آشنایی با تنگه چاهکوه قشم و تفریحات آن

تنگه چاهکوه قشم
ایران گردی, قشم

تنگه چاهکوه قشم یکی از جاهای دیدنی جزیره قشم است که در فاصله هفتاد کیلومتری از آن قرار گرفته است. چنانچه قصد سفر به قشم و بازدید از تنگه چاهکوه قشم را دارید برای خرید بلیط هواپیما قشم ارزان به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

بهترین زمان برای بازدید از تنگه چاهکوه قشم

جزیره قشم آب و هوای گرم و مرطوبی دارد، زمان مناسب برای بازدید از بخش های جنوبی کشور در پاییز تا اوایل بهار است. در فصل بهار هوا شروع به گرم شدن می کند، در نتیجه اگر در ماه های پاییز و زمستان به این منطقه سفر کنید می توانید آب و هوایی دلپذیرتر را تجربه نمایید. همین طور در این ماه ها جشنواره های متعددی هم برگزار می شوند.

امکانات تنگه چاهکوه

نمایی از تنگه چاهکوه قشم

این تنگه در نزدیکی روستای چاهوی شرقی قرار گرفته است. در نتیجه شما می توانید از مغازه های این شهر یا امکانات اقامتی آن استفاده کنید. همچین یک پارکینگ برای ماشین های شما در نظر گرفته شده است. از دیگر امکانات این ناحیه می توان به خرید صنایع دستی یا سوغات اشاره کرد.

نحوه دسترسی به تنگه چاهکوه

این تنگه هفتاد کیلومتر از جزیره قشم فاصله دارد و در منطقه شهاب قشم واقع شده است. تنگه چاهکوه عمقی برابر با صد متر دارد. برای دسترسی به این ناحیه باید به میدان درگهان قشم بروید، سپس جاده غربی را طی کنید و بعد از بیست کیلومتر به دیرستان خواهید رسید.

در این دوراهی نیز با طی کردن یک مسیر یازده کیلومتری به یک میدان می رسید که باید جاده سمت راستی را انتخاب نمایید، سپس بعد از طی کردن 39 کیلومتر دیگر به روستای چاهو خواهید رسید. تنگه چاهکوه قشم در 1.7 کیلومتری این روستا قرار دارد.

همین طور لازم به ذکر است که برای رسیدن به این تنگه باید از تاکسی، خودرو شخصی یا خودروهای اجاره ای استفاده کنید. در صورتی که با ماشین شخصی خود به قشم سفر می کنید، باید با استفاده از لندینگ کرافت به جزیره وارد شوید.

دیدار از تنگه چاهکوه

تصویری از تنگه چاهکوه قشم

اگر به مسیرهای پرپیچ و خم و پدیده های جالب طبیعی علاقه دارید، بازدید از این منطقه می تواند انتخاب بسیار مناسبی برای شما باشد. البته باید گفت به دلیل اینکه بعضی از مسیرهای این دره بسیار صعب العبور هستند، در نتیجه برای افراد سالمند مناسب نخواهد بود.

علت نام گذاری دره چاهکوه قشم

حفره های زیادی در طی زمان در این دره ایجاد شده اند، به همین دلیل است که دره مورد نظر را به عنوان چاهکوه می شناسند. در واقع این چاله ها به دلیل فرسایش صخره های این ناحیه ایجاد شده اند.

حفره های زیادی در طی زمان در این دره ایجاد شده اند، به همین دلیل است که دره مورد نظر را به عنوان چاهکوه می شناسند. در واقع این چاله ها به دلیل فرسایش صخره های این ناحیه ایجاد شده اند.

آب با طی کردن 4 مسیر تنگه توسط یک کانال وارد چاه ها شده و در آن ها ذخیره می شده است. قدمت چاه های مورد نظر به چهارصد سال پیش باز می گردد. بنابرین علت نام گذاری این تنگه را می توان به حفر این چاه ها هم نسبت داد.

اقامتگاه های نزدیک به تنگه چاهکوه

انواع اقامتگاه ها مانند هتل، خانه و اقامتگاه های بوم گردی در این ناحیه وجود دارند که متناسب با بودجه خود می توانید یکی از این ها را انتخاب نمایید.

هتل

نکته مثبت درباره اقامت در هتل ها این است که می توانید به سایر جاهای دیدنی قشم هم دسترسی داشته باشید. این هتل ها در فاصله 90 کیلومتری از این تنگه قرار گرفته اند.

خانه ها

در جزیره قشم خانه های مختلف با امکانات متفاوتی وجود دارند که می توانید آن ها را رزرو نمایید.

اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه های زیادی در این جزیره وجود دارند که 2 نوع از آن ها در نزدیکی این تنگه قرار گرفته اند. این اقامتگاه ها به اسم های آفتاب چاهکوه و نیچدار معروف اند. اما اگر از کسانی هستید که به طبیعت علاقه دارید می توانید در اطراف این تنگه چادر هم بزنید. با این حال بهتر است که قبل از برپایی چادر با محلی ها راجب به مناطق امن مشورت کنید.

لوازم مورد نیاز در سفر به چاهکوه

در این سفر به دلیل مسیرهای طولانی بهتر است تا حتما کفش های مخصوص پیاده روی بپوشید. همراه داشتن آب و خوراکی های کوچک اما پرانرژی هم ضروری است. همین طور بهتر است تا از کرم ضد آفتاب هم استفاده کنید.

ساعات بازدید از تنگه چاهکوه و هزینه ورودی آن

هزینه ورودی به تنگه چاهکوه قشم تقریبا 5 هزار تومان است و بازدیدکنندگان می توانند در تمام ایام هفته از ساعت هشت صبح تا پنج بعدازظهر به این منطقه مراجعه نمایند.

پوشش گیاهی و جانوری این منطقه

به دلیل اینکه این ناحیه منطقه ای کویری محسوب می شود، پس درخت های پراکنده ای در آن رشد کرده اند. همین طور وجود حفره های متنوع در دل دره سبب شده تا گونه های مختلف پرندگان در این ناحیه ساکن شوند. از مهمترین این جانداران می توان به آهوی کوهی اشاره کرد.

ورود به تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه در قشم

در ورودی این دره یک تندیس که از آن به عنوان ” سه سر نگهبان” یاد می کنند به استقبال شما می آید. بعد از آن شاهد آن چاه معروف محلی ها خواهید بود. با گذشتن از این بخش به شکافی ضربدری شکل می رسید. مسیرهایی که از این شکاف منشعب می شوند، شما را به سمت دره ای جدید می برند.

دیواره های این دره بسیار بلند بالا هستند، به طوری که با دیدن آن شگفت زده خواهید شد. این دیوارها باعث شده تا فقط بخشی از آسمان قابل دیدن باشد. هنگامی که به قسمت شمالی دره می رسید، عرض تنگه بیشتر شده و مسیر به صورت یک U خواهد بود. اما هرچه به سمت جنوب حرکت کنید، مسیر به صورت یک V درآمده و عبور سخت تر می شود.

از جمله شگفتی های این دره می توان به شیارهای موازی، چاله های کروی و بیضی شکل، دیوارهای عمودی و همین طور طرح های مختلفی اشاره کرد که باعث شده، تا این دره شکلی فوق العاده جذاب به خود بگیرد. گردشگران می توانند از دره مجسمه های قشم که در نزدیکی این جاذبه طبیعی وجود دارد هم دیدن کنند.

در واقع عواملی مانند باد و باران باعث شده اند تا این حفره های طبیعی در این دره شکل بگیرند. دیواره های این دره از جنس آهک هستند، در نتیجه اسیدی که در باران وجود دارد، باعث شده تا این شکاف ها در دل دره شکل بگیرند. البته زمین شناسان اعتقاد دارند که یک کوه سنگی در طی زمان شکسته شده و این چهار تنگه را به وجود آورده است.

تفریحات تنگه چاهکوه

طبیعت چشمگیر و بکر این منطقه آن را محلی مناسب برای عکاسی کرده است. همین طور سنگ نوردان نیز برای اکتشاف محل های ناشناخته علاقه زیادی به این منطقه دارند. از دیگر تفریحات این ناحیه می توان به تماشای ستاره ها در آسمان صاف آن اشاره کرد.

نکات مهم در هنگام بازدید از این منطقه

همان طور که قبلا به آن اشاره کردیم، دیوارهای این منطقه باعث شده تا نور کمی به فضای داخلی آن بتابد، پس بهتر است بازدید از این دره را در ساعات ابتدایی روز انجام دهید.

قبل از بازدید به این منطقه حتما خانواده یا مسئولین محل اقامت خود را در جریان قرار دهید، زیرا تلفن در این تنگه آنتن نمی دهد.
با وجود اینکه همراه داشتن یک راهنما در این تنگه ضروری نیست، اما بهتر است تا در هنگام عبور از قسمت های پرپیچ و خم آن کاملا مراقب باشید.

هزینه ورودی تنگه چاهکوه چقدر است؟

هزینه ورودی تقریبا پنج هزار تومان است.

آدرس تنگه چاهکوه کجاست؟

این تنگه هفتاد کیلومتر از جزیره قشم فاصله دارد و در منطقه شهاب قشم واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *