پیشگری و مقابله با ویروس کرونا

بلاگ

با شیوع ویروس کرونا در جهان چه راه کار هایی را برای پیشگیری از این ویروس انجام دهیم؟

همانطور که می دانید ویروس کرونا یا کرونا ویروس که به اصطلاح آن را کرویید 19 نام گذاری نموده اند در بسیاری از کشور های جهان شیوع پیدا کرده است. اما در این مطلب قصد داریم شمارا با ویروس کرویید 19 یا همان کرونا ویروس و نحوه پیشگری و مقابله با ویروس کرونا آشنا کنیم. برای رزرو بلیط هواپیما کلیک کنید.

 

کروناویروس چیست؟

کرونا ویروس جدید (CoV) نوعی جدید از ویروس است.

بیماری ایجاد شده با ویروس کرونا که به آن بیماری کرونا ۲۰۱۹ (COVID-19) می‌گویند، اولین بار در ووهان چین شناسایی شد  COمخفف کرونا، VI مخفف ویروس و D به معنی بیماری (در انگلیسی) می باشد.

ویروس COVID-19 (ویروس کرونا) ویروس جدیدی بوده و به خانواده ویروس‌هایی همچون سارس (سندروم تنفسی حاد) و سایر سرماخوردگی‌های معمولی مرتبط است.

 

ویروس COVID-19 چگونه منتشر می‌شود؟

ویروس از طریق تماس مستقیم با قطره‌های تنفسی فرد آلوده (ازطریق سرفه و عطسه) و تماس با سطوح آلوده به ویروس منتقل می‌شود. ویروس COVID-19 می­تواند ساعت‌ها روی سطوح زنده بماند، ولی یک ضدعفونی ساده می‌تواند آن را از بین ببرد.

علائم کروناویروس چیست؟

علائم ویروس کرونا، شامل تب، سرفه و تنگی نفس است. در مواد حادتر عفونت می‌تواند منجر به سینه پهلو (پنومونی یا همان عفونت ریه) یا مشکلات تنفسی گردد. در موارد نادر این بیماری کشنده خواهد بود.

علائم ویروس کرونا شبیه آنفولانزا یا سرماخوردگی معمولی است، که بسیار شایع تر از COVID-19 هستند. به همین دلیل برای تایید این که کسی COVID-19 گرفته باشد، بایستی آزمایش شود.

 نکته حائز اهمیت این است که اقدامات کلیدی پیشگیرانه را به خاطر بسپاریم که عبارتند از شستشوی دست‌ها و رعایت موارد بهداشتی تنفسی (پوشاندن دهان به هنگام عطسه یا سرفه با دستمال یا آرنج خم شده، سپس انداختن دستمال داخل سطح آشغال در بسته). همچنین واکسن آنفولانزا نیز راه پیشگیری مناسبی است، بنابراین به یاد داشته باشید که واکسیناسیون خود و فرزندان‌تان را به موقع انجام دهید.

به هنگام سفر، چه اقداماتی برای پیش گیری از شیوع ویروس کرونا انجام بدهیم؟

هرکسی که قصد سفر خارجی دارد، بایستی قبل از سفر راهنمای سفر و نکات ایمنی کشور مقصد را درخصوص هرگونه محدودیت ورود، شرایط قرنطینه ورود یا هر توصیه ایمنی مربوط به سفر را بررسی کند.

علاوه بر رعایت اقدامات احتیاطی استاندارد به هنگام سفر و به منظور جلوگیری از قرنطینه شدن یا بروز هرمشکلی به هنگام بازگشت به کشور خود، توصیه می‌شود که آخرین به‌روزرسانی‌ها درخصوص COVID-19 را در وبسایت (انجمن حمل و نقل هوایی بین المللی) ملاحظه فرمایید که شامل فهرستی از کشورها و محدودیت‌های اعمالی مربوطه است.

در حین سفر، والدین بایستی اقدامات بهداشتی استاندارد را برای خود و کودکان‌شان به‌کار بگیرند؛ دست‌های خود را مرتب بشویند یا از ضدعفونی‌کننده 60 % الکلی استفاده کنند، بهداشت تنفسی را رعایت کنند (به هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان و بینی خود را با آرنج خم شده یا دستمال بپوشانند و دستمال مصرف شده را هرچه سریع‌تر دور بریزند) و از تماس نزدیک با هرکسی که عطسه یا سرفه می‌کند بپرهیزند. به علاوه، توصیه می‌شود که والدین همیشه ژل ضدعفونی کننده دست، دستمال یکبار مصرف، و دستمال مرطوب همراه داشته باشند.

ویروس کرونا

سایر توصیه ها شامل موارد زیر است:

به محض ورود به هواپیما یا سایر وسایط نقلیه، صندلی­، دسته صندلی، صفحه لمسی مانیتور مقابل‌تان و … را برای مقابله با ویروس کرونا با دستمال مرطوب تمیز کنید. همچنین وقتی به هتل یا محل اقامت خود و کودک‌تان رسیدید، با استفاده از دستمال مرطوب تمامی صفحه کلیدها، دستگیره درها، دستگاه‌های کنترل از راه دور، و … را تمیز کنید.

اما چه کشور هایی شرایط بدتری در مقابل ویروس کرونا دارند؟

تا به امروز کشور های

– چین

– کره جنوبی 

– ایتالیا

– ایران

– آلمان

در صدر جدول این ویروس قرار گرفته اند.

اما همانطور که گفته شد این کشور ها برای ورود و خروج قوانین خاص خود را دارند که باید هنگام سفر به آن کشور ها قوانین مربوطه را مطالعه نمود. البته توصیه تیم یابکس به شما عزیزان این است که به هیچ عنوان به این کشور ها سفر نکنید در حال حاضر.

چه غذاهایی ایمنی بدن را افزایش می‌دهند؟

مواد غذایی حاوی ویتامین  C

مواد غذایی حاوی ویتامین‌های گروه  B

ویتامین D3

مواد غذایی حاوی ویتامین E

اگر علائم کرونا داشتم چه کاری انجام بدهم؟

اگر علائم زیر را داشتید، حتما طی اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنید. می‌توانید مراکز درمانی هرشهر که به پذیرش بیماران کرونا اختصاص پیدا کرده‌اند را با یک جستجوی ساده اینترنتی پیدا کنید.

سرفه‌های خشک

تب بالای 38درجه

اسهال

استفراغ

سردرد

تنگی نفس و یا مشکل در تنفس

لرز

گلودرد

اگر علائم بالا را در خودتان دیدید، با وسیله نقلیه شخصی به بیمارستان بروید. سعی کنید حتما ماسک بزنید و از دیگران فاصله بگیرید. اگر به بیماری مبتلا شدید برای مدتی در مکان‌های عمومی حاضر نشوید. حتما جلوی دهانتان را بپوشانید. ظرف‌های خودتان را از افراد خانواده جدا کنید و در اتاق مجزا بمانید.

از خودتان و عزیزانتان بیشتر و بیشتر از گذشته مراقبت کنید و توصیه های پزشکی را جدی بگیرید و امیدواریم این روزها را به زودی تمام کنیم و به زندگی عادی باز گردیم

علائم ویروس کرونا چیست؟

سردرد، تب، اسهال…

چه ویتامین هایی ایمنی بدن را در برابر کرونا افزایش می‌دهند؟

ویتامین c ، ویتامین b

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *