آشنایی با قاووت کرمان و خواص آن

قاووت کرمان
ایران گردی, کرمان

قاووت کرمان که از به عنوان قوتو نیز یاد می کنند یکی از خوراکی های پر خاصیت در این شهر است که به صورت پودر تهیه می شود. در این مطلب قصد داریم تا درباره خواص غذایی این سوغات کرمان صحبت کنیم، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. چنانچه قصد سفر به شهر کرمان را دارید، برای خرید بلیط هواپیما کرمان به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

بهترین نوع قاووت از موادی مانند روپاس، شکر، هل، خشخاش، بذر کتان، مور دانه، قهوه، جو، تخم کاهو، گشنیز و … تهیه می شود. همین طور قوتو را می توان در اکثرابخش های کرمان مانند رفسنجان و بم هم خریداری کرد.

فرق قوتو کرمان با قاووت چیست؟

در واقع این سوغات در لهجه کرمانی قوتو نامیده می شود، در نتیجه هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. این ماده بسیار مقوی در انواع مختلفی آماده می شود که در نوعی از آن در حدود 40 گیاه دارویی استفاده می شود، پس می توان گفت که خواص دارویی بسیار شگفت انگیزی دارد.

انواع قاووت کرمان

قاووت کرمان

قوتوهای کرمانی در انواع مختلفی تولید می شوند که همان طور که در بالا هم به آن اشاره کردیم، نوع 40 گیاه و نخود و خشخاش مشهورترین نوع آن است. قاووت کرمانی که در حال حاضر در این استان تولید می شود، طعم هایی مانند گل محمدی، تخم خرفه، پسته، عدس، مغز بادام و … دارد.

چه کسانی نمی توانند قاووت کرمان را استفاده کنند؟

از آن جا که برای درست کردن این ماده شکر زیادی مصرف می شود، در نتیجه افرادی که به دیابت مبتلا هستند، نباید از این ماده استفاده کنند. همچنین این قضیه برای افرادی که به شکر حساس هستند یا فشار خون دارند هم صدق می کند.

با این حال این اشخاص می توانند از قاووت 40 گیاهی که در آن شکر استفاده نشده بهره ببرند. اما توجه داشته باشید که در میان گذاشتن این موضوع با دکتر بسیار ضروری است.

خواص قاروت کرمان

مصرف قوتو کرمان باعث می شود تا مشکلاتی مانند خستگی، بی خوابی، درد دندان و استخوان درد رفع شود و همچنین برای چشم و افزایش نیروی جسمی، رشد جنین، افزایش شیر مادر، کمک کننده بنیه بدن در دوران پیری، کمتر کردن درد در دوره قاعدگی و افزایش ویتامین A و E هم استفاده می شود.

استفاده از قاووت کرمان در بارداری

قاووت باعث افزایش میزان هوش و همین طور تقویت استخوان های جنین می شود، در نتیجه می توان با توصیه پزشک از این ماده مقوی در زمان بارداری استفاده کرد. نکته دیگر این است که پیش از بچه دار شدن هم می توان از این ماده برای بیشتر کردن میل جنسی در مردان استفاده کرد تا احتمال بچه دار شدن بیشتر گردد.

خاصیت قاووت برای کودکان

والدین می توانند برای افزایش میزان هوش، تقویت بدن و استخوان و همین طور رشد کودکان خود از این ماده استفاده کنند. البته اگر خانواده ها نگران کثیف شدن منزل توسط کودکان هم هستند، می توانند قوتو لقمه ای را سفارش دهند.

کرونا و قوتو کرمان

از آن جا که مصرف مواد مناسب باعث افزایش ایمنی بدن می شود، در نتیجه می توان با خوردن قاووت کرمان به درجاتی از این ایمنی در برابر این بیماری دست یافت. مخصوصا قوتو چهل گیاه می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

معایب قاووت

این ماده ضرر چندانی ندارد، جز اینکه افراد بیمار نباید آن را مصرف کنند و برای افراد سالم هم مصرف زیاد از حد آن باعث افزایش وزن و ایجاد جوش می شود. زیرا قوتو طبعی گرم دارد.

نکات مهم در هنگام خرید یک قاووت اصل کرمان

قاووت اصلی بو ندارد و مزه آن معمولی است. ذرات پودر باید کوچک باشد و لابه لای آن ها نباید سنگ ریزه پیدا گردد و همین طور چربی مورد نیاز برای این پودر در حدود سه درصد از وزن آن است.

طریقه مصرف قوتو کرمان

پودر این ماده را می توان در شیر یا آب جوش حل کرد و سپس مصرف نمود.

مواد تشکیل دهنده قاووت کرمان

نمایی از قاووت

مورد مختلفی قوتو را تشکیل می دهند که از جمله آن ها می توان به مواد زیر اشاره کرد:

بذر جو: این بذر برای بیماران قلبی، مشکلات هاضمه، یبوست و کمتر کردن کلسترول بدن مفید است.

بذر کتان: ماده ای گرم است که باعث رفع یبوست در بدن می شود.

تخم گشنیز: این ماه نیز دارای طبیعی سرد است و به عنوان ضد صرع و تقویت کننده بدن استفاده می شود.

بذر کاهو: ویژگی های بذر کاهو شامل ضد درد، از بین بردن بیماری های کبدی، درمان کننده زخم ها و بهبود کیفیت خواب می شود.

بذر کنف: این ماده باعث افزایش نیروی بدن، آرامش بخشیدن به اعصاب و به عنوان ملین کننده استفاده می شود.

سیاه دانه: سیاه دانه نیز ماده ای گرم است که باعث سم زدایی بدن و به عنوان ملین کننده استفاده می شود.

تخم خرفه: برخلاف بذر کتان طبیعت سردی دارد.

هل: هل طبیعتی گرم دارد که باعث بهبود وضعیت معده، بهتر کردن عملکرد صفرا، درمان سنگ کلیه و … می شود.

فلفل سیاه:  به دلیل طبیعت گرم خود می تواند، باعث افزایش میزان اشتها شود و همین طور برای تقویت معده استفاده گردد.

تخم آفتابگردان: دارای ویتامین A است که برای وضعیت بینایی بدن بسیار مفید است.

قهوه: از خصوصیات قهوه می توان به افزایش نیروی بدن و کمک به درمان مشکلات ریوی اشاره کرد.

کنجد: به عنوان گرم کننده بدن، کمک به افزایش میزان ید و همین طور نرم کردن گلو استفاده می شود.

دانه خشخاش: دانه مورد نظر طبیعتی سرد دارد که باعث بهبود وضعیت کلیه، درمان بیماری اسهال، افزایش میزان خواب و تقویت نیروی حواس می گردد.

ویژگی‌های قوتو کرمان

اگر قاووتی که خریداری کرده اید، مزه ای تلخی یا تند دارد، باید بدانید که این قاووت مورد نظر در حالت طبیعی خود نیست. این مزه ناشی از اکسید شدن چربی ها و یا نگهداری در شرایط غیر متعارف درست شده است.

ابعاد ذره های این ماده باید از چهل و پنج میکرون کوچکتر باشد و همین طور هیچ ماده اضافه ای مانند سنگ، اشیای فلزی، بدن حشرات، شن و … در آن دیده نشوند.

قاووت سوغات کدوم شهر است؟

قاووت که به آن قوتو هم می گویند، مخصوص استان کرمان است.

2 دیدگاه در “آشنایی با قاووت کرمان و خواص آن

  1. سعید امین خاکی گفت:

    باتشکر از زحماتی که برای تهیه مطالب فوق متحمل شده آید میخواستم خواهش کنم گیاهانی که از بذر،مغزویا برگووو..برای تهیه قاووت استفاده می‌شود با توجه به سن ،جنسیت و حتی طبیعت اشخاص تفکیک شود بسیار بسیار مفید و نحوه تهیه آن برای افراد آسان تر میشود. باتشکر از زحماتی که برای تهیه مطالب متحمل میشوید.

    1. ممنون که مطلب را مطالعه کردید، حتما لحاظ می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *