دریاچه الندان ساری، منطقه ای خوش آب و هوا

دریاچه الندان ساری
ایران گردی, ساری

دریاچه الندان ساری ابعادی به اندازه 17 هکتار دارد. بازدید از این دریاچه فصل خاصی ندارد و هر زمانی که به آن مراجعه کنید می توانید شاهد زیبایی آن باشید. پس برای آشنایی با این دریاچه با ما همراه باشید. گردشگران می توانند، برای خرید بلیط هواپیما ساری به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنند.

تاریخچه دریاچه الندان

طبقه گفته باستان شناسان بنظر می رسد که این دریاچه از زمان کواترنری وجود داشته است که این دوره مربوط به 2 و نیم میلیون سال پیش می شود. در آن سال ها آب و هوا دستخوش تغییرات زیادی بوده است، به همین دلیل به درستی نمی توان گفت که این دریاچه به صورت طبیعی شکل گرفته یا دست طبیعت در شکل گیری آن نقش داشته است. این دریاچه جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شرایط آب‌ و هوایی دریاچه الندان ساری

تصویری از دریاچه الندان ساری

برای اینکه بهتر تصمیم بگیرید که در چه زمانی به دریاچه سفر کنید، بهتر است تا از آب و هوای آن به خوبی مطلع شوید. با گذر از فصل زمستان زمین دوباره زنده شده و حیات تازه ای به خود می بیند، به همین دلیل گیاهان شروع به جوانه زدن می کنند.

در این هنگام دما متعدل است و طبیعت زیبا است. در تابستان هوا گرم و شرجی می شود. اما در پاییز هوا دوباره خنک می شود. پس می تواند زمانی مناسب برای سفر به این ناحیه باشد. اما زمستان ها سرمای زیادی در این منطقه حکم فرما است. جنگل و دریاچه در برف فرو می روند و گاهی هم با باران غافلگیر خواهید شد. همین طور سطح دریاچه هم ممکن است یخ بزند.


پوشش گیاهی و جانوری دریاچه الندان

گیاهان مختلفی در این ناحیه می رویند. از جمله آن ها می توان به تلکا، گیاهان دارویی، الزی، ولیک، گل بنفشه و … اشاره کرد. البته گیاهانی که کاربرد دارویی دارند در فصل بهار بیشتر یافت می شوند.

جالب است که بدانید خاک حوالی این دریاچه نسبت به آب نفوذناپذیر است. در این ناحیه می توانید اردک های وحشی را ببینید که در کنار دریاچه زندگی می کنند.

بازدید از دریاچه الندان

هوای پاک این دریاچه باعث می شود تا دلتان بخواهد زمان بیشتری را در کنار آن بگذرانید. مخصوصا که در این ناحیه جنگلی وجود دارد که در هنگام باران بوی خاک در فضا می پیچد. گوش سپردن به صدای پرندگان هم بسیار دلپذیر است.

تفریحات کنار دریاچه الندان ساری

کوهنوردی کنار دریاچه الندان

کلیه این منطقه پوشیده از جنگل ها و کوه ها است. پس به هر منطقه ای که بخواهید بروید، مقداری از مسیر کوهستانی خواهد بود. اگر قصد کوهنوردی دارید حتما صبح زود حرکت کنید. همین طور دقت داشته باشید که کفش کوهنوردی فراموش نشود.

پیاده‌روی در کنار دریاچه

برای پیاده روی یک چوب دست باید داشته باشید. همین طور دقت کنید تا زباله های خود را در طبیعت رها نکنید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که وارد قسمت های عمیق جنگل نشوید، چون احتمال گم شدن شما وجود دارد.

قایق‌سواری روی دریاچه الندان

تصویری از دریاچه الندان ساری

در این کنار دریاچه برای گردشگران چندین قایق از نوع پدالی و موتوری در نظر گرفته شده است که با پرداخت هزینه ای می توانید آن ها را کرایه کنید.

عکاسی

در کنار این دریاچه بخش های جالب توجهی وجود دارند که به شما فرصت می دهد تا تصاویر زیبایی را ثبت کنید. مخصوصا که در جنگل می توانید سوژه های بهتری برای عکس گرفتن پیدا کنید.

شنا در دریاچه الندان

توجه داشته باشید که هیچ غریق نجاتی در حوالی این دریاچه مستقر نشده است، در نتیجه چنانچه شنا بلد نیستید وارد آب نشوید. همین طور در این آب آبزیانی زندگی می کنند که ممکن است با آلوده کردن آب جان آن ها را به خطر بندازید. پس بهتر است که شنا کردن در دریاچه را فراموش کنید.

امکانات رفاهی کنار دریاچه الندان

پایه ترین امکنات رفاهی در کنار این دریاچه وجود سرویس بهداشتی است. گردشگران همچنان می توانند از بوفه هایی که در روستاها وجود دارند خریدهای خود را انجام دهند. از این بوفه ها می توانید خوراکی یا صنایع دستی خریداری کنید. از دیگر امکانات آن می توان به وجود آتلیه عکاسی اشاره کرد. در این مکان لباس های محلی هم وجود دارند که می توانید با آن ها عکس بگیرید.

احتیاط کردن در هنگام سفر به دریاچه

چنانچه قصد چادر زدن دارید باید توجه کنید که جنگل می تواند شما را با خطر روبه رو شدن با حیوانات مواجه کند. همین طور بهتر است تا مواد غذایی داخل ماشین باشد تا حیوانات به آن ها جذب نشوند. از دیگر نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که همراه با خود جعبه کمک های اولیه داشته باشید و پیش از سفر خودرو را معاینه فنی کنید.

اقامت در حوالی دریاچه الندان

چنانچه علاقه ای به برپایی چادر ندارید می توانید در روستاهایی که در نزدیکی دریاچه هستند، محلی را اجاره کنید.

نکات بازدید از دریاچه الندان

تصویری از دریاچه الندان ساری

در موقع سفر به این دریاچه این امکان برای شما فراهم شده تا با ماشین خود به کنار دریاچه بروید اما رسیدن به مقصد نیازمند مقداری پیاده روی هم است. در هنگام قایق سواری مراقب باشد و از جای خود تکان نخورید. برای روشن کردن آتش طبیعت را تخریب نکنید و هنگامی که قصد برگشت دارید حتما آتش را خاموش کنید.

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه الندان ساری

نمایی از دریاچه الندان

فصل های مختلف سال زیبایی های خاصی دارند پس می توانید در هر زمانی به دریاچه الندان سفر کنید. با این حال تابستان هوا گرم است و زمستان برفی و بارانی است پس بهترین زمان بهار و پاییز است.

دریاچه الندان کجاست؟

مازندران، 65 کیلومتری جنوب شهر ساری، 200 کیلومتری کیاسر، دهستان چهاردانگه، دامنه ازنی کوه

نحوه دسترسی به دریاچه الندان

بعد از رسیدن به شهر ساری چنانچه 60 کیلومتر در جاده کیاسر رانندگی کنید به تابلوی الندان می رسید. سپس باید هفت کیلومتر دیگر هم رانندگی کنید تا به روستای ازنی برسید. سپس باید 1 و نیم کیلومتر در یک جاده خاکی مسیر خود را ادامه دهید تا به دریاچه برسید. روستای ازنی از کیاسر بیست کیلومتر فاصله دارد و در دهستان چهاردانگه واقع شده است.

نکات مهم برای سفر به دریاچه

برای اینکه سفر ایمنی داشته باشید به همراه داشتن لاستیک زاپاس فراموش نشود. اگر پاییز و زمستان سفر می کنید لباس گرم به همراه داشته باشید. از دیگر وسایل مورد نیاز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

وسایل کمپ

آب آشامیدنی

غذا

لباس

کفش پیاده روی

جاهای دیدنی اطراف دریاچه الندان ساری

روستای الندان

این روستا در حوالی دریاچه است و در 12 کیلومتری کیاسر قرار گرفته است. در حدود 700 نفر در این روستا زندگی می کنند و جاذبه های زیادی در آن دیده می شوند. یکی از گیاهانی که در این روستا وجود دارد گل گاوزبان است که می توانید از مردم محلی خریداری کنید.

در واقع نزدیکی دریاچه به این روستا سبب شده تا اسم روستا برای آن انتخاب شود. با این حال مردم محلی به این دریاچه آب بندان هم می گویند. مردم محلی معتقد هستند که این دریاچه از زیر زمین می جوشد و بالا می آید.

روستای ازنی

روستای ازنی

این روستا از ساری چندین کیلومتر فاصله دارد و در دامنه کوه قرار گرفته است. برای تامین آب این روستا از این دریاچه استفاده می کنند. جالب است که بدانید موقعیت روستا باعث شده تا هیچ دیدی از سه طرف جغرافیایی نداشته باشد.

همین طور یک قلعه باستانی به اسم قلعه ازنی هم در این مکان وجود دارد که باعث شده اهمیت تاریخی این منطقه افزایش یابد. از دیگر جاذبه های روستا می توان به باغ اندرون اشاره کرد که دارای درختانی به اسم گلابی، ازگیل و … است.

رودخانه لاکبار

این رودخانه در روستای ازنی واقع شده است. منبع این رودخانه رود تجن است. رودخانه لاکبار فاصله کمی از دریاچه الندان دارد و آب آن شیرین است.

قلعه ازنی

همان طور که گفتیم قلعه مورد نظر در روستایی به همین نام واقع شده اما زمان ساخت آن چندان مشخص نیست. همین طور 2 قلعه دیگر هم به این دریاچه نزدیک هستند که شباهت چندانی با قلعه ازنی ندارند. بنظر می رسد قلعه ازنی در گذشته های دور محلی برای زندگی حاکمان بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *