آشنایی با غار خربس قشم و جاذبه های آن

غار خربس قشم
ایران گردی, قشم

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی قشم، غار خربس قشم است. این مکان علاوه برای اینکه یک جاذبه طبیعی است، جزو بخش های پر رمز و راز قشم هم محسوب می شود. چنانچه قصد سفر به جزیره قشم را دارید، برای خرید آنلاین بلیط هواپیما قشم به سایت یابکس مراجعه کنید.

معرفی غار خربس

گردشگرانی که به قشم سفر می کنند، اکثرا به مراکز خرید سر می زنند یا به تفریحات آبی قشم علاقه دارند. اما باید بدانید که قشم مکان های جالب توجهی دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. یکی از این مکان ها غار خربس است. غار خربس قشم در نزدیکی روستای خربس قرار گرفته است.

غار مورد نظر با جزیره قشم یازده کیلومتر فاصله دارد و در صخره ای تقریبا سی متری قرار گرفته است. غار خربس تحت نظر سازمان میراث فرهنگی ایران قرار دارد و همین طور یک اثر ملی به شمار می رود.

قدمت غار خربس قشم

نمایی از غار خربس قشم

غار خربس در ادامه کوه های زاگرس شکل گرفته و در بالای روستای خربس است. جالب است که بدانید قدمت این مکان به دوران مادها و پیش از میلاد حضرت مسیح باز می گردد.

با این حال سازمان میراث فرهنگی معتقد است که غار خربس از زمان حکومت ساسانیان و اشکانیان در این منطقه بوده، پس می توان قدمت آن را در حدود 1500 سال تخمین زد.

شکل گیری غار خربس

هنگامی که آب دریا عقب نشینی کرده است، چاله هایی در کوه ایجاد شده و کنده کاری انسان ها در طی سال ها باعث به وجود آمدن این غارها شده است. با این حال نظریه دیگری مبنی بر این وجود دارد که امواج دریا روی صخره ها تاثیرگذاشته و باعث به وجود آمدن این حفره ها شده است.

اگرچه به دلیل اینکه صدف هایی روی دیوارهای غار پیدا شده اند، می توان گفت که نظریه اول که این کوه قبلا زیر آب بوده قابل قبول تر است. به طور قطعی می توان گفت که غاری که هم اکنون شاهد آن هستیم به وسیله هنر دست سنگ تراشان بزرگ شده و در آن حفره های عمیق تر ایجاد شده است.

مهمترین عامل در شکل گیری این حفره ها نرمی دیوارهای غار است که باعث شده علاوه بر فرسایش، کنده کاری نیز در آن به آسانی صورت گیرد. از جمله کارهایی که سنگ تراشان در این غار انجام داده اند وجود دهلیزها و دلان ها و همین طور نقش هایی بر روی دیوارها است.

طبقات غار خربس قشم

در مقابل غار خربس یک قبرستان قرار گرفته است و معماری این غار بسیار چشمگیر است. هنگامی که در مقابل این کوه قرار می گیرید، یک غار دو طبقه از شما استقبال می کند. با گذر از پله ها می توانید وارد طبقه اول غار بشوید. این طبقه دالانی با سه حفره دارد. طبقه دوم مخصوص تالار و محلی برای گردهمایی مردم بوده است.

در این طبقه خورشیدپرستان دور هم جمع می شده اند. در دور و اطراف این تالار چندین اتاق وجود دارند که همه آن ها به تالار اصلی متصل هستند. همچنین دریچه هایی در قسمت های مختلف غار وجود دارند که شبیه به پنجره عمل می کنند و از آن ها نور به غار وارد می شود.

ابعاد اتاق هایی که در داخل غار خربس وجود دارند در حالت چهار تا 5 و نیم متر هستند. تالار اصلی وسعتی برابر با بیست و پنج متر دارد. همچنین دو طاقچه در این بخش وجود دارد که احتمالا از آن برای جاچراغی استفاده می کرده اند.

حیات وحش در محوطه غار

یک جفت عقاب در بالای این غار آشیانه دارند. با این حال دیدن این پرندگان کار بسیار سختی است، مگر اینکه در حال پرواز در آسمان باشند. از دیگر حیواناتی که در این مکان زندگی می کنند، می توان به خفاش های دم موشی، اشاره کرد. این خفاش ها نیز بسیار کمیاب و در معرض خطر انقراض هستند.

کاربری غار خربس در گذر زمان

نمایی از غار خربس قشم

همان طور که در بالا هم به آن اشاره کردیم، این غار با داشتن دالان های مختلف محلی برای تجمع مردم بوده که در آن به پرستش الهه میترا یا یادبود مردگان می پرداخته اند. بعد از گرایش مردم به آیین زرتشت از این غار برای نگهداری استخون ها استفاده شد و آن را استوان نامیدند.

بنظر می رسد که در واقع غار محلی برای پناه گرفتن در برابر دزدان دریایی هم بوده است. حفره های موجود در غار خربس برای نگهداری آب و غذا و همین طور برای پناه گرفتن زنان و کودکان استفاده می شده است.

امکانات نزدیک غار خربس قشم

برای راحتی گردشگران یک پارکینگ و چندین سرویس بهداشتی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. همین طور برای خرید خوراکی یا سوغاتی هم می توانید از غرفه های نزدیک غار خربس استفاده کنید.

البته توجه داشته باشید از آن جا که تعداد زیادی پله در ورودی این غار است اگر مشکل زانو دارید بهتر است تا از دیدن غار صرف نظر نمایید.

ساعت بازدید از غار خربس قشم

ساعت بازدید از این غار از شش صبح تا پنج عصر است.

بهترین زمان بازدید از غار خربس

با این که گردشگران می توانند در هر زمانی به این غار سر بزنند، بهتر است تا در فصل های پاییز تا اوایل زمستان به این منطقه مراجعه کنند. زیرا از اواسط بهار تا اخر تابستان هوا گرم و مرطوب است. همچنین بهتر است تا در اوایل صبح که هوا خنک تر است از این منطقه بازدید کنید.

موقعیت مکانی غار خربس قشم

آدرس: جزیره قشم، کیلومتر 11 جاده جنوبی

جاهای دیدنی نزدیک حوالی غار خربس

جاهای دیدنی قشم بسیار زیاد است پس می توانید هنگام بازدید از غار خربس قشم سری هم به سایر مکان های نزدیک بزنید. یکی از این جاذبه های دیدنی این ناحیه دره ستارگان قشم است که در فاصله نه کیلومتری از این غار قرار گرفته است.

این دره به دلیل وجود اشکال جالبی که در آن وجود دارد مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است. جزایر ناز از دیگر جاذبه های نزدیک به غار خربس است که در فاصله شانزده کلیومتری آن قرار دارد. در موقع جزر آب یک مسیر شنی نمایان می شود که می توانید در آن قدم بزنید.

جزیره هنگام یکی از جزایر نزدیک قشم است که در آن طبیعت زیبایی دیده می شود. این جزیره محلی زندگی دلفین ها و کوه های آهکی است.

آدرس غار خربس چیست؟

جزیره قشم، در فاصله یازده کیلومتری جزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *