گور دختر بوشهر، آدرس و امکانات

گور دختر بوشهر
ایران گردی, بوشهر

گور دختر بوشهر یک اثر تاریخی است که می توان آن را با آرامگاه کوروش مقایسه کرد. این بنا کاملا معماری ساده ای دارد و در آن از سنگ هایی بدون هیچ گونه طرحی استفاده شده است. برای دیدن این آرامگاه می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کرده و بلیط هواپیما بوشهر را خریداری کنید.

گور دختر آرامگاه شخصی از زمان هخامنشیان است. اگرچه به درستی مشخص نیست که این فرد چه کسی است اما با این حال بنظر می رسد که از خانواده سلطنتی بوده است.

آرامگاه گور دختر بوشهر

این آرامگاه در یک دشتی بزرگ قرار گرفته است. تصور اینکه این بنای سنگی در این دشت تنها است مقداری غم انگیز بنظر می رسد. با این حال دیدن این آرامگاه ما را یاد جلال پرسپولیس می اندازد. مقبره مورد نظر در نزدیکی شهر برازجان است. در آن زمان بناها به سبک زرتشتی ساخته می شده اند، در نتیجه این مقبره هم از این مورد استثنا نبوده است. در زمان هخامنشیان جسدها را در قلب دشت و در میان دخمه هایی خاک می کرده اند تا جسم شخص خاک مقدس را ناپاک نکند.

تاریخچه گور دختر بوشهر

بنظر می رسد بر طبق اسناد تاریخی دوره حکومت هخامنشیان به پانصد سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد. در نتیجه می توان گفت که قدمت گور دختر هم به همان زمان ها می رسد. این سازه ساده در حدود 2500 سال است که در این دشت قرار گرفته است.

گور دختر بوشهر

علت اینکه محققان حدس می زنند این بنا متعلق به دوره هخامنشیان است شباهتی است که بین گور دختر و پاسارگاد کوروش وجود دارد. با این حال هیچ اطلاعاتی از سازنده و اینکه چرا اینجا ساخته شده وجود ندارد.

آرامگاه مورد نظر ساختار بسیار ساده ای دارد، با این وجود توانسته تا سال های زیادی محکم و استوار در جای خود باقی بماند. همچنین این گور پیش از آرامگاه کوروش ایجاد شده است. باستان شناسی اروپایی بعد از سفر خود به ایران اسم خود را تحت عنوان کاشف این گور ثبت کرد.

با این که این گور در زمره آثار ملی ایران ثبت شده است، اما در سال های اخیر توجه زیادی به این بنا نشده و ممکن است این بی توجهی منجر به تخریب آن بشود.

گور دختر متعلق به چه کسی است؟

داستان های زیادی در باب اینکه این گور متعلق به چه کسی است، وجود دارد. از آن جا که گور دختر شبیه به قبر کوروش ساخته شده، پس می توان حدس زد گور متعلق به فردی است که در زمان آن پادشاه زندگی می کرده است.

باستان شناسی سوئدی معتقد بود که فردی که در این مقبره به خاک سپرده شده، پدربزرگ کوروش کبیر است. اما باستان شناسی ایرانی به اسم شهبازی بعد از تحقیق در این منطقه اعتقاد داشت که قبر متعلق به پسر داریوش یعنی کوروش کوچک است. در این میان عده ای دیگر بر این باورند که آرامگاه گور دختر متعلق به مادر یا دختر یا خواهر کوروش بزرگ است.

معماری گور دختر بوشهر

تصویری از گور دختر بوشهر

در معماری این بنا از 22 سنگ ساده استفاده شده و هیچ طرحی ندارند. برای اتصال آن ها هم از بست دم چلچله ای استفاده کرده اند. بست های مورد نظر به صورت فلزی هستند و از بیرون نمی توانید آن ها را مشاهده کنید. همین طور برای اینکه زیرساخت گور محکم باشد در زیر آن از شن های رودخانه استفاده کرده اند.

آرامگاه مورد نظر بر روی سکوی سنگی واقع شده است. به این سکو مصبطه می گویند. عده ای اعتقاد دارند که سکو مخصوص آرامگاه ایجاد شده است با این حال برخی هم بر این باورند که سکو از قبل در اینجا وجود داشته، سپس در دوره هخامنشی برای ایجاد مقبره دوباره آن را بازسازی کرده اند.

در دیواره یکی از بخش های گور یک بخش مستطیل شکل وجود دارد که بنظر می رسد جایگاه کتیبه بوده است. اما هیچ کتیبه ای در آن قرار نداده اند.

ورودی اصلی بنا

سکو گور دختر بوشهر دارای سه پله است که بعد از عبور از پله ها بخش داخلی مقبره نمایان می شود. بخش ورودی این آرامگاه در سایز 70 در 90 سانتی متر ساخته شده است.

سقف بنای گور دختر

سقف این آرامگاه حالتی شیروانی دارد و ارتفاع آن برابر با 1 متر است. در زیر شیروانی سنگی قرار داده شده و در زیر این سنگ هم بخش داخلی مقبره است. سنگ هایی که در این بنا کار گذاشته شده اند، در حدود 75 سانتی متر هستند. سقف این گور همانند آرامگاه پاسارگاد به صورت ساده ساخته شده است.

داخل بنای گور دختر

فضای داخلی گور بخش دیدنی ندارد و همین طور از آن جا که ورودی کوچک است، باید خم شوید تا بتوانید به این بنا داخل گردید. داخل گور اتاقی کوچک وجود دارد که ارتفاع آن به دو و نیم متر می رسد. پاسارگاد کوروش تقریبا یازده متر است، ولی این گور 4.5 متر است.

از دیگر بخش های این بنا می توان به وجود یک حوض کوچک داخل آن اشاره کرد. از آن جا که این بنا توسط سنگ ها ساخته شده است، فضای داخلی آن حتی در تابستان هم خنک است.

نکات بازدید از گور دختر بوشهر

گور دختر بوشهر یکی از بناهای دیدنی در بوشهر است که با ماشین شخصی خود به راحتی می توانید به سمت آن حرکت کنید. با این حال نکاتی درباره این مکان وجود دارد که بهتر است به آن ها توجه کنید. بازدید از این مقبره هزینه ای در پی ندارد. از آن جا که پارکینگی در این ناحیه نیست، باید مراقب ماشین خود باشید.

شما می توانید هر زمانی که علاقه داشته باشید، از این مکان بازدید کنید اما توجه داشته باشید که به دلیل اینکه گور در یک دشت ساخته شده است ،پس بازدید از آن در روز امنیت بیشتری دارد. از آن جا که قدمت گور تقریبا 2500 سال است مراقب باشید که هیچ گونه آسیبی به این بنا وارد نکنید.

بهترین زمان بازدید از گوردختر بوشهر

بوشهر هوای گرمی دارد، پس بهترین زمان برای بازدید از این مکان در زمستان یا اوایل بهار است.

آدرس گور دختر بوشهر

بوشهر، شهرستان دشتستان، دشت میانکوهی پشت پر

نحوه دسترسی به گور دختر بوشهر

تصویری از گور دختر بوشهر

از هر سمتی که سفر خود را آغاز کنید، سرانجام به جاده جره – تنگه ارم می رسید. در وسط این مسیر یک دوراهی است که یک سمت آن به طرف گور دختر راه دارد. بعد از وارد شدن در این مسیر به روستای پشت پر خواهید رسید، بعد از گذشتن از آن سرانجام آرامگاه در مقابل شما قرار می گیرد.

نحوه رفتن به گوردختر از سمت بوشهر و برازجان

در صورتی که مسیر شما از طرف بوشهر است، باید بعد از رسیدن به بوشهر به طرف چغادک بروید، سپس در بزرگراه اهرم – چغادک راه خود را ادامه دهید تا سرانجام به روستای اهرم برسید، در ادامه باید وارد جاده اهرم – فراشبند شوید.

سپس از کنار یک روستا عبور می کنید و باید مسیر خود را به سمت دهرود سفلی و علیا ادامه دهید. در اینجا یک جاده فرعی وجود دارد تا به تنگ ارم برسید. سپس می توانید با استفاده از جاده جره تنگ ارم به مقصد خود برسید.

کسانی که از برازجان سفر می کنند باید از جاده اهرم برازجان استفاده کنند تا به روستای اهرم برسند، سپس باید از روستای اهرم – فراشبند هم عبور کنند و در ادامه مسیر خود را طبق چیزی که پیش تر توضیح دادیم ادامه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *