برج های بارزان از زیباترین جاذبه های گردشگری دوحه

برج های بارزان
قطر

ی از شناخته ‌شده‌ترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری در دوحه قطر، برج‌های بارزان این شهر است. این برج‌ها در اواخر قرن نوزدهم میلادی ساخته شده و در سال 1910 توسط محمد بن سالم آل ثانی مورد بازسازی قرار گرفته است. این برج‎ها در سال 2003 نیز مجددا بازسازی شدند تا به یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری دوحه و قطر تبدیل شوند. در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر با برج‌های بارزان آشنا شویم. پس با ما همراه شوید. برای تهیه تور ارزان قطر کلیک کنید.

 

آشنایی با برج های بارزان

برج‌های بارزان همان طور که در بالا نیز اشاره شد در اواخر قرن نوزدهم ساخته شده‌اند. در زبان عربی برزن به معنای مکان بلند است و در زمان تاسیس این برج‌ها از آن برای محافظت از آب باران جمع شده‌ای که از زمین‌های مرتفع سرازیر می‌شده، استفاده شده است. این برج‌ها 16 متر ارتفاع داشته و همان طور که در قسمت مقدمه نیز به آن اشاره شد، تاکنون دو بار مورد بازسازی قرار گرفته است. این برج‌ها از سمت غرب به دو قلعه دیگر و از قسمت شرق به برج دیگری منتهی می‌شود. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد در معماری این برج‌ها سیستم تهویه مناسب آن است که هوا را هم در زمستان و هم تابستان مطبوع نگه می‌دارد.

این برج‌ها در نزدیکی دریا ساخته شده‌اند تا کارکنان رصد خانه بتوانند از طریق آن حرکات ماه را به خوبی ببینند. در آن زمان بررسی حرکات ماه برای تعیین ماه‌های قمری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است. همچنین دیده بانان آن بتوانند دید خوبی به کشتی‌های در حال نزدیک شدن به شهر و صید غواصان ماهی داشته باشند. این سازه که ابتدا با سنگ آهک و سنگ‌های مرجانی ساخته شده دارای طراحی سنتی قطری بوده و از روش‌های مختلفی برای تخلیه آب باران هنگام طوفان استفاده می‌کرده است.

برج های بارزان کجا واقع شده اند؟

برج‌های بارزان بر روی تپه‌ای کم ارتفاع به نام جبل لوسیل در شهر ام صلال محمد واقع شده است. این برج در فاصله 10 کیلومتری ساحل و 15 کیلومتری دوحه قرار دارد. با قرار گرفتن بر روی این برج‌ها دو روی مختلف و زیبا از قطر را خواهید دید. در یک سمت قطر مدرن و جدید با برج‌ها و ساختمان‌های مرتفع پیش روی شما قرار دارد و در سمت دیگر، کلبه‌های قدیمی و سنتی قطر را خواهید دید. قلعه شیخ جاسم بن محمد آل ثانی نیز در زندیکی این برج‌ها واقع شده است. در این قلعه درختان سرسبز مختلف در کنار درختان نخل سر به فلک کشیده و حیوانات مختلف را می‌توانید مشاهده کنید.

سازه برج های بارزان

برج‌های بارزان دارای دیوارهای قطوری هستند که قطر آن‌ها به خصوص در قسمت پایه به 1 متر نیز می‌رسد. چندیین پایه و تکیه گاه در سازه آن به کار رفته تا ساختمان برج از نظر امنیت و استحکام قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد. یکی از برج‌ها دارای دیوارهای مخروطی و پلکان‌های بزرگ است. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، در ابتدا دیوارهای برج با استفاده از قطعات خام سنگ‌های مرجانی با سنگ آهک و سیمان کردن دیوار با ملات گل ساخته شده است. پس از خشک شدن دیوارها روی آن را با گچ پوشانده شده‌اند.

سقف برج‌های بارزان 4 لایه دارد. لایه اول از یک سری میله‌های چوبی به نام دانچال ساخته شده که برای محافظت بیشتر روی آن‌ها قیر ریخته‌اند. سپس این میله‌های چوبی را با نوارهای بامبوی به هم بافته شده پوشانده‌اند. لایه بعدی یک شبکه به هم پیوسته از شاخه‌های حرا با کیفیت است. در نهایت لایه آخر گل فشرده است که از برج در برابر گرمای شدید تابستان محافظت می‌کند.

برج‌ها دارای یک اتاق مهمان به نام مجلس هستند که به صورت آلاچیق ال شکل ساخته شده‌اند. این اتاق دارای مسجد و پنجره‌هایی زیبا و بزرگ برای تهویه هوا است. در نزدیکی این برج نیز یک مدرسه قرآن قدیمی وجود دارد که در آن به کودکان آموزش قران داده می‌شده است. این برج زیبا به شکل T انگلیسی ساخته شده است. برج شرقی این سازه در حال حاضر به طور کامل مورد بازسازی قرار گرفته و دارای 3 طبقه بالا، میانی و زیر زمین است.

مسیر دسترسی به برج‌های بارزان

رفتن به برج‌های بارزان دوحه بسیار ساده است. وارد مسیر خروجی شمالی شهر دوحه شوید. مسیر شما یک مسیر حدود 20 کیلومتری مستقیم است. به اولین تابلو شهر ام صلال که رسیدید، وارد شوید. بعد از چند دقیقه رانندگی به دور برگردان خواهید رسید. در دور برگردان وارد خروجی سمت راست شده و به سمت خیابان برزن بروید. تنها چند دقیق بعد در نزدیکی برج‌های بارزان خواهید بود.

هتل های نزدیک به برج های بارازن قطر

بدون شک بعد از سفر به این کشور زیبا یکی از هتل‌های آن را برای اقامت انتخاب کرده‌اید. اگر قصد دارید که هتل محل اقامت شما به برج‌های بارزان نزدیک باشد، می‌توانید هتل‌های زیر را انتخاب کنید:

هتل سنت رجیس دوحه فاصله 18.6 کیلومتر

هتل موندریان دوحه 18.2 کیلومتر

هتل ازدان پلاس دوحه 12 کیلومتر

هتل گرند حیات اند ویلاس دوحه 19 کیلومتر

هتل پرمیر این دوحه ادوکاشن 16.5 کیلومتر

مراکز دیدنی نزدیک به برج های بارزان دوحه

اگر زمان خود را در سفر مدیریت کنید، به راحتی می‌توانید بسیاری از جاذبه‌های گردشگری دوحه را در یک روز ببینید. کوچک بودن این شهر باعث شده تا جاذبه‌های گردشگری آن چندان از یکدیگر دور نباشند. شما می‌توانید بعد از بازدید از برج‌های بارزان و دیگر جاذبه‌های توریستی سری هم به مراکز خرید و بازار شهر زده و یک خرید عالی و دلچسب از بهترین مراکز خرید دوحه داشته باشید. از جمله نزدیک‌ترین جاذبه‌های گردشگری دوحه به برج‌های بارزان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کتابخانه ملی قطر

موزه هنرهای مدرن

مرکز خرید لند مارک

مرکز خرید فستیوال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *