تفاوت بخش اروپایی و آسیایی استانبول

نمایی از استانبول
استانبول, جهان گردی

تنگه بسفر استانبول نقش مهمی در این شهر بازی می کند. زیرا این تنگه باعث جدایی دو قسمت شهر از یکدیگر شده است. کانال آبی که از طرف دریای سیاه به دریایی مرمره راه دارد، باعث شده تا استانبول شامل دو بخش شرقی و غربی بشود. در بخش شرقی شهر، استانبول آسیایی قرار دارد و بخش غربی مربوط به استانبول اروپایی است. برای اینکه با تفاوت های بخش اروپایی و آسیایی استانبول آشنا شوید، با ما همراه باشید. برای خرید بلیط چارتر استانبول می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

اگر به هر دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول سر بزنید، متوجه خواهید شد که این دو بخش تفاوت هایی با یکدیگر دارند که شامل آثار تاریخی، رستوران، بافت تاریخی و کافه ها می شوند.

تاریخچه استانبول

قدمت شهر استانبول به سال 660 قبل از میلاد باز می گردد. در آن زمان بیزانس شرقی و روم حاکم این منطقه به شمار می رفتند و اسم این منطقه کنستانتین نام داشت. به دلیل نوع حاکمیت این منطقه کلیساهای زیادی در آن وجود داشته است که بعد از ورود مسلمانان به این منطقه این کلیساها تبدیل به مسجد شدند. مسجد ایاصوفیه یکی از کلیساهای قدیمی این منطقه است. هنگامی که عرب ها این منطقه را تصرف کردند، اسم شهر به قسطنطنیه تغییر یافت و بعدها نام آن را استانبول گذاشتند که این نام روی این شهر ماندگار شد.

نمایی از شهر استانبول

البته جالب است که بدانید اسم استانبول از یک واژه یونانی به نام ایستیم بولین برگفته شده است. این واژه به معنی شهر است. در سده 18 بود که حاکم شهر تصمیم گرفت روی سکه های عثمانی کلمه “استانبول شهر اسلام” را حک کند که این امر موجب شد مردم تصور کنند، معنی این واژه شهر اسلام است. با این حال همان طور که گفتیم از آن زمان تاکنون اسم استانبول روی شهر مانده است.

از آن جا که استانبول بین اروپا و آسیا است، در نتیجه موقعیت سیاسی مهمی دارد. همین امر موجب شده تا از نظر گردشگری هم پیشرفت های زیادی داشته باشد. تنگه بسفر یک کانال است که موجب شده تا دریای سیاه و مرمره به یکدیگر اتصال پیدا کنند. بعد از آن به دریای مدیترانه هم راه پیدا کرده و سرانجام به آب های آزاد می رسد.

نزدیکی به چندین دریا موجب شده که تجارت دریایی در این منطقه رونق داشته باشد. همین طور شما می توانید از تفریحات ساحلی هم استفاده کنید.

زبان و مذهب شهر استانبول

در شهر استانبول همه به صورت یکپارچه ترکی صحبت می کنند و این زبان در ایران به ترکی استانبولی شناخته می شود. پیش از این در این شهر از الفبای عربی استفاده می شده است اما در سال 1928 هنگامی که دولت ترکیه تشکیل شد، استفاده از خط لاتین در همه بخش های ترکیه الزامی شد.

بخش جمعیتی آسیا و اروپایی استانبول

خیابان استانبول

بخش اروپایی و آسیایی این منطقه دارای تفاوت های مختلفی می شوند. برای مثال در بخش اروپایی جمعیت بیشتری زندگی می کنند. در بخش آسیایی استانبول تنها 5 میلیون نفر زندگی می کنند و یکی از محله های شلوغ آن عمرانیه است. اما بخش اروپایی شامل ده میلیون نفر می شود، به همین دلیل خیابان ها و کوچه ها شلوغ تر هستند.

در صورتی که می خواهید در استانبول زندگی کنید و میانه ای با شلوغی ندارید، بهتر است تا به بخش آسیایی آن بروید. مخصوصا که ترافیک در صبح و بعدازظهر بخش اروپایی سنگین است. اما چنانچه این موضوع اهمیتی برای شما ندارد، می توانید در بخش اروپایی زندگی کنید.

سرمایه گذاری در بخش آسیایی و اروپایی استانبول

اگر به دنبال مکان های باستانی هستید، باید به بخش اروپایی استانبول بروید و از آن جا که جمعیت این بخش شهر بیشتر است، سرمایه گذاران بیشتری را به خود جذب کرده است. در بخش اروپایی می توانید تعداد رستوران ها، مراکز تفریحی، کافه و هتل های بیشتری را ببینید. همین طور بیشتر کوچه ها به صورت سنگ فرش هستند.

از طرف دیگر بخش آسیایی بخش های باستانی کمتری دارد و جمعیت آن هم کمتر است. با این حال همواره جمعیت زیادی در ساحل تنگه بسفر در حال حرکت هستند.

تفریح های شبانه بخش اروپایی و آسیایی استانبول

اگر بخواهیم از لحاظ تفریح این دو بخش را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که به طور کلی استانبول در شب ها نیز بسیار زنده است و مردم تا پاسی از شب به تفریح در بیرون از خانه مشغول اند.

همین طور کلاب و مراکز تفریحی هم در شب ها باز هستند. مراکز تفریحی در بخش اروپایی استانبول شامل اورتاکوی، نیشان تاش، بئشیک تاش و … می شوند. پس دست گردشگران برای انتخاب مراکز تفریحی باز است. اما در بخش آسیایی استانبول برای تفریح فقط می توان به کوی و اسکودار رفت. پس همان طور که می توانید ببینید بخش اروپایی امکانات بیشتری را در خود جای داده است.

شهرستان های بخش آسیایی و اروپایی استانبول

تصویری از استانبول

در بخش اروپایی و آسیایی استانبول تعداد شهرستان ها یکسان نیست. در بخش آسیایی تقریبا 15 شهرستان وجود دارند که از جمله آن ها می توان به سلطان بئی لی، عمرانیه، کارتال، چکمه کوی، اسکودار، آتاشهیر، کادی کوی، مال تپه، شیله، سانجاک تپه، توزلا، پندیک و … اشاره کرد. بیکوز از دیگر شهرستان های این ناحیه است که به دریای سیاه و تنگه بسفر ساحل دارد. به طور کلی نواحی نزدیک به تنگه بسفر دارای امکانات بهتری نسبت به سایر نواحی هستند.

در بخش اروپایی هم 24 شهرستان وجود دارند که نام های آن عبارت اند از

گون گورن، ایوپ، کویی، باحچه لی ائولر، بئشیک تاش، فاتیح، کاغیت حانه، ساری یئر، قاضی عثمان پاشا، آرناوود کویی، بویوک چکمه جه، کوچوک چکمه جه، بئیلیک دوزو، سیلیوری، زیتون بورنو، باشاک شهیر، بئی اوغلو، سلطان قاضی، اسن یورت، شیشلی، آوچیلار، چاتالجا، باغجیلار و ….

آب و هوای استانبول

در این نوع شهر دو نوع آب و هوا در جریان است که شامل مدیترانه ای و آب و هوای گرمسیری مرطوب می شود. دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول حتی در آب و هوا هم با یکدیگر متفاوت هستند. این امر به این دلیل است که قسمت اروپایی نسبت به بخش آسیایی در ارتفاع بیشتری از سطح دریا واقع شده است. همین موضوع هم باعث شده تا در زمستان ها هوا سردتر باشد. در طرف دیگر بخش آسیایی قرار دارد که هوای آن گرمتر است.

تفاوت فضاهای مختلف در بخش آسیایی و اروپایی استانبول

همان طور که پیش از این هم به آن اشاره کردیم، بخش اروپایی جمعیت بیشتری دارد و همین طور بخش های گردشگری آن هم بیشتر است، همین عوامل باعث شده تا ساختمان های مسکونی بیشتری در آن ساخته شود.

همین ساخت و سازها برای مناطق مسکونی یا کافه ها و هتل ها موجب شده است تا فضای سبزی که این بخش وجود دارد کمتر باشد. بنابرین می توان گفت که بخش آسیایی دارای پارک های بیشتری است.

پس در صورتی که هدف شما دیدن مناطق سرسبز است بهتر است به بخش آسیایی بروید. یکی از این بخش ها تپه های آیدوس تپسی است. البته در زمان های گذشته در بخش اروپایی هم بخش های سبزی وجود داشته است و بیشتر این تغییرات در سال های اخیر رخ داده است.

بررسی خدمات شهری دو قسمت آسیایی و اروپایی

از نظر ورزشگاه های تفریحی باید گفت که بخش آسیایی دارای یک سازه است، ولی در بخش دیگر چندین ورزشگاه ساخته شده است. بخش اروپایی هتل های بیشتری دارد. بلندترین خط مترو در بخش آسیایی است.

بخش آسیایی دارای مدارس نظامی است و گورستان بزرگتری دارد. در بخش اروپایی می توان به کانال های تلویزیونی بیشتری دسترسی داشت. اگر به دنبال جاذبه های گردشگری هستید، باید به بخش اروپایی بروید. همین طور مراکز خرید بیشتری هم در این بخش وجود دارند. اما در بخش آسیایی ساحل زیباتر است.

آثار تاریخی در بخش آسیایی و اروپایی استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول

برج گالاتا کوله سی، مسجد آبی استانبول و چند اثر تاریخی دیگر در بخش اروپایی هستند. مخصوصا مسجد ایاصوفیه که یکی از سازه های به جای مانده از زمان روم شرقی است، هم در این بخش قرار گرفته است.

جالب است که بدانید بازدید از پل بسفر در بخش اروپایی مجانی است، ولی در بخش آسیایی نیازمند پرداخت هزینه هستید. البته بخش آسیایی هم چندین سازه تاریخی دارد، اما در فهرست یونسکو ثبت نشده اند. یکی از این آثار مسجد مهرماه سلطان است. ما در یابکس به شما پیشنهاد می کنیم که برای بهتر متوجه شدن تفاوت ها از هر دو بخش بازدید کنید.

شباهت های بخش آسیایی و اروپایی استانبول

دانشگاه مرمره استانبول

با اینکه این دو بخش شهر دارای تفاوت هایی هستند، اما شباهت هایی هم بین آن ها دیده می شود. برای مثال در هر دو بخش فرودگاه ساخته شده است. پل یکسانی به اسم بسفر باعث اتصال آن ها به یکدیگر شده است.

هر دو دارای خط مترو هستند. معروف ترین خیابان بخش اروپایی خیابان استقلال و مشهورترین خیابان در بخش آسیایی خیابان بغداد است. هر دو از خیابان های مهم شهر هستند. دانشگاه مرمره هم روی دو قاره ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *