آرامگاه فردوسی، حکیم پرآوازه ایرانی

آرامگاه فردوسی مشهد
ایران گردی, مشهد

آرامگاه فردوسی مشهد از جمله مشهورترین جاهای دیدنی مشهد است که در هنگام سفر به این شهر نباید بازدید از آن را از دست بدهید. این شاعر پرآوازه ایران زمین نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز شهرت ویژه ای دارد. چنانچه قصد سفر به مشهد و بازدید از این آرامگاه را دارید برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما تهران مشهد به پنل رزرواسیون سایت یابکس مراجعه کنید.

محل آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی در فاصله بیست و هشت کیلومتری از روستای پاژ قرار گرفته است. این شاعر به نام ایرانی در سال 329 هجری قمری متولد شد. خانواده وی از نظر اجتماعی دهقان بوده اند.

معرفی آرامگاه فردوسی

نمایی از آرامگاه فردوسی

این شاعر مشهور ایرانی فردی شیعه بوده به همین دلیل بعد از مرگ به خانواده او اجازه ندادند تا در گورستان به خاک سپرده شود، پس او را در باغ خانه خودش در شهر طوس دفن کردند.

تا اینکه یکی از حاکمان مغول برای ساخت قلعه خود از سنگ های مقبره این شاعر استفاده کرد. گذشت سال ها باعث شد تا از این آرامگاه تنها آجرهایی پراکنده به جای بماند. در زمان سلطنت ناصرالدین شاه شخصی به نام عبدالوهاب آصف‌الدوله مسئول ساختن دو اتاق در این آرامگاه شد.

در سال 1303 بود که تیمورتاش درخواست گرفتن بودجه ای از دولت برای بازسازی این آرامگاه را کرد که چهار سال بعد درخواست وی مورد قبول قرار گرفت.

امکانات آرامگاه

این آرامگاه شش هکتار است که در زمان های گذشته بخش زیادی از باغ اصلی هم به آن افزوده شده است. معماری این آرامگاه شبیه به بناهای دوره هخامنشی است و در مقابل آن یک استخر قرار گرفته که می توانید انعکاس بنا را در آب ببینید.

مجسمه فردوسی هم در روبه روی استخر ساخته شده و داخل خود استخر سه دسته فواره قرار گرفته است. طرح این فواره ها به صورت نیلوفر هستند. در این بخش یک ساختمان اداری، کتابخانه و موزه وجود دارند.

این موزه پیش از سال 1384 برای استراحت استفاده می شده است، تا اینکه در این سال دکتر بهروز احمدی آن را به موزه تبدیل کرده است. در این موزه گنجینه هایی که در این منطقه کشف شده، در معرض دید عموم قرار دارند که از جمله آن ها می توان به سنگ نگاره ها، سکه های طلا و نقره، شاهنامه 73 کیلوگرمی، ظروف سفالی، تیرو کمان و شاهنامه فلورانس اشاره کرد.

در حدود نه هزار جلد کتاب در این آرامگاه نگه داری می شوند و این مکان در سال 1384 بنا شده است. این ساختمان در دو طبقه ساخته شده و طبقه اول برای مخزن کتاب و طبقه بعدی برای سالن مطالعه استفاده می شود.

جالب است که بدانید یکی دیگر از شاعران ایرانی به نام مهدی اخوان ثالث هم در این مکان دفن شده است. آرامگاه این شاعر در بخش جنوبی موزه است و یک تندیس از ایشان هم در این قسمت نصب شده است. همچنین باید گفت که مقبره استاد شجریان هم در نزدیکی موزه آرامگاه قرار گرفته است.

معماری آرامگاه فردوسی

تصویری از آرامگاه فردوسی

معماری این بخش شامل دو قسمت می شود که در ادامه آن ها را توضیح خواهیم داد.

معماری درونی بنای آرامگاه

محل دفن فردوسی در زیرزمین این محل قرار گرفته است. زیرزمین یک بخش مربعی شکل است. در روی دیوارهای این بخش شش روایت از شاهنامه فردوسی به تصویر کشیده شده است.

جنس مقبره از مرمر است و ابعاد آن را نود در یک متر و 54 سانتی متر ساخته اند. همین طور باید گفت که بیست ستون در اطراف این مقبره قرار گرفته است. مجسه های مختلفی که ساخته فریدون صدیقی هستند، در تالار آرامگاه وجود دارند و این مجسمه ها روایت گر داستان هایی از شاهنامه فردوسی هستند.

معماری بیرونی بنا

بخش بیرونی این آرامگاه به صورت مکعبی ساخته شده و ابعادی برابر با 1043 متر مربع دارد. همچنین پلکان هایی وجود دارند که مقبره فردوسی در ارتفاع 18 متری از آن ها قرار گرفته است.

بخش اصلی بنا شامل هفت مکعب کوچک می شود که روی یکدیگر واقع شده اند و اشعاری از شاهنامه در هر بخش آن حک شده است. علاوه بر این ها می توان به وجود کتیبه های با سبک هخامنشی و همچنین دوازده ستون در این قسمت اشاره کرد. مجسمه خود فرودسی هم ساخته دست ابوالحسن صدیقی است که در ایتالیا ساخته شده و سپس به این محل منتقل شده است.

ساعات بازدید از آرامگاه فردوسی

در نیمه اول سال از ساعت نه صبح تا 5 بعدازظهر و در نیمه دوم سال تا ساعت چهار بعدازظهر باز است.

شماره تلفن آرامگاه فردوسی: 05132663825
آدرس آرامگاه فردوسی: استان خراسان، شهر طوس، انتهای بلوار بهارستان

نحوه دسترسی به آرامگاه

برای بازدید از این آرامگاه امکان استفاده از اتوبوس، تاکسی و ماشین شخصی وجود دارد. چنانچه قصد استفاده از ماشین شخصی را دارید، باید از مشهد به سمت قوچان بروید، سپس با رسیدن به سه راهی باید به سمت راست رفته و به طرف بلوار بهارستان رانندگی کنید. در انتهای مسیر به مقصد خود خواهید رسید.

اما اگر می خواهید از اتوبوس استفاده کنید، باید سوار خط 202 که در پایانه فردوسی مشهد است، بشوید و بعد از 45 دقیقه به مقصد می رسید. همان طور که گفتیم می توان از تاکسی هم استفاده کرد که مطمئنا سریعتر به آرامگاه خواهید رسید.

جاهای دیدنی اطراف

منطقه شاندیز در فاصله 28 کیلومتر
پارک کوه سنگی در فاصله 32 کیلومتری

گنبد هارونیه در 1.8 کیلومتری
طرقبه در فاصله 37 کیلومتری
مقبره امام محمد غزالی در فاصله 1.8 کیلومتری

آرامگاه فردوسی در کجاست؟

استان خراسان، شهر طوس، انتهای بلوار بهارستان

جاذبه های آرامگاه فردوسی چیست؟

موزه، مقبره مهدی اخوان ثالت و استاد شجریان، تندیس هایی از فردوسی و اخوان ثالت، کتابخانه و تصاویر مقبره

ساعات بازدید از آرامگاه فردوسی چه زمانی است؟

در نیمه اول سال از ساعت نه صبح تا 5 بعدازظهر و در نیمه دوم سال تا ساعت چهار بعدازظهر باز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *