فرودگاه شهید دستغیب شیراز

نمایی از فرودگاه شیراز
ایران گردی, شیراز

شهر شیراز یکی از مراکز گردشگری مشهور کشور است که باعث شده تا فرودگاه آن پذیرای مسافران بسیاری باشد. پس در این مطلب قصد داریم تا درباره فرودگاه شهید دستغیب شیراز توضیحاتی بدهیم. پس با راهنمای فرودگاه شیراز با ما همراه باشید. برای خرید بلیط چارتر شیراز کلیک کنید.

تاریخچه فرودگاه شیراز

نمایی از فرودگاه شهید دستغیب شیراز

در یکی از کتاب هایی که درباره تاریخچه فرودگاه شیراز است نوشته شده است که آسمان شیراز به آبادان، اصفهان، تهران و اهواز متصل است. شهر شیراز از دو فرودگاه استفاده می کند. فرودگاه قدیمی که در در مجاورت صحرای آقاباباخان در قسمت جنوبی شهر است و در سال 1308 تاسیس شده است و فرودگاه دیگر در بوشهر قرار دارد. در فرودگاه قدیمی مکان های خوبی برای استراحت مسافران در نظر گرفته شده است ولی به دلیل اینکه این فرودگاه چندان بزرگ نبود یک فرودگاه دیگر در قسمت جنوب شرقی ساخته شده است که باند آن آسفالت است.

از مزایای این فرودگاه این بود که امکان نشستن هواپیماهای بزرگ نیز در آن وجود داشت که با توجه به اینکه این امر در فرودگاه قدیمی به آسانی مقدر نبود نکته بسیار مهمی است. فرودگاه شهید دستغیب شیراز در سال 1340 تاسیس شده است. زمینی که فرودگاه بین المللی شیراز در آن قرار گرفته است مساحتی برابر با 500 هکتار دارد. در سال 1345 فرودگاه شیراز به عنوان محلی برای پروازهای بین المللی در نظر گرفته شد. بعد از توسعه فرودگاه شهید دستغیب شیراز، ظرفیت آن از 4 میلیون به 10 میلیون افزایش یافت. توسعه این فرودگاه در دو طرح کوتاه و بلند مدت در نظر گرفته شده است.

اطلاعات فرودگاه بین المللی شیراز

نام فرودگاه: Shiraz International Airport

کد یاتا: SYZ

کد ایکائو: OISS

نوع فرودگاه:عمومی و نظامی

ارتفاع از سطح دریا: ۱۵۰۰ متر

ترمینال ها: ۲ ترمینال مجزا

آدرس فرودگاه شیراز: میدان شهید دستغیب، انتهای بلوار شاهچراغی شهر شیراز

تلفن: 07158793136

دسترسی به فرودگاه

از آن جا که فرودگاه شیراز یکی از فرودگاه های مهم کشور است در نتیجه برای دسترسی به آن راه های زیادی در نظر گرفته شده است. برای رفتن به فرودگاه بین المللی شیراز می توانید از انواع وسایل نقلیه استفاده کنید. اگر از خودرو شخصی می خواهید استفاده کنید باید از جاده شیراز – بندرعباس استفاده کنید، سپس از بلوار فردوس به سمت میدان گل سرخ بروید و بعد از رفتن به سمت میدان شاه چراغ به فرودگاه می رسید. اگر می خواهید از مترو شیراز استفاده کنید باید در ایستگاه میدان گل سرخ پیاده شید و سپس خود را به فرودگاه شیراز برسانید. همین طور خط ویژه اتوبوس نیز برای آن در نظر گرفته شده است که این خط از فرودگاه شیراز تا ترمینال نمازی شیراز است.

مسیرهای پروازی فرودگاه شیراز

نمایی از هواپیما در آسمان

فرودگاه شهید دستغیب شیراز به 20 شهر داخلی و 15 شهر خارجی پرواز دارد. با این حال در این فرودگاه می توان به 10 مقصد خارجی و داخلی دیگر نیز مسیر پروازی ایجاد کرد. فرودگاه شهید دستغیب شیراز می تواند سالانه 10 میلیون مسافر را جابه جا کند.

از شیراز می توان به شهرهای داخلی زیر پرواز داشت:

تهران، بندرعباس، ساری، اصفهان، مشهد، نوشهر، اهواز، تبریز، کیش، رشت، آبادان، کرمان، لامرد، بوشهر، کرمانشاه، سیری، خارک، عسلویه و ماهشهر و لاوان .

از شیراز به می توان به شهرهای خارجی زیر پرواز داشت:

دبی، شارجه، ابوظبی، مالزی، قطر، اتریش، سوریه، ترکیه، عربستان، ارمنستان، بحرین، آذربایجان، کویت، عراق، گرجستان.

امکانات فرودگاه شیراز

نمایی از فرودگاه شیراز

یکی از معضلاتی که مسافران همواره با آن مواجه هستند پارکینگ فرودگاه ها است. خوشبختانه فرودگاه شیراز سه پارکینگ برای راحتی مسافران در نظر گرفته است. پارکینگ طبقاتی فرودگاه شیراز می تواند 750 ماشین را در خود جای دهد و پارکینگ روباز که برای ترمینال خارجی است ظرفیت 800 خودرو را دارد. همچنین پارکینگ روباز ترمینال داخلی هم ظرفیت 120 خودرو را دارد. همین طور یک هتل برای مسافران در مکان فرودگاه در نظر گرفته شده است. یکی از امکانات جالب این فرودگاه این است که مسافران خارجی چه بازرگان و چه گردشگران عادی می توانند در زمانی در حدود یک ربع ویزای توریستی به مدت دو هفته دریافت کنند. البته این قانون برای کسانی که تابعیت کشورهایی مانند کانادا، بریتانیا، آمریکا، کلمبیا، اردن، پاکستان، افغانستان، بنگلادش، سومالی و عراق را دارند نمی شود.

در فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز یکی از رادارهای بسیار پیشرفته به نام MSSRIO وجود دارد. با راه اندازی این رادار می توان فرودگاه بین المللی شیراز را به عنوان مرکز کنترل هوایی کشور معرفی کرد. در حاضر این فرودگاه 13 مسیر هوایی دارد و دارای دو باند آسفالت شده است که هر کدام طولی برابر با 4272 و 4334 متر دارند.باندهای فرودگاه شیراز بسیارمجهز هستند و از دستگاه‌های کمک ناوبری استفاده می کنند. تجهیزات موجود به دلیل برخوردار بودن از دستگاه های ارتباطی، رادیویی و هواشناسی از پیشرفته ترین سیستم‌های کشور به شمار می روند. از دیگر امکانات فرودگاه می توان به مسجد، امکانات ویژه افراد کم توان و ناتوان، خودپرداز و باجه ارز اشاره کرد.

ایرلاین های داخلی و خارجی فعال در فرودگاه شیراز

در فرودگاه بین المللی شیراز شرکت های هواپیمایی فعالی وجود دارد که نه تنها پرواز های داخلی بلکه خارجی را هم ساپورت می کنند.

ایرلاین های داخلی فعال در فرودگاه شیراز:

هواپیمایی نفت ایران، ماهان ایر، ایران ایرتور، ایران ایر، شرکت هواپیمایی آسمان، کیش ایر و هواپیمایی قشم.

ایرلان های خارجی فعال در فرودگاه شیراز:

فلای دبی، هواپیمایی ایر عربیا، تیلویند ایرلاینز، هواپیمایی سعودی، قطر ایر ویز و هواپیمایی کرندون ایرلاینز.

آدرس فرودگاه شهید دستغیب شیراز کجاست؟

میدان شهید دستغیب، انتهای بلوار شاهچراغی شهر شیراز

امکانات فرودگاه شیراز چیست؟

پارکینگ، باجه ارز، مسجد، تسهیلات ویژه افراد کم توان، غرفه

ایرلاین های داخلی که به شیراز پرواز دارند؟

هواپیمایی نفت ایران، ماهان ایر، ایران ایرتور، ایران ایر، شرکت هواپیمایی آسمان، کیش ایر و هواپیمایی قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *