روستای جهان نما گلستان، جاذبه ای دیگر در شمال ایران

روستای جهان نما گلستان
ایران گردی

روستای جهان نما گلستان یکی از مناطق حفاظت شده این شهر است. در سال 1352 بود که این روستا تحت نظر سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت. روستای مورد نظر جنگل های دست نخورده ای را در خود جای داده است. برای آشنایی با این روستا با یابکس همراه باشید. برای خرید ارزانترین نرخ بلیط هواپیما کلیک کنید.

سفر به روستا جهان نما گلستان

در بخش جنوب شرقی کردکوی ناحیه ای به اسم جهان نما واقع شده که آن را به اسم پارک ملی هم می شناسند. همچنین به علت اینکه روستا از سطح دریا فاصله دارد، این منطقه به اسم بام گلستان هم مشهور شده است.

اگر دلتان برای یک طبیعت بکر تنگ شده می توانید با خیال راحت به این ناحیه سفر کنید و مدتی را از زندگی شهری دور باشید. این روستای ییلاقی دمای کمتری نسبت به مناطق نزدیک خود دارد و به همین دلیل در تابستان می توانید به آن سفر کنید و از دمای آن لذت ببرید. کلبه های این روستا در میان رشته کوه های البرز و جنگل های هیرکانی واقع شده اند.

روستا به صورت سنتی ساخته شده و آب لوله کشی ندارد. برای استفاده از آب باید به چشمه مراجعه کنید. همچنین موبایل هم آنتن نمی دهد. پس همان طور که می بینید در این روستا مدتی از فضای تکنولوژی به دور خواهید بود. به خاطر اینکه روستا در بلندی قرار گرفته است، در نتیجه جنگل و دریا را می توانید از آن جا مشاهده کنید.

روستای جهان نما گلستان

کلبه های چوبی در روستای جهان نما یکی از جذابیت های آن به شمار می روند. از غذاهای محلی این ناحیه می توان به آش، عسل کوهی، نان و … اشاره کرد. مخصوصا عسل آن بسیار خوشمزه است.

تاریخچه روستای جهان نما گلستان

این روستا در حدود 31747 هکتار است و از سطح دریا در بلندترین نقطه آن 3086 متر فاصله دارد. از ویژگی های این ناحیه می توان به بخشی از جنگل های میان بند اشاره کرد. این جنگل ها کاملا بکر و دست نخورده هستند. در این منطقه حفاظت شده ببرهایی هم زندگی می کنند.

جنگل های جهان نما در زمره جنگل های هیرکانی هستند. روستای زیارت و آبشار آن از دیگر مناطقی هستند که می توانید در سفر به این ناحیه از آن ها بازدید کنید. روستاییان بسیار صمیمی هستند و می توانید با آن ها صحبت کنید و از مصاحبت آن ها لذت ببرید.

آب و هوای روستا جهان نما گلستان

روستای جهان نما گلستان

به دلیل آب و هوای بسیار خنک این ناحیه هر سال عده زیادی به این ناحیه سفر می کنند تا بتوانند از خنکی هوا در تابستان لذت ببرند. با توجه به اینکه هوا همواره خنک است، حتی در تابستان هم بهتر است تا به همراه خود لباس گرم داشته باشید، چون ممکن است هوا در شب سرد باشد.

در زمستان هم که بارش برف زیاد است، در نتیجه هوا بسیار سرد خواهد بود، پس باید انتظار باد و باران را در نیمه دوم سال داشته باشید و تعداد گردشگران در این فصل ها کاهش می یابد. با این حال هوای پاییز نسبت به زمستان اندکی ملایم تر است. شما می توانید در بالای بلندی بایستید و زیبایی های جنگل رنگارنگ را ببینید. در این موقع از سال رنگ های متنوعی در این جنگل مشاهده می شوند.

پوشش گیاهی و جانوری جهان نما گلستان

از آن جا که آب و هوایی که در این ناحیه جریان دارد، خنک و شرجی است، در نتیجه انواع مختلف گیاهان و جانوران در آن زندگی می کنند. از جمله این حیوانات می توان به خرس، گراز، بز، روباه، خارپشت و پلنگ اشاره کرد. البته این حیوانات به مناطقی که انسان در آن زندگی می کنند، نزدیک نمی شوند.

همین طور پرندگانی مانند کوکور، عقاب، چکاوک، دلیجه، جغد، قرقی،  طرلان، سارگپه و دال، کبک، تیهو، فاخته، هدهد، شاهین، هم بومی این ناحیه هستند.

به دلیل ارتفاع بالای این منطقه گیاهانی مانند ارس به خوبی در آن رشد می کنند. همین طور به علت اینکه قسمتی از جنگل ها شامل جنگل های هیرکانی می شوند، در نتیجه گیاهانی که در آن جنگل ها می رویند، در این جا هم دیده می شوند. از جمله این گیاهان می توان به راش، تمشک، زرشک، نمدار، سرخدار و مازو اشاره کرد.

تعدادی از گیاهان دارویی مانند نسترن، گل گاوزبان و … هم در این ناحیه می رویند. در سال های اخیر رفت و آمد در این مسیرها باعث از بین رفتن حل زندگی جانوران این ناحیه شده است. به همین دلیل توجه داشته باشید که در طبیعت گردی به محل زندگی حیوانات آسیب وارد نکنید.

معرفی روستا جهان نما گلستان

مردمی که در این روستا زندگی می کنند، از طریق دامداری زندگی خود را می گذرانند. دام ها از زمان بهار تا پاییز چرا می کنند. شما می توانید اسب های زیبایی را هم در این روستا ببینید که از نوع اسب های وحشی هستند و توسط مردم رام شده اند.

در نیمه اول سال گل های زیبایی می رویند که باعث می شود مردم بومی کندوهای عسل را در جنگل ها مستقر کنند و به این گونه عسل جنگلی آماده می شود. هنگامی که تابستان به انتهای خود نزدیک می شود، دما سردتر شده و باران و برف در این منطقه می بارد، به گونه ای که حتی خارج شدن از خانه دشوار می شود.

در این موقع از سال تعداد گردشگران هم کم می شود. اگر به دمای سرد عادت دارید، می توانید در این فصل ها به این روستا سفر کنید. مخصوصا که در پاییز این منطقه شبیه به یک تابلو نقاشی می شود.

در روستای جهان نما گلستان خانه ها به صورت چوبی هستند و از آن جا که حیاط دیوار ندارد، می توانید درون محوطه را مشاهده کنید. مردم بومی این منطقه از روستاهای سعدآباد و کفشگری هستند، یا شامل شهر کردکوی می شوند.

زبان مردم این ناحیه مازندرانی یا کتولی است. غذای روستاییان ساده است و برای خرید گوشت به قصابی مراجعه می کنند. یکی از قهوه خانه هایی که می توانید در آن در کنار اهالی بنشینید و با آن ها گفت و گو کنید، قهوه خانه مش صفر است. البته این مکان از روستا اندکی پایین تر است و بیشتر برای استراحت مسافران بین راهی یا کوهنوردان استفاده می شود.

آداب و رسوم مردم روستا جهان نما گلستان

روستای جهان نما گلستان

همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم، مردم این ناحیه خونگرم هستند و از گردشگران استقبال می کنند. در مواقع مختلف سال مثل عیدها مراسم یا جشن های مخصوص این ناحیه برگزار می شود.

در نتیجه اگر در این مواقع در روستا حضور داشته باشید، می توانید آئین های آن ها تماشا کنید. در هنگام عروسی موسیقی بومی توسط مردم نواخته می شود. احتمالا آشنایی با رسم و رسوم و سایر آداب محلی می تواند برای شما جالب توجه باشد.

محصولات و سوغات محلی روستا جهان نما

در این ناحیه محصولات مختلفی تولید می شوند که عسل معروف ترین آن ها است و کیفیت بسیار خوبی دارد. همینطور شما می توانید نان محلی، کره و میوه محلی هم خریداری کنید. محصولات کشاورزی شامل گندم، سبزیجات، جو و … می شوند.

پوشش دهی شبکه در روستای جهان نما گلستان

در این روستا نمی توانید به تلفن یا اینترنت دسترسی داشته باشید. همین طور چون برق هم به این مکان نرسیده است، در نتیجه امکان شارژ گوشی هم وجود ندارد. عوض اینکه نگران تکنولوژی باشید می توانید عکس های زیبایی بگیرید و بعدا آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارید.

جاهای دیدنی روستا جهان نما گلستان

روستای رادکان و میله تاریخی آن

میله تاریخی رادکان

این روستا در مسیر روستای جهان نما است. کسانی که از طرف کردکوی به طرف روستا می روند، می توانند این روستا را مشاهده کنید و میل تاریخی آن بر بالای یک تپه قرار گرفته است. روایت است که این میل برای راهنمایی مسافران ساخته شده، اما در گذر زمان تبدیل به آرامگاه شده است.

کسی که این مکان آجری را ایجاد کرده است، فردی به اسم ابو جعفر محمدبن وندبن باوندی بوده که خودش هم در این جا به خاک سپرده شده است. میل تاریخی رادکان ارتفاعی برابر با 35 متر دارد و کتیبه ای که روی آن قرار گرفته زمان احداث آن را نشان می دهد.

این مکان در سال 407 هجری قمری ساخته شده و در آن موقع حکومت به دست اسپهبد ابوجعفر بوده است. تاسیس این بنا چندین سال به طول انجامیده است.

این میل از 2 قسمت ساخته شده و شامل بدنه و گنبد می شود. گنبد میل به صورت مخروطی است و شامل یک دریچه هم می شود. در ساخت این میل از آجرچینی استفاده کرده اند و قسمت هایی از آن هم گچ کاری شده است.

جنگل جهان نما

جنگل جهان نما گلستان

جنگل مورد نظر دارای گیاهان مختلفی است که باعث شده در نظر گردشگران و سایر اهالی منطقه بسیار جذاب باشد. در این جنگل انواع گیاهانی مانند راش، سرخدار، تمشک و ممرز می رویند.

آبشار رویایی جهان نما گلستان

این آبشار ناحیه ای دیدنی در گلستان است که از بالای یک کوه سقوط می کند. در کنار این آبشار حیوانات مختلفی زندگی می کنند. شما می توانید از شنیدن صدای آبشار به همراه پرندگانی که در کنار آن آواز می خوانند لذت ببرید.

چکل جهان نما

چکل جهان نما

این ناحیه پرتگاهی است که در بخش شمالی روستا قرار گرفته است. از آن جا که ارتفاع چکل زیاد است، از آن برای پرواز با پاراگلایدر هم استفاده می کنند.

قبرستان جلینگ بلینگ

در این قبرستان شما می توانید قبرهایی را مشاهده کنید که محل دفن شدن روستاییان هستند.

چشمه‌ های این ناحیه

در این ناحیه چشمه های زیادی وجود دارند که می توانید در کنار دیدن کلبه های جنگلی و طبیعت ناحیه از آن ها هم بهره مند شوید. این چشمه ها در ایجاد پوشش گیاهی و جانوری ناحیه موثر هستند. از جمله این چشمه ها می توان به سرخ چشمه، مازوکش، نخود چشمه امام وردی، مراد چشمه، سوته و پیر زن چشمه اشاره کرد.

رودخانه های روستای جهان نما گلستان

رودخانه های این ناحیه از میان شهرها و روستاها عبور کرده و به دریا وارد می شوند. از جمله این رودها می توان به جهرباغ، سفید رود و مغزی اشاره کرد. این رودخانه ها باعث شده اند تا درختان شادابی در این منطقه وجود داشته باشند. همین طور حیات جانوران هم به همین رودها و چشمه ها بستگی دارد.

کوه‌های منطقه جهان نما

کوه های این ناحیه محلی مناسب برای کوهنوردی به شمار می روند. از جمله کوه های این منطقه می توان به لنده کوه، دوکالی، زبله و … اشاره کرد.

تفریحات روستا جهان نما گلستان

جنگل نوردی در جهان نما گلستان

اگر تصمیم به کوهنوردی دارید، می توانید به کوه هایی که در این ناحیه هستند مراجعه کنید. از جمله این کوه ها می توان به شاه پسند، زبله، کالت، و دوکالی اشاره کرد. در ناحیه حفاظت شده جهان نما می توانید از دو مسیر برای گردش استفاده کنید. مسیر اول جنگل شصت کلا به سمت جهان نما است و مسیر بعدی از روستای درازنو به طرف جهان نما و تخت میرزا می رود.

جنگل شصت کلا به جنگل جهان نما

برای رفتن به این ناحیه باید در ابتدا مسیر جنگل ناهارخوران را پیش بگیرید. سپس به طرف روستای شصت کلا مسیر را ادامه دهید تا به جاده باران کوه برسید. بعد از این هم ناحیه کندوداران قرار دارد. ادامه مسیر را فقط می توان به وسیله ماشین های شاسی بلند ادامه داد. سپس باید راه را ادامه دهید تا به تخت میرزا برسید. بقیه مسیر به صورت پیاده طی می شود، تا اینکه به کلبه مش صفر برسید.

راه روستای درازنو به جنگل جهان نما

اگر از این روستا مسیر خود را آغاز کنید، در ابتدا باید به طرف شمال روستا حرکت کنید. در این موقع به دشت جهان نما خواهید رسید. سپس باید به طرف کلبه مش صفر بروید تا به تخت میرزا برسید.

پیاده رفتن تا روستای جهان نما گلستان

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، باید سوار ماشین های شاسی بلند شوید تا از این ناحیه عبور کنید. البته سرانجام در ادامه مجبور خواهید شد تا مسیر را پیاده طی کنید تا زمانی که به تخت میرزا برسید.

استفاده از ماشین شخصی برای سفر به این ناحیه

چنانچه با وسیله نقلیه شخصی خود به این روستا سفر کردید، باید ماشین را در حوالی تخت میرزا پارک کنید و بقیه راه را پیاده روی نمایید. مخصوصا اگر ماشین شما پراید باشد، حتما در راه گیر خواهید کرد.

اقامت در روستا جهان نما گیلان

کمپ زدن و برپایی چادر

برپایی چادر هیچ هزینه ای ندارد و می توانید در هرجایی آن را برپا کنید. اگر شما هم دوست دارید تا صبح چشمان خود را به روی طبیعت باز کنید می توانید چادری تهیه کرده و در این جنگل ها کمپ بزنید.

اجاره کلبه در روستا جهان نما گلستان

کلبه های جنگلی و چوبی یکی از جاذبه های این ناحیه هستند که می توانید آن ها را اجاره کرده و چند روز در این ناحیه بمانید.

ویلا در روستای جهان نما

اجاره ویلا یکی دیگر از گزینه های روی میز است. این ویلاها مخصوصا برای گردشگران ساخته شده اند و دارای امکانات ویژه ای هستند.

روستا جهان نما گلستان کجاست؟

این روستا در استان گلستان و در حوالی شهر کردکوی قرار گرفته است.

مسیر دسترسی به روستا از طرف تهران

اگر ساکن تهران هستید باید از جاده هراز استفاده کنید. البته مسیر فیروزکوه هم قابل استفاده است، اما از طریق جاده هراز می توانید زودتر به مقصد برسید. در مسیر خود شاهد شهرهایی مانند بابل، نکا، قائم شهر و .. خواهید بود تا هنگامی که به شهر کردکوی برسید. توجه کنید که حتما خودروی خود را در کردکوی بنزین بزنید، زیرا تا دامغان فرصت دیگری به شما دست نمی دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *