آشنایی با پل های تاریخی اصفهان

پل های تاریخی اصفهان
اصفهان, ایران گردی

یکی از مکان های دیدنی اصفهان پل های تاریخی آن است. این پل ها هر کدام معماری و تاریخچه خاص خودشان را دارند. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی پل های تاریخی اصفهان بپردازیم، پس با ما همراه باشید. همین طور برای خرید بلیط هواپیما تهران اصفهان می توانید به پنل رزواسیون یابکس مراجعه کنید.

سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل اصفهان

این پل مشهورترین پل اصفهان است و طراحی بینظیر دارد. این پل به نام الله وردی خان هم معروف است. با اینکه سال های زیادی از ساخت این پل گذشته است، همچنان توانسته دوام خود را حفظ نماید. ابعاد این پل در حدود سیصد متر طول و چهارده متر عرض است.

پل مورد نظر محلی برای برپایی انواع جشن های مختلف بوده است. یکی از این جشن ها به نام آبریزان شهرت داشته است.

پل خواجو در شهر اصفهان

پل خواجو اصفهان

این پل به اسم حسن بیک هم شهرت دارد. قدمت پل خواجو به سال 1060 هجری باز می گردد. فرمان ساخت این پل توسط شاه عباس دوم داده شده است. نکته ویژه درباره این پل این است که در فاصله نزدیکی نسبت به باغ سعادت آباد و عمارت آیینه خانه قرار گرفته است.

علت نام گذاری پل به اسم حسن بیک این است که در ابتدا یک پل دیگر به این نام در این ناحیه وجود داشته است، سپس پل خواجو بر روی آن ایجاد شده است.

پل شهرستان

پل شهرستان اصفهان

قدمت پل شهرستان مربوط به زمان ساسانیان می شود و از کهن ترین پل های موجود در اصفهان است. این پل در بخش شرقی شهر و روی یک رودخانه قرار دارد. پل شهرستان در روستایی به همین نام واقع شده و در واقع اسم خود را از نام روستا گرفته است.

وسعت پل شهرستان به 105 متر مربع می رسد و در زمان های گذشته برای مقاصد نظامی از آن استفاده می کرده اند.

پل مارنان

پل مارنان اصفهان

این پل در ابتدا نام ماربین را داشته است که در گذر زمان نام آن عوض شده است. طبق منابع تاریخی بنظر می رسد که کلمه “ماربین” به معنی مهربین بوده و مربوط به زمان زرتشتیان می شود. در زمان پادشاهی ساسانیان پل مورد نظر روستاهای فراوانی را به هم متصل می کرده و از جمله پل های مهم منطقه بوده است.

پل چوبی

پل چوبی اصفهان

پل مورد نظر روی زاینده رود احداث شده و در میان پل های سی و سه پل و خواجو است. این سازه هم مربوط به زمان شاه عباس دوم می شود. طول پل چوبی در حدود 147 متر است. در بخشی از این پل مقدار زیادی از آب رودخانه جمع شده و به همین علت نام پل دریاچه را هم برای آن در نظر گرفته اند.

پل های تاریخی اصفهان کدامند؟

سی و سه پل، پل خواجو، پل چوبی و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *