آخرین جزئیات در مورد واکسن کرونا و وارد شدن به اتحادیه اروپا

آخرین جزئیات در مورد واکسن کرونا و وارد شدن به اتحادیه اروپا
ویزا و مهاجرت

اتحادیه اروپا از اول ماه ژوئن قانون خاصی را به اسم پاسپورت واکسن کرونا یا (EU COVID-19 Vaccine Passport) را برای تمامی شهروندان و ساکنان اتحادیه اروپا و همچنین برای بخشی از مسافران کشورهای ثالث در نظر گرفته است.

تا قبل از اینکه این قانون رسمی شود و در تمامی کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا اجرا شود، تنها کشورهایی مثل بلغارستان، چک، دانمارک، آلمان، یونان، کرواسی و لهستان قانون داشتن پاسپورت واکسن کرونا را اجباری کرده بودند. ولی از تاریخ 4 ژوئن به بعد، این قانون برای تمامی کشورهای این اتحادیه به غیر از ایرلند رسمی شد.

در ادامه‎‌ی این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی را در مورد آخرین جزئیات در مورد واکسن کرونا و وارد شدن به اتحادیه اروپا را به شما بگوییم.

هدف از ایجاد EU COVID-19 Vaccine Passport چیست؟

دلیل اصلی ایجاد پاسپورت سفر COVID-19 اتحادیه اروپا برای ایجاد یک سری محدودیت‎‌های سفر را به عنوان ممنوعیت ورود، تعهد برای انجام قرنطینه و انجام آزمایش است.

کمیسیون اتحادیه اروپا کشورهای عضو را تشویق کرده تا از اول ژوئن، محدودیت‎‌های ورود آزاد برای افرادی که دارای چنین سندی هستند حذف شود. هر مسافری با داشتن این پاسپورت که در واقع یک کارت سبز دیجیتال است، نشان می‎‌دهد که این فرد به طور کامل واکسینه شده، تست داده و اگر بیمار شده، به طور کامل بهبود پیدا کرده است!

پاسپورت یا گواهی واکسن EU COVID-19 چیست؟

پاسپورت یا گواهی واکسن EU COVID-19  یک سند و یا یک برگه است که ممکن است یا به صورت کاغذی و یا دیجیتالی برای مسافر صادر شود.

بسته به وضعیت مسافر، سه نوع پاسپورت EU COVID-19  وجود دارد:

  • پاسپورت واکسیناسیون
  • گواهینامه انجام تست
  • گواهی بهبودی کامل

اگر شما دارای این مدارک هستید و به طور کامل این موارد را گذرانده باشید، می‎‌توانید بدون نیاز به انجام قرنطینه یا آزمایش COVID-19 به سراسر اروپا سفر کنید.

آخرین جزئیات در مورد واکسن کرونا و وارد شدن به اتحادیه اروپا

پاسپورت واکسیناسیون چیست؟

پاسپورت واکسیناسیون EU COVID-19 برای همه کسانی که کاملاً در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده‌اند، با یکی از چهار واکسن تأیید شده توسط آژانس پزشکی اروپا، صادر خواهد شد که این واکسن‌ها عبارتند از:

  • Comirnaty (BioNTech, Pfizer)
  • Moderna
  • Vaxzevria (previously COVID-19 Vaccine AstraZeneca, Oxford)
  • Janssen (Johnson & Johnson)

اگر این پاسپورت را دریافت کردید، نشان دهنده‌ی این است که شما به طور کامل واکسینه شده‌اید. اطلاعات کامل در مورد زمان واکسیناسیون، زمان مصرف دوزها، شرکت واکسن تولید کننده و… در آن ثبت شده است.

کمیسیون پزشکی تحادیه اروپا به کشورهای عضو اجازه داده تا برای مسافران واکسینه شده با واکسن‌هایی غیر از موارد تأیید شده توسط EMA، گواهینامه صادر کنند. با این حال تصمیم گیری در مورد هر کشور عضو، جداگانه است. که آیا آنها می‌توانند اجازه ورود به افراد واکسینه شده با این نوع واکسن ها را بدهند یا نه!

گواهی ریکاوری چیست؟

مسافرانی که قبلا به ویروس کرونا مبتلا شدند و در حال حاظر بهبود پیدا کردند، در هر صورت باید گواهی سفر COVID به اتحادیه اروپا را داشته باشند. گواهینامه بهبودی دیجیتال کوید اتحادیه اروپا تأیید می‌‎کند که دارنده پس از آزمایش، از این بیماری بهبود پیدا کرده. این آزمایش را مسافران باید پس از 11 از اولین آزمایش کرونا صادر شود.

البته لازم به ذکر است که بودن آنتی بادی در بدن فردی که به تازگی از کرونا بهبودی پیدا کرده است، نمی‌تواند بدون دریافت پاسپورت کرونا به اتحادیه‌ی اروپا وارد شود.

گواهی تست کرونا چیست؟

همه مسافرانی که آزمایش COVID-19 را با تست PCR یا آنتی ژن انجام داده‌اند و نتیجه‌ی تست‌شان منفی بود، می‌توانند گواهی تست کرونا یا همان EU COVID-19 را دریافت کنند.

البته توجه داشته باشید که برای هر تست یک گواهی جداگانه صادر می‎شود و شامل هیچ داده‌ای از گواهی‌های قبلی نخواهد بود.

کدام کشورهای اتحادیه اروپا پاسپورت واکسیناسیون COVID-19 را تصویب کرده‌اند؟

تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه شینگن به غیر از ایرلند، قانون داشتن پاسپورت EU COVID-19 را برای ورود به کشورشان تائید کرده‌اند.

شکل پاسپورت کرونا به چه شکل است؟

این پاسپورت شکل و شمایل خیلی خاص و عجیب و غریبی ندارد. این سند در واقع یک صفحه‌ای است که در قالب دیجیتال صادر شده و قابل چاپ است.

مسافران می‌‎توانند بنا به انتخاب خود آن را به صورت کاغذی یا در تلفن‌های هوشمند یا تبلت خود به مرزبانان هر کشور نشان دهند.

هر گواهی حاوی یک کد QR است که از طریق آن می‎‌توان صحت و اعتبار گواهینامه و همچنین امضای دیجیتالی را به طور کامل بررسی کرد. این پاسپورت‌ها می‌تواند به زبان انگلیسی یا زبان (های) رسمی کشور مقصد صادر شود.

آخرین جزئیات در مورد واکسن کرونا و وارد شدن به اتحادیه اروپا

پاسپورت کرونا شامل چه اطلاعاتی است؟

هر پاسپورت و یا گواهینامه کرونا حاوی اطلاعات زیر است:

  • نام و نام خانوادگی
  • تاریخ تولد
  • کشور عضو صدور گواهینامه
  • کد QR

هر پاسپورت بسته به وضعیت مصونیت هر شخصی ممکن است شامل برخی اطلاعات اضافی مانند زیر باشد:

برای مسافران واکسینه شده: نام واکسن و شرکت سازنده، تعداد دوزهای دریافت شده، تاریخ (های) واکسیناسیون

برای مسافران آزمایش شده: نوع تست، تاریخ و زمان دقیق تست، نام مرکز تست و نتیجه

برای مسافرانی که از  بیماری بهبود پیدا کردند: تاریخ نتیجه آزمایش مثبت، نام صادرکننده گواهی، تاریخ صدور، تاریخ اعتبار

از کجا می توانم پاسپورت EU COVID-19 خود را دریافت کنم؟

هر شهروند اتحادیه اروپا می‎تواند گواهی را در کشوری که واکسنش را دریافت کرده بگیرد. گواهینامه‌ها توسط نهادهای واجد شرایط در هر کشور اتحادیه اروپا و شینگن صادر می‌شوند.

همان‌طور که برای هر شهروند کشور ثالث که ممکن است واجد شرایط درخواست اخذ پاسپورت باشد، باید از طریق کشور عضو مقصد خود، درخواست چنین مدرکی را ارائه دهند.

چگونه می‎توانم از گذرنامه واکسیناسیون اتحادیه اروپا استفاده کنم؟

به هر کجای اتحادیه اروپا که سفر می‌کنید، باید گواهی خود را به صورت دیجیتال یا کاغذی به همراه داشته باشید. شما باید آن را در گیت‌های مرزی در هنگام مسافرت ارائه دهید.

این گواهینامه‎‌ها برای جلوگیری از جعل شدن، یک سری کدها و امضای دیجیتالی خود را دارند که بخشی از QR است.

تأیید این سند هم از طریق درگاهی ایجاد شده  که توسط کمیسیون اتحادیه اروپا، در حال حاظر به سیستم‌‎های ملی کشورهای عضو، متصل است.

تا چه مدت به این سند نیاز است؟

این طرح از اول ماه ژوئن 2021 و تا 31 ژوئن 2022 به طور کامل اجرا خواهد شد. طی شش هفته اول، یعنی تا اواسط ماه آگوست، یک دوره مرحله‎ای وجود دارد تا کشورهای عضو بتوانند ظرفیت صدور گواهینامه دیجیتال COVID اتحادیه اروپا را افزایش دهند.
در صورت نیاز ، این طرح ممکن است برای مدت طولانی‌تر از یک سال اجرا شود.

در مورد کسانی که قبلاً واکسینه شده‎اند و پاسپورت ندارند قانون به چه صورت است؟

کلیه مسافرانی که قبل از اول ژوئن واکسینه شده‎اند، باید درخواست دریافت مجوز را بدهند تا برای آنها صادر شود.

هزینه‌ی دریافت EU COVID-19  چقدر است؟

کشورهای عضو موظفند تمامی هزینه‌های گواهینامه سفر COVID اتحادیه اروپا را تأمین کنند. این بدان معنی است که این هزینه برای تمامی مسافران رایگان است.

آیا اتباع کشورهای ثالث مقیم اتحادیه اروپا می‎توانند گواهی دریافت کنند؟

یک تبعه خارجی که به طور قانونی در اتحادیه اروپا زندگی می‎کند می‎‌تواند گواهینامه‌ی الکترونیکی خود را دریافت کند.
ساکنان کشورهای کوچک مثل آندورا، موناکو، سان مارینو و واتیکان نیز واجد شرایط دریافت این گواهینامه هستند.

یابکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *