جاهای دیدنی لاهیجان و معرفی مکان های گردشگری

لاریجان
ایران گردی, گیلان

همه ما با کلوچه مخصوص لاهیجان آشنایی داریم، اما آیا درباره سرسبزی بینظیر و جاهای دیدنی لاهیجان هم اطلاعات کاملی در دست دارید؟ این شهر در بخشی از گیلان واقع شده است. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی این شهر زیبا بپردازیم، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید و همین طور برای خرید بلیط هواپیما می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

آشنایی با جاذبه های گردشگری لاهیجان

شیطان کوه از جاهای دیدنی لاهیجان

شیطان کوه

در زمان های قدیم صداهای عجیبی از سمت این کوه شنیده می شده است به همین دلیل است که مردم اسم کوه را شیطان کوه نهاده اند. اما علت اصلی این صداها در واقع افرادی بوده اند که به صورت پنهانی به کوه رفت و آمد داشته اند.

برای رفتن به این کوه می توانید از چندین مسیر استفاده کنید. در مسیر اول باید از خیابان سعدی، بلوار شهید رجایی یا خیابان هاشمی نژاد استفاده کنید. در روش بعدی می توان با زیپ لاین و تله کابین هم به این کوه برسید. هنگامی که به بلندای کوه  می رسید می توانید شاهد مزارع چای باشید. در این کوه آبشاری به همین نام هم قرار دارد.

بام سبز

بام سبز

بام سبز از جمله جاذبه های گردشگری لاهیجان است. این بخش در واقع در ارتفاعات شیطان کوه واقع شده است. در این منطقه از لاهیجان می توانید شاهد طبیعتی بسیار زیبا باشید.

در واقع بام سبز در نوع خود جاذبه ای دیدنی محسوب می شود که گردشگران زیادی فقط به شیطان کوه می روند تا بتوانند از آن بالا زمین های سرسبز زیر پای خود را تماشا کنند.

تله کابین لاهیجان

تله کابین لاهیجان

همان طور که گفتیم یکی از راه های رفتن به شیطان کوه استفاده از تله کابین است. بنابرین ما به شما توصیه می کنیم که به جای اینکه با پیاده روی یا خودروی شخصی خودتان را به کوه برسانید از تله کابین استفاده نمایید.

زیرا حتی اگر به پیاده روی هم علاقمند باشید با استفاده از تله کابین می توانید بهتر از مناظر اطراف لذت ببرید. این مسیر در حدود 1500 متر است که با استفاده از این وسیله در عرض بیست دقیقه به مقصد می رسید.

هنگامی که سوار تله کابین هستید از میان ابرها عبور می کنید و حتی اگر دست خود را دراز کنید می توانید ابرها را لمس کنید. این سواری به شما فرصت می دهد تا با خیال راحت از زیبایی های اطراف بهره مند شوید و حتی می توانید عکس هم بگیرید.

این تله کابین به اسم احرار معروف است و در اطراف آن سایر امکانات رفاهی مانند کافه، بوفه خوراکی و شهربازی قرار دارد. تله کابین هر روز از ساعت هشت صبح تا هشت شب فعالیت می کند. اما با این حال توجه داشته باشید که اگر در روز سوار تله کابین شوید، می توانید از دیدنی های اطراف منطقه بهره مند شوید. دو ایستگاه اول آن به اسم بام و تاج خروس شهرت دارند.

استخر لاهیجان

استخر لاهیجان

استخر مورد نظر در زمان شاه عباس و به فرمان این شخص احداث شده است. این استخر ابعادی برابر با 17 هکتار دارد و در میان آن یک جزیره ساخته شده است. منابع تاریخی نشان می دهند که استخر مورد نظر در واقع یک قصر بزرگ بوده که به شاه عباس تعلق داشته است. همچنین وجود یک بلوار در کنار آن جلوه آن را زیباتر کرده است.

پارک جنگلی میرصفا از جاهای دیدنی لاهیجان

پارک جنگلی میرصفا

از آن جا که این منطقه دارای جنگل های بسیاری است، پس می توان انتظار وجود پارک جنگلی را هم داشت. این پارک در نزدیکی خیابان شقایق قرار دارد. البته باید توجه داشت که پارک مورد نظر یک منطقه طبیعی است و به دست انسان ها ساخته نشده است. چندین سال پیش بود که برای حفظ این جنگل ها آن را تبدیل به پارک جنگلی کردند.

تالاب سوستان از جاذبه های لاهیجان

تالاب سوستان

این تالاب در حوالی روستایی به همین نام شکل گرفته است. در میان این تالاب می توانید گل های زیبایی را مشاهده کنید. برای رسیدن به این تالاب کافی است تا به دهستان نیل سر بزنید. ویژگی های تالاب باعث شده تا آبزیان و پرندگان زیادی در آن زندگی کنند. نه تنها خود تالاب مورد نظر بلکه مسیری که برای رسیدن به آن ختم می شود هم بسیار جذاب و قابل توجه است.

تالاب بین‌المللی امیرکلایه

تالاب بین‌المللی امیرکلایه

جاذبه های گردشگری در بخش بالای این شهر قرار گرفته است که تالاب امیرکلایه یکی از این قسمت ها است. این تالاب به خاطر آب شیرین خود از منابع ارزشمند کشور محسوب می شود. ابعاد تالار مورد نظر به 1230 هکتار می رسد.

در ایام مختلف سال پرندگان مختلفی به سمت این تالاب پرواز می کنند و همین طور ماهیان گوناگونی هم در داخل آن زندگی می کنند. از جذابیت های تالاب امیرکلایه می توان به نیلوفرهای آبی و پسته های دریایی آن اشاره کرد. برای رفتن به این منطقه باید از کنار گذر چمخاله به طرف کیانشهر بروید.

موزه تاریخ چای (آرامگاه کاشف السلطنه)

موزه تاریخ چای

این آرامگاه متعلق به فردی به نام محمد میرزا قاجار قوانلو است. در واقع این شخص پسر یکی از افراد مهم در زمان قاجاریه بوده است. جالب است که بدانید کاشف السلطنه را به عنوان کسی که چای را در ایران رواج داد می شناسند. همین موضوع باعث شده تا به اسامی مانند پدر چای ایران یا چای کار مشهور شود.

در واقع همین عوامل سبب شد که آرامگاه این شخص سال های بعد تبدیل به موزه چای گردد تا مردم بتوانند اطلاعاتی درباره مردم شناسی و تاریخ کسب کنند.

مسجد چهار پادشاهان لاهیجان

مسجد چهار پادشاهان لاهیجان

با بازدید از این مسجد می توانید به دوره ای تاریخی از زمان تیموریان و صفویان سفر کنید. آرامگاه این پادشاهان در حوالی میدان وحدت و خیابان کاشف است. تاریخ شناسان بر این باورند که این قبرها در واقع متعلق به خاندان کیاست. این افراد در سال 791 در جنگ رشت کشته شدند.

البته عده ای دیگر معتقدند که این مقبره ها متعلق به سیدرضی کیا و سه تن از عالمان دینی است. بنظر می رسد در آن زمان ها عالمان دینی را برای احترام پادشاه می نامیده اند.

مسجد مورد نظر شبیه به ساختمان هایی است که در دوره تیموریان ساخته می شده اند و همین طور در داخل آن چندین آرامگاه و یک ایوان وجود دارد. همین طور باید گفت که نقاشی این بنا مربوط به زمان قاجاریه می شود.

پل خشتی

پل خشتی

در بخش جنوب غربی این شهر منطقه ای به اسم “پرده سر” وجود دارد. قدمت این منطقه مربوط به دوره حاکمیت آل کیاء می رسد که زمان آن مربوط به سده 8 تا 10 هجری است.

پل خشتی به فرمان نعمت الله طبیب ساخته شده است. این فردی از جمله دانشمندان آن زمان محسوب می شده است و این سازه در سال 892 هجری تاسیس شده است. ارتفاع پل یازده متر و طول آن 50 متر است. در زمان قاجار بود که پل به دست حاجی جعفرخان دوباره بازسازی شد.

مسجد تاریخی اکبریه از جاهای دیدنی لاهیجان

مسجد تاریخی اکبریه

از سایر جاذبه های گردشگری لاهیجان می توان به مسجد اکبریه اشاره کرد. این مسجد به خاطر معماری و تاریخی که دارد علاقمندان زیادی را به خود جذب کرده است. مسجد مورد نظر در زمان فتحعلی شاه ساخته شده و شامل دو قسمت جدید و قدیمی می شود. زیرا در ابتدا کار ساخت آن نیمه کاره رها شد و دوباره بعد از چند سال کار را ادامه دادند. در واقع فرد خیری که باعث ساخت این مسجد شد شخصی به اسم حاج اکبر لاهیجانی بود.

حمام گلشن از جاهای دیدنی لاهیجان

حمام گلشن

برای رسیدن به حمام گلشن می توانید از میدان وحدت استفاده کنید. این حمام در زمان قاجاریه ساخته شده است. البته در طی سال ها بعضی از قسمت های حمام خراب شده است، اما همچنان می توانید از زیبایی های این حمام بهره ببرید.

ابعاد حمام مورد نظر 1850 متر مربع است. در آن زمان افراد مختلفی از شاهزادگان گرفته تا کارگران و بقیه مردم از این حمام استفاده می کرده اند. با این حال دو ورودی در این حمام وجود داشته که یکی از آن ها مخصوص طبقه اشراف بوده است.

بعد از اینکه اشراف از ورودی کوچکتر به حمام می رفتند می توانستند از بخش تمیز و گرم تر آن استفاده نمایند و در بزرگ تر بخش معمولی بوده که به بقیه مردم تعلق داشته است.

آرامگاه شیخ زاهد گیلانی

آرامگاه شیخ زاهد گیلانی

روستایی به اسم شیخانه ور در لاهیجان وجود دارد که فردی به اسم شیخ زاهد گیلانی در آن زمان در این روستا می زیسته است. وی در سال 711 از دنیا رفت و از عارفان مربوط به دوره صفویان محسوب می شود. تقریبا 200 سال بعد بود که به فرمان پادشاه یک آرامگاه برای این عارف ساخته شد.

در این آرامگاه یک گنبد هشت ضلعی ساخته شده که دارای نقش و نگارهای جالب توجهی است. همین طور از دیگر بخش های این بقعه می توان به عمارت های آن اشاره کرد.

بازار سنتی از جاذبه های گردشگری لاهیجان

بازارهای لاهیجان در نوع خود بسیار دیدنی هستند. شما می توانید در بخش های مختلف بازار قدم بزنید و از محصولات سنتی آن دیدن کنید. در این بازار انواع تخم مرغ های محلی، زیتون، ترشی و … به فروش می رسند. در این بازار می توانید از خوراکی های خوشمزه لذت ببرید یا فقط به تماشای آن بپردازید.

بازار لاهیجان از صبح تا عصر باز است و صبح ها هم شلوغ تر است. اگر قصد رفتن به این بازار را دارید، باید از میدان چهار پادشاهان عبور کنید و سپس به طرف خیابان کاشف بروید. سپس باید ماشین خود را پارک نمایید و پیاده به سمت بازار رهسپار شوید.

شیخانبر از جاهای دیدنی لاهیجان

شیخانبر

این بخش یکی از جذاب ترین بخش های لاهیجان است که در آن می توانید مناظر طبیعی و تاریخی را در کنار هم داشته باشید. هنگامی که به این منطقه وارد می شوید در ابتدا شاهد جنگل ها و کوه های سرسبز خواهید بود و سپس بعد از اندکی یک آرامگاه قدیمی توجه شما را جلب می کند.

این مرقد متعلق به شیخ زاهد است که جد مادری یکی از پادشاهان صفوی محسوب می شود. در این نتیجه پادشاهان صفوی از این منطقه زیاد دیدن می کرده اند. همین طور علاوه بر این بقعه سنگ های قدیمی هم در بخش های مختلف سبزه زارهای این ناحیه وجود دارد که هدف آن ها درست کردن یک محل تمرینی برای سربازان بوده است.

برای رسیدن به این منطقه باید از جاده لاهیجان به سمت لنگرود بروید و سپس بعد از سه کیلومتر به مقصد می رسید. سپس در سمت راست جاده می توانید منطقه شیخانبر را ببینید.

زیپ‌لاین لاهیجان

در ابتدای این مطلب به توصیفی درباره بام سبز لاهیجان و زیبایی های آن پرداختیم. یکی از راه های رسیدن به این بام استفاده از زیپ لاین است. با استفاده از این زیپ لاین می توانید مسیری هزار متری را طی کرده و به بالای این کوه برسید. هتل جهان گردی هم در این منطقه ساخته شده است.

از بالای این منطقه می توانید ناحیه ای کاملا سبز را مشاهده کنید. زیپ لاین از روی استخر کنار هتل هم عبور می کند. توسط زیپ لاین می توانید این مسیر را تقریبا در حدود پنج دقیقه ای طی کنید. این وسیله از ساعت ده صبح تا ساعت 7 شب قابل دسترس است. برای رفتن به بام لاهیجان باید از سمت خیابان کارگر و به طرف میدان کاشف رفته و سپس به جاده طلای سبز بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *