آشنایی با آداب و فرهنگ مردم بندرعباس

شهر بندرعباس
ایران گردی, بندرعباس

شهرهای بندرعباس و هرمزگان که در بخش جنوبی کشور قرار گرفته اند، از جمله مقاصد جذاب برای سفر گردشگران هستند. آشنایی با آداب و فرهنگ مردم بندرعباس و هرمزگان باعث می شود تا سفر دل انگیزتری را به این شهرها تجربه کنید. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا سیر تا پیاز فرهنگ بومی بندرعباس و همین طور هرمزگان را برای شما توضیح دهیم، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید.

آداب و رسوم هر مرز و بومی بخش جدایی ناپذیر از آن منطقه محسوب می شود. فرهنگ های مختلف رسم و رسومات خاص خود را دارند که کلید آشنایی با یک منطقه ابتدا آشنایی با فرهنگ آن است و فرهنگ طیف گسترده ای مانند سبک لباس، وقایع و … را شامل می شود. برای خرید بلیط هواپیما بندرعباس به سایت یابکس مراجعه کنید.

فرهنگ بومی بندرعباس

فرهنگی که امروزه در بندرعباس جریان دارد ناشی از هم نشینی مردم با دریا و یا تجارت آن ها با کشورهای دیگر است.

جشن ازدواج در بندرعباس

مراسم حنابندان

ازدواج و خواستگاری در هر شهری و کشوری متفاوت است و رسم های خاص خودش را دارد. یکی از این آیین ها برپایی حنابندان قبل از مراسم ازدواج است. در هنگام حنابندان آشنایان و اوقام زوج در کنار هم جمع می شوند و به دست و پای عروس و داماد حنا می زنند.

همین طور در آداب و فرهنگ بندرعباس در ایام ازدواج این است که عروس و داماد حنا به منزل یکدیگر می فرستند. همچنین رسمی به اسم خوانچه برون در این ناحیه وجود دارد که در یک سینی لباس های مختلفی برای عروس فرستاده می شود. برای زیباتر کردن سینی آن را با گل و سایر وسایل تزئینی زینت می دهند. سپس سینی را همراه با سایرین روانه خانه عروس می کنند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در بندرعباس عروس هیچ جهزیه خاصی با خود به خانه شوهر نمی برد. با این حال مادر عروس باید چند لباس برای دخترش آماده کند.

مراسم قبله دعا

یکی از مراسم های مذهبی که در بندرعباس جریان دارد، قبله دعا است. در این مراسم مردم درخواست باران می کنند. در واقع این رسم خاص زمانی برگزار می شود که ذخایر آبی در منطقه کم می گردد، در نتیجه مردم برای درخواست رحمت الهی دست به دعا برمی دارند.

این مراسم در 2 روز برگزار می شود و در این مدت غذا بین افراد کم درآمد جامعه پخش می شود تا خداوند به خاطر این کار درهای رحمت را به روی بندگان بگشاید. همین طور روزه باران هم جزوی از این مراسم خواهد بود.

قربانی برای ریزش باران

اصولا در بسیاری از مناطقی که آب و هوایی گرمی حکم فرما است، مردم برای بارش باران مراسم خاصی اجرا می کنند. در آیین قربانی برای باران معمولا از گوسفند استفاده می شود و گوشت آن بین افراد نیازمند پخش می شود.

همین طور مردم قبل از انجام مراسم منبع های آب را پاک کرده تا در موقع باران به خوبی ذخیره شوند.

غذاهای محلی بندرعباس

بندرعباس به خاطر غذاهای ادویه دار خود بسیار معروف است. حتی گاهی اوقات گردشگران تنها برای چشیدن دوباره غذاهای آن ها به این شهر سفر می کنند که در ادامه به معرفی بعضی از این غذاها می پردازیم.

برنج دیشو

در این غذا هنگامی که برنج در حال پخت است آن را با شیره خرما ترکیب می کنند، سپس منتظر می مانند تا برنج دم بکشد. سپس غذای آماده شده را به همراه ماهی سرخ کرده می خورند. مزه ماهی به همراه برنج بسیار بی نظیر خواهد بود.

زیبون

زیبون بندرعباس

برای پخت این غذا از پیاز، برنج، گوجه، ادویه و ماهی استفاده می شود. برنج تقریبا شبیه به دمپختک است، اما فرق مهم آن این است که در لابه لای آن ماهی قرار می گیرد. در کنار زیبون ترشی هم سرو می شود.

هواری پلو

به دلیل اینکه در این غذا از ماهی هوور استفاده می شود، در نتیجه به این اسم معروف شده است. البته برای پخت آن ممکن است که از میگو هم استفاده کنند. برای پخت هواری از مواد غذایی مانند زیره، برنج، سیر، ماهی و میگو، سیب زمینی، رب، پیاز، ادویه و لوبیا استفاده می شود.

بلالیت

بلالیت بندرعباس

این غذا در هنگام صبحانه مصرف می شود تا افراد بتوانند انرژی لازم برای کارهای روزانه را داشته باشند. بلالیت از موادی مانند هل، ماکارونی، گلاب، زعفران و شیره خرما درست می شود.

عنکاس

عنکاس به اسم ماهی مرکب مشهور است. در واقعا این غذا به صورت کباب آماده می شود. جهت پخت این غذا باید خرما همراه آب جوشانده شود، سپس آن را به همراه پیاز، رب گوجه و ادویه تفت دهند.

موسیقی محلی بندرعباس

مردم مهمان نواز بندرعباس علاقه خاصی به موسیقی دارند و از جمله سنت های دیرینه آن ها محسوب می شود. سازهایی که در این شهر استفاده می شود، به صورت کوبیدنی یا دمیدنی هستند.

برای اینکه موسیقی شوق بیشتری داشته باشد در هنگام نواختن آهنگ نوازنده با حرکت بدن گرمی بیشتری به آهنگ می بخشد. به موسیقی بندرعباس سبک بندری هم می گویند. ابراز نواختن در این موسیقی ها از تومبا، نی انبان و … است.

بازی‌های محلی بندرعباس

تفریحات بندرعباس از گذشته تا به امروز تغییراتی داشته است. با این حال چندین بازی قدیمی همچنان در این شهر جریان دارد که از جمله آن ها می توان به دبه یا، کلمچا، جوکیا، دارتوپا و … اشاره کرد. همچنین در این بازی ها از سنگ و چوب هم استفاده می شود.

صنایع دستی بندرعباس

بادله‌ دوزی

بادله دوزی بندرعباس

این هنر برای تزیینات لباس بانوان کاربرد دارد. به این صورت که الگوهای زیبایی با نخ های رنگی روی لباس های دوخته می شوند.

حصیربافی

حصیربافی

یکی از آداب و فرهنگ بندرعباس حصیربافی است و مردم این منطقه از الیاف درخت خرما برای درست کردن کالاهای حصیری زیبا استفاده می کنند. از جمله محصولات حصیری این ناحیه می توان به گلدان، دیس، زیربشقابی، سینی، بشقاب و … اشاره کرد.

گلابتون‌دوزی از آداب و فرهنگ مردم بندرعباس

در زمان های گذشته از نخ های طلا و نقره برای این هنر استفاده می کردند. از ویژگی های گلابتون دوزی نقش های پیچیده ای است که در آن به کار می رود. در سال های اخیر این هنر به اوج خود رسیده و مردم بندرعباس طرح های بسیار شگفت انگیزی را روی پارچه نقش می بندند.

صنایع دستی دریایی

صنایع دستی این ناحیه از اجزایی مانند استخوان ماهی، صدف، مرجان و گوشی ماهی ها ساخته می شوند. همچنین باید گفت که این صنعت در میان گردشگران بسیار محبوب است.

تاریخ و فرهنگ مردم هرمزگان

در اسناد تاریخی یونانی نوشته هایی درباره دریا نوردی در خلیج فارس وجود دارد. با این حال اسناد نوشته های معتبر درباره جزیره هرمز از زمان اردشیر بابکان شروع شد. همین طور جهان گرد معروف مارکوپولو از این بندر دیدن کرده است.

آثار تاریخی هرمزگان از آداب و فرهنگ مردم بندرعباس

تاریخ یک ملت هیچ گاه از فرهنگ آن جدا نیست. باستان شناسان همواره با کشف آثار باستانی در این یک منطقه می توانند قدمت آن شهر را تخمین بزنند. برای مثال منطقه ای به نام سورو در نزدیکی بندرعباس است که قدمت آن به زمان ساسانیان باز می گردد یا وجود عمارت کلاه فرهنگی که متعلق به دوره صفوی است، نشان دهنده تاریخ غنی شهر است.

پوشش مردم هرمزگان

پوشش مردم بندرعباس

از آن جا که سفرهای دریایی بین هند و سایر کشورهای عربی با جزایر جنوبی ایران زیاد است همین مورد باعث شده تا مردم این جزیره لباس هایی شبیه به این کشورها داشته باشند.

دمای هوای هرمزگان زیاد است، به همین دلیل اکثر لباس ها نازک و خنک هستند. معمولا از رنگ های روشن برای دوخت آن ها استفاده می شود. در این میان لباس های خاص این منطقه شامل چادر و شلوار بندی می شوند.

چادر ها و شلوارهای مردم هرمزگان

رنگ چادرها اکثرا قهوه ای یا خاکستری است و همین طور از طرح های جالبی در آن ها استفاده می شود. برای دوخت این چادرها از پارچه هایی مانند ویل، شیله، کیش و ژوژت استفاده می کنند.

همچنین پیراهن هایی به نام های مختلف گشاد عربی، کندوره، آستین فراخ، چینی، ساده شلالی و عجمی استفاده می شوند که مطمئنا برخی از آن ها ناشی از آداب و رسوم کشورهای همسایه هستند.

شلوارهای مخصوص این ناحیه را دم پا تنگ هم می نامند. این شلوارها در قسمت زانو و مچ پا تنگ شده و از زانو به بالا آزادتر هستند. همچنین در آن ها از تزئینات مختلفی هم استفاده می شود و ممکن است جنس پارچه ها از ساتن یا اطلس باشد.

صنایع دستی بندرعباس کدامند؟

بادله دوزی، حصیربافی، گلابتون دوزی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *