روستای سنگان تهران

روستای سنگان تهران
ایران گردی, تهران

روستای سنگان دارای طبیعت زیبا و بکری در کنار تهران است که از لحاظ تاریخی نیز بسیار غنی است. در این مطلب قصد داریم تا درباره روستای سنگان تهران صحبت کنیم پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. همچنین برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما تهران می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

درباره روستای سنگان

حتما برای شما جالب خواهد بود که بدانید مناطق خوش آب و هوایی در کنار تهران قرار گرفته اند. یکی از این مناطق روستای سنگان است. این روستا در واقع بخشی از کن به حساب می آید. بازدید از این روستا هم برای طبیعت دوستان و هم برای کوهنوردان جالب توجه است، زیرا در آبشار سنگان و قله پهنه حصار قرار دارند. با این حال جاذبه های دیگری هم در این روستا قرار دارند که از جمله آن ها می توان به چنار هزار ساله آن اشاره کرد.

محله‌های روستای سنگان

این روستا شامل شش محله می شود که نام های دره تک، سنگان پایین، سنگان نو، سنگان میانی، باغ دره و سنگان بالا دارند.

فرهنگ مردم بومی سنگان

هر شهر و روستایی در ایران تاریخ و رسم خودش را دارد که بهتر است در هنگام بازدید از آن ها با فرهنگ مردم بومی آن آشنا شوید.

گویش مردم سنگان

گویشی که مردم این روستا استفاده می کنند همانند تهران قدیم است. به این زبان تاتی می گفته اند.

شغل اصلی مردم سنگان

مردم این روستا به کار کشاورزی مشغولند و در کنار آن باغداری هم می کنند. یکی از اهالی روستا باعث شد تا باغداری مدرن در این روستا پیاده شود. در کنار همه این کارها صنایع دستی و حصیربافی هم در این ناحیه انجام می شود. از دیگر منابع درآمد روستا می توان به خشک کردن سبزی و پونه اشاره کرد.

اهالی سنگان

البته در سال های اخیر عده زیادی از روستا به مناطق دیگر رفته اند. با این حال همچنان قوم هایی مانند کرمی، محمد حسینی و … در این روستا مشغول فعالیت هستند. یکی از خاندان های بزرگ روستا اویسی است که تا به حال کمک های زیادی به مردم روستا کرده است. مردم این طایقه زمین و باغ های زیادی دارند.

گونه‌های جانوری و گیاهی سنگان

این روستا پوشش گیاهی زیبایی دارد و انواع گل ها در آن رشد می کنند. مخصوصا اگر در بهار به این ناحیه سر بزنید، می توانید شاهد شادی درختان در گوشه و کنار روستا باشید. در کنار آبشار سنگان ریواس زیادی می روید که در صورتی که بهار به این منطقه سفر کردید می توانید آن ها را جمع آوری کنید.

از جمله گیاهان این روستا شامل زرشک و سماق می شوند. همین طور درختانی مانند سیب، زردآلو، توت و گردو باردهی بسیار خوبی دارند. اگر دنبال گیلاس هستید، باید در فصل مناسب به این روستا سفر کنید.

از نظر گونه های جانوری هم شما می توانید حیواناتی مانند کبک، گرگ، قوچ، پلنگ و … را در این منطقه مشاهده کنید. البته اگر سفر شما کوتاه باشد امکان دیدن آن ها کم است.

بازدید از روستای سنگان تهران

روستای سنگان

همین طور علاوه بر جاذبه های طبیعی یک بخش مذهبی هم در این روستا وجود دارد. روستای سنگان دارای امامزاده نیز است که احترام زیادی در میان مردم دارد. یکی از بهترین جاذبه های این روستا آبشار آن است. برای رسیدن به این آبشار باید مقداری از ارتفاع بالا روید، ولی کاملا ارزشش را دارد.

آبشار در فاصله دو ساعت از روستا قرار گرفته است. در صورتی که می خواهید به قله پهنه حصار صعود کنید، باید برای یک کوه نوردی جانانه خودتان را آماده نمایید.

دیدنی‌های روستای سنگان تهران

برای اینکه همه دیدنی های این روستا را ببینید، بهتر است تا بیشتر از یک روز برای گشت و گذار در آن وقت بزارید.

امامزاده ‌ها

امامزاده ها جذابیت های همه شهرها و روستاها به شمار می روند. همان طور که گفتیم این روستا چهار آرامگاه دارد که در واقع بیان گر تاریخچه این روستا هستند.

امامزاده سید علاالدین

در بخش پایین این روستا امامزاده سیدعلاالدین قرار گرفته است. اگر از جمله کسانی هستید که به قدمت و اصالت اهمیت می دهید، باید سری به این امامزاده بزنید. امامزاده مورد نظر در کنار گورستان سنگان قرار گرفته است.

امامزاده سید عمادالدین

آرامگاه این امامزاده در ده میان واقع شده است. این امامزاده دارای یک تکیه هم است. مخصوصا در ایام خاص مراسم هایی در این بخش برگزار می شود.

امامزاده قاسم

اما معروف ترین امامزاده این بخش امامزاده قاسم است. ایشان از نوادگان امام سجاد (ع) بوده است. به دلیل اهمیت خاص این امامزاده بسیاری از مراسم ها در این مکان برپا می شوند. این امامزاده در سنگان بالا قرار گرفته است. از آن جا که امامزاده قاسم در راه رفتن به آبشار است در نتیجه می توانید از خدمات این قسمت یعنی سرویس بهداشتی، بوفه و … استفاده کنید.

امامزاده عقیل

امامزاده مورد نظر در مکانی قرار گرفته که در گذشته بخشی از روستای سنگان بوده است. این مکان روستای مزرا نام دارد. هنگامی که پروژه بزگراه تهران شمال آغاز شد این مکان هم از سنگان جدا شد. برای رسیدن به این امامزاده کافی است تا در مسیر روستای سنگان از یک فرعی استفاده کنید. این فرعی با تابلو امامزاده مشخص شده است. در صورتی که چند کیلومتر در این جاده برانید به مقصد خواهید رسید.

گورستان روستا

ممکن است با خود فکر کنید که چه دلیلی دارد تا از یک قبرستان بازدید کنید. اما این قبرها تاریخ های بسیار جالبی دارند. برای مثال بعضی از آن ها برای 500 سال پیش و بعضی  دیگر برای دو هزار سال پیش هستند. پس می توانید ببینید که روستا قدمت تاریخی زیادی دارد.

آبشار یخی سنگان

آبشار سنگان

بسیاری از افرادی که به این منطقه سفر می کنند به خاطر آبشار سنگان است. حتی مسیر رفتن به این آبشار هم بسیار جالب است. البته توجه داشته باشید که اگر با ارتفاع مشکل دارید حتما از افرادی که در این زمینه تخصص دارند استفاده کنید. آبشار مورد نظر از شمال غربی روستا شش کیلومتر فاصله دارد. به طور کلی می توان گفت که این آبشار ارتفاع زیادی دارد و در حدود سی متر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *