دره ارغوان مشهد، سرزمینی بنفش در طرقبه

دره ارغوان مشهد
ایران گردی, مشهد

یکی از جاذبه های طبیعی مشهد دره ارغوان است. در این دره می توانید شاهد درخچه های زیبایی باشید. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا درباره دره ارغوان مشهد صحبت کنیم، پس با مجله گردشگری یابکس همراه باشید. همین طور برای خرید بلیط هواپیما تهران مشهد ارزان می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید.

دره ارغوان مشهد کجاست؟

با اینکه منطقه طرقبه مشهد بسیار معروف است، اما دره ارغوان هم زیبایی خاص خودش را دارد. این دره در بینالود و نزدیک به روستای کلاته آهن است. در واقع دره مورد نظر یکی از جاذبه های طرقبه است.

اگر قصد رفتن به این دره را دارید، در ابتدا باید وارد یک مسیر آسفالت می شوید و سپس در انتهای مسیر به دشت پر از گل های ارغوان خواهید رسید. تعدادی از گردشگران در میانه راه توقف می کنند و به گل های کنار جاده اکتفا می کنند، اما باید بدانید تنها کسانی که تا پایان مسیر می روند، می توانند شگفتی دشت پر گل را مشاهده کنند. در این دره علاوه بر گل های ارغوان یک برکه هم وجود دارد.

علت اسم گذاری دره ارغوان

ارغوان نوعی درختچه است که گاهی اوقات ارتفاعی برابر با ده متر دارد. اگر در بالای دره قرار بگیرید، می توانید دشتی به رنگ ارغوانی را ببینید به همین دلیل این دره به این اسم انتخاب شده است.

گل ارغوان در واقع نماد معشوق است. شاعرانی همچون حافظ از این گل در شعرهای خود یاده کرده اند. با این حال باید توجه داشته باشید که دره فوق فقط در ماه اردیبهشت پر از گل های ارغوان است و در بقیه مال های سال فقط می توانید بوته های خالی را ببینید.

طرز رفتن از مشهد به دره ارغوان

بسیاری از زائران حرم مطهر امام رضا (ع) بعد از سر زدن به این امام بزرگوار راهی طرقبه می شوند. از مشهد به این دره تقریبا 1 ساعت راه است و باید 36 کیلومتر رانندگی کنید.

مسیر رفتن به این دره به این صورت است که ابتدا با استفاده از بزرگراه آزادی یا بزرگراه امام علی به بزرگراه وکیل آباد می روید. بعد از رسیدن به یک میدان خواهید دید که یک مسیر به شاندیز و جاده دیگر به دره ارغوان ختم می شود. شما باید وارد بلوار امام رضا بشوید.

 پیش از اینکه به طرقبه برسید، به طرف کمربندی امام خمینی بروید و در انتها به یک میدان می رسید که باید از سمت خیابان رسالت خارج شوید. با ادامه مسیر به سه راهی خواهید رسید که باید وارد جاده عنبران بشوید.

در وسط این جاده باید وارد جاده طرقدار بشوید تا به یک دو راهی دیگر برسید. سپس باید وارد کلاته آهن گردید تا به مسیر فرعی دره ارغوان برسید. اما اگر می خواهید از تهران حرکت کنید، باید به مشهد رفته سپس مسیری که گفتیم را طی نمایید.

شبکه تلفن همراه در دره ارغوان

از آن جا که این دره منطقه ای طبیعی است در نتیجه امکانات ویژه ای برای آن در نظر نگرفته شده است. با این حال در مسیر دره روستاهایی هستند که آنتن دهی مناسبی دارند.

.

بهترین زمان سفر به دره ارغوان

نمایی از دره ارغوان مشهد

مشهد در کلیه فصل های سال آب و هوای مناسبی دارد. اما در بعضی از فصل ها دما بهتر است. با این حال در تابستان این مناطق آب و هوای خنکی دارند. در انتهای ماه فروردین این گل ها شکوفا می شوند و تا ابتدای خرداد هم وجود دارند، سپس بسته می شوند.

آب و هوای دره ارغوان در فصل های مختلف سال

دره ارغوان دارای آب و هوای خنکی است، پس اگر سرمایی هستید حتما لباس گرم با خود داشته باشید. پس به خاطر آب و هوای آن می توان در تابستان هم به این منطقه سفر کرد.

در زمستان لایه های برف دشت را می پوشانند و زمان مناسبی برای گشت و گذار نخواهد بود. پس بهتر است در این موقع از سال به این دشت سفر نکنید.

تفریحات دره ارغوان

عکاسی از دره ارغوان مشهد

از آن جا که برکه و گل های این دره بسیار زیبا هستند پس نباید عکاسی در این منطقه را فراموش کنید. اگر خوش شانس باشید می توانید از پرندگان هم عکس بگیرید.

پیاده ‌روی

پیاده روی یکی از تفریحات ابتدایی در این دره است. البته به دلیل اینکه مسیر کاملا طبیعی است، حتما کفش های مخصوص با پای خود داشته باشید و توجه کنید که عبور از بعضی جاها ممکن است دشوار باشد.

کمپینگ در دره ارغوان مشهد

اگر مشکلی با نبود امکانات ندارید، می توانید در این دره چادر بزنید. همین طور حیوان وحشی هم در اینجا وجود ندارد. شب ها می توانید شاهد آسمانی پر ستاره و زیبا باشید و از شنیدن صدای جیرجیرک ها لذت ببرید. البته توجه کنید که حتما آب و هوا را چک کنید تا در هوای بارانی اینجا چادر خود را برقرار نکنید.

روستاهای اطراف دره ارغوان مشهد

در اطراف این دره شاندیر قرار گرفته است که امکانات گردشگری خوبی دارد. برای مثال با رفتن به رستوران های آن می توانید شیشلیک های لذیذی را سفارش دهید.

کوهنوردی در دره ارغوان

دره ارغوان توسط کوه ها محصور شده است. اگر قصد کوهنوردی دارید باید صبح زود به این منطقه وارد شوید. البته در صورتی که قصد دارید به ارتفاعات بالا بروید حتما با یک گروه همراه شوید.

طبیعت‌گردی در طرقبه

از دیگر مناطقی که در کنار این دره قرار گرفته اند، می توان به بوستان سنگی کمر مقبولا اشاره کرد. این بوستان فاصله زیادی با دره ارغوان ندارد. همین طور چالیدره هم گزینه دیگری است که می توانید به آن سر بزنید.

رستوران‌های طرقبه

امکان ندارد به طرقبه بروید و سری به رستوران های آن نزنید. در این مکان انواع مختلف رستوران ها وجود دارند که مطمئنا کباب معروف ترین غذای موجود در منوی آن است.

جاهای تفریحی نزدیک به دره ارغوان مشهد

تصویری از دره ارغوان مشهد

مجموعه چالیدره

چالیدره دارای تفریحات زیادی است و یکی از جاذبه های مشهد به شمار می رود. این تفریحات شامل قایق سواری، ترن، ماهیگیری، غواصی، تله کابین، زیپ لاین، تله سیژ، بانجی جامپینگ، فوتبال، سافاری، ماساژ، کارتینگ و … می شوند.

شاندیز

اگر به دنبال کباب های خوشمزه و شیشیلک های لذیذ هستید، باید حتما سری به رستوران های این محل بزنید. همین طور یک پارک جنگی هم در این ناحیه قرار گرفته است. یکی دیگر از تفریحاتی که می توانید انجام دهید پاراموتورز است.

روستای کنگ

این روستا در نزدیکی دره ارغوان است. از آن جا که روستا در دره قرار گرفته به همین دلیل آب و هوای دلپذیری دارد. شما می توانید در حین قدم زدن در این روستا از صدای جویبارها لذت ببرید.

طرقبه

طرقبه از دیگر دیدنی های این منطقه است که باید حتما سری به آن بزنید. در این مکان امکان سوارکاری و ماشین سواری هم وجود دارد و همین طور می توان از پیست اسکی آن هم استفاده کرد، سپس می توانید برای رفع گرسنگی به رستوران های آن بروید.

روستای کلاته آهن نزدیک دره ارغوان

همان طور که پیش تر هم توضیح دادیم روستای مورد نظر در نزدیکی دره قرار گرفته است. این روستا طبیعت سبزی دارد و هوای آن متعادل است. چنانچه در بهار به کلاه آهن بروید، می توانید شکوفه های بهاری را ببینید. در تابستان هم می توانید در میان باغ های میوه گشت و گذار کنید.

بوستان سنگی کمر مقبولا

این بوستان سنگی از مکان های بکر در نزدیکی دره است و طبیعت چشم نوازی دارد. در این ناحیه می توانید شاهد مجسمه های طبیعی باشد که به دست طبیعت ساخته شده است. همچنین انسان های اولیه هم طرح هایی روی این سنگ ها کشیده اند.

گیاه ارغوان

پوشش گیاهی این ناحیه بیشتر شامل درخت و درخچه ارغوان است. با این حال می توانید شاهد گیاهان دیگری هم باشید. این درخت ارتفاعی برابر با سه تا ده متر دارد و گل های آن به شکل قلب هستند. گل های اغوان در تمام بخش های درخت رشد می کنند.

جالب است که بدانید برگ های این درخت بعد از گل ها رشد می کنند. در نتیجه ممکن است به اشتباه آن را با کاکتوس اشتباه بگیرید. همچنین باید توجه کنید که این گل ها دارای خار هستند، پس به آن ها دست نزنید.

پوشش جانوری دره ارغوان

منطقه ای حفاظت شده در نزدیکی این مکان است که در آن حیواناتی مانند گرگ، میش، گراز، کفتار، اوریال، گربه پالاس و پایکا زندگی می کنند. از پرندگان این ناحیه می توان به عقاب طلایی، کبک، شاهین و … اشاره کرد. همچین این منطقه زیستگاه بعضی از خزندگان هم است.

اقامت در دره ارغوان

کسانی که به طبیعت گردی علاقه دارند می توانند شب را در این مکان بگذرانند یا اینکه بهتر است به طرقبه و مشهد باز گردند. کسانی که قبلا هم کمپینگ برگزار کرده اند می دانند باید با تجهیزات مناسب در طبیعت چادر زد و همین طور وسایل روشنایی هم با خود داشته باشند تا مشکلی ایجاد نشود.

اقامتگاه ‌های نزدیک به دره ارغوان

یکی از اقامتگاه های نزدیک این ناحیه در جاده طرقبه قرار گرفته است. البته اگر شما در این مکان اقامت کنید از حرم امام رضا (ع) به دور خواهید بود، با این حال می توانید بعد از اینکه زیارت شما تمام شد، به سایر جاهای دیدنی مشهد هم سر بزنید. از جمله هتل های نزدیک به دره می توان به موارد زیر اشاره داشت:

هتل میثاق مشهد

هتل بزرگ پارک حیات

هتل ثامن مشهد

هتل پارس مشهد

هتل پارک حیات علاوه بر دره به طربقه هم نزدیک است. مسیر این هتل در اتوبان وکیل آباد است. همین طور در این منطقه ویلاهایی هم برای اجاره گردشگران وجود دارند.

نکاتی برای سفر راحت به دره ارغوان

دره ارغوان

چنانچه در فصل سرد سال به مشهد سفر کردید، بهتر است به دره ارغوان نروید، زیرا این بخش سرد و برفی است و ممکن است در مسیر گیر کنید. در اطراف دره مغازه ای وجود ندارد، پس بهتر است پیش از رفتن به این ناحیه وسایل و خوراکی های لازم برای خود را از طرقبه یا روستاها خریداری کنید.

پیش از سفر حتما آب و هوا را چک کنید، تا در موقعیت مناسبی از دره بازدید نمایید. حتما با خود دوربین داشته باشید تا بتوانید تصاویر خوبی را رقم بزنید.

از ریختن زباله در طبیعت خودداری کنید و حتما سعی کنید که آتش هم روشن نکنید یا مواظب باشید که آتش را حتما خاموش کنید. برای روشن کردن آتش شاخه های درخت را نشکنید. پیش از تاریکی دره را ترک کنید. اما در صورتی که می خواهید شب را در این بخش بمانید، حتما وسایل مورد نیاز را با خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *