اطلاعات کامل درباره آداب و فرهنگ کرمانشاه

نمایی از کرمانشاه
ایران گردی, کرمانشاه

کرمانشاه یکی از شهرهای ایران است که قدمت چندین هزار ساله آن باعث شده تا از فرهنگ و آداب و رسوم کهنی برخوردار باشد. جذابیت های گردشگری این شهر باعث شده تا تبدیل به مقصدی مناسب برای گردشگران بشود. چنانچه قصد سفر به این شهر و آشنایی با آداب و فرهنگ مردم کرمانشاه را دارید، برای خرید بلیط هواپیما کرمانشاه به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

درباره کرمانشاه

این سرزمین که در سال های بسیار دور شکل گرفته با داشتن طبیعت زیبا و رودهای پر آب محلی بسیار مناسب برای گردش می باشد. مردم کرمانشاه بسیار دلیر و مهمان نواز هستند.

پیشینه تاریخی کرمانشاه

تصویری از غار کرمانشاه

قدمت این شهر به زمان پارینه سنگی باز می گردد. از آن زمان تاکنون انسان در این منطقه اقامت داشته است. یکی از نشانه های زندگی مردم در زمان های قدیم وجود غار شکارچیان است. این شهر یکی از مکان هایی است که در آن انسان ها کم کم به جای غارنشینی به طرف ایجاد روستاها علاقمند شدند.

روستانشینی در این منطقه تقریبا 7 هزار سال پیش از تولد حضرت مسیح رخ داده است. گسترش روستاها و تمدن بشری در این منطقه ادامه داشته تا آن جا که 4 هزار سال قبل از میلاد مسیح این شهر منطقه ای تجاری و بازرگانی به شمار می رفته است.

در زمان های حکومت مادها، اشکانیان، هخامنشی و .. شهر کرمانشاه یکی از بخش های مهم کشور بوده است. حتی در دوره های پس از آن هم یکی از شهرهای مهم در بخش غربی کشور به شمار می رفته است.

نژاد و فرهنگ کرمانشاه

مردم کرمانشاه از جمله قدیمی ترین نژاد آریایی به شمار می روند. اقوام این ناحیه سبک زندگی، لهجه و پوشش ویژه خود را دارند. لباس مردم کرمانشاه به دلیل طراحی خاصی که دارد، حتی در میان مردم جهان هم معروف است. اقوام مختلفی در این شهر زندگی می کنند که از جمله آن ها می توان به ایل کلهر، زنگنه، جاف و … اشاره کرد.

آداب و رسوم کرمانشاه

آداب و فرهنگ کرمانشاه منحصر به خودشان است و با سایر شهرها تفاوت هایی دارد. از جمله این آداب و رسوم ها می توان به پوشش محلی، غذاها و بازی ها اشاره کرد.

مراسم ها

چادر زدن دراویش

سالیان پیش در کرمانشاه رسم بوده که افراد توانگر شهر نشانی را به در خانه های خود آویزان می کرده اند. درویشان قبل از شروع سال جدید و همین طور در روزهای عید خیمه خود را در این خانه ها برپا می کردند و تا زمانی که صاحب خانه به آن ها چیزی نمی داده از آن جا نمی رفته اند.

درویشان بوقی داشته اند که آهنگ آن در نظر مردم شوم بوده است. در نتیجه اعضای خانواده سعی می کردند تا درویشان را با رضایت کامل از خانه خود راهی کنند تا در بوق خود ندمند.

شال درکی یا شال اندازی

شال اندازی یکی از رسوم کرمانشاه و مربوط به شب عید است. در این رسم خاص جوان های خانه به پشت بام رفته و بعد از روشن کردن آتش یک شال را از سوراخ های سقف آویزان کرده و از مالک خانه درخواست عیدی می کنند و به او می گویند که شال مارو نسوزانی.

در همین میان مالک خانه شال را از موادی مانند نخود، تخم مرغ، شیرینی و … پر می کند و به آن فرد می گوید که شال خود را بالا بکشد. همین طور افرادی که شال را به داخل خانه می فرستادند، صورت خود را می پوشانند تا شناسایی نگردند.

تخم مرغ بازی

از رسم و رسوماتی که در سایر شهرهای ایران هم دیده می شود، رنگ کردن تخم مرغ است. این تخم مرغ ها در یک سبد گذاشته می گردند. سپس بچه ها دور سبد فروشنده جمع می شوند.بازی قطار یکی از بازی هایی است که با این تخم مرغ ها انجام می گیرد. در این حالت هر دو نفر یک ردیف تخم مرغ را در کنار هم قرار می دهند.

هر کدام از آن ها تخم مرغ ها را به یکدیگر می کوبند، تخم مرغ هرکس که شکسته شود، آن فرد بازنده شناخته می شود. همین طور فرد بازنده مجبور است تا تمام پول تخم مرغ ها را به فروشنده پرداخت کند.

بازی های سنتی سرزمین کرمانشاه

کلاه قاپی

در بازی کلاه قاپیدن عده ای کلاهی بر سر خود می زارند و در کنار هم می نشینند. عده دیگری دور آن ها حلقه می زنند. کسانی که ایستاده اند به کلاه به سرها حمله کرده و سعی می کنند کلاه آن ها را بردارند.

کسانی که کلاه دارند باید از خود دفاع کنند. همچنین اگر بازیکنان ایستاده موفق به گرفتن کلاه شوند، داخل آن سنگ گذاشته و به طرف جمع پرتاب می کنند، درصورتی که بازیکن موفق به گرفتن کلاه خود شود، می تواند به مرحله بعدی وارد شود. به طور کلی این بازی شش دور انجام می شود.

گرزان

در این بازی دایره ای روی زمین کشیده می شود و چند نفر داخل این دایره قرار می گیرند. 2 نفر دیگه که بیرون از دایره می ایستند سعی می کنند با گرزهای خود افراد داخل دایره را بزنند و آن ها باید با پا از خود دفاع کنند.

یکی از قوانین این بازی این است که نباید از دایره عبور کرد. اگر فرد گرز به دست موفق شود، فرد داخل دایره را بزند جایش با فردی که در داخل دایره است عوض خواهد شد.

غذاهای سنتی کرمانشاه از آداب و فرهنگ کرمانشاه

شلمین

شلمین

این غذا مخصوص روزهای سرد زمستان است اما مواد آن در فصل های گرم سرد تهیه می شود. برای تهیه شلمین باید شلغم را تکه تکه کرده، سپس آن را بپزند. بعد از آن بلغور را پخته و آبکشی می کنند

سپس چاله ای کنده و بلغور را در آن قرار می دهند. کاسه ای از آب و دانه های شلغم را در آب انار ترکیب کرده و در داخل چاله می ریزند، تا دو هفته بگذرد. این کار باعث ترش شدن آن می شود سپس آن را خشک کرده و در زمستان استفاده می کنند.

ترخینه

ترخینه

ترخینه مخصوص ایام زمستان است، با این حال مواد آن را باید در فصل های بهار و تابستان آماده کنند. برای درست کردن این غذا باید ابتدا گندم را تمیز کرده، سپس بعد از پختن آن را خشک کنند. بعد از آن بلغور را هم خورد می کنند.

بعد از اینکه آب دوغ گرفته شد آن را با بلغور ترکیب کرده تا به صورت گلوله هایی در بیاید. سپس آن را جلوی آفتاب قرار می دهند تا خشک شود. سپس آن را در فصل زمستان به همراه دوغ استفاده می کنند.

خمارآشی

خمار آشی مخصوص طبقه کم درآمد جامعه است و از دوغ کشک و برنج پخته می شود. برای درست کردن این غذا باید دوغ کشک و برنج را با هم مخلوط کنند.

دنده کباب

دنده کباب

برای پخت این غذا دنده گوسفند را خرد کرده و سپس پیاز را به همراه سیر، سماق، روغن زیتون و فلفل سیاه مخلوط کرده و آن را با گوشت ترکیب می کنند. این ترکیب را نصفه روز در یخچال قرار می دهند تا گوشت نرم شود.

خورشت خلال بادام

مواد مورد نیاز برای تهیه این خورشت شامل نمک، گوشت گوساله، پیاز، لیمو عمانی، خلال بادام و … می شود. بعد از آماده شدن گوشت به آن زرشک سیاه هم اضافه می کنند.

پرشت

در این غذا گندم را تبدیل به بلغور کرده و آش درست می کنند. پرشت برای افرادی که بیمار هستند، بسیار مناسب است.

جرگ و بز

جرگ و بز غذایی است که در آن جگر گوسفند را کباب کرده، سپس رگ های آن را جدا می کنند و آن را با ادویه مخلوط می نمایند. بعد از آن این تیکه ها را دلمه کرده و کباب می کنند.

ذورده

برای پخت ذورده باید گندم سبز را درو کرده، سپس آن را به بلغور تبدیل کرد و سرانجام از آن برای پختن آش استفاده می شود.

سیب پلو

سیب پلو

ابتدا سیب زمینی را خرد کرده و به همراه شوید به برنج اضافه می کنند و سپس آن را روی گاز می پزند.

چنگال

برای درست کردن این غذا باید نان سانجی را تکه تکه کرده و با روغن حیوانی بپزند، سپس به آن شکر اضافه می کنند.

زو و کره

زو در واقع گیاهی است که به صورت خودرو می روید. این گیاهی اندکی تلخ است که برای رفع آن باید در ته قابلمه مقداری خاکستر ریخته و زو را به حالت عمودی در آن قرار دهید، تا اندکی بجوشد، سپس آن را پاک کرده و با نمک و کره می کوبند.

لباس های محلی از آداب و فرهنگ کرمانشاه

پوشاک زنان

کلنجه

کلنجه از لباس های متعلق به بانوان کرمانشاه است. این لباس رنگ های مختلفی دارد و زیورآلات مختلفی به آن متصل می شود.

سربند

خانم های استان کرمانشاه سربندی استفاده می کنند که از چند لایه دستمال کلاغی درست شده است. همین طور گاهی از عرق چین هم به جای سربند استفاده می کنند.

روپوش

روپوش شبیه به یک چادر به رنگ سیاه است که آن را در پشت و گردن قرار می دهند و دو تیکه آن را در جلوی سینه گره می زنند.

پیراهن

زنان خطه کرمانشاه معمولا لباس های بلند و گشاد می پوشند و پارچه های آن ها گل دار است.

قبا

قبا یک لباس بلند است که تقریبا تا پشت پاها می رسد.

جافی

جافی نوعی شلوار گشاد است که بانوان روستایی در موقع کار کردن آن را می پوشند.

پوشاک مردان

پوشاک مردم کرمانشاه

کرواسی فقیانه

کرواسی فقیانه نوعی لباس است که آستین های بلندی دارد.

عرق‌چین

عرق چین کلاهی است که از نخ ساخته می شود. مردان کرمانشاه از کلاه مخروطی هم استفاده می کنند.

سر بند

سربند روی عرق چین بسته می شود که معمولا رنگ های روشنی دارند.

سخمه

این لباس جلوباز روی پیراهن استفاده می شود.

سلته

این لباس به شکل یک نیم تنه دوخته شده و آن را به صورت کت می پوشند.

شال

شال از یک لایه پارچه نرم درست می شود و آن را دور کمر می بندند.

جافی

جافی یک نوع شلوار است که در محل پا تنگ و در قسمت بالا آزادتر شده و آن را در کمر می بندند.

جوراب

در استان کرمانشاه برای درست کردن جوراب از پشم الوان استفاده می کنند.

قبا

نوعی لباس بلند است که روی سخمه قرار می گیرد.

پاپوش

افراد ثروتمند در استان کرمانشاه از گیوه یا کلاش اورامی استفاده می کنند.

کپنک

این لباس نوعی پالتو است که از نمد تهیه می شود.

زبان مردم کرمانشاه

مردمی که در این استان زندگی می کنند به زبان کردی سخن می گویند. این زبان گویش های مختلفی مانند کلهری، سنجابی، سورانی، لکی هم دارند. بعضی از مردم هم لهجه فارسی کرمانشاهی دارند که مخصوص این استان است. این لهجه 200 سال پیش به این منطقه وارد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *