افسانه برج دختر استانبول

برج دختر استانبول
جهان گردی, دبی

یکی از بناهای تاریخی که می تواند به عنوان مظهری از عشق در این شهر به شمار رود، برج دختر استانبول است. در گذشته این برج به اسم دامالیس و لئاندروس معروف بوده است. این مکان می تواند بهترین جا برای ساخت یک فیلم تاریخی و رمانتیک باشد. برای شنیدن داستان این برج معروف آماده اید؟ پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. همین طور برای خرید ارزان ترین بلیط هواپیما استانبول می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

برج دختر استانبول کجاست؟

برای پیدا کردن این برج باید به جزیره سالاکاک بروید و امکان مراجعه به آن در تمام روزهای های هفته وجود دارد. برای بازدید از این برج می توانید با خانواده و دوستان خود همراه شوید. جزیره مورد نظر هم در ناحیه اوسکودار در حوالی تنگه بسفر است.

نحوه رفتن به برج دختر استانبول

برای رفتن به این بنای قدیمی کافی است تا به ناحیه کاباتاش رفته و سپس با استفاده از قایق خود را به مقصد برسانید. اگر از ناحیه اوسکودار حرکت کنید، زمان حرکت قایق ها از ساعت 9 و ربع صبح تا ساعت 6 و نیم عصر است و هر یک ربع قایق حرکت می کند. اما در ناحیه کاباتاش قایق از ساعت ده صبح تا ساعت شش بعدازظهر حرکت می کند و در آخر هفته ها هر یک ساعت حرکت دارد.

برج دختر استانبول

آشنایی با برج دختر استانبول

این برج تاریخچه بسیار طولانی دارد و مربوط به زمان قبل از میلاد مسیح می شود. در اسناد تاریخی آمده است که قدمت برج مربوط به سال 410 پیش از تولد حضرت مسیح می شود. فردی به اسم آلکیبیادس آتن این سازه را ایجاد کرده و از آن برای کنترل کردن مسیر کشتی ها در تنگه بسفر و همین طور گردآوری مالیات استفاده می کرده است.

در  دوره ای از تاریخ رومی ها بر این منطقه تسلط داشته اند. در آن زمان به دستور مانوئل کومنوس که حاکم روم بوده، این برج را دوباره با سنگ بازسازی می کنند، بنابرین برج کاربردی دفاعی یافت. در زمان عثمانی ها برج بار دیگر ترمیم شد. هم اکنون از این برج به عنوان کافه، رستوران و موزه استفاده می کنند و برای دیدن آن می توانید به سالاجاک بروید.

کاربردهای برج دختر در طول زمان

یک فرد یونانی به اسم چارس برای همسر خود به اسم دامالیس تابوتی در این برج می سازد. در واقع یکی از نام هایی که در گذشته برج دختر را به آن صدا می زدند دامالیس بوده است.

هنگامی که پادشاه رومی دو برج را برای دفاع در برابر دشمن می سازد یکی از آن ها در ساخل کاخ توپکاپی و سازه دیگر در اسکودار و برج دختر امروزی است.

هنگام تاخت و تاز در استانبول افراد ایتالیایی از این برج برای کمک به یونانی ها استفاده کردند. سپس هنگامی که استانبول به تصرف درآمد، فاتح سلطان دو توپ در اطراف برج قرار دارد و از آن به عنوان قلعه استفاده کرد. همچنین مدتی هم از این برج برای بازداشت زندانی ها و اتاق قرنطینه استفاده می شده است. از نام های دیگر این برج می توان به آرکلا و لئاندروس اشاره کرد.

داستان برج دختر استانبول

نمایی از برج دختر استانبول

چندین افسانه جالب درباره این برج وجود دارد که احتمالا علاقه داشته باشید تا با آن ها آشنا شوید. در ادامه به شرح این افسانه ها خواهیم پرداخت.

افسانه عشق لئاندروس

در افسانه های این منطقه آمده است که در روزگاران پیشین یک معبد در این محل وجود داشته و راهبه ای به اسم هیرو در آن زندگی می کرده است. روزی مردی به اسم لئاندروس به این راهبه علاقمند می شود و برای دیدن این دختر هر روز از طرف ساحل دیگر به سمت این جزیره شنا می کرده و هیرو برای اینکه مرد جوان راه خود را گم نکند در جزیره آتش روشن می کرده است.

اما یک روز به خاطر وجود طوفان و باران این آتش خاموش می شود و در نتیجه مرد راه خود را گم می کند. هیرو هنگامی که متوجه می شود عاشق او جان خود را از دست داده، خودکشی می کند.

افسانه مار در داستان قلعه دختر استانبول

یکی دیگر از افسانه ها درباره برج دختر استانبول این است که وقتی دختر پادشاه رومی متولد می شود، یک جادوگر پیش گویی می کند که وی بر اثر نیش مار می میرد. به همین دلیل پادشاه این برج را در جزیره بازسازی کرده تا دختر او بتواند در آن زندگی کند. اما هنگامی که دختر 18 ساله می شود توسط ماری که در سبد میوه بود، نیش خورده و کشته می شود.

افسانه باتالگازی، برج دختر استانبول

در زمان سلجوقیان فردی به اسم باتالگازی عاشق دختر حاکم می شود. اما به دلیل اینکه حاکم مخالف این ازدواج بوده است، دختر خودش را در برج زندانی می کند. با این حال مرد عاشق دست به کار شده و با حمله به برج دخترک را آزاد می کند و بعد با همدیگر ازدواج می کنند.

مرگ همسر پادشاه

در زمان حکومت یوناییان در این منطقه، پادشاهی به اسم چارس وارد این شهر می شود. به دلیل اینکه پادشاه مقدونیه همسر او را تهدید کرده بود، آن ها به این شهر فرستاده شده بودند. اما بعد از چندی همسر او از دنیا می رود. پادشاه بسیار غمگین شده و در این مکان یک آرامگاه برای همسر خود می سازد.

نکات جالب درباره برج دختر استانبول

تصویری از برج دختر استانبول

کسی به درستی نمی داند که اولین بار چه کسی برج دختر را تاسیس کرده است.

اولین بار روی این برج اسم آرکلا به معنی قلعه کوچک را گذاشته بودند.

هنگامی که استانبول توسط عوامل خارجی تصرف شد، برج هم تخریب گشت و یک سازه چوبی به جای آن درست کردند. در سال 1719 هم دوباره برج در آتش سوخت و آن را بازسازی کردند.

در زمان عثمانیان یکی از معماران یک ورژن سنگی از این برج را درست می کند. در سال 1857 خوشنویسی در این برج به وسیله راکیم افندی انجام می شود.

هنگامی که در سال 1830 وبا در این منطقه شیوع پیدا می کند، این برج را به عنوان مکانی برای قرنطینه استفاده می کردند.

برای مدتی کاربرد این برج به عنوان ایستگاه رادیویی بوده است.

در سال 1964 برج را به عنوان محلی برای وزارت دفاع استفاده می کرده اند سپس در سال 1982 کاربرد آن به عملیات دریایی تغییر کرد.

هم اکنون در برج دختر استانبول بخش مخصوصی در نظر گرفته شده است که در آن می توان مراسم های عروسی را برپا کرد.

زمان بازدید از برج دختر استانبول

برای بازدید از برج دختر استانبول می توانید در همه ایام هفته از ساعت 9 صبح تا 7 بعدازظهر به این مکان مراجعه کنید. در صورتی که قصد شما شام یا مراسم های مخصوص مثل عروسی باشد باید آن را رزرو کنید. قیمت بلیط ورودی موزه برج دختر استانبول برای هر نفر 30 لیر است.

نحوه رفتن به برج دختر استانبول

تصویر برج دختر استانبول

برج را در ورودی تنگه بسفر ساخته اند و از ساحل اوسکودار فاصله ای به اندازه 200 متر دارد. اگر می خواهید خود را به برج برسانید، می توانید از اسکله کاباتاش یا اوسکودار اقدام کنید و با استفاده از قایق به آن جا بروید.

در صورتی که در محله سلطان احمد هستید، می توانید با تراموا به کاباتاش بروید. اما کسانی که در منطقه تکسیم ساکن هستند، باید از میدان به طرف فونیکولار بروند. در صورتی که در محله بشیکتاش هستید، باید از کشتی یا قایق استفاده کنید.

یک مسیر دیگر هم برای رفتن به برج دختر استانبول وجود دارد که باید با استفاده از اتوبوس یا تاکسی به اسکله سالاجاک بروید، سپس 1.8 کیلومتر در ساحل پیاده روی کنید تا به مقصد برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *