معرفی انواع کلاس‌ پرواز

معرفی انواع کلاس‌های پرواز
راهنمای سفر

از زمان اولین پرواز تجاری در سال 1914، صنعت هواپیمایی نقاط عطف زیادی داشته است. بی‌شک تجربه‌ای که این روزها ما از سفر و پروار داریم، بسیار متفاوت‌تر از پرواز تجاری که برای اولین بار در سال 1914 انجام گرفت است. یکی از قابل توجه‌ترین تفاوت‌ها در مورد هزینه‌ای است که برای پروازها و مسافرت‌های خود باید در نظر داشته باشیم. با تغییر و تحول‌های که صنعت هوایی و پرواز تا کنون داشته، انواع مختلفی از کلاس‌ پرواز به وجود آمده است که با پرداخت هزینه‌ای بیشتر می‌توانید آسایش و خدمات بیشتری را در حین سفر داشته باشید. امروز در این مقاله ما قصد داریم تا به معرفی انواع کلاس‌های پرواز بپردازیم و انواع مختلف آن را با هم بررسی کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

برای خرید بلیط هواپیما کلیک کنید.

انواع کلاس‌های رایج در شرکت‌های هواپیمایی

در بیشتر شرکت‌های هواپیمایی 4 کلاس کابین معمولا ارائه می‎شود:

کلاس پرواز اکونومی یا کلاس اقتصادی (ECONOMY)

اکونومی یا کلاس اقتصادی را با علامت (Y) نشان می‌دهند. در این نوع پرواز که به آن پرواز اقتصادی هم گفته می‌شود، یکی از متداول‎ترین انواع پرواز است که این روزها اکثرا ترجیح می‌دهند که از بلیط پرواز اکونومی استفاده کنند. بلیط هواپیما اکونومی، از همه بلیط‎ها ارزان‎تر است و همین موضوع باعث استقبال بیشتر مردم از این کلاس پرواز شده است.

 در کلاس اکونومی شما یک صندلی رزرو می‎کنید که قاعدتا باید شما را از مبدا، به مقصد برساند. در این کلاس از پرواز شما نباید توقع سرویس و یا خدمات خیلی خاص و ویژه‌ای باشید. برخلاف فرست کلس و یا بیزینس، فاصله‌ی صندلی‌ها از هم خیلی زیاد نیست.

بسته به نوع شرکت هواپیمایی که شما از آن بلیط خریداری کرده‌اید، ممکن است خدماتی مثل صندلی تاشو، جایی برای قرار دادن پا، چند مدل غذا، اینترنت وای فای، مانیتور و امکان تماشای فیلم و موزیک را هم داشته باشید.

اکونومی یا کلاس اقتصادی (ECONOMY)

کلاس پرواز پرمیوم اکونومی (PREMIUM ECONOMY)

 کلاس پرمیوم اکونومی را با علامت (W) نشان می‎دهند. پرواز پریموم اکونومی تا حدی به کلاس اکونومی شباهت دارد ولی امکاناتش از کلاس اکونومی کمی بیشتر است. در کلاس پرواز پرمیوم اکونومی مسافرها این امکان را دارند که از سالن‎های  استراحت مخصوص ایرلاینی که از آن بلیط تهیه کرده‌اند استفاده کنند.

در طول پرواز هم اندازه‌ی صندلی‌ها از صندلی‌های اکونومی کمی بزرگ‎تر و راحت‌تر و به نسبت پرواز اکونومی، فاصله‌ی بین صندلی‌ها از هم بیشتر است. مانیتورهایی که در اختیار دارید کمی بزرگ‎تر، تنوع و کیفیت غذاها کمی بهتر است و صد البته قیمت این کلاس پرواز به نسبت اکونومی بیشتر است.

کلاس پرمیوم اکونومی (PREMIUM ECONOMY)

کلاس پرواز تجاری یا بیزینس (BUSINESS)

کلاس تجاری یا بیزینس را با علامت (J) نشان می‌دهند. در بیزینس کلس صندلی‌ها در دو ردیف جداگانه قرار گرفته‌اند. به نسبت کلاس اکونومی فاصله‌ی بین صندلی‌ها خیلی بیشتر است و صندلی‌ها معمولا به صورت مبله است. نحوه سرو غذا و خدمات در این کلاس پرواز باز هم متفاوت است و دارای امکانات رفاهی متعددی مثل کانتر مستقل و حمل و نقل مجزا از ترمینال تا هواپیما و بالعکس دارد.

کیفیت غذا و نحوه سرو  به جای ظروف پلاستیکی پرواز اکونومی، در ظروف چینی و قاشق و چنگال‌های استیل به جای پلاستیکی است. سیستم سرگرمی و مانیتورهای بزرگ و امکان انتخاب از بین صدها فیلم و موزیک و بازی تنها بخشی از امکاناتی است که در کلاس بیزینس وجود دارد.

میزان رسیدگی و خدماتی که در این کلاس پرواز ارائه میشود با کلاس اکونومی فرق می‌کند و قیمتی که به نسبت کلاس اکونومی پرداخت می‌کنید به نسبت بیشتر است.

فرست کلس (FIRST CLASS)

فرست کلس را با علامت (F) نشان می‌دهند. این کلاس پرواز یکی از بهترین و لاکچری‌ترین کلاس‌های پرواز به شمار میآید. در این پرواز  کلیه خدمات و امکاناتی که در کلاس بیزینس و پرمیوم اکونومی مسافران دارند، به مراتب خیلی لاکچری‌تر و مجللتر به همراه خدمات و سرویسهای بهتر و متنوع‌تر در اختیار مسافران قرار گرفته است.

در این کلاس پرواز مسافر فضایی بزرگ و اختصاصی برای خود دارد و در برخی از لایرلاین‌ها هر مسافر کابین اختصاصی خود را در اختیار خواهد داشت. صندلیها در این کلاس بسیار بزرگ‌تر و جادارتر و راحت‌تر هستند. ولی خوب در هر پرواز تعداد اندکی از چنین کلاس‌هایی وجود دارد.

سرویس و خدماتی که به مسافران ارائه می‌شود چندین برابر بهتر و مجلل‌تر از سایر  کلاس‌ها است. به طور مثال برای انتخاب غذا منو به شما داده می‌شود که شامل چندین مدل غذا است که معمولا توسط سرآشپزهای مشهور بین المللی در خود هواپیما تهیه می‌شود!

فرست کلس (FIRST CLASS)
کلاس تجاری یا بیزینس (BUSINESS)

کلاس‌های پرواز در برنامه‌های تشویقی ایرلاین‌ها

در بالا به رایج‌ترین کلاس‌های پرواز که حتما نام آنها را زیاد شنیده بودید اشاره کردیم و کامل توضیح دادیم. برخی کلاس‌های پرواز دیگر و برخی کدهایی در این رابطه وجود دارند که بد نیست در مورد این کدها و کلاس‌ها بیشتر بدانید.

  • کلاس R: این کلاس پرواز مخصوص سوئیت‌های بسیار مجلل هواپیماهای ایرباس A380 متخص شرکت‌های هواپیمایی سنگاپور است.
  • کلاس RU: این کلاس پرواز، یک کلاس اختصاصی برای شرکت هواپیمایی دلتا است.
  • کلاس CB: این کلاس پرواز، یک کلاس پروازی مخصوص است که در آن یک صندلی اختصاصی برای بار در اختیار خواهید داشت.
  • کلاس P: این کلاس پرواز یک کلاس اختصاصی، برای شرکت هواپیمایی اتحاد و مختص برای سوئیت‌ مجلل رزیدِنست در هواپیمای ایرباس A380 است.
  • کلاس F: این کلاس پرواز یک کلاس اختصاصی نوزادان است که قیمت آن معمولا تنها ۱۰ درصد از کلاس اختصاصی برای افراد بزرگسال است.
  • کلاس CH: این کلاس پرواز یک کلاس اختصاصی کودکان است که که قیمت آن‌ بسته به شرکت‌ هواپیمایی که انتخاب می‌کنید ممکن است بین ۰ تا ۵۰ درصد کمتر از کلاس اختصاصی برای بزرگسالان باشد.
  • کلاس CL: این کلاس پرواز مختص قشر روحانیت است.
  • کلاس DP: این کلاس پرواز مختص دیپلمات‌ها و افراد خاص است.
  • کلاس PG: این کلاس پرواز مختص زائران و پروازهایی که به سمت اماکن مقدس است اختصاص دارد.
  • کلاس YGA: این کلاس پرواز گونه‌ای کلاس نظامی است. از این کلاس پرواز معمولا برای سفرهای کاری استفاده می‌شود که فضا و خدماتی که در این کلاس ارائه می‌شود، تا حدی شبیه کلاس‌های پرواز است.

کدهای مشترک در انواع کلاس‌ پرواز

حالا که در مورد کلاس‌های مختلف پرواز اطلاعات کاملی به دست آورید بد نیست که در مورد کدهای مشترکی که در ایرلاین‌های مختلف یکسان هستند بدانید. البته لازم به ذکر است که برخی از کلاس‌های پرواز کدهای مختلفی دارند ولی در ادامه کدهایی که در تمامی ایرلاین‌ها یکسان است را به شما خواهیم گفت.

  • در تمامی ایرلاین‌ها حرف (Y) مشخص کننده‌ی بلیط کلاس اقتصادی یا همان اکونومی است که امکان استرداد وجه کامل را دارد. در برخی ایرلاین‌های دیگر هم این حروف (Q)، (N)، (S)، (W)، (L)، (K)، (M)، (H)، (B)، (O) هم نشان دهنده‌ی این کلاس هستند که (O) و (Q) ارزان‌ترین بلیط‌هایی هستند که می‌توانید خریداری کنید.
  • در تمامی ایرلاین‌ها حرف (J) مشخص کننده‎ی بلیط کلاس بیزینس با امکان استرداد وجه کامل را دارد. در برخی ایرلاین‌ها حروف (D) و (R) هم نشان دهنده‌ی بیزینس کلس هم هستند.
  • در تمامی ایرلاین‌ها حرف (F) مشخص کننده‌ی بلیط فرست کلاس با امکان استرداد وجه کامل را دارد. ولی در برخی ایرلاین‌ها حروف (A) و (P) هم نشان دهنده‌ی فرست کلاس هستند.
کدهای مشترک در کلاس‌های پرواز

قوانین رایج کلاس‌های مختلف پرواز

روشی که مسئولین سیستم‌های رزرواسیون و آژانس‌های مسافراتی برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز استفاده می‌کنند، ترکیب کلاس‌های پرواز با قوانینی که با کدهای آلفای عددی مشخص شده است، انجام می‌شود.

مثلا ممکن است حرف (E) را در هنگام رزرو و یا خرید بلیط شنیده باشید. این حرف مرتبط با نرخ‌های مخصوص یا ‌Excursion Fare) ) است. این حرف نشان‌دهنده‌ی این است که بلیطی که شما قصد خرید دارید، با نرخی صادر شده است که دارای محدودیت در مدت سفر است. این مورد بیشتر در سفرهای بیشتر از سه روز و کمتر از یک ماه بیشتر به چشم می‌خورد.

این کد اصلی نرخ ممکن است اطلاعات دیگری را در اختیار آژانس‌های مسافرتی قرار بدهد. این اطلاعات شاید حاوی مواردی مثل امکان یا عدم امکان استرداد وجه بلیط، مسیر برای بلیط (یک طرفه یا دو طرفه)، مبدا یا مقصد بلیط، امکان یا عدم امکان ترکیب بلیط با سایر کلاس‌های پروازی، فصل مناسب بلیط (فصل‌ شلوغ برای سفر یا فصل خلوت، حداقل زمانی که مسافر ملزم به رزرو بلیط از قبل است، وجود یا عدم وجود قوانین مختلف مرتبط با بلیط (قوانین مرتبط با محدودیت مسیرها یا قوانین مرتبط با جرائم مربوط به اعمال تغییرات) باشد!

به طور مثال ممکن است شما با این کد رو به رو شوید : WH7LNR

  • اگر بخواهیم در مورد این کدها برای شما توضیح دهیم این گونه باید این کدها را تفسیر کرد:
  • W: نشان‌دهنده‎ی این است که کلاس بلیط مورد نظر شما، کلاس اقتصادی یا اکونومی است. (در بالا به این کدها اشاره شد)
  • H: نشان‌دهنده این است که این بلیط مختص فصل‌های شلوغ برای سفر یا پیک سفر است. (High Season)
  • 7: نشان‌دهنده این است که مسافر باید بلیط خود را حداقل هفت روز قبل از پرواز رزرو کرده باشد.
  • L: نشان‌دهنده این است که بلیط مورد نظر، بلیط یک پرواز طولانی‌مدت است.
  • NR یا Non-refundable: نشان‎دهنده این است که این بلیط غیر قابل استرداد وجه است. ولی اگر حرف R به تنهایی در این کد وجود داشت، شما امکان استرداد وجه بلیط را داشتید!

اینکه بخواهید شمایی که خیلی در این امر تخصص ندارید این کدها را متوجه شوید، شاید کاری سخت و گیج‌کننده برای شما باشد. ولی مختصصان فروش بلیط و یا شرکت‌های هواپیمایی به راحتی می‌توانند در مورد این کدها به شما توضیح دهند!

بلیط هواپیمای اکونومی، از همه بلیط‎ها ارزان‎تر است و همین موضوع باعث استقبال بیشتر مردم از این کلاس پرواز شده است.

در کلاس پرواز پرمیوم اکونومی مسافرها این امکان را دارند که از سالن‎های  استراحت مخصوص ایرلاینی که از آن بلیط تهیه کرده‌اند استفاده کنند.

میزان رسیدگی و خدماتی که در این کلاس پرواز ارائه می‎شود با کلاس اکونومی فرق می‌کند و قیمتی که به نسبت کلاس اکونومی پرداخت می‌کنید به نسبت بیشتر است

این کلاس پرواز یکی از بهترین و لاکچری‌ترین کلاس‌های پرواز به شمار می‎آید. در این پرواز  کلیه خدمات و امکاناتی که در کلاس بیزینس و پرمیوم اکونومی مسافران دارند، به مراتب خیلی لاکچری‌تر و مجلل‎تر به همراه خدمات و سرویس‎های بهتر و متنوع‌تر در اختیار مسافران قرار گرفته است

جمع‌بندی و حرف آخر

همان‌گونه که تا به اینجای این مقاله متوجه شدید انواع مختلفی از کلاس‌های پرواز وجود دارد. بسته به بودجه و هدفی که از سفر دارید، این کلاس‌ها می‌تواند متفاوت باشد. یکی از مهمترین نکاتی که در این مورد باید در نظر داشته باشید این است که امکانات و خدماتی که در کلاس‎های مختلف پروازی به شما ارائه می‎شود، ممکن است با توجه به کشور مقصد، ایرلانی که انتخاب کردید، هواپیما مورد نظر و مبدا و مقصد پرواز متفاوت باشد!

خوب است که قبل از سفر و قبل از تهیه بلیط اطلاعات کاملی در این مورد داشته باشید که امیدوارم توانسته باشیم در این مقاله، اطلاعات سودمندی در این رابطه به شما داده باشیم.

یابکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *