آشنایی با بهترین سوغات کرمان

سوغات کرمان
ایران گردی, کرمان

کالاهای زیادی در کرمان تولید می شوند که سالانه مقدار زیادی از آن ها به سایر کشورها صادر می شوند. بیشتر این کالاها به صورت سوغاتی هستند. همین طور باید گفت که چندین اثر تاریخی این شهر در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است. آثار تاریخی استان کرمان در زمره میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند. مسافرانی که قصد سفر به کرمان را دارند، می توانند برای خرید بلیط هواپیما ارزان کرمان به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنند.

اسم قدیمی این استان کارمانیا نام دارد و این استان یکی از وسیع ترین استان های کشور به شمار می رود. شهر کرمان مرکز این استان است. این استان از نظر اقتصادی، کشاورزی و فرهنگی ارزش زیادی دارد. نکته جالب این است که در این استان می توانید 660 اثر ملی را مشاهده کنید، در نتیجه از نظر تاریخی هم بسیار غنی است.

قطاب از سوغات کرمان

قطاب

قطاب یکی از شیرینی های خوشمزه است که در استان کرمان پخته می شود. این شیرینی از بادام و خاک قند درست می شود. قطاب را می توان در انواع مختلفی تهیه کرد. معروف ترین قطاب های ایران به یزد و کرمان تعلق دارند.

یکی از محصولاتی که در کرمان تولید می شود پسته است. به همین دلیل مردم کرمان در هنگام درست کردن قطاب از پسته استفاده می کنند، سپس خاک قند را روی آن می پاشند. بنظر می رسد که قطاب از زمان هخامنشیان در ایران پخته می شده است.

کماچ سهن از سوغات کرمان

کماچ سهن

این شیرینی سنتی با استفاده از جوانه گندم ایجاد می شود. برای درست کردن شیرینی کماچ سهن از زیره و دارچین استفاده می کنند. طرز تهیه این شیرینی به این صورت است که ابتدا زیره و دارچین را به خمیر کماچ، خرما و پسته اضافه می کنند. اگر به کرمان سفر کردید، حتما این شیرینی خوشمزه را امتحان کنید.

کلمپه

کلمپه

بعضی از شهرهای استان کرمان این شیرینی را پخت می کنند. برای تهیه کلمپه هل، گلاب، گردو، دارچین و خرما را داخل خمیر می گذارند. البته این شیرینی را با روغن حیوانی هم می توان استفاده کرد. بعد از آماده شدن شیرینی روی آن پودر پسته می ریزند. برای درست کردن این شیرینی از قالب های گوناگونی استفاده می کنند که این باعث می شود تا کلمپه در حالت های مختلفی تولید شود.

قاووت از سوغات کرمان

قاووت

بدون اغراق می توان گفت که قاووت کرمان مشهورترین سوغات کرمان است. اسم دیگر این شیرینی قوتو است. قاووت نوعی شیرینی پودری است. در این شیرینی بنابر سلیقه می توان مواد مختلفی مانند جو، گیاهان دارویی، مغز گندم و … را با یکدیگر ترکیب کرده و سپس آن را به همراه شکر آسیاب می کرد.

قاووت کرمان در حالت پودر استفاده می شود. برای خوردن آن باید آن را با شیر یا آب مخلوط کنید. این خوراکی همین طور به سایر کشورها هم صادر می شود.

فالوده

فالوده

با اینکه فالوده شیرازی بسیار معروف است ولی این دسر را در شهرهای دیگر هم درست می کنند. فالوده کرمانی نیز از دیگر سوغات این شهر است که می توانید آن را خریداری کنید. برای تهیه این خوراکی در کرمان از عرق نعنا، تخم شربتی و بیدمشک هم استفاده می شود. در سفر به کرمان حتما فالوده کرمانی را امتحان کنید.

زیره، ادویه کرمانی

زیره

ضرب المثل معروفی وجود دارد که می گوید زیره به کرمان بردن. این ضرب المثل به این معنی است که از آن جا که کرمان بهترین زیره را دارد، در نتیجه بردن زیره به آن کار بیهوده ای است. زیره سوغات مشهوری است که می توان آن را در آشپزی و به عنوان دارو هم استفاده کرد.  علت اصلی رشد زیره در این استان آب و هوای این منطقه است.

ماده زیره می تواند به رنگ سبز یا سیاه تولید شود که البته رنگ سیاه زیره کیفیت بهتری دارد. این نوع در کوه های شهر بافت یافت می شود. از دیگر مناطقی که در آن زیره را جمع آوری می کنند، می توان به کوه چوپار اشاره کرد. در واقع بیشتر زیره کرمان برای این ناحیه است. برداشت زیره از اردیبهشت شروع و تا اوایل تیر ادامه دارد.

پسته

پسته کرمان

همانطور که گفتیم کرمان به خاطر پسته آن معروف است. این محصول به سایر کشورها هم صادر می شود. در واقع بیش از نیمی از تولید پسته ایران متعلق به کرمان است. از آن جا که پسته در گرما رشد بهتری دارد، در نتیجه رفسنجان هوایی بسیار مناسب برای کشت پسته دارد. صادرات این محصول باعث شده تا بخش اعظمی از محصولات غیرنفتی را شامل شود.

گردو

گردو

گردو از دیگر سوغات کرمان است که بعد از پسته به سایر کشورها صادر می شود. با اینکه گردو در بخش های مختلف استان تولید می شود ولی گردویی که در شهرستان بافت است به دلیل اینکه در مناطق مرتفع ایجاد می شود، کیفیت بهتری دارد. شهرستان بافت در رتبه نخست تولید گردو قرار گرفته است. در رتبه بعدی یکی از شهرهای استان همدان واقع شده است. پس خرید گردوی کرمان را فراموش نکنید.

خرما

خرما

شهرستان بم خرمای بسیار مرغوبی دارد. این محصول متعلق به بخش جنوبی و شرقی کرمان است. در حدود سی درصد از محصول خرمای کشور در این نواحی تولید می شوند. خرمای تولید شده در اقتصاد این استان نقش مهمی دارد. بیشتر خرمای این استان در بم و فهرج برداشت می گردد.

مسقطی سیرجان

مسقطی

مسقطی از دیگر سوغات کرمان است که می توانید آن را در نقاط مختلف کشور هم پیدا کنید. با این حال خوراکی که در این استان تولید می شود طعم ویژه خود را دارد و نرم هم است. برای درست کردن مسقطی از نشاسته، شکر، بادام، زعفران، گلاب، هل و پسته استفاده می کنند. از این خوراکی برای دسر هم استفاده می شود.

حاج پسته از سوغات کرمان

حاج پسته کرمان

برای تهیه این خوراکی از پسته، گلاب، پودر قند، هل و موارد دیگر استفاده می کنند. این خوراکی شبیه به حاج بادامی است که در یزد تولید می شود. همین طور در حین سفر به کرمان می توانید این خوراکی را در حالت طعم بادام و نارگیل هم امتحان کنید.

سوهان زرند از سوغات کرمان

سوهان زرند

سوهان زرند متعلق به استان کرمان است. با این که اکثرا سوهان را متعلق به قم می دانند با این حال سوهان خوشمزه ای هم در کرمان تولید می شود. خوراکی این استان ترد است و در حالت لایه لایه تولید می شود. برای تولید این خوراکی از موادی مانند آرم جوانه گندم، هل، آرد گندم و زعفران استفاده می کنند. جالب است که بدانید این خوراکی در فهرست یونسکو هم به ثبت رسیده است.

نان پر

نان پر کرمان

نان پر از دیگر خوراکی های سنتی این استان است. زعفران، کنجد، پودر قند و آرد از مواد اصلی تشکیل دهنده این خوراکی هستند.

خرما بریز از سوغات کرمان

از دیگر سوغات کرمان می توان به خرما بریز اشاره کرد. این شیرینی مخصوصا در ماه رمضان تهیه می شود. علت این امر این است که شیرینی مورد نظر انرژی بالایی دارد، به همین دلیل در هنگام سحری آن را مصرف می کنند. این موضوع باعث می شود که روزه داران بتوانند انرژی خود را در طول روز حفظ کنند. این ماده از موادی مانند شکر، گلاب، کره، آرد سبوس دار، خرما و … تهیه می شود. همین طور از پودر پسته هم برای درست کردن این ماده غذایی استفاده می کنند.

حلوا پسته

حلوا پسته

یکی از دیگر از خوراکی هایی که توسط پسته در کرمان تولید می شود، حلوا است. این خوراکی از جمله سوغات کرمان محسوب می شود. برای تهیه این خوراکی سنتی از هل، آرد، نشاسته، زعفران، پودر قند و گلاب استفاده می کنند.

گیاهان دارویی و عرقیات

در این استان چندین گیاه دارویی رشد می کند که از جمله آن ها می توان به سدر، کتیرا و همچنین محصولاتی مانند عرق بیدمشک، عرق نسترن، گلاب، عرق زیره و …  اشاره کرد. در روستای لاله زار کرمان کوه هایی به اسم هزاره وجود دارد که عرقیات با کیفیت این استان از آن جا به دست می آید.

مرکبات از سوغات کرمان

از نظر تولید مرکبات این استان در مقام سوم قرار گرفته است. همین طور مرکبات تولید شده در این منطقه به سایر نواحی دنیا هم ارسال می شود. شهرهایی مانند بم و شهداد نقش اساسی در تولید مرکبات کرمان دارند.

آب و هوای این منطقه باعث شده تا مرکبات با کیفیتی در این ناحیه برداشت شوند، همین مورد باعث محبوبیت این محصولات در بازارهای خارجی هم شده است. از جمله این محصولات می توان به پرتقال، گریپ فروت و نارنگی اشاره کرد. اگر به قصد خرید این مرکبات به کرمان می روید، بهتر است از آبان تا اسفند به کرمان سفر کنید.

پته‌دوزی از سوغات کرمان

پته دوزی

پته دوزی نوعی از صنایع دستی کرمان است که توسط بانوان این ناحیه دوخت می شود. در واقع این کالا توسط سوزن دوزی ایجاد می شود. برای تهیه محصولاتی از این دست از پارچه ای به اسم عریض استفاده می کنند و نخی که برای آن استفاده می شود نخ رنگی و پشمی است که به آن ریس می گویند. برای تزئین این پارچه ها هم از طرح های ذهنی یا باستانی بهره می برند.

پته دوزی در قالب محصولاتی مانند لباس، روتختی، پرده، کوسن، رومیزی، بالش و … عرضه می شود.

قالی

قالی

قالی یکی از بهترین سوغات کرمان است. حتما این این جمله را شنیده اید که وقتی کسی از سلامت خوبی برخوردار باشد، به او می گویند شبیه قالی کرمان می ماند! این استان یکی از مناطق مهم در تولید قالی به شمار می رود.

قدمت این هنر متعلق به دوره ای پیش از صفویه است. در آن زمان کرمان به خاطر قالی های خود بسیار شهرت داشته است و گردشگران خارجی هم از این کالا استقبال می کرده اند. این قالی ها در رنگ های مختلفی تولید می شوند و در حدود سی رنگ از آن ها عرضه می شوند. بیشتر رنگ هایی که در قالی به کار می روند، طبیعی است، در نتیجه گذر سال ها در کیفیت آن ها تاثیری ندارد.

قالیچه ‌های افشار

روستایی مانند اسطور، پاریز، بلورد، محمودآباد و … از مناطق مهم تولید قالیچه هستند. همین طور عشایر این استان هم در کار تولید قالیچه هستند. مردم عشایر در دشت های سیرجان زندگی می کنند.

شال ‌بافی از سوغات کرمان

شال بافی

شال بافی کرمان از دیگر کالاهای کرمانی است. در این محصول می توانید ردپایی از نقش و نگارهای قدیمی در فرش ها را هم مشاهده کنید. این شال ها ابعادی به اندازه سه متر دارند. این شال ها در حالت های مختلفی مانند لاکی، احرامی، شاخ گوزنی، لاجوردی، ترمه و … تولید می شوند.

گلیم شیریکی پیچ از سوغات کرمان

گلیم شیریکی پیچ

این محصول در استان کرمان تولید می شود و سیرجان و دارستان مرکز اصلی عرضه آن هستند. حتی روستای دارستان به خاطر تولید گلیم در میراث یونسکو به ثبت رسیده است. این گلیم های بسیار ویژه و مخصوص هستند در واقع ترکیب نهایی این محصول از گلیم و قالی ایجاد می شود.

گلیم های سایر نواحی از شیوه پودر برای تولید این محصولات استفاده می کنند، اما در کرمان شیوه کار متفاوت است. پودر در این نوع کالا فقط باعث متصل شدن تارهای گلیم می شود و برای استحکام نخ ها از آن استفاده می کنند.

خورجین از سوغات کرمان

خورجین

بسیاری از مردم مناطق روستایی همچنان از خورجین برای بعضی از کارهای خود استفاده می کنند. خورجین هایی که در این ناحیه تولید می شوند به صورت هندسی و متقارن هستند. البته شما می توانید به عنوان وسیله ای تزئینی آن را خریداری کنید. برای تولید خورجین از موادی مانند پشم، موی بز و … استفاده می کنند. البته هنوز می توانید گاهی خورجین هایی را در پشت موتورسیکلت ها ببینید.

آجیده دوزی

آجیده دوزی

این هنر شامل لایه دوزی و پنبه دوزی می شود. برای درست کردن محصولاتی از این دست مقداری پنبه را در میان دو لایه از پارچه می گذارند و هنگامی که کار دوخت تمام می شود می توانید آن ها را به صورت برجسته تحویل بگیرید. نقش و نگارهای به کار رفته در هنر مورد نظر بسیار ظریف هستند.

گبر دوزی از سوغات کرمان

نام دیگر این هنر زرشتی دوزی است و علت انتخاب اسم آن به این خاطر است که در زمان های قدیم به دست زرتشتیان بافته می شده است. برای درست کردن این محصول از رنگ های مختلفی مانند سرخ، سبز و … استفاده می کنند. طرح های به کار رفته در گبردوزی شامل سرو، طاووس، خروس، گل میخک و شکل های هندسی می شوند.

عریض بافی از سوغات کرمان

برای عریض بافی از پارچه ای دستباف استفاده می کنند. از این پارچه های عریض در پته دوزی هم استفاده می شود. در گذشته از دستگاه های چوبی برای بافت این پارچه ها استفاده می شده است اما هم اکنون از دستگاه های برقی استفاده می کنند. البته ناگفته نماد که عریض هایی که توسط ماشین ایجاد می شوند، به خوبی نوع دستبافت نیستند.

ظروف مسی

ظروف مسی

شهر اصفهان ظروف مسی مشهوری تولید می کند اما در کرمان هم می توان محصولات مرغوبی را پیدا کرد. از جمله این کالاهای مسی می توان به کفگیر، بشقاب، دیگ و تابلوهای مسی اشاره داشت.

نحوه سفر به کرمان

اگر از هواپیما استفاده می کنید شهرهای مانند مشهد، اصفهان، تبریز و … به سمت این شهر پرواز دارند. اما گزینه های دیگری مانند قطار، اتوبوس و ماشین هم برای شما وجود دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *