بازار قدیمی بوشهر و بخش های مختلف آن

بازار بوشهر
ایران گردی, بوشهر

بازار قدیمی بوشهر در زمان های بسیار دور احداث شده است. بازار رنگ و لعاب داستان های زیادی را به خود دیده است. قدمت بازار به زمان قاجار می رسد و معماری آن هم برگرفته از همان دوران است. برای آشنایی بیشتر با این بازار با یابکس همراه باشید. همین طور برای خرید بلیط هواپیما بوشهر می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

آشنایی با بازار قدیمی بوشهر

در شهر بوشهر مکان های تاریخی زیادی وجود دارند. در واقع این سازه ها شامل بناهای طاهری و دهدشتی می شوند. البته در حال حاضر بخش زیادی از این بازار از بین رفته است و تنها چند حجره و دالان نشان دهنده این هستند که زمانی بازار بوشهر در این مکان وجود داشته است.

بازار بوشهر

با این وجود بازار مورد نظر یکی از جاذبه های شهر بوشهر محسوب می شده و از نظر اقتصادی هم اهمیت داشته است. اما با گذشت سالیان این بازار کاربری خود را از دست داد و دیگر رونقی در آن به چشم نمی خورد. گردشگران می توانند بعد از گذر از بازار قدیمی بوشهر به طرف بازار مرکزی حرکت کنند. این بازار برخلاف بازار سنتی بوشهر کاملا سرحال و شلوغ است.

آدرس بازار قدیمی بوشهر

استان بوشهر، بوشهر، خیابان شهدا

برای رفتن به این ناحیه باید ابتدا سری به به ناحیه دهدشتی بزنید، سپس این بازار را در خیابان شهدا پیدا خواهید کرد.

نزدیکی بازار بوشهر به سایر مناطق شهر

بازار بوشهر

بازار قدیمی بوشهر از نظر موقعیت مکانی در بهترین جای شهر قرار گرفته است. این بازار به بخش های مختلف شهر نزدیک است و از ساحل هم فاصله چندانی ندارد. همچین اگر می خواهید از فرودگاه بوشهر مستقیم به بازار بروید، باید بگوییم که تنها نه دقیقه با خودرو فاصله دارد.

تاریخچه بازار قدیمی بوشهر

از آن جا که بندر بوشهر دارای یک ساحل بزرگ با خلیج فارس است، در نتیجه ارزش بسیار زیادی در زمان های مختلف تاریخی داشته است. این بندر یکی از مراکز تجاری بین ایرانیان و خارجیان به شمار می رفته است.

از این بازار در زمان های گذشته به اسم بازار مرکزی بوشهر یاد می کرده اند. اما در گذر زمان اسم آن تغییر کرده است. در آن زمان که بازار در اوج کاربری خود قرار داشت در آن 250 مغازه فعالیت می کرده اند و کالاهای متنوعی در آن به فروش می رسیده است.

هم اکنون هم بعضی از مغازه ها هنوز در بازار وجود دارند، اما همه آن ها خالی هستند. در قدیم الایام بخش های مختلفی در بازار فعالیت می کرده اند که اندک اندک همه آن ها بسته شدند. البته نکته جالب این است که این بازار در واقع در دوره افشار ساخته شده است. در زمان قاجاریه کشورهای خارجی مانند آلمان و انگلیس در این بازار کنسولگری داشته اند.

وسعت بازار قدیمی بوشهر

همان طور که گفتیم در این بازار بخش های زیادی وجود داشته اند. برای مثال بخش طلافروشان، ماهی فروشان، قالی فروشان، کلاه فروشان، قصاب ها، مرغ فروشان، رنگرزها و … از جمله این بخش ها هستند.

در این بازار تجارت خانه هم فعالیت می کرده است. در واقع این بازار سه بخش اصلی داشته است که شامل تره بار، ماهی فروشان و زرگران و بخش محلی می شده است. راسته های اصلی بازار هم شامل معین التجار و رئیس التجار بودند که هر راسته به بخش های کوچیکتری تقسیم بندی می شده است.

معماری بازار قدیمی بوشهر

بازار بوشهر

برای ساخت این بازار شرایط آب و هوایی منطقه هم در نظر گرفته شده است. همین طور باید گفت که معماری آن به سبک قاجاریه است. بازار به گونه ای طراحی شده که نورگیری و تهویه آن مناسب باشد.

اگر بخواهیم بیشتر درباره تهویه بازار صحبت کنیم، باید خاطرنشان کرد که این سیستم به گونه ای است که مانع از ورود برف و باران به داخل آن می شود و در تابستان می توانید اشعه های خورشید را از لابه لای نورگیرها ببینید.

نورگیرها باعث می شوند تا نور به خوبی بازار را روشن کند، اما در عین حال باعث می شوند تا از ورود گرمای زیاد به بازار جلوگیری شود. از آن جا که بوشهر شهری گرم است، پس اگر این سیستم تهویه نبود، مطمئنا کار برای خریداران و کسانی که در بازار کار می کردند، دشوار می شد. پس به این صورت هم در نیمه اول سال و هم در زمستان و پاییز شرایط تهویه این بازار مناسب است. همین طور شما می توانید نسیمی که از سمت دریا می وزد را هم حس کنید.

طرز ساخت نورگیرها به گونه ای است که در زمستان بتوانند حداکثر نور را به درون بازار وارد کنند و دیگر نیازی به استفاده از وسایل روشنایی نباشد. همین طور این موضوع باعث گرم شدن بازار هم می شده است.

درباره بازار قدیم بوشهر

برای رفت و آمد به این بازار گذرگاه های اصلی و درهای ورودی و خروجی از بخش شمال به جنوب و از جنوب به شمال وجود داشته اند. باقی بخش ها در بخش های شرق و غرب بوده اند. با اینکه این بازار چندین مرتبه ترمیم شده است، اما در انتها تنها چیزی که از بازار باقی ماند، چند حجره خالی است.

قسمت های مختلف بازار قدیمی بوشهر

از قدیم الایام هر کدام از قسمت های مختلف بازار برای کالاهای مخصوصی استفاده می شده اند. برای مثال بخش آهنگری، کتاب فروشی، قالی فروشی، لحیم کاری و …

این بازار قبلا برای خود برو بیایی داشته است، اما الان تنها در یک گوشه ای ساکت و آرام نشسته است. نکته جالب این است که در راسته های اصلی هم بخش های کوچکتری بوده اند که در آن ها جشن های مختلفی برپا می شده است.

راسته معین‌التجار

این راسته از جمله بخش های اصلی بازار بوده که به قسمت های کوچکتر تقسیم می شده است. در این بخش مغازه های مختلفی فعالیت می کرده اند و در آن ها کالاهای متنوعی به فروش می رسیده است. با اینکه این راسته یکی از بخش های مهم این ناحیه بوده اما در حال حاضر اثری از آن به چشم نمی خورد. همین طور هر بخش بازار مدیر خاص خود را داشته است.

بازار ماهی فروش‌ها

بوشهر به دلیل اینکه در کنار دریا قرار گرفته است، در نتیجه یکی از مراکز فروش ماهی به شمار می رود، پس جای تعجب نیست که در این بازار یک بازار ماهی فروشی هم شکل گرفته است. در این بخش کسانی که ماهیگیر بودند یا با ماهیگیرها ارتباط داشتند فعالیت می کرده اند.

ماهی فروشان هر روز صیدهای تازه خود را از دریا به بازار می آوردند تا مشتریان بتوانند غذای خوشمزه با استفاده از ماهی های تازه طبخ کنند.

بازار رنگرزها در بازار قدیمی بوشهر

رنگرزها بخش دیگری از بازار بوشهر است که در آن می توانستید نخ های رنگی و حوضچه های رنگ را مشاهده کنید. رنگرزان این نخ ها را از دیوارها آویزان می کرده اند تا مشتریان بتوانند به خوبی آن ها را بررسی کنند.

بازار قالی‌فروش‌ها از بازارهای قدیمی بوشهر

این بخش شلوغی قسمت های دیگر را نداشته است و البته دلیل آن هم مشخص است، زیرا قالی یکی از شاهکارهای هنر ایرانی است پس ارج و قرب خاص خودش را دارد. در این میان حجره داران در میان مغازه های خود می نشستند و شاگردهای آن ها به امور مغازه رسیدگی می کرده اند.

مخصوصا اگر مشتری قصد خرید جهیزیه را داشته است، افراد زیادی هم با او همراه می شده اند تا بتوانند هم نظر دهند و هم شاید با چانه زنی قالی را با قیمت کمتری خریداری کنند. اما الان نه قالی دیده می شود و نه خریداری.

بهترین زمان برای گشت و گذار در بازار قدیمی بوشهر

از آن جا که بازار دیگر فعالیتی ندارد، در نتیجه شما می توانید هر زمانی که بخواهید به آن مراجعه کنید. به دلیل اینکه معماری این بازار بسیار زیبا است پس بازدید از آن می تواند تجربه ای مفید برای شما باشد.

اما اگر بخواهیم از نظر آب و هوا این موضوع را بررسی کنیم، باید گفت که بوشهر در تابستان هوای گرمی دارد به گونه ای که باعث می شود عرق از سرو روی شما سرازیر شود. پس اگر نمی توانید این گرما را تحمل کنید بهتر است تا در پاییز و زمستان به این شهر سفر کنید.

زمان فعالیت بازار قدیمی بوشهر

بازار قدیمی بوشهر ساعت کاری ندارد و همیشه باز است.

جاهای دیدنی نزدیک به بازار قدیمی بوشهر

در کنار این بازار جاذبه های گردشگری هم قرار گرفته است که بهتر است تا به آن ها هم سر بزنید. از آن جا که این مکان ها بسیار نزدیک هستند، می توانید با پیاده روی خود را به مقصد برسانید.

عمارت گلشن بوشهر

عمارت گلشن بوشهر

این ساختمان سه طبقه است و بخش های مختلف آن شامل آشپزخانه، آب انبار، بخش خدمه، دستشویی، حمام و آشپزخانه می شوند. تمامی این بخش ها در طبقه اول هستند و طبقه دوم ویژه اعضای خانواده است. همین طور برای پذیرایی از مهمانان هم از این طبقه استفاده می شده است.

سبک طراحی این ساختمان را بیت میلانی می نامند. از این سبک در خانه های نزدیک خلیج فارس استفاده می کرده اند. نحوه معماری این مکان باعث شده تا در تابستان عمارت از گرمای هوا در امان باشد. همین طور وجود درهای زیاد در این ساختمان موجب شده تا هوا به سادگی وارد و خارج شود که این مورد به خودی خود در خنکی محیط موثر است.

پلکان های عمارت به صورت حلزونی هستند و باعث می شوند تا به بخش پشت بام عمارت دسترسی داشت و درباره اتاق ها هم باید گفت که همه آن ها دور یک حیاط ساخته شده اند.

کلیسای ارامنه گریگوری بوشهر

کلیسای ارامنه گریگوری بوشهر

این کلیسا مربوط به زمان قاجاریه می شود و موقعیت مکانی آن در منطقه شنبدی است. سال ساخت کلیسا به زمان 1235 خورشیدی باز می گردد. در آن زمان خانواده آوادیان که از ارامنه های مهم این شهر بودند، این کلیسا را تاسیس کردند.

در واقع کلیسا با همکاری انگلیسی ها احداث شده است. کلیسای مورد نظر تا سال 1948 هم کار می کرده است، اما هنگامی که یکی از ارمنی های مهم بوشهر فوت کرد، تمام وسایل آن به کلیسای وانک اصفهان انتقال داده شد.

سپس دوباره با ساکن شدن سایر ارمنی ها در بوشهر تصمیم بر آن شد که برای بازسازی کلیسا اقدام کنند و وسایل مورد نیاز به آن انتقال داده شود با این حال دوباره بعد از چند سال کلیسا فعالیت خود را متوقف کرد.

در این کلیسا هیچ برج ناقوسی وجود ندارد و ناقوس های آن بر راهروی شمالی واقع شده اند. این عمارت هفت ستون دارد که باعث استحکام سقف می شوند و در زیبایی آن ها تاثیرگذارند.

اما بخش اصلی کلیسا همان محراب آن است. این محراب توسط پله هایی که در حالت قرینه ساخته اند به تالار وصل می گردد. در واقع محراب به صورت مربعی شکل طراحی شده و طاق نمایی در سه گوشه آن قرار دارند. بخش بالایی این محل هشت ضلعی است که به صورت دایره در آمده است.

موزه مردم‌ شناسی بوشهر

موزه مردم‌ شناسی بوشهر

موزه مورد نظر در نزدیکی بازار قدیمی بوشهر واقع شده است. اگر بخواهیم دقیق تر آدرس بدهیم باید به طرف منطقه بهبهانی و سپس خیابان ساحلی بروید. این بنا در گذشته به عنوان ساختمان بلدیه استفاده می شده است. در واقع آقای سیادت که در آن زمان شهدار منطقه بوده است، این ساختمان را بنا کرده است. سپس توسط فردی به اسم طاهری خریداری شده و از آن به بعد به آن عمارت طاهری گفته اند.

ساختمان موزه در زمان قاجاریه بنا شده و در آن از مصالحی مانند آهک و گچ استفاده کرده اند. درها و پنجره های این عمارت از جنس درخت ساج هستند و شکل آن ها هلالی است. شیشه هایی هم که در این درها به کار رفته اند به صورت رنگی هستند. همین طور سقف موزه را از چوب درست کرده اند که باعث شده تا زیبایی عمارت بیشتر به چشم بیاید.

در این موزه ده اتاق وجود دارند که هر اتاق مربوط به بخشی از آداب و رسوم مردم می شود. در طبقه دوم می توانید بعضی از مشاغلی که از گذشته تا به امروز در بوشهر انجام می شده است، را ببینید که این مشاغل شامل آهنگری، صنایع دستی و … می شوند. ابزارآلات کشاورزی و مجسمه هایی از لنج های بوشهری هم در حیاط این عمارت دیده می شوند.

ساحل بوشهر

ساحل بوشهر

شهر بوشهر دارای ساحل های بسیاری است که هر کدام از آن ها جذابیت های خاص خود را دارند. شما می توانید در هنگام سفر به بوشهر به یکی از ساحل های صدفی، بندر دیر، بندر امام حسن، پارک ساحلی بنک، پارک ساحلی شغاب، بندر تاریخی حماد، ساحل ماسه ای بندر دیلم، ساحل آب شیرین کن، ساحل بنود و … سر بزنید. تصور گردش در این سواحل و گوش سپردن به صدای دریا بسیار دلپذیر خواهد بود.

عمارت دهدشتی بوشهر از بازارهای قدیمی بوشهر

عمارت دهدشتی بوشهر

این عمارت در خیابان انقلاب بوشهر ساخته شده است. قدمت عمارت به زمان قاجاریه باز می گردد و سازنده آن فردی به اسم حاج غلامحسین دهدشتی بوده است. علت نام گذاری این بنا این است که شغل این فرد تاجر روغن بوده، در نتیجه این عمارت را به اسم عمارت روغنی هم می شناسند.

فاصله این بنا تا بازار تقریبا 650 متر است. در نتیجه شما می توانید بعد از دیدن بازار سری هم به این عمارت بزنید. در این خانه اسناد تاریخی زیادی پیدا شده است که همه آن ها مربوط به زمان های پیشین می شوند. هم اکنون این اسناد در سازمان میراث فرهنگی بوشهر نگهداری می گردند.

در این اسناد تمبرهایی وجود دارند که در عمری در حدود 200 سال دارند. تمبرها متعلق به کشورهای مختلفی مانند آلمان و هندوستان می شوند. معماری این عمارت در نوع خود بسیار جالب توجه است. همان طور که می دانید خانه هایی که در گذشته ساخته می شده اند بیشتر از دو طبقه نبوده اند. اما این عمارت در چهار طبقه ساخته شده است. مصالحی که در این بنا استفاده شده اند هم شامل چوب ساج، سنگ های مرجانی، گچ و … می شوند.

پاساژ توحید بوشهر

پاساژ توحید بوشهر

اگر به خرید لوازم الکترونیکی علاقه مند هستید، پاساژ توحید یکی از مکان های مناسب برای اینکار است. در این پاساژ انواع لوازم کامپیوتری عرضه می شوند. در این پاساژ می توانید محصولات متنوعی را خریداری نمایید و قیمت های آن هم بسیار مناسب است. در این بازار محصولات جانبی هم به فروش می رسند که قیمت آن ها از پاساژهای تهران بسیار کمتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *