اطلاعاتی در مورد آداب و فرهنگ مردم یزد

نمایی از شهر یزد
ایران گردی, یزد

شهر یزد، از جمله شهرهای بیابانی کشور عزیزمان ایران است که به دلیل خصوصیات ویژه ای که دارد، سالانه مورد بازدید گردشگران زیادی قرار می گیرد. در این مطلب قصد داریم تا درباره آداب و فرهنگ مردم یزد صحبت کنیم، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید.

سفر به یزد

برای سفر به یزد می توان هم از طریق هواپیما و هم به وسیله خودرو اقدام کرد. از آن جا که یزد یک فرودگاه بین المللی دارد، چنانچه قصد سفر به این شهر به صورت هوایی را دارید، می توانید برای تهیه بلیط هواپیما یزد به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

آداب و رسوم مردم یزد

با توجه به اینکه یزد از پیش از میلاد حضرت مسیح، محل زندگی انسان ها بوده است، همین مورد باعث شده تا شگفت انگیزترین میراث های فرهنگی کشور را در خود جای دهد. این شهر به شهر عبادت هم معروف است که در ادامه شماری از سنت های آن را به شما معرفی خواهیم کرد.

فرهنگ بومی مردم یزد

جالب است که بدانید شهر یزد چندان مورد تاخت و تاز جنگ های طولانی قرار نگرفته، در نتیجه فرهنگ و آثار تاریخی آن دست نخورده مانده است. از جمله آثار تاریخی این شهر می توان به مسجدهای مختلف، دژهای بزرگ، امام زاده و … اشاره کرد.

صنایع دستی مردم یزد

صنایع دستی

صنایع دستی که در یزد درست می شوند، جزو آداب و فرهنگ یزد محسوب می گردند. این هنر از گذشته تا به امروز در میان مردم رواج داشته است. از جمله وسایلی که در یزد تولید می شود می توان به کیسه حمام، قالی، کرباس، لنگ، چادر شب، زری، قالیچه، قناویز و زیلو اشاره کرد.

از آن جا که تولید صنایع دستی در میان مردم ارزش بسیاری دارد، می توان گفت که این کار جزوی از آداب و فرهنگ یزد باستان به شمار می رود.

آداب و رسوم مردم یزد در عید نوروز

هفت سین

در یزد نیز همانند دیگر شهرهای ایران مراسم سنتی خانه تکانی قبل از عید شروع می شود. چیدن سفره هفت سین از جمله آداب و فرهنگ مردم یزد محسوب می شود و اکثر افراد این کار را انجام می دهند.

در زمان تحویل سال نو همه افراد خانواده کنار یکدیگر جمع شده و در این میان فرد بزرگ تر جمع دعای تحویل سال را می خواند. هنگامی که سال تحویل می شود، اعضای خانواده با یکدیگر روبوسی کرده و سپس بزرگترها به کوچکتر عیدی می دهند.

آتش و آش رشته در آداب و فرهنگ یزد

آش

آش رشته از دیگر بخش های مراسم نوروز است. در واقع پختن آش، نشان دهنده شروع سال جدید خواهد بود. همین طور در یزد رسم است که در موقع پختن این غذا اگر کسی خواسته و نیتی از خدا دارد آش را بهم بزند. با این حال می توان گفت که این رسم در سایر شهرهای ایران هم رواج دارد.

در شب قبل از تحویل سال، مردم یزد عادت دارند تا آتشی را بر روی بام خانه های خود روشن کنند و برای دور شدن چشم بد در آن اسپند می ریزند. همین طور برای جذاب تر کردن این مراسم، سیب زمینی هایی در آتش پخته می شود که به این رسم، کلوخک می گویند. سپس این سیب زمینی ها را در کنار یکدیگر میل می کنند.

آداب و فرهنگ مردم یزد در ماه محرم

آداب و رسوم یزد در محرم، حالت مخصوصی به خود می گیرد. از آن جا که مردم یزد مذهبی هستند، این مراسم برای آن ها اهمیت بسیار بالایی دارد که در این مراسم کارهای مختلفی انجام می شود که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پامنبری

پامنبری در واقع همان مراسم روضه خوانی در حسینیه ها و دیگر مراکز است. در این مراسم، یک نفر که معمولا سید است روضه هایی در وصف امام حسین (ع) برای مردم خواهد خواند. همین طور در قدیم الایام فردی به اسم سقا در میان مردم آب پخش می کرده است.

چاووشی خانی

چاووشی خانی یکی از بخش های مراسم محرم در یزد است. در این مراسم، قاریان قرآن به همراه مداحان برای امام حسین (ع) مرثیه می خوانند. با این حال، مراسم چاووش خانی امروزه با آمدن رسانه های اجتماعی نقش خود را در میان مردم از دست داده است. این مراسم، قبلا روی بام ها یا داخل کوچه اجرا می شده است.

پوش کشیدن و نخل برداری

یکی از کارخانه های موجود در یزد، پارچه ای سفید تولید می کند که در این پارچه نقش هایی از حوادث کربلا به تصویر کشیده شده است. این پارچه ها روی ستون هایی قرار می گیرند.

نخل برداری نیز شبیه به مراسم بلند کردن علم است. این نخل ها تصاویری شبیه به شیر و نوشته هایی در خصوص امام حسین (ع) دارند که عزاداران حسینی این نخل ها را بلند می کنند. در واقع نخل نشان از جاودانگی دارد. در این میان فردی هم بالای نخل می ایستد و روضه خود را می خواند.

پرسه زنی

پرسه زنی جزو آداب و فرهنگ مردم یزد به شمار می رود. در این مراسمو جمعیت عزادار از یک حسینیه به سمت حسینیه دیگر حرکت می کنند. همین طور در مسیر خود نذورات خود را نیز پخش می نمایند.

آداب و فرهنگ مردم یزد در مراسم عروسی

آداب و رسوم مردم یزد درباره مراسم ازدواج هم ویژگی های خاص خود را دارد. همان طور که می دانید مراسم ازدواج تقریبا در هر شهری متفاوت از رسم و رسوم شهرهای دیگر برگزار می شود.

در شهر یزد ابتدا خواهر و مادر داماد، عروس را می بینند و سپس در صورتی که همه چیز خوب پیش رود، دفعه بعد همراه داماد و همراه با حلقه به خدمت خانواده عروس می رسند.

بعد از پایان یافتن مراسم خواستگاری، نزدیکان داماد به نزد عروس رفته و او را برای عقد آماده می کنند. بر سفره عقد خوراکی هایی مانند عسل، دارچین، گردو، روغن، فلفل سیاه، بادام، نبات و … قرار می گیرد. البته همه این ها بستگی به سلیقه کسانی دارد که آن ها را آماده می کنند.

شرینی قطاب از جمله سوغاتی های یزد

شیرینی قطاب

شرینی قطاب نه تنها در بین یزدی ها بلکه در میان گردشگران نیز بسیار محبوب است. این شیرینی خوشمزه یکی از سوغات یزد به شمار می رود.

فال کوزه

فال کوزه از جمله آداب و فرهنگ مردم یزد است. البته این مراسم مخصوص در شهرهای دیگری مانند اردکان هم انجام می شود. در این رسم دخترکی که هنوز بالغ نشده است، کوزه را برداشته و بین زنان می چرخاند، هر فرد، چیزی را در داخل کوزه می اندازد، بعد از آن کوزه توسط دختر در کنار یک درخت قرار داده می شود.

روز بعد دختر کوزه را دوباره به میان زنان می آورد. در این هنگام، هرکس شعری می خواند و در آن لحظه، اشیای داخل کوزه را بیرون می آورد. چنانچه شعر خوب باشد نشان دهنده این است که سال خوبی در پیش رو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *