنگی شاندیز مساحتی برابر با سی هزار متر مربع دارد. عبور رودخانه شاندیز از کنار پارک باعث شده تا محیطی سرسبز و خوش و آب و هوا در این ناحیه ایجاد شود. همچنین امکانات مناسبی برای گردشگران در این پارک فراهم شده است.

رصدخانه نجوم رضوی شاندیز

رصدخانه نجوم از مناطق گردشگری در شاندیز است که گردشگران با بازدید از این مجموعه می توانند اطلاعات جالبی درباره فضای بیکران کسب کنند یا با تلسکوپ های ویژه کهکشان راه شیری را مشاهده کنند.

خیابان آبشار

این خیابان بسیار سرسبز است و جزو جذاب ترین خیابان های کشور به شمار می رود. گردشگران می توانند علاوه بر پیاده روی در خیابان آبشار از مغازه هایی که در این ناحیه وجود دارند، خریدهای خود را انجام دهند.

مجموعه تفریحی گلستان شاندیز

این مجموعه مساحتی برابر با 36 هکتار دارد و در آن بخش های مختلفی مانند پاساژ، مکان های تفریحی و غرفه هایی برای خرید سوغاتی وجود دارند.

موزه شهرداری شاندیز مشهد

این موزه در پارک شاندیز واقع شده است. موزه شهرداری مکانی فرهنگی است که به وسیله آن می توانید با فرهنگ مردم در زمان های گذشته آشنا شوید. از جمله آثاری که در این موزه وجود دارد، می توان به عکس های قدیمی شاندیز، آثار نقاش معروف استاد حسینی پور، سنگ قبور قدیمی، حیوانات تاکسیدرمی شده، ابزارهای قدیمی، سنگ نگاره ها و سنگ قبرهای قدیمی اشاره کرد.

رستوران های پدیده شاندیز

این مجموعه پنج طبقه دارد و مساحت آن 506 هزار متر مربع است. هر طبقه مخصوص بخش متفاوتی است که یکی از طبقات آن برای هایپرمارکت استفاده می شود.

قلعه تاریخی شاهان دژ

بیشتر بخش های این قلعه در گذر زمان تخریب شده و فقط بخشی از آن باقی مانده است. با این وجود قلعه مورد نظر در زمان خودش اهمیت زیادی داشته است.

روستای زشک

این روستا بخشی از شاندیز است و به دلیل رودخانه های زیادی که در آن جریان دارد، بسیار سرسبز و زیبا است.

تله کابین زشک شاندیز مشهد

این تله کابین در شمال شرق کشور قرار گرفته است. هنگامی که سوار تله کابین می شوید، می توانید مناظر چشم گیری از روستای زشک و همین طور رودخانه های آن را تماشا کنید.

همین طور بخوانید درباره طرقبه مشهد.

پاراموتور شاندیز

پاراموتور وسیله ای است که می توانید توسط آن در آسمان و بر فراز ابرها پرواز کنید.
آدرس پاراموتور شاندیز: میدان ولیعصر شاندیز

اقامتگاه بوم گردی ماژان

اقامتگاه بوم گردی ماژان

اقامتگاه ماژان بهترین اقامتگاه در شاندیز است. در این مکان می توانید با فرهنگ و آداب و رسوم محلی های این ناحیه هم آشنا شوید.

رستوران های شاندیز مشهد

رستوران گردی بخش جدایی ناپذیر سفر است. به همین دلیل رستوران های متعددی برای گردشگران در این ناحیه وجود دارد که می توانند آن ها را امتحان کنند.

رستوران باغ سالار

رستوران مورد نظر مساحتی برابر با 3350 متر مربع دارد. معماری ساختمان این محل برگرفته از باغ فین کاشان، هتل شاه عباس اصفهان و باغ شازده ماهان کرمان است. در این رستوران یک سالن بزرگ هزار نفری وجود دارد. از دیگر بخش های آن می توان به حوض خانه سنتی با پخش موزیک زنده، نانوایی و شیرینی پزی محلی، غرفه های مسقف و فضای تابستانی آن اشاره کرد.

همچنین در این رستوران بخش های دیگری مانند مسجد، غرفه صنایع دستی و سرویس بهداشتی هم وجود دارد. چلو گردن رستوران باغ سالار بسیار خوشمزه و لذیذ است. اما شما می توانید غذاهایی مانند کباب برگ، شیشلیک و چلو فیله هم سفارش دهید.

رستوران ارم

این رستوران در سال 1362 بنا شده و شامل سه بخش VIP، سنتی و فضای باز می شود. غذاهای این رستوران بسیار مشهورند و معروف ترین غذای آن کباب است.

رستوران پدیده شاندیز مشهد

رستوران پدیده شاندیز مشهد

رستوران پدیده یکی از رستوران های لاکچری در شاندیز است. محبوب ترین غذای این رستوران شیشلیک‌ آن است. البته باید به خاطر داشته باشید که به دلیل اینکه کیفیت غذاهای این رستوران بسیار بالا است، در نتیجه قیمت غذاهای آن هم بالاتر از حد معمول است.

سوغات شاندیز مشهد

از جمله سوغات شاندیز می توان به گیلاس، گلیم، پوستین دوزی، صنایع دستی و محصولات پوستی اشاره کرد.

نحوه دسترسی به شاندیز مشهد

برای رسیدن به شاندیز ابتدا باید به سمت میدان بسیج رفته، سپس از اولین خروجی خارج شوید و بعد از گذر از میدان های شریعتی و ملک آباد به پل آزادی خواهید رسید. سپس باید به طرف بلوار وکیل آباد بروید و بعد از طی کردن یک مسیر 18 کیلومتری به دوراهی طرقبه و شاندیز می رسید. در انتها اگر به سمت راست حرکت کنید به شاندیز خواهید رسید.

جاهای تفریحی شاندیز کدامند؟

تله کابین زشک، پاراموتور شاندیز، موزه شهرداری شاندیز و ….

رستوران های شاندیز کدامند؟

رستوران پدیده شاندیز، رستوران ارم و رستوران باغ سالار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *